Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Wij zijn ons aan het orienteren op een nieuw te bouwen bedrijfspand (ter vervanging van ons huidige, net iets grotere pand)
- totaal 900m2 kantooroppervlak over 2 verdiepingen, 450m2 dakoppervlak, voor +/- 35 medewerkers.
- totaal 1900m2 dakoppervlak voor een magazijnloods van 12m hoog. De bedoeling is op beide gedeeltes PV te plaatsen.
- geen gasaansluiting meer, installateur heeft een L/W warmtepomp aanbevolen.
- 35 parkeerplaatsen, waarvan 15 met laadpaal. In ieder geval middels loadbalancing om de benodigde netcapaciteit binnen de perken te houden. Het liefst zou ik DC laders aanbrengen maar dat wordt lastig met 5 Tesla's. Totaal 12 leaseauto's, ik verwacht dat die andere 7 binnen afzienbare tijd ook vol-electrisch worden.
- verbruik huidig gebouw: +/- 19.000 m3 gas, +/- 90.000 kWh electra.

Iemand die op het idee wil schieten, cq. "let daar vooral ook op" opmerkingen wil plaatsen ?
B.v.d.
 
Wij zijn ons aan het orienteren op een nieuw te bouwen bedrijfspand (ter vervanging van ons huidige, net iets grotere pand)
- totaal 900m2 kantooroppervlak over 2 verdiepingen, 450m2 dakoppervlak, voor +/- 35 medewerkers.
- totaal 1900m2 dakoppervlak voor een magazijnloods van 12m hoog. De bedoeling is op beide gedeeltes PV te plaatsen.
- geen gasaansluiting meer, installateur heeft een L/W warmtepomp aanbevolen.
- 35 parkeerplaatsen, waarvan 15 met laadpaal. In ieder geval middels loadbalancing om de benodigde netcapaciteit binnen de perken te houden. Het liefst zou ik DC laders aanbrengen maar dat wordt lastig met 5 Tesla's. Totaal 12 leaseauto's, ik verwacht dat die andere 7 binnen afzienbare tijd ook vol-electrisch worden.
- verbruik huidig gebouw: +/- 19.000 m3 gas, +/- 90.000 kWh electra.

Iemand die op het idee wil schieten, cq. "let daar vooral ook op" opmerkingen wil plaatsen ?
B.v.d.
Je kunt totaal 1.400 zonnepanelen kwijt. Leveren rond 350.000 kWh elektriciteit. Aanvraag indienen voor SDE+ waarmee het verschil tussen kosten gewone inkoop en PV wordt overbrugd.
19.000 m3 gas komt overeen met 171.000 kWh elektriciteit. Met de 90.000 kWh die je al gebruikt wordt dat 261.000 kWh. Dit totaal zal vermoedelijk niet gehaald worden omdat warmtepompen een hoog rendement hebben.
Je kunt dus alle stroom zelf opwekken en het overschot verkopen.
V.w.b. laden zou ik volstaan met 22 kW laders. Kosten blijven laag en je kunt er dan veel neerzetten. Vooral zinvol als mensen in het bedrijf blijven werken. Heb je vertegenwoordigers die maar kort op de zaak blijven dat zouden enkele DC laders fijn zijn.

Als je zoveel ruimte op je dak hebt zou je ook een postcoderoos initiatief kunnen starten. Bevordert de acceptatie van je bedrijf in hoge mate. En ... het kan je bij de noodzakelijke verzwaring van je aansluiting veel geld schelen.
We zien elkaar morgenavond en kunnen het daarover even hebben.

Mooi project!
 
Goed kijken wat voor aansluitingen er al zitten.

Met name de verdeling van de groepenkast is belangrijk, dat is iets dat je, mocht dit fout gedaan zijn, vaak niet gemakkelijk en goedkoop achteraf kunt verbeteren. Ook goed noteren welke zekering er bij welk gedeelte van het gebouw hoort als dit nog gemakkelijk te doen is, dit kan je over een paar jaar bij een verbouwing of wat dan ook enorm veel tijd besparen.
Ruimte voor een paar extra groepen kan geen kwaad, zeker niet als je oprecht verwacht dat er mogelijk extra elektrische auto's bij kunnen komen en het bedrijf in de toekomst mogelijk nog uitbreid (hoewel ik de indruk krijg dat deze nu aan het inkrimpen is?).
Plan goed vooruit waar je je koffieapparaat en/of magnetron/oven / koelkast / af en toe de stofzuiger / noem maar op plaatst. Een koffieapparaat en oven op één stop tegelijk kan eigenlijk al niet. De elektricien moet dus gedetailleerd op de hoogte zijn waar jij dit soort dingen wil plaatsen, probeer ook de hoeveelheid ampère/watt per apparaat te vermelden aan de elektricien. Zelfs 3 fase koffie apparaten zijn niet uitzonderlijk in grotere kantoren. Ook zou het lullig zijn dat je in je pauze even koffie zet en er een paar computers uitvallen. Verder zou ik vragen of de verlichting op een volledig aparte stop kan, het kan behoorlijk irritant zijn om ook nog in het donker te zitten op het moment dat er een stop uitvalt.
Aannemende dat het bedrijf zijn personeel min of meer trakteert op dagelijks gratis opladen zou ik niet meer dan 16 ampère (1 fase, maakt max 3680 watt) per persoon uitdelen. Dit opdat personeel niet écht misbruik maakt en thuis in principe simpelweg niet meer oplaad.


Komt er in het magazijn een elektrische heftruck?

Het magazijn zou ik overigens niet te veel verwarmen of isoleren of wat dan ook. Meestal moet het daar aanwezige personeel veel bewegen en hebben die het dus toch al niet zo op warmte en daarnaast is het eigenlijk te duur en heeft het te weinig zin gezien de vaak open deuren e.d.

Ook wil ik waarschuwen voor de autopilot, er is een goede kans dat binnen nu en 8 jaar iedere dag met de taxi naar je werk simpelweg goedkoper is dan met je eigen auto naar je werk (geen parkeerkosten, geen onderhoud, geen verzekeringen, meer plaats in je eigen tuin, enz en dus goedkoper).


Persoonlijk ben ik groot voorstander van zonne energie op het dak, zeker op grote platte daken en bij gebouwen die zelf veel energie gebruiken. Geen idee of dit gemakkelijk kan/mag natuurlijk (ivm huurcontracten e.d.). Wel moet ik erbij erkennen dat het voor bedrijven in principe nog niet echt rendabel is, bedrijven krijgen vaak grote kortingen op hun elektriciteitsrekeningen in verhouding tot mensen thuis.

De postcodetruc is inderdaad interessant, gratis reclame, mensen worden nieuwsgierig, of het het wachten tot september 2018 waard is moet je zelf maar beoordelen:
Solar Magazine - EU: importheffingen op Chinese zonnepanelen stoppen per 3 september 2018
 
  • Informative
Reactions: Ataraxia
Dank Wim en Rowan alvast.

Het bedrijf is inderdaad de afgelopen jaren nogal gekrompen qua personeel (mijn schuld; automatisering ;)).
Mijn eerste open einde is betreffende de verwarming van de loods: het gaat om opslag van electronica onderdelen met de bijbehorende vereisten qua temperatuur en met name luchtvochtigheid. Hij hoeft voor ons niet persee 12m hoog te zijn maar dat schijnt later de verkoopwaarde te helpen. Dat maakt het een behoorlijk groot gat om te verwarmen. Is bij dergelijke volumes een W/W grondwarmtepomp niet een betere oplossing ?

1400 panelen betekent 378kWp als ik snel even reken. Dat betekent al minstens een aansluiting voor 3x500A (345 kW) om in het weekend alle zonnestroom kwijt te kunnen. Ik weet even te weinig van postcoderoos regelingen om te zien of te weten hoe dat geld kan besparen op de dure capaciteitsaansluiting. Capaciteitskosten: 18.000 eenmalig, maandelijks zo'n 500 euro ? (Liander).
Het wordt een plat dak. Zuid of oost/west opstelling ? De laatste lijken me net name voor huishoudens interessant, wij hebben een typisch 9-5 verbruik.

De EV's zijn allemaal van het bedrijf, ze staan inderdaad de hele dag aan de lader dus AC laden is in principe genoeg. Een smartcharging oplossing die gebruik eigen zonnestroom optimaliseert is wel interessant. We moedigen mensen aan op het werk te laden aangezien dat het goedkoopst is. Er rijden 2 heftrucks in het magazijn in het rond maar het verbruik van die dingen op het geheel is volgens mij niet overdreven groot.

@Wim S. : 19.000 m3 naar 171.000 kWh, dan hou je nog geen rekening met de COP van een warmtepomp toch ? (gas is +/- 9 kWh/m3)
 
Dank Wim en Rowan alvast.

Het bedrijf is inderdaad de afgelopen jaren nogal gekrompen qua personeel (mijn schuld; automatisering ;)).
Mijn eerste open einde is betreffende de verwarming van de loods: het gaat om opslag van electronica onderdelen met de bijbehorende vereisten qua temperatuur en met name luchtvochtigheid. Hij hoeft voor ons niet persee 12m hoog te zijn maar dat schijnt later de verkoopwaarde te helpen. Dat maakt het een behoorlijk groot gat om te verwarmen. Is bij dergelijke volumes een W/W grondwarmtepomp niet een betere oplossing ?

1400 panelen betekent 378kWp als ik snel even reken. Dat betekent al minstens een aansluiting voor 3x500A (345 kW) om in het weekend alle zonnestroom kwijt te kunnen. Ik weet even te weinig van postcoderoos regelingen om te zien of te weten hoe dat geld kan besparen op de dure capaciteitsaansluiting. Capaciteitskosten: 18.000 eenmalig, maandelijks zo'n 500 euro ? (Liander).
Het wordt een plat dak. Zuid of oost/west opstelling ? De laatste lijken me net name voor huishoudens interessant, wij hebben een typisch 9-5 verbruik.

De EV's zijn allemaal van het bedrijf, ze staan inderdaad de hele dag aan de lader dus AC laden is in principe genoeg. Een smartcharging oplossing die gebruik eigen zonnestroom optimaliseert is wel interessant. We moedigen mensen aan op het werk te laden aangezien dat het goedkoopst is. Er rijden 2 heftrucks in het magazijn in het rond maar het verbruik van die dingen op het geheel is volgens mij niet overdreven groot.

@Wim S. : 19.000 m3 naar 171.000 kWh, dan hou je nog geen rekening met de COP van een warmtepomp toch ? (gas is +/- 9 kWh/m3)

Een hoogte van 12 meter zou ik opdelen in twee verdiepingen. Als je de vloer van de verdieping goed isoleert halveer je je verwarmingskosten. Sowieso is compartimenteren zinvol. In de meeste bedrijven verdwijnt 90% van de warmte in de hoogte en vervolgens door een slechte isolatie naar buiten.

Een grondwater warmtepomp zal inderdaad de enig juiste keus zijn. Bij deze warmtebehoefte zijn de meerkosten voor de boringen te verantwoorden.

Voor een postcoderoos regeling moet Liander een kosteloze aansluiting van 3 x 80 A leveren. Als je Liander aangeeft dat je die zaken tegelijk wil gaan regelen, wil Liander mogelijk een zogenaamde virtuele aansluiting maken voor beide. Dat betekent dat je niet de hele rekening voor de verzwaring krijgt. Mij scheelt dat bijv. voor een 3 x 160 A aansluiting op het middenspanningsnet over 440 meter de lieve som van 35 mille.

Als je de keus hebt voor zuid of oost/west oriëntatie altijd kiezen voor oost/west. De opbrengst wordt dan veel beter over de dag verdeeld. In de toekomst zal bij beprijzen per minuut de oriëntatie zuid minder gaan opleveren dan de oriëntatie oost/west.

Inderdaad zal de grondwater warmtepomp een COP van rond 4.5 hebben. Daarmee zal het verbruik natuurlijk een heel stuk lager worden dan het aantal m3 gas x 9. Ik denk dat het meer dan halveert.
 
Ik zou sowieso eerst even bij de zonnepanelen installateurs vragen hoe of wat, want als je de zonnepanelen plat op het dak legt kun je er inderdaad waarschijnlijk net iets meer dan 1400 kwijt, maar als je ze schuin richting de zon legt en geen, of slechts een kort deel van de dag schaduw op de rest van je panelen wilt hebben van andere panelen, kun je er veel minder dan 1400 kwijt.

Ik persoonlijk ben voorstander van plat leggen overigens, mede omdat je dan niet zoveel last hebt van wegwaaiende panelen bij extreem harde wind, maar dat terzijde.
 
@robertvg : Morgen gewoon even tijdens de party met gastheer Paul gaan praten.
Hij handelt ook in elektronica en heeft met zijn bedrijf ervaring op veel gebieden waar jij vragen over hebt.

Heb een en ander gelezen over de installaties inderdaad.
Wellicht een idee dat je morgen een kleine toelichting geeft op wat je zoal in en op het bedrijf hebt staan @pvh ?
Is denk ik voor meer forumleden interessant, voor mij wel in ieder geval.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Nog een vraag, hebben beide gedeeltes één gezamenlijke aansluiting of zijn het twee aparte gebouwen met aparte aansluitingen?

Ik begin trouwens bijna te berekenen of een iets kleinere aansluiting + accu ook een mogelijkheid is, de komende 10 jaar ben je in totaal meer dan 75k euro kwijt voor de aansluiting alleen al als ik het goed begrijp. Voorlopig is een dikke aansluiting nog de goedkoopste optie, maar ik sluit niet uit dat dit over 10 jaar niet langer meer het geval is met de sterk dalende accu prijzen.

Ik hoorde laatst dat in theorie zonnepanelen en accu's in de toekomst zo goedkoop konden worden, dat zelfs als het energiebedrijf volledig gratis energie verkocht (gratis gas, gratis kolen, gratis windpark in de zee), ze nog steeds duurder waren dan zonnepanelen op je dak plaatsen. Als ik de aansluitkosten zo bekijk sluit ik helemaal niet uit dat ze op menig locatie nog gelijk zullen krijgen ook.
 
Ik hoorde laatst dat in theorie zonnepanelen en accu's in de toekomst zo goedkoop konden worden, dat zelfs als het energiebedrijf volledig gratis energie verkocht (gratis gas, gratis kolen, gratis windpark in de zee), ze nog steeds duurder waren dan zonnepanelen op je dak

Ik hoor ook wel eens iets. En als het dan als wartaal klinkt, gaat het meteen het andere oor weer uit :)
 
Nou ja, dat is dus het punt, Tesla Tilburg doet het zo:
Google Maps
Dan kun je er geen 1400 kwijt
Dat klopt helemaal. Ik zeg niet dat die methode verkeerd is, maar als je panelen vrijwel vlak legt - helling 10 graden - dan maakt het bijna niet uit naar welke windstreek je ze legt (noord - zuid ligging komt zelfs ook voor), maar een extra voordeel van oost - west is dat het systeem dan gedurende langere periode per etmaal energie levert, en ook iets beter gespreid, d.w.z. het hoogste vermogen wat rond 12 uur geleverd zal worden is bij een oost - west gericht systeem lager, met vrijwel dezelfde jaaropbrengst. Het is zelfs te verwachten dat met de variabele tarieven in aantocht, het oost - west gericht systeem met dezelfde kWh-opbrengst een hogere opbrengst in geld zal hebben.
 
Ik heb net nog een nieuwe extra kleine plat-dak installatie laten leggen en ze raadden me aan om ze niet plat te leggen.
Een idee dat ik opperde uit esthetische overweging, de panelen liggen zichtbaar omdat er geen opstaande rand is.
Ze liggen nu onder een hoek van 15°.
Uitleg van installateur: door ze plat te leggen konden er meer panelen op, maar de regen zou ze niet meer goed schoonspoelen. het kleine meerrendement zou teniet gedaan worden door de sneller vervuilende panelen. Ik reinig mijn ondertussen 58 panelen zelf 1x per jaar, maar platliggende panelen zouden meer kuisbeurten nodig hebben.
Voor grote installaties zou de meerkost voor extra reiniging misschien wel een rol spelen?
 
Ik heb net nog een nieuwe extra kleine plat-dak installatie laten leggen en ze raadden me aan om ze niet plat te leggen.
Een idee dat ik opperde uit esthetische overweging, de panelen liggen zichtbaar omdat er geen opstaande rand is.
Ze liggen nu onder een hoek van 15°.
Uitleg van installateur: door ze plat te leggen konden er meer panelen op, maar de regen zou ze niet meer goed schoonspoelen. het kleine meerrendement zou teniet gedaan worden door de sneller vervuilende panelen. Ik reinig mijn ondertussen 58 panelen zelf 1x per jaar, maar platliggende panelen zouden meer kuisbeurten nodig hebben.
Voor grote installaties zou de meerkost voor extra reiniging misschien wel een rol spelen?
Platliggende panelen vervuilen veel sneller. Water blijft er altijd op staan, verdampt en er blijft residu achter. Als dit een aantal maanden zo doorgaat ben al snel 5 tot 10% opbrengst kwijt. Verontreinigingen door vogels spoelen onder helling weg, bij vlakliggende panelen gebeurt dit niet. Vlakliggende panelen zijn ook gevoeliger voor zware hagel.
Bij 0 graden ligging heb je in de winter en voor- en najaar een veel lagere opbrengst door de laagstaande zon.
Er is geen goede reden te bedenken om panelen een andere hoek te geven dan 20 graden.
 
Dat klopt helemaal. Ik zeg niet dat die methode verkeerd is, maar als je panelen vrijwel vlak legt - helling 10 graden - dan maakt het bijna niet uit naar welke windstreek je ze legt (noord - zuid ligging komt zelfs ook voor), maar een extra voordeel van oost - west is dat het systeem dan gedurende langere periode per etmaal energie levert, en ook iets beter gespreid, d.w.z. het hoogste vermogen wat rond 12 uur geleverd zal worden is bij een oost - west gericht systeem lager, met vrijwel dezelfde jaaropbrengst. Het is zelfs te verwachten dat met de variabele tarieven in aantocht, het oost - west gericht systeem met dezelfde kWh-opbrengst een hogere opbrengst in geld zal hebben.
De vraag is natuurlijk wel of dat bij een bedrijf van belang is. Gewerkt wordt veelal van 9 tot 5.
 
Een grondwater warmtepomp zal inderdaad de enig juiste keus zijn. Bij deze warmtebehoefte zijn de meerkosten voor de boringen te verantwoorden.
@robertvg: als de bodem, eventuele aquiferen en de boringen een beetje meewerken is de bron als seizoenswarmtebuffer te gebruiken: in de zomer de bron opwarmen door het pand ermee te koelen (eventueel zelfs met wat extra afkoppelbare retourlussen in de zonkant van het pand verwerkt) en daardoor in de winter een hogere COP doordat de bron (langer) enkele graden warmer is dan zonder de zomerse opwarming. Dit voordeel heb je niet met lucht/water systemen.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
De vraag is natuurlijk wel of dat bij een bedrijf van belang is. Gewerkt wordt veelal van 9 tot 5.

Zeker wel. Oost-west leidt tot een betere spreiding over de dag (peak-shaving) en betekent dat tussen 9-17 veel meer eigen verbruik ontstaat in plaats van uitwisseling via het net. Nog gunstiger is het om ook nog een aanvullend vlak op zuid te leggen. Ik heb een installatie in oost - zuid - west richting, met bijna twee maal zoveel op oost en twee maal zoveel op west als op zuid. Dat geeft een mooie verdeling gedurende de dag.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Pepp and FVO