Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpoort standaard linksachter

This site may earn commission on affiliate links.
Eigenlijk vind ik de hele discussie over links of rechts een non discussie.
Of die laadpoort nu links of rechts zit, je kan overal laden.
Tesla heeft hem links zitten en hebben daar hun SuC's op ingericht.
En omdat Tesla nu het SuC netwerk openstelt moet iedereen zijn laadpoort maar links plaatsen?
Je kan natuurlijk ook redeneren dat die SuC's gewoon onhandig zijn geplaatst voor auto's met de laadpoort aan de rechterkant.

Er rijden duizenden ICE's rond met een tankdop aan de rechterkant. En er rijden er ook duizenden rond waar hij links zit. En al die tankstations zijn zo slim gemaakt dat iedereen kan tanken.

Onderweg heb ik eens wat zitten opletten. Alle merken die ICE hebben en EV, plaatsen de klep aan dezelfde kant.
Het lijkt er alleen op dat Hyundai een switch heeft gemaakt. Oudere Hyundai's rijden met een klep links, nieuwere ICE's en de EV's hebben hem rechts.
Als het hard regent en je gaat dan de supercharger stekker erin plaatsen dan is Linksachter het meest dichtbij/ praktisch en mooist weggewerkt. Verder is het van belang dat ze de stekker allemaal op dezelfde plaats hebben zodat je "scheefparkeren" vermijd. Een standaard is daarbij van belang.
 
Als het hard regent en je gaat dan de supercharger stekker erin plaatsen dan is Linksachter het meest dichtbij/ praktisch en mooist weggewerkt. Verder is het van belang dat ze de stekker allemaal op dezelfde plaats hebben zodat je "scheefparkeren" vermijd. Een standaard is daarbij van belang.
Links of rechts, iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Maar om direct te roepen dat er een standaard moet komen vind ik te ver gaan. Let eens op als je op de weg zit, ICE's hebben de poorten ook links en rechts zitten. Ooit iemand over horen klagen of horen roepen dat er een standaard moet komen? Ik niet.
 
Links of rechts, iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Maar om direct te roepen dat er een standaard moet komen vind ik te ver gaan. Let eens op als je op de weg zit, ICE's hebben de poorten ook links en rechts zitten. Ooit iemand over horen klagen of horen roepen dat er een standaard moet komen? Ik niet.
Dat is echt niet te vergelijken.
Tankinfra is allemaal uniform: langsparkeren op speciale plekken. Niet ook vooruit/achteruit inparkeren, of langs de weg tanken.
En een lege tankslang is beduidend lichter dan een niet ladende snellaadkabel.
 
Links of rechts, iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Maar om direct te roepen dat er een standaard moet komen vind ik te ver gaan. Let eens op als je op de weg zit, ICE's hebben de poorten ook links en rechts zitten. Ooit iemand over horen klagen of horen roepen dat er een standaard moet komen? Ik niet.
Een standaard helpt in het praktisch gebruiken van oplaadplaatsen. Nu omdat er geen standaard is, houden auto's 2 plaatsen vast i.p.v. 1.
Ja de laadkabel kan dan langer maar ook dat heeft weer zijn nadelen. Met een standaard is iedereen geholpen.
 
Dat is echt niet te vergelijken.
Tankinfra is allemaal uniform: langsparkeren op speciale plekken. Niet ook vooruit/achteruit inparkeren, of langs de weg tanken.
En een lege tankslang is beduidend lichter dan een niet ladende snellaadkabel.
Waar ik ook wil laden, ik kan altijd terecht.
Mijn collega met zijn Ionic 5 waar de laadpoort rechts zit, kan ook overal laden, behalve bij Tesla.

Iedere laadaanbieder plaatst zijn laders zo, dat linksladers en rechtsladers terecht kunnen. Behalve Tesla.
Ik proef hier op het forum een beetje een kokervisie dat alles wat Tesla doet, goed is. Dat denk ik dus niet, en ik denk dat Tesla zijn laders anders moet gaan plaatsen ipv de laadpoort te gaan standaardiseren. En daar zijn ze mee bezig. Zie Harderwijk.
 
Een standaard helpt in het praktisch gebruiken van oplaadplaatsen. Nu omdat er geen standaard is, houden auto's 2 plaatsen vast i.p.v. 1.
Ja de laadkabel kan dan langer maar ook dat heeft weer zijn nadelen. Met een standaard is iedereen geholpen.
Ik pleit voor de standaard dat de laadkabel lang genoeg is om zowel linksladers als rechtsladers te kunnen bedienen. Zoals Ionity het heeft. En Shell Recharge. En Fastned. En Total Energies. En Allego. En zoveel anderen.
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Ik pleit voor de standaard dat de laadkabel lang genoeg is om zowel linksladers als rechtsladers te kunnen bedienen. Zoals Ionity het heeft. En Shell Recharge. En Fastned. En Total Energies. En Allego. En zoveel anderen.
Tesla heeft 1 prioriteit en dat is zo veel mogelijk de transitie naar elektrisch te versnellen. Dat doen ze en dat kunnen ze doen doordat een Supercharger installatie een schijnbaar slechts een derde kost van alle bedrijven die je noemt die all-in-one laadoplossingen installeren in plaats van het satelliet systeem van Tesla. Die langere kabels zijn niet gratis. Ik heb providers trots zien zijn dat ze met hun ingewikkelde cable management systemen wel kabels van 6 meter konden handelen. Wow! Ik kan alleen maar medelijden hebben met de dwaasheid.
Bij elke bovenstaande operator is de kWh prijs het dubbele van een kWh de Supercharger. Dat is niet voor niets.
 
Tesla heeft 1 prioriteit en dat is zo veel mogelijk de transitie naar elektrisch te versnellen. Dat doen ze en dat kunnen ze doen doordat een Supercharger installatie een schijnbaar slechts een derde kost van alle bedrijven die je noemt die all-in-one laadoplossingen installeren in plaats van het satelliet systeem van Tesla. Die langere kabels zijn niet gratis. Ik heb providers trots zien zijn dat ze met hun ingewikkelde cable management systemen wel kabels van 6 meter konden handelen. Wow! Ik kan alleen maar medelijden hebben met de dwaasheid.
Bij elke bovenstaande operator is de kWh prijs het dubbele van een kWh de Supercharger. Dat is niet voor niets.
Ik zie geen argument om de poort te standaardiseren.
Wel lees ik de verheerlijkiing van Tesla en de laatdunkendheid over andere laadaanbieders.
 
Ik pleit voor de standaard dat de laadkabel lang genoeg is om zowel linksladers als rechtsladers te kunnen bedienen.

Wie was er eerst de kip of het ei.

In deze is het duidelijk!
Er was een Tesla netwerk, lang voordat er andere EV's waren. Toen die kwamen dachten ze van, kom laten we het eens anders doen...
Met de onnodige discussies die er nu over volgen.

Dat netwerk was en is nog steeds goed voor Tesla's, en wordt steeds maar beter. Als andere merken willen gebruik maken van de Tesla infrastructuur, dan zullen ze moeten zorgen dat ze hier op dezelfde wijze kunnen aansluiten. PUNT.
Wat is het volgende? Vragen om een kaart- of druppelreader aan elke supercharger, omdat ze de Tesla app. niet willen aanvaarden?

Hoe graag ik ook rechts op de weg rijd, als ik naar Engeland ga met de wagen moet ik me, ook al heb ik een overvloed aan argumenten om rechts te rijden, aanpassen aan de regelgeving in Engeland. Zo simpel kan het leven zijn!

Zoals Ionity het heeft. En Shell Recharge. En Fastned. En Total Energies. En Allego. En zoveel anderen.

Dus de oplossing is er. Rij naar een volgende laadplaats waar je ongestoord kan laden (aan het dubbel van de prijs)...
 
Wie was er eerst de kip of het ei.

In deze is het duidelijk!
Er was een Tesla netwerk, lang voordat er andere EV's waren. Toen die kwamen dachten ze van, kom laten we het eens anders doen...
De Nissan Leaf was eerder op de markt dan de Tesla Model S.
De eerste snellader in Nederland stond in mei 2012 in Amersfoort en was van New Motion. De eerste SuC is in december 2013 geopend in Zevenaar en Oosterhout.
En nee, die andere EV fabrikanten dachten niet van "kom, laten we het eens anders doen". Die hebben de laadpoort eenvoudigweg geplaatst aan de kant waar voorheen de tankdop zat.

Dat netwerk was en is nog steeds goed voor Tesla's, en wordt steeds maar beter. Als andere merken willen gebruik maken van de Tesla infrastructuur, dan zullen ze moeten zorgen dat ze hier op dezelfde wijze kunnen aansluiten.
Helemaal eens, maar dat is het punt in dit topic toch helemaal niet? Hier wordt gesteld dat linksachter de enige juiste plek is voor de laadpoort. En de reden? Nou, gewoon, omdat Tesla het zo doet.

Dus de oplossing is er. Rij naar een volgende laadplaats waar je ongestoord kan laden (aan het dubbel van de prijs)...
Geen idee op welke oplossing je doelt? Dit topic gaat niet over waar ik wil laden, maar over de plaats van de laadpoort.
 
Ik zie geen argument om de poort te standaardiseren.
Wel lees ik de verheerlijkiing van Tesla en de laatdunkendheid over andere laadaanbieders.
Standardisatie geeft de mogelijkheid tot kortere kabels met als resultaat goedkopere en gebruikersvriendelijkere laders.
En dus een snellere en betere acceptatie door evrijders.
Hoezo is dat geen argument?
 
De Nissan Leaf was eerder op de markt dan de Tesla Model S.
De eerste snellader in Nederland stond in mei 2012 in Amersfoort en was van New Motion. De eerste SuC is in december 2013 geopend in Zevenaar en Oosterhout.
En nee, die andere EV fabrikanten dachten niet van "kom, laten we het eens anders doen". Die hebben de laadpoort eenvoudigweg geplaatst aan de kant waar voorheen de tankdop zat.
De Tesla Roadster was er twee jaar eerder dan de Nissan Leaf en daar zat de laadpoort ook links achter. ;)
Helemaal eens, maar dat is het punt in dit topic toch helemaal niet? Hier wordt gesteld dat linksachter de enige juiste plek is voor de laadpoort. En de reden? Nou, gewoon, omdat Tesla het zo doet.
Laadpunt op de neus zoals de Nissan eerst deed is wel de meest vreemde plek.
Niet voor niets hebben veel bedrijven voor hun medewerkers de instructies dat je achteruit moet inparkeren omdat het gewoon bewezen veiliger is.
De memo heeft Nissan en Renault kennelijk niet meegekregen.
 
Helemaal eens, maar dat is het punt in dit topic toch helemaal niet? Hier wordt gesteld dat linksachter de enige juiste plek is voor de laadpoort. En de reden? Nou, gewoon, omdat Tesla het zo doet.

Dan heb ik het (weer) verkeerd begrepen... Aan de andere kant begrijp ik dan niet dat je een post eerder pleit voor langere laadkabels zoals ionity e.a.
Hebben langere kabels dan wel een punt als het gaat om de plaats van de laadpoort?...
 
En nee, die andere EV fabrikanten dachten niet van "kom, laten we het eens anders doen". Die hebben de laadpoort eenvoudigweg geplaatst aan de kant waar voorheen de tankdop zat.

Voila, je zegt het zelf. Tesla had voorheen geen tankdop en heeft naar eigen goeddunken besloten om de laadpoort linksachter te plaatsen.
Niet linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter, rechts in het midden achter de achterruit of achter de kentekenplaat, zoals deze geplaatst werden bij ICE wagens.
Zou het kunnen dat er in de ICE-wereld ook enkele "foute" of op zijn minst "rare" keuzes tussen zaten?
 
  • Like
Reactions: AustinP
En nee, die andere EV fabrikanten dachten niet van "kom, laten we het eens anders doen". Die hebben de laadpoort eenvoudigweg geplaatst aan de kant waar voorheen de tankdop zat.
Welke fabrikanten hadden de tankdop linksvoor, in de neus of rechtsvoor zitten?

ezgif.com-webp-to-jpg.jpg
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik pleit voor de standaard dat de laadkabel lang genoeg is om zowel linksladers als rechtsladers te kunnen bedienen. Zoals Ionity het heeft. En Shell Recharge. En Fastned. En Total Energies. En Allego. En zoveel anderen.
De onderhoudskosten van de laadstations nemen gelijk toe met deze dwaze acties. Zeker bij sommige mensen die nergens naar kijken.
 
Ik zie geen argument om de poort te standaardiseren.
Wel lees ik de verheerlijkiing van Tesla en de laatdunkendheid over andere laadaanbieders.
Jammer dat je dat zo leest.
Als aangegeven heb ik wel een voorkeur, maar is een standaard beter dan geen standaard. Nu moeten we duurdere laadstations gaan maken om de variatie in auto's te ondersteunen met als nadeel dat de kosten van onderhoud aanzienlijk toenemen. Je hebt namelijk altijd mensen die 'te lui' zijn om de laadkabels goed terug te hangen. Daarna heb je het probleem dat mensen er bijvoorbeeld overheen rijden.