Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpoort standaard linksachter

This site may earn commission on affiliate links.

Maurice1

Active Member
Oct 22, 2018
3,430
2,466
Nijmegen
Tijdens de vakantie in Noorwegen en genot mogen hebben van vele verschillende elektrische auto's. Vele daarvan laden ook bij Tesla supercharger wat prima gaat maar ook wel tot frustraties kan leiden en onnodig moeten wachten omdat de "verkeerde" laadpalen gebruiken worden.

Bij Tesla zit de laadpoort standaard linksachter wat eigenlijk de beste plek is, vind ik dan.
Net als een laadstandaard, hier CCS en ondanks dat ik wat vind van de standaard, ben ik wel blij dat er een standaard is. Zou er ook een standaard moeten komen voor de locatie van de laadpoort om capriolen van raar geparkeerde auto bij laadpalen te minimaliseren en daarmee laadpalen onnodig bezet te houden.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Helemaal mee eens :)
En tegelijkertijd: nul komma nul kans dat dat nu nog gestandaardiseerd gaat worden. Het is al heel wat dat er een standaard stekker is gekomen, ook al is die verre van ideaal (CCS), en in de US is het gevecht om de standaard nog in volle gang maar lijkt Tesla het nu te winnen omdat de eigenaren van de CCS laders er een zooitje van hebben gemaakt.
Ik denk niet dat OEM’s zo maar zullen beslissen om de laadpoort op hun auto even ergens anders te plaatsen, denk aan de hele produktielijn die moet worden aangepast, dat is evht een erg kostbare en ingrijpende zaak.

Tesla lijkt het touwtrekken vwb de positie van de laadpoort ook maar opgegeven te hebben gezien dat ze aan de V4 stations langere kabels hebben bevestigd om alle andere merken te kunnen faciliteren.
 
En Tesla houdt nu blijkbaar ook rekening ermee, dat linksachter niet altijd de beste laadlocatie is. Tesla levert een iets langere laadkabel bij de auto. Bij mijn vorige M3 had ik een laadkabel die te kort was als je langs de straat met éénrichtingsverkeer VOOR de laadpaal moest parkeren. De kabel was te kort om van linksachter naar voren te gaan tot aan de laadpaal :rolleyes:
 
Ik ben het dan ook oneens met de laadpoort locatie, deze kan beter aan de bijrijderskant zitten, als je dan langs de weg laad, steekt de laadstekker/kabel niet richting de rijbaan, maar naar de veilige kant, de stoep. Ook hoef je dan niet op de rijbaan te staan voor het aan/afsluiten van de laadkabel.
Als de laadpaal zich achter de auto bevind, maakt het immers niks uit of je vanuit de laadpaal naar links of rechts loopt.
 
Ik ben het dan ook oneens met de laadpoort locatie, deze kan beter aan de bijrijderskant zitten, als je dan langs de weg laad, steekt de laadstekker/kabel niet richting de rijbaan, maar naar de veilige kant, de stoep. Ook hoef je dan niet op de rijbaan te staan voor het aan/afsluiten van de laadkabel.
Als de laadpaal zich achter de auto bevind, maakt het immers niks uit of je vanuit de laadpaal naar links of rechts loopt.
Rechts is de plek die ook het meest gevoelig is voor vandalisme.
Je moet toch ook links instappen dus daarvoor is de linkerkant ook niet ineens een bijzondere plek.
Nu verre weg de meeste auto's inmiddels linksachter een aansluiting hebben is het dom alleen daarom om een andere plek te verzinnen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het zal wel altijd iets zijn. Elke situatie is anders.
De laadpoort van de toekomst is... geen laadpoort meer. Inductief, maar zover (om rendabel te zijn) zijn we nog niet...

Tadaaa


 
Ik ben het dan ook oneens met de laadpoort locatie, deze kan beter aan de bijrijderskant zitten, als je dan langs de weg laad, steekt de laadstekker/kabel niet richting de rijbaan, maar naar de veilige kant, de stoep. Ook hoef je dan niet op de rijbaan te staan voor het aan/afsluiten van de laadkabel.
Als de laadpaal zich achter de auto bevind, maakt het immers niks uit of je vanuit de laadpaal naar links of rechts loopt.
Hello…this is London calling…

En in NL parkeren we ook wel eens links van de weg, geen probleem bij eenrichtingsverkeer.
 
Ik ben het dan ook oneens met de laadpoort locatie, deze kan beter aan de bijrijderskant zitten, als je dan langs de weg laad, steekt de laadstekker/kabel niet richting de rijbaan, maar naar de veilige kant, de stoep. Ook hoef je dan niet op de rijbaan te staan voor het aan/afsluiten van de laadkabel.
Als de laadpaal zich achter de auto bevind, maakt het immers niks uit of je vanuit de laadpaal naar links of rechts loopt.
Zoveel mensen zoveel meningen……
Als ik uitstap, stap ik altijd aan de linkerkant uit en de kortste afstand tussen laadpoort en laadpaal/supercharger is dus aan de linkerkant. Ook als de laadpaal zich achter de auto bevind is links nog altijd de kortste weg.
 
Het is een vaste uitspraak van hem, maar in deze vid doet ie er een 30 minuten durende podcast over:
Weer 25 minuten van mijn leven kwijt:(

Hij vergeet nog een belangrijk argument tegen de laadpoort aan de voorzijde van de auto: de meeste ongelukken zijn kop-staart botsingen. Naast schade aan je bodywork loop je het risico op beschading van je laadpoort en dat na een ongeval je accu niet opgeladen kan worden. Niet mooi als je wagen een poosje leeg staat.

Overigens hebben we het schijnbaar aan mr. Musk zelf te danken dat de laadpoort aan de leftside dus de rightside zit. En dan specifiek links achteraan. Mocht je denken dat er hele studies aan vooraf zijn gegaan :) Het is een rare snuiter maar soms bedenkt ie toch wel handige dingen.
IMG_5666.jpeg

Uit Power Play van Tim Higgins.
 
als je dan langs de weg laad, steekt de laadstekker/kabel niet richting de rijbaan
Die komt wel niet verder dan een spiegel. Dus als je de kabel niet kan ontwijken, hadden ze anders sowieso ook tegen de spiegel gereden. Kans op schade is groter aan voetgangerskant.
Hij vergeet nog een belangrijk argument tegen de laadpoort aan de voorzijde van de auto: de meeste ongelukken zijn kop-staart botsingen.
Heb ik meegemaakt met onze Zoe. Licht ongeval vooraan maakte de wagen onbruikbaar omdat we niet meer konden laden. Dit terwijl hij verder nog perfect reed. We zijn nu 6 maand verder en ineens gaat sedert gisteren de klep niet meer open. Zal vervolgschade zijn. Straks afspraak bij de dealer.
 
Ik denk dan weer aan mijn eerste auto, ja voor velen de laatste maar voor mij de eerste. Een Volvo 66DL. Daar zit de vulopeneing op de juiste plaats daar had ook een stekker kunnen zitten.
Als je niet weet waar die zit moet je maar even zoeken. :cool:
 
Weer 25 minuten van mijn leven kwijt:(

Hij vergeet nog een belangrijk argument tegen de laadpoort aan de voorzijde van de auto: de meeste ongelukken zijn kop-staart botsingen. Naast schade aan je bodywork loop je het risico op beschading van je laadpoort en dat na een ongeval je accu niet opgeladen kan worden. Niet mooi als je wagen een poosje leeg staat.

Overigens hebben we het schijnbaar aan mr. Musk zelf te danken dat de laadpoort aan de leftside dus de rightside zit. En dan specifiek links achteraan. Mocht je denken dat er hele studies aan vooraf zijn gegaan :) Het is een rare snuiter maar soms bedenkt ie toch wel handige dingen.
View attachment 962012
Uit Power Play van Tim Higgins.
Sorry, maar de keuze van de positie van een laadpoort zou ik niet laten afhangen van een ongeluk. Ik ga ervanuit en hoop met recht nooit een ongeluk mee te maken met de Tesla. Om dan alvast de laadpoort daarop te positioneren. Ik zou het juist irritant vinden om om mijn deur heen te moeten lopen om de auto iedere keer te moeten laden. Daarnaast vind ik de laadpoort op de neus in vele gevallen lelijk terwijl deze bij de Tesla mooie is weggewerkt.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Eigenlijk vind ik de hele discussie over links of rechts een non discussie.
Of die laadpoort nu links of rechts zit, je kan overal laden.
Tesla heeft hem links zitten en hebben daar hun SuC's op ingericht.
En omdat Tesla nu het SuC netwerk openstelt moet iedereen zijn laadpoort maar links plaatsen?
Je kan natuurlijk ook redeneren dat die SuC's gewoon onhandig zijn geplaatst voor auto's met de laadpoort aan de rechterkant.

Er rijden duizenden ICE's rond met een tankdop aan de rechterkant. En er rijden er ook duizenden rond waar hij links zit. En al die tankstations zijn zo slim gemaakt dat iedereen kan tanken.

Onderweg heb ik eens wat zitten opletten. Alle merken die ICE hebben en EV, plaatsen de klep aan dezelfde kant.
Het lijkt er alleen op dat Hyundai een switch heeft gemaakt. Oudere Hyundai's rijden met een klep links, nieuwere ICE's en de EV's hebben hem rechts.
 
….Tesla heeft hem links zitten en hebben daar hun SuC's op ingericht.
En omdat Tesla nu het SuC netwerk openstelt moet iedereen zijn laadpoort maar links plaatsen?
Je kan natuurlijk ook redeneren dat die SuC's gewoon onhandig zijn geplaatst voor auto's met de laadpoort aan de rechterkant.
Het feit dat ik, en wellicht vele anderen, linksachter handiger vind heeft niets te maken met de keuze die Tesla heeft gemaakt bij de SUC. Als Tesla een andere positie zou hebben gekozen zou ik linksachter nog steeds de meest logische en ideale positie vinden. Je stapt uit en bent direct bij de laadpoort zonder om je deur of de auto heen te hoeven lopen.

En door de keuze die Tesla met de SuC heeft gemaakt is het inderdaad onhandig als daar een auto staat te laden met de laadpoort aan de “verkeerde” kant.