Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

High Power Wall Charger Mk II

This site may earn commission on affiliate links.
Beste HPWC bezitters.
Is het nodig dat de muurkast van de HPWC bereikbaar is? Moet de connector (kant auto) ingeplugd zijn in de muurkast als je niet laadt?.
Ik zou de HPWC-muurkast willen in mijn kelder hangen en de connector (handle noemt men die in de gebruiksaanwijzingsvideo) buiten in een kastje (mijn auto staat perfect ter hoogte van mijn kelder waar ook mijn electriciteitskast hangt). Ik zie liever de HPWC niet op mijn oprit.
Gebruik: deurtje open, connector nemen in wagen pluggen. Na het laden, kabel in keldergat laten zakken en connector in kastje hangen.
Ik zie liever de HPWC niet op de oprit hangen.
 
Dus de HPWC zelf mag iets onbereikbaarder staan ( kelder) als ik maar aan de connector kan.
Ik probeer met een schets te verduidelijken. De connector zou ik aan op de oprit laten in een kastje ( net boven het keldergat).
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    310.6 KB · Views: 86
Oei, ik moet nog wennen aan de letterwoorden. UMC is wat Tesla mee levert.

Wel, mijn redenering is als volgt (met de hulp van Dirk-
S-19910 waarvoor dank)
Ik heb monofase 230V. Als ik daar het maximum wil uit halen zonder wall connector, moet ik een stekker plaatsen (blauw 32A) en een adaptor kopen voor de UMC (90€ bij Tesla). Ik laat de mogelijkheid open dat ik later upgrade naar 3 fasen. In dat geval ben ik niets meer met de stekker en de adaptor.
Als ik de wall connector koop, kost het 550€, maar kan ik probleemloos naar 3 fasen overschakelen en heb ik ook het voordeel van de vaste kabel.
En als beginner (met nog wat range anxiety) heb ik mijn UMC graag in de wagen.
 
Ok, toen ik je bericht las dacht ik dat je de HPWC in een muurkast wilde monteren, maar je bedoelde de HPWC zelf met 'muurkast'.

Jouw oplossing kun je inderdaad met de HPWC of de UMC doen. Wel even zorgen dat de stekker droog hangt.

[edit] Een advies voor België durf ik niet te geven met hogere 1-fase aansluitingen en evt. neuter (icm UMC), dat laat ik liever aan de Vlaamse collega's hier over :), maar ik geloof dat een HPWC dan de slimmere optie is?
 
Dat maakt niet uit: ik krijg bij twee ingeplugde auto's, waarbij de ene niet aan het laden is, de ander op niet meer dan 3x10A. Als ik de ander ontkoppel dan krijg ik wel het volledige vermogen. Maar goed, dat was natuurlijk niet de bedoeling.
Ik ben bang dat de systemen nog niet zo intelligent zijn. Bij mij in de straat heb ik regelmatig een plugin aan dezelfde laadpaal (Nuon). Deze laden met max 1x16A maar veel vaker helemaal niet omdat ze al uren vol zijn (...). Als ik dan bijprik laad ik altijd met 3x12A.
 
Ik ben bang dat de systemen nog niet zo intelligent zijn. Bij mij in de straat heb ik regelmatig een plugin aan dezelfde laadpaal (Nuon). Deze laden met max 1x16A maar veel vaker helemaal niet omdat ze al uren vol zijn (...). Als ik dan bijprik laad ik altijd met 3x12A.
De HPWC en Nuon laadpalen zijn volledig verschillende systemen. Volgens mij zou de opstelling bij Daniel anders moeten kunnen werken. Tesla is de eerste om hierover te raadplegen. Weet je zeker dat je een Master - Slave configuratie ingesteld hebt? Als t bij hotels werkt zie ik niet in waarom t bij jouw niet zou kunnen werken.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
De HPWC en Nuon laadpalen zijn volledig verschillende systemen. Volgens mij zou de opstelling bij Daniel anders moeten kunnen werken. Tesla is de eerste om hierover te raadplegen. Weet je zeker dat je een Master - Slave configuratie ingesteld hebt? Als t bij hotels werkt zie ik niet in waarom t bij jouw niet zou kunnen werken.
Natuurlijk zijn het verschillende systemen (implementaties), maar ook weer dezelfde systemen in die zin dat ze beide loadbalancing doen van een bepaalde capaciteit.
Mijn anekdote was vooral bedoeld om aan te geven dat dit type systemen (loadbalancing) in het algemeen (dus niet HWPC-specifiek) nog niet zo slim zijn als we graag willen.
 
De HPWC en Nuon laadpalen zijn volledig verschillende systemen. Volgens mij zou de opstelling bij Daniel anders moeten kunnen werken. Tesla is de eerste om hierover te raadplegen. Weet je zeker dat je een Master - Slave configuratie ingesteld hebt? Als t bij hotels werkt zie ik niet in waarom t bij jouw niet zou kunnen werken.

Ja, ze staan uiteraard ingesteld op master-slave en zijn ook onderling op de juiste manier verbonden. Bij het opstarten weet de slave dat hij slave is.

Op zich gaat het delen bij gelijktijdig laden ook goed, het gaat om de intelligentie om te weten wanneer bij twee aangesloten auto's een lader vol vermogen aan de ladende auto kan geven.

image.jpeg
 
De HPWC en Nuon laadpalen zijn volledig verschillende systemen. Volgens mij zou de opstelling bij Daniel anders moeten kunnen werken. Tesla is de eerste om hierover te raadplegen. Weet je zeker dat je een Master - Slave configuratie ingesteld hebt? Als t bij hotels werkt zie ik niet in waarom t bij jouw niet zou kunnen werken.
Ik lees dat Daniël eigenlijk een load balancing/ smart charging oplossing ala Maxim wil hebben?
Dus als er 2 ingeplugd zijn en er vraagt er maar een elektra, dat die dan met 3x16A kan laden.
Update: had Daniël zijn post hierboven nog niet gelezen.
 
Ik lees dat Daniël eigenlijk een load balancing/ smart charging oplossing ala Maxim wil hebben?
Dus als er 2 ingeplugd zijn en er vraagt er maar een elektra, dat die dan met 3x16A kan laden.
Update: had Daniël zijn post hierboven nog niet gelezen.
De oplossing met de Maxem werkt nog iets anders. Deze kijkt naar het beschikbare vermogen en indien te weinig knijpt hij de HPWC af. De combi met meer dan 1 HPWC is nog in een testfase maar hoop ik "soon" op kantoor te hebben.
2 HPWC's op een aansluiting kijken niet naar het andere verbruik op de aansluiting. Zij zouden enkel het beschikbare vermogen onderling moeten kunnen verdelen. Als er op deze aansluiting nog andere verbruikers zitten kan het fout gaan. De Maxem voorkomt dit.
 
Natuurlijk zijn het verschillende systemen (implementaties), maar ook weer dezelfde systemen in die zin dat ze beide loadbalancing doen van een bepaalde capaciteit.
Mijn anekdote was vooral bedoeld om aan te geven dat dit type systemen (loadbalancing) in het algemeen (dus niet HWPC-specifiek) nog niet zo slim zijn als we graag willen.

Toch zou je van de HPWC meer kunnen verwachten. De publieke duo laadpalen zijn meestal afgezekerd op 3x25A en verdelen die gewoon over de 2 stekkers. Veel communicatie tussen de auto's is er niet, kunnen ze ook lastig inbouwen want ze moeten alle merken kunnen bedienen.
Tesla heeft met de auto's en de laders beiden zaken in eigen hand. Ik begrijp net dat aan het einde van een laadsessie via de auto ook de fw van de hpwc kan worden geupdate dus er is al wat uitgebreidere communicatie tussen beiden.
Lijkt me een logische volgende stap om dan ook iets van slimme load balancing in dat protocol in te bouwen.
Ben benieuwd wat Tesla als antwoord geeft @Daniel 74 .
 
Ik heb net tesla technical support gesproken. Daar wordt bevestigd dat indien twee auto's zijn aangesloten op twee hpwc's in een slave-master configuratie het vermogen wordt verdeeld over de twee hpwc's, ook indien één van de twee auto's vol zit en dus geen vermogen meer vraagt. Pas op het moment dat de niet-ladende auto wordt afgekoppeld gaat de andere lader op vol vermogen laden.

Jullie begrijpen dat ik dit maar een matige oplossing vind voor het delen van vermogen door twee laders. Ik ga niet een auto afkoppelen als die weer vol zit, dan had ik net zo goed één lader kunnen instaleren. Nu zal het in de praktijk normaal gesproken wel loslopen, want ook met 3x8A zullen de auto's aan het begin van de ochtend normaal gesproken wel vol zitten (start laden staat ingesteld op 23.00 uur), maar er zullen situaties zijn dat dat niet zo is.

Suggestie van tesla was om een mail te sturen met het verzoek eea aan te passen. Lijkt mij - iemand die geen enkele kennis heeft van laadprotocollen - niet onmogelijk, toch?
 
Last edited: