You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
215.Wat bedoel je met "verlies" ? wat is je verbruik over die 100km geweest?
Dank je. Het blijft een gepuzzel!Die 343 zal ‘typical’ range zijn neem ik aan. Die gaat uit van ca. 195 Wh/km. Dat haal je niet bij een snelheid van 120 km/u. Dus een ‘verlies’ van 20 over een afstand van 100km is volgens mij normaal. Om de typical range te kunnen halen moet je wat langzamer rijden, circa 100 - 105 km/u. Als je gaat rekenen zul je zien dat het op de uiteindelijke aankomsttijd nauwelijks iets uitmaakt, zeker in Nederland.
Ik moet er nog aan wennen. 20% spookkilometers is niet niks. Ben benieuwd hoe dat gaat in de winter. Hoe dan ook, laden doen we idd overal. Ook nu bij Van Tilburg...Dat valt toch wel mee? Als je harder rijdt verbruik je meer, als het kouder is of je rijdt omhoog idem etc. Net als met elke fossiele auto. Als je trip-planner gebruikt zie je precies hoeveel je over de afgelopen 10, 25 of 50 km hebt verbruikt gegeven de dan geldende omstandigheden (incluis je snelheid). Als je dan ook nog je destination hebt opgegeven zie je daar waar je mee aan komt. Moeilijker dan dat moet je het ook niet willen maken. En laden als je stil staat, ipv als je accu leeg is.
Dank je Egbert. Het is wennen omdat het "verloop" ten opzichte van benzine veel groter is. Doet niks af aan het plezier...Maar dat zijn geen "spook" kilometers. Het heet niet voor niks "Typical" range. Zie het gewoon als nog "beschikbare" km's bij normale omstandigheden (100km per uur, 20 graden etc.). Is in de praktijk echt een goede vuistregel. En ja, in de winter gaat dat sneller, ook het verlies bij stilstand, rijden van kleine stukken.. Als je in de gelegenheid bent elke dag (nacht) te laden en je dagelijks verbruik blijft binnen de dan beschikbare range hoef je je er nooit druk om te maken. En voor langere trips de trilplanner gebruiken. Ik doe dat laatste nog steeds, ook na 5 jaar en 250K km's. Afgelopen maandag 1.200km gereden - hoppend van SuC naar SuC. Op sommige stukken in Duitsland kreeg ik de expected range bij aankomst maar niet onder de 10%, hoe hard ik ook ging..(PS - vergeet de meldingen op je scherm zoals "blijf onder de 110 km om je bestemming te bereiken"). Die zijn veel te conservatief - gewoon trip-planner.
Het viel mij tijdens mijn Italie trip (eerste grote roadtrip) ook op dat de expected range bijna nooit gehaald werd, d.w.z. dat ik er niet onder kwam! Ik maakte mij van te voren zorgen dat ik de laatste 50 km naar de SuC 100km/u moest rijden om het te halen. Maar de ervaring is dat ik zelden de beoogde kruissnelheid kon rijden (dus veel minder verbruik bij inhalende vrachtauto’s, filerijden, Baustellen enz.). In tegenstelling tot mijn verwachting kon ik juist de laatste km’s met hogere kruissnelheden afleggen om nog steeds boven de expected range bij de SuC te komen. I.p.v. stress vond ik het juist heel relaxed.Maar dat zijn geen "spook" kilometers. Het heet niet voor niks "Typical" range. Zie het gewoon als nog "beschikbare" km's bij normale omstandigheden (100km per uur, 20 graden etc.). Is in de praktijk echt een goede vuistregel. En ja, in de winter gaat dat sneller, ook het verlies bij stilstand, rijden van kleine stukken.. Als je in de gelegenheid bent elke dag (nacht) te laden en je dagelijks verbruik blijft binnen de dan beschikbare range hoef je je er nooit druk om te maken. En voor langere trips de trilplanner gebruiken. Ik doe dat laatste nog steeds, ook na 5 jaar en 250K km's. Afgelopen maandag 1.200km gereden - hoppend van SuC naar SuC. Op sommige stukken in Duitsland kreeg ik de expected range bij aankomst maar niet onder de 10%, hoe hard ik ook ging..(PS - vergeet de meldingen op je scherm zoals "blijf onder de 110 km om je bestemming te bereiken"). Die zijn veel te conservatief - gewoon trip-planner.
Bij benzine valt het minder op, let je er ook minder op omdat je op elke hoek kunt ‘laden’ en niet ‘onderweg bent naar een SuC.Dank je Egbert. Het is wennen omdat het "verloop" ten opzichte van benzine veel groter is. Doet niks af aan het plezier...
dat zijn gehandicapten plekken.... geen laadplekkenShop till you drop.
Dank je Egbert. Het is wennen omdat het "verloop" ten opzichte van benzine veel groter is. Doet niks af aan het plezier...
Jij kent mij niet. Vraag @MarcelS maar. Die vindt mij ook gehandicapt!dat zijn gehandicapten plekken.... geen laadplekken
Ik ben mijn Auris gewend. In de winter minder bereik en in de zomer meer. Dat begreep ik. Nu schommelt het veel meer. Net op 60 km 8 km verloren met 18 graden en 195 verbruik. Is al iets beter.Wat jij “wennen” noemt is gewoon zoals het hoort te zijn, en zoals het altijd had horen te zijn:
Bijvoorbeeld:
- harder rijden: de luchtweerstand neemt kwadratisch toe met je snelheid, dus je energieverbruik hiervoor ook.
- wintereffecten: 15 graden kouder is 5% hogere luchtdichtheid, dus ook navenant meer energieverbruik.
- windkracht 4 (20km/uur) tegen op de snelweg: opeens onderga je niet de luchtweerstand van 100km/uur, maar van 120km/uur, en nogmaals: die weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid.
Natuurwetten waar je niet aan ontkomt. Echter bij die slome plofmotoren wordt 70-80% van de energie toch al weggegooid in warmte, lawaai, slijtage. Dus als er om bovenstaande redenen bijvoorbeeld 20% meer energie geleverd moet worden dan is het effect aan de pomp dat je slechts 4% meer hoeft te tanken. Dat is toch compleet idioot ?
Honderd jaar verbrandingsmotor heeft ons verschikkelijk lui gemaakt: door de inefficiency ervan weten we niet eens meer precies waarvoor wel en niet echt energie moet worden geleverd. En verspillen kost(te) geen drol.
Je moet niet denken in termen van ‘km verloren’ of ‘spookkilometers’. De typical range moet je met een flinke korrel zout nemen, die gaat uit van een vast gemiddeld verbruik zonder rekening te houden met je snelheid, temperatuur, wind etc. Met een beetje goede wil is de typical range wel te halen, maar normaal gesproken (bij een normale rijstijl) ligt het werkelijke verbruik bijna altijd boven het ‘typical’ verbruik. Dat is helemaal niet erg, want ook bij dat (iets) hogere verbruik houd je nog altijd een prima range over.Ik ben mijn Auris gewend. In de winter minder bereik en in de zomer meer. Dat begreep ik. Nu schommelt het veel meer. Net op 60 km 8 km verloren met 18 graden en 195 verbruik. Is al iets beter.
Ik moet er nog aan wennen. 20% spookkilometers is niet niks.
Maar dat zijn geen "spook" kilometers. Het heet niet voor niks "Typical" range. Zie het gewoon als nog "beschikbare" km's bij normale omstandigheden (100km per uur, 20 graden etc.). Is in de praktijk echt een goede vuistregel.
Yes maar ik zie liever kilometers dan procenten.@Limbo2121 Typical is gebaseerd op de Amerikaanse EPA-verbruiksmeting en die wijkt gemiddeld 20% af van de praktijk. Wat enorm helpt is omschakelen van 'kilometers' range naar 'procenten' range (settings > language + units). Binnen een paar weken aan gewend en voor mij een stuk rustiger achter het stuur.