Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

High Power Wall Charger Mk II

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit even in de load balancing code van SmartEVSE te koekeloeren en daarbij lijkt hij de stroom te verdelen onder de "actieve" EV's. Actief wordt hier gezien als "Charging (State C)":
Code:
for (n=0;n<4;n++) if (BalancedState[n]==2) // must be in STATE_C
{
ActiveEVSE++; // Count nr of Active EVSE's
TotalCurrent+=Balanced[n]; // Calculate total max charge current for all active EVSE's
}
De statussen:
Code:
char BalancedState[4]={0,0,0,0}; // State of all EVSE's 0=not active (state A), 1=charge request (State B), 2= Charging (State C)
Dat aantal lijkt herberekend te worden bij elke statuswisseling van een aangesloten EV. De vraag is even welke status een EV heeft die klaar is met laden maar nog is aangesloten. Dat moet dan een andere status zijn dan "Charging". Kan zijn dat dit 'Not active (State A)' is. In dat geval wordt de stroom dus herverdeeld onder de voertuigen die nog wel actief aan het opladen zijn als er eentje klaar is.

In dat geval zou het dus prima moeten kunnen binnen het laadprotocol.

Disclaimer: mijn C is niet zo sterk maar misschien kan iemand met meer kennis bovenstaand verhaal bevestigen. :)
 
Ik ben er eens diagonaal doorgegaan.
Eerste voordeel van smart EVSE is dat het de overige verbruikers meeneemt. Daardoor heb je twee voordelen: Het totalebeschikbare vermogen wordt nooit overschreden en de Smart EVSE is te combineren met een domme lader. Die domme lader heeft dan wel voorrang op de Smart EVSE want die laat constant toe om de ingestelde maximale stroom af te nemen. Maar van zodra de domme lader geen stroom meer afneemt, komt alles terug beschikbaar van de Smart EVSE. Dus op een bepaalde manier zelfs intelligenter dan twee HPWCs.
Ik heb de indruk dat het protocol eerst bij alle aangesloten voertuigen (tot 4 laders) die voertuigen waarvan de stroom onder het gemiddelde zitten (dus onder beschikbare stroom voor de laadstations/aantal laadstations) aan de vraag voldoet. En dan de rest, wat dus meer is dan het gemiddelde , verdeeld over de overige voertuigen.
Bijgevolg denk ik dat een voertuig dat geen stroom meer afneemt (maar nog wel aangesloten blijft), niet langer invloed heeft op de maximale stromen die de andere voertuigen kunnen krijgen.
 
Ben wel benieuwd of iemand de load balancing van de smart EVSE al aan de praat heeft. Ik wil dit gebruiken wanneer de Model 3 komt

Waarvoor een forum dient:

a) ik heb een Smart EVSE, een Smart sensorbox, twee Smart CT's, twee linkerhanden en een diploma dat verre van wetenschappelijk is.

b) Ik leg aan mijn elektricien uit dat ik wat volgt wil:

- in een eerste faze: Smart EVSE geeft voorrang aan het huishouden en 'knijpt' dus het laden van de EV indien en zolang was/vaatwas/droger/oven/whatever teveel stroom verbruiken; zodra het kan krijgt EV de stroom die ie wil;

- in een tweede faze (als M3 eraan komt): eerst voorrang aan huishouden, dan aan eerste laadpaal, dan aan tweede laadpaal (eventueel via twee HPWC's ingesteld als Master/Slave). Wagen die aan de eerste laadpaal hangt krijgt altijd voorrang op tweede laadpaal zolang ie niet opgeladen is tot het ingestelde maximum - geen gesofistikeerde programmatuur om in functie van de agenda's die de wagens kunnen lezen voorrang te verlenen aan de wagen die het snelst moet opgeladen worden, of zo. Zelfs de de hoeveelheid stroom kunnen aflezen die elke wagen krijgt is voor mij niet belangrijk.

c) Mijn elektricien schreeuwde nog, vooraleer weg te vluchten, dat ie de lokale politie ging bellen over de aanwezigheid van een gevaarlijke zot in ons dorp was niet zo enthousiast over het zelf moeten implementeren van dat idee...

d) Maar Filip (@fivari) weet wél wat de cosinus van φ is en vanzelfsprekend ook dat p(t)=v²(t)/R, of zo :confused:.

Mijn Smart EVSE gaat dus zijn kant op en hij gaat wat experimenteren met wat je daarmee zo allemaal kan, in verband met de hierboven onder punt (b) aangehaalde doelstellingen :).
 
Last edited:
Ik heb net tesla technical support gesproken. Daar wordt bevestigd dat indien twee auto's zijn aangesloten op twee hpwc's in een slave-master configuratie het vermogen wordt verdeeld over de twee hpwc's, ook indien één van de twee auto's vol zit en dus geen vermogen meer vraagt. Pas op het moment dat de niet-ladende auto wordt afgekoppeld gaat de andere lader op vol vermogen laden.

Jullie begrijpen dat ik dit maar een matige oplossing vind voor het delen van vermogen door twee laders. Ik ga niet een auto afkoppelen als die weer vol zit, dan had ik net zo goed één lader kunnen instaleren. Nu zal het in de praktijk normaal gesproken wel loslopen, want ook met 3x8A zullen de auto's aan het begin van de ochtend normaal gesproken wel vol zitten (start laden staat ingesteld op 23.00 uur), maar er zullen situaties zijn dat dat niet zo is.

Suggestie van tesla was om een mail te sturen met het verzoek eea aan te passen. Lijkt mij - iemand die geen enkele kennis heeft van laadprotocollen - niet onmogelijk, toch?
@Daniel 74 , ik was vandaag op uitnodiging op bezoek bij Cohere. Erg leuke jonge enthousiaste club.
Ik heb jouw situatie voorgelegd bij ze. Met hun Maxem zijn ze in staat het volledig beschikbare vermogen, stel dat jouw aansluiting 3x25A is en het andere verbruik 3A s'nachts, dan verdeeld ie de resterende 22A net als nu. 11A naar beide laadpunten. Zodra er één auto klaar is stuurt hij wel het volle vermogen naar de nog ladende auto.

Gelukkig kunnen ze het ook sinds zeer kort met de EV-boxen die ik in 2013 heb laten installeren bij op kantoor. Hier wil ik de Maxem ook op toe gaan passen. Vind de HPWC alleen wel veel mooier. Daar heb ik 3 32A laadstations hangen aan mijn 80A aansluiting. Het is tot nog toe goed gegaan omdat we altijd goed opletten maar ik moet er niet aan denken dat we het bedrijf plat leggen omdat we staan te laden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Erik-S85
@Daniel 74 , ik was vandaag op uitnodiging op bezoek bij Cohere. Erg leuke jonge enthousiaste club.
Ik heb jouw situatie voorgelegd bij ze. Met hun Maxem zijn ze in staat het volledig beschikbare vermogen, stel dat jouw aansluiting 3x25A is en het andere verbruik 3A s'nachts, dan verdeeld ie de resterende 22A net als nu. 11A naar beide laadpunten. Zodra er één auto klaar is stuurt hij wel het volle vermogen naar de nog ladende auto.

Gelukkig kunnen ze het ook sinds zeer kort met de EV-boxen die ik in 2013 heb laten installeren bij op kantoor. Hier wil ik de Maxem ook op toe gaan passen. Vind de HPWC alleen wel veel mooier. Daar heb ik 3 32A laadstations hangen aan mijn 80A aansluiting. Het is tot nog toe goed gegaan omdat we altijd goed opletten maar ik moet er niet aan denken dat we het bedrijf plat leggen omdat we staan te laden.
Dag Hendrik,

Hoe ziet hun oplossing er hardwarematig uit? Ik neem aan dat de twee hpwc's dan niet meer in een master-slave opstelling staan?
 
Yep, bij mij kan iedereen m gebruiken.
De mijne is ook gewoon door iedereen bruikbaar en perfect zichtbaar vanop de openbare weg. Maar niemand weet dat. Ik heb al eens gedacht om die op openchargemap te zetten. Is misschien handig voor mensen die net niet meer tot aan de supercharger in Gent dreigen te geraken. Ik heb zelf ook al enkele keren gehad dat enkele tientallen kwh een situatie komfortabeler zou gemaakt hebben. Wat denken jullie daarvan? Zijn er hier nog Tesla rijders die hun lader openstellen en dat ook ergens bekend maken?
 
Ik heb zelf ook al enkele keren gehad dat enkele tientallen kwh een situatie komfortabeler zou gemaakt hebben. Wat denken jullie daarvan? Zijn er hier nog Tesla rijders die hun lader openstellen en dat ook ergens bekend maken?

Kijk eens hier onder
Zeemaps: Onze 'eigen' Kaart met daarop oplaadpunten van TMC members voor members

Gezien het grote aantal laadpunten - iig in Nl - betwijfel ik overigens of het ooit gebruikt wordt....
 
  • Like
Reactions: NicoV
Kijk eens hier onder
Zeemaps: Onze 'eigen' Kaart met daarop oplaadpunten van TMC members voor members

Gezien het grote aantal laadpunten - iig in Nl - betwijfel ik overigens of het ooit gebruikt wordt....

Mooi initiatief, maar niet goed genoeg. DE kaart is blijkbaar met een paswoord beveilig. Zelfs als je de kaart al zou vinden (ik lees meer dan 3 jaar grote stukken van dit forum, misschien heb ik die link al wel eens zien passeren maar zeker nog nooit op geklikt), het paswoord is dusdanig dat als je het nodig hebt je er toch niet aan kan op het moment dat het nodig is.

Vandaar mijn vraag over welke PUBLIEKE apps het meest geschikt zijn.

Idealiter zou mijn laadpunt op de Tesla kaart suc/dec kaart mogen komen onder de nog te creeren categorie 'emergency chargers'.
 
Mooi initiatief, maar niet goed genoeg. DE kaart is blijkbaar met een paswoord beveilig. Zelfs als je de kaart al zou vinden (ik lees meer dan 3 jaar grote stukken van dit forum, misschien heb ik die link al wel eens zien passeren maar zeker nog nooit op geklikt), het paswoord is dusdanig dat als je het nodig hebt je er toch niet aan kan op het moment dat het nodig is.

Vandaar mijn vraag over welke PUBLIEKE apps het meest geschikt zijn.

Idealiter zou mijn laadpunt op de Tesla kaart suc/dec kaart mogen komen onder de nog te creeren categorie 'emergency chargers'.

Nico, ik denk dat Chargemap dan misschien een interessante keuze is, daar een nieuwe locatie toevoegen en eventueel vermelden 'free to use' of 'for emergency only'. Je kan ook je soort aansluiting vermelden met het aantal KW en eventueel TESLA ONLY... .

Xavier
 
  • Like
Reactions: NicoV
Dag Hendrik,

Hoe ziet hun oplossing er hardwarematig uit? Ik neem aan dat de twee hpwc's dan niet meer in een master-slave opstelling staan?
Voor de technische details kun je het beste direct met Cohere contact opnemen. Jij hebt het belangrijkste al geïnstalleerd namelijk de laadpunten. Er dient wel een datakabel van je meterkast naar de laadpunten te lopen. In de meterkast komt dan onderstaande regelunit, de Maxem. Kost slechts €495,-

image.jpeg
 
Mooi initiatief, maar niet goed genoeg. DE kaart is blijkbaar met een paswoord beveilig. Zelfs als je de kaart al zou vinden (ik lees meer dan 3 jaar grote stukken van dit forum, misschien heb ik die link al wel eens zien passeren maar zeker nog nooit op geklikt), het paswoord is dusdanig dat als je het nodig hebt je er toch niet aan kan op het moment dat het nodig is.

Vandaar mijn vraag over welke PUBLIEKE apps het meest geschikt zijn.

Idealiter zou mijn laadpunt op de Tesla kaart suc/dec kaart mogen komen onder de nog te creeren categorie 'emergency chargers'.
In plugshare kan je je laadpunt ook delen.
En je ziet de private laadpunten enkel als je ingelogd bent.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Waarom niet?
Loshangende kabel is niet zo proper en ook nog eens extra de aandacht trekken met "hier woont een Teslarijder"... Jullie verbergen allemaal de nr plaat op de fotos, maar hangen dan een uithangbord op de oprit.
Ook naar veiligheid: "hier woont een rijk mens".
Trouwens, beetje off topic, maar ik vind de 'opzichtigheid' algemeen al een issue. Heb daarom ook 4 maand getwijfeld om te bestellen. En nu ik hem heb blijkt de vrees terecht. Ik werk als consultant en bij klanten ligt dat wel eens gevoelig. Ook bij familie en vrienden heb ik in dat verband wat schroom.
Mijn gewetensussers:
  • Verschillende mensen de TOC op 4 jaar laten berekenen en vergelijken met mijn vorige wagen (Mercedes E break)
  • Demowagen gekocht ipv nieuwe ( ik heb dus zelf niet voor die opties gekozen
  • Mee deel uit maken van deze nieuwe generatie van rijden. Electrisch, autopilot...
  • Veiligheid. Ik doe 45000 km per jaar en de begin schrik te krijgen van mijn eigen rijgedrag. Mails bekijken, constant van vak veranderen, met de Tesla op AP rij ik veel rustiger
  • Je kan het geld beter in de ekonomie en nieuwe ontwikkelingen stoppen dan te laten wegkwijnen op de bank en je hebt er nog iets aan ook
Is hier therapie voor?
 
  • Like
Reactions: shthpnz