Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

High Power Wall Charger Mk II

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zijn mooie grafiektjes :D

Ik heb nu nog eenvoudig en goedkoop 1x16A. Maar op de zaak zullen we over een tijdje wel wat moois op gaan hangen. Dan is zo'n Maxem wel een mooie optie denk ik.

Kunnen we daar dan ook 4 WC's mee bedienen?

Heb ik in Januari gevraagd.
Ze kregen van Tesla nog niet de ondersteuning om 4 HPWC's aan te sturen, ik dacht max twee.
Cohere wilde het wel leveren maar dan werd het een beetje experimentele installatie.
 
Heb ik in Januari gevraagd.
Ze kregen van Tesla nog niet de ondersteuning om 4 HPWC's aan te sturen, ik dacht max twee.
Cohere wilde het wel leveren maar dan werd het een beetje experimentele installatie.

Ik ga er een beetje van uit dat met de introductie van Model 3 er gelijk een package mogelijk wordt van zonnepanelen/rooftiles (als je nog geen panelen hebt), powerwalls (die dan tegelijk bestaande inverters kunnen vervangen) met slimme koppelingen met net waardoor ze het net kunnen balanceren en wellicht netwerkbeheerders een duit in het zakje kunnen doen, wallchargers met DC laden en uitbalanceermogelijkheid over meerdere lader en alles met nieuwe app erbij.
Doordat niet elk onderdeel op zich winstgevend hoeft te zijn zou dat best wel eens interessant kunnen zijn en dan heb je een perfect geïntegreerd systeem en wellicht ook creatieve leasedeals.

Daarom maak ik voorlopig pas op de plaats. Laden met rode stekker gaat al drie jaar goed, kan nog wel een jaartje of wat bij en moment van vervanging Leaf door Model 3 is dan een mooi moment :)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik ga er een beetje van uit dat met de introductie van Model 3 er gelijk een package mogelijk wordt van zonnepanelen/rooftiles (als je nog geen panelen hebt), powerwalls (die dan tegelijk bestaande inverters kunnen vervangen) met slimme koppelingen met net waardoor ze het net kunnen balanceren en wellicht netwerkbeheerders een duit in het zakje kunnen doen, wallchargers met DC laden en uitbalanceermogelijkheid over meerdere lader en alles met nieuwe app erbij.
Doordat niet elk onderdeel op zich winstgevend hoeft te zijn zou dat best wel eens interessant kunnen zijn en dan heb je een perfect geïntegreerd systeem en wellicht ook creatieve leasedeals.

Daarom maak ik voorlopig pas op de plaats. Laden met rode stekker gaat al drie jaar goed, kan nog wel een jaartje of wat bij en moment van vervanging Leaf door Model 3 is dan een mooi moment :)
Ik ga dat precies zo doen. Op onze mooie klassieke stolp komen zeker geen zonnepanelen. Wel ga ik kijken of de Tesla rooftiles de huidige oranje pannen zouden kunnen vervangen. Overigens heb ik mijn exterme milieubijdrage reeds geregeld. Mijn huidige jaarverbruik maal 50 heb ik in Meewind geïnvesteerd.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Zou iemand met een HPWC en ook nog een auto die met een type-1 kabel laad een testje voor mij willen doen?
De Type-1 kabel past op de vaste kabel van het HPWC. Ik ben benieuwd of je zo kunt laden, het mooiste zou zijn met meer dan 16A. Ben benieuwd of dit ook werkt of dat dit alleen met een speciale verlengkabel/adapter mogelijk is
Ratio laadkabels Kabel adapter Type 2 male - Type 1 female 1 meter
 
A propos integratie.
Ik hoorde van een slimme Belg de opmerking dat Tesla meer AC/DC inverters verkoopt dan wat dan ook. Ga maar na. Aan de zonnepanelen zitten inverters om te kunnen werken, dat is (1). Voor de energie-opslag in een Powerwall wordt wisselstroom naar gelijkstroom omgezet (2). Als de energie dan weer gebruikt wordt, wordt van die gelijkspanning weer wisselspanning gemaakt (3). Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je de Powerwall gebruikt om een EV te laden. Dan wordt de geconverteerde wisselspanning weer gelijkgericht voor de autoaccu's (4). Tot slot drijven deze accu's de elektromotoren met wisselstroom aan (5). Dat maakt dus een totaal van vijf keer de ene of de andere kant op converteren van well to wheel. Uiteraard gaat dit niet geheel verliesloos.
Ik moest hieraan denken terwijl ik hoorde hoe een waterstofpromotor van de Nederlandse Toyota verdeler zorgvuldig de conversieverliezen bij het opslaan en verbruiken van energie via waterstof t.o.v. via batterijen vermeed.
Hoe groot zouden het totale conversieverlies zijn van 5x converteren in de consumentenelectronica van panelen, powerwalls en EV's? Misschien moeten we van de waterstoflobby leren en het antwoord gewoon niet willen weten.
 
  • Funny
Reactions: Phil_BE
A propos integratie.
Ik hoorde van een slimme Belg de opmerking dat Tesla meer AC/DC inverters verkoopt dan wat dan ook. Ga maar na. Aan de zonnepanelen zitten inverters om te kunnen werken, dat is (1). Voor de energie-opslag in een Powerwall wordt wisselstroom naar gelijkstroom omgezet (2). Als de energie dan weer gebruikt wordt, wordt van die gelijkspanning weer wisselspanning gemaakt (3). Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je de Powerwall gebruikt om een EV te laden. Dan wordt de geconverteerde wisselspanning weer gelijkgericht voor de autoaccu's (4). Tot slot drijven deze accu's de elektromotoren met wisselstroom aan (5). Dat maakt dus een totaal van vijf keer de ene of de andere kant op converteren van well to wheel. Uiteraard gaat dit niet geheel verliesloos.
Ik moest hieraan denken terwijl ik hoorde hoe een waterstofpromotor van de Nederlandse Toyota verdeler zorgvuldig de conversieverliezen bij het opslaan en verbruiken van energie via waterstof t.o.v. via batterijen vermeed.
Hoe groot zouden het totale conversieverlies zijn van 5x converteren in de consumentenelectronica van panelen, powerwalls en EV's? Misschien moeten we van de waterstoflobby leren en het antwoord gewoon niet willen weten.

En dit gaat dus gewoon verdwijnen. Alleen waar nog een koppeling met huisnet (AC) nodig is zal een inverter nodig zijn. De rest komt allemaal in DC-DC sfeer met minimale verliezen. Elon heeft al aangegeven dat het richting DC gaat, in de toekomst wellicht ook DC motoren maar voorlopig daar nog AC dus in de auto een inverter en natuurlijk voor laden vanaf (dan) oude HPWC en Destination Chargers (en laadpaaltjes).
 
A propos integratie.
Ik hoorde van een slimme Belg de opmerking dat Tesla meer AC/DC inverters verkoopt dan wat dan ook. Ga maar na. Aan de zonnepanelen zitten inverters om te kunnen werken, dat is (1). Voor de energie-opslag in een Powerwall wordt wisselstroom naar gelijkstroom omgezet (2). Als de energie dan weer gebruikt wordt, wordt van die gelijkspanning weer wisselspanning gemaakt (3). Het wordt natuurlijk helemaal leuk als je de Powerwall gebruikt om een EV te laden. Dan wordt de geconverteerde wisselspanning weer gelijkgericht voor de autoaccu's (4). Tot slot drijven deze accu's de elektromotoren met wisselstroom aan (5). Dat maakt dus een totaal van vijf keer de ene of de andere kant op converteren van well to wheel. Uiteraard gaat dit niet geheel verliesloos.
Ik moest hieraan denken terwijl ik hoorde hoe een waterstofpromotor van de Nederlandse Toyota verdeler zorgvuldig de conversieverliezen bij het opslaan en verbruiken van energie via waterstof t.o.v. via batterijen vermeed.
Hoe groot zouden het totale conversieverlies zijn van 5x converteren in de consumentenelectronica van panelen, powerwalls en EV's? Misschien moeten we van de waterstoflobby leren en het antwoord gewoon niet willen weten.

Wordt er zo vaak geconverteerd? Gaat de gelijkstroom uit de zonnepanelen niet gewoon zonder conversie naar wisselspanning naar de powerwall?
 
Tussen droom en werkelijkheid...
Het DC-DC verhaal doet misschien vermoeden dat er geen conversie meer nodig is. Maar je kan met een 400V voeding of zonne-installatie geen 250V batterij laden zonder conversie en omgekeerd uiteraard ook niet. Daarvoor heb je dan de DC-DC omzetters nodig: een boost-converter of een buck)converter al naargelang het geval. Voor kleine vermogens kosten die enkele 10-tallen euro's maar voor grotere vermogens zit je al gauw aan de prijs van een laadstation.
Bovendien kan je powerwall niet zonder inverter, want al de rest in huis is AC, het is dus niet zo dat je een inverter uitspaart.
Een flinke particulier installatie zonnepanelen levert 6 à 8 kW piekvermogen. Dus daarmee laden kan, maar je krijgt er je auto-batterij niet al te snel mee vol. In de winter is de totale opbrenst van zo'n installatie niet eens voldoende om je thuisverbruik te dekken, laat staan je auto mee op te laden.
Dus naast je DC-DC laadstation voor de auto, zal je ook een AC-DC oplossing nodig hebben.
De AC-DC conversie is niet zoveel minder efficient als de DC-DC conversie. Voor die kleine laadvermogens lijkt het mij eenvoudiger met AC te laden via de in de auto ingebouwde lader.
DC-DC conversie gebeurt trouwens via snelschakelende vermogenelektronica, een vorm van hoogfrequente wisselende spanning zou je kunnen zeggen.
 
Ik heb om 13.000 kWh te genereren 180 m2 zonnepaneel dakpannen nodig. Dat kost de lieve som van € 135.000,-. Voor die prijs kan ik 68 jaar elektriciteit inkopen bij mijn huidige leverancier. Dit gaat hem zeker niet worden. Bij ZEPbv zijn ze ook te koop. Kosten daar 50.000 euro en ook dat levert een lange terugverdientijd van 20 jaar op. Dan moet ik wel 90 jaar worden om uiteindelijk 'winst' te behalen.
Ik wacht met spanning af wat de Tesla dakpannen gaan kosten.
 
Gaat toch om het redden van de wereld Wimo_O
Helemaal OK, doe ik ook serieus aan mee. Maar er zijn grenzen.
Als het komende kabinet zonne-energie serieus neemt en echt grote stappen wil zetten, moeten ze een regeling bedenken waarbij investeerders op andermans daken zonnepanelen mogen leggen. En dan niet met de beperking van de huidige postcoderoos regeling. Ik zie bij honderden ondernemers in mijn omgeving perfecte dakvlakken waar duizenden panelen op kunnen. Dat gebeurt niet omdat ondernemers elektriciteit zo goedkoop kunnen inkopen dat het nooit zal renderen om - een deel van - hun eigen verbruik op te wekken.
 
Helemaal OK, doe ik ook serieus aan mee. Maar er zijn grenzen.
Als het komende kabinet zonne-energie serieus neemt en echt grote stappen wil zetten, moeten ze een regeling bedenken waarbij investeerders op andermans daken zonnepanelen mogen leggen. En dan niet met de beperking van de huidige postcoderoos regeling. Ik zie bij honderden ondernemers in mijn omgeving perfecte dakvlakken waar duizenden panelen op kunnen. Dat gebeurt niet omdat ondernemers elektriciteit zo goedkoop kunnen inkopen dat het nooit zal renderen om - een deel van - hun eigen verbruik op te wekken.
Is het zo dat het voor ondernemers niet rendeert?
In tegenstelling tot particulieren, kunnen ondernemers zonnepanelen aftrekken, dus dat scheelt minimaal 25 procent. Daarbij kunnen zij gebruik maken van EIA of Kia. Opnieuw netto 13,5 procent minder kosten dan een particulier.

De kosten in de business case is daar mee 40 procent lager dan bij een particulier. Ja, dan duurt het iets langer dan bij een particulier, maar is zeker redenabel
 
Tussen droom en werkelijkheid...
Het DC-DC verhaal doet misschien vermoeden dat er geen conversie meer nodig is. Maar je kan met een 400V voeding of zonne-installatie geen 250V batterij laden zonder conversie en omgekeerd uiteraard ook niet. Daarvoor heb je dan de DC-DC omzetters nodig: een boost-converter of een buck)converter al naargelang het geval. Voor kleine vermogens kosten die enkele 10-tallen euro's maar voor grotere vermogens zit je al gauw aan de prijs van een laadstation.
Bovendien kan je powerwall niet zonder inverter, want al de rest in huis is AC, het is dus niet zo dat je een inverter uitspaart.
Een flinke particulier installatie zonnepanelen levert 6 à 8 kW piekvermogen. Dus daarmee laden kan, maar je krijgt er je auto-batterij niet al te snel mee vol. In de winter is de totale opbrenst van zo'n installatie niet eens voldoende om je thuisverbruik te dekken, laat staan je auto mee op te laden.
Dus naast je DC-DC laadstation voor de auto, zal je ook een AC-DC oplossing nodig hebben.
De AC-DC conversie is niet zoveel minder efficient als de DC-DC conversie. Voor die kleine laadvermogens lijkt het mij eenvoudiger met AC te laden via de in de auto ingebouwde lader.
DC-DC conversie gebeurt trouwens via snelschakelende vermogenelektronica, een vorm van hoogfrequente wisselende spanning zou je kunnen zeggen.

Ik droom ergens van een condensator/accu vat dat langzaam kan opladen (zonnepanelen) en dan aan superchargerspeed 2.0 zijn vermogen terug aan de wagen kan geven.