Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Update

Update over mijn eerdere post.
Ondertussen toch eens met een advocaat gesproken over heel deze kwestie. Hierbij zijn conclusie :

1) Europese wetgeving zegt effectief dat medewerking (handtekening) van de autoproducent noodzakelijk is om wijzigingen aan een voertuig aan te brengen
2) Elk land kan alsnog kiezen om op eigen verantwoordelijkheid af te wijken van die Europese wetgeving (wat Duitsland dus duidelijk heeft gedaan)
MAAR NU KOMT HET
3) Een autoproducent is verplicht zijn medewerking te tonen bij een aanvraag en kan enkel weigeren bij een grondige reden (lees : technisch onmogelijkheid van het type wagen)
4) Weigert een autoproducent zijn medewerking zonder reden (advocaat benadrukt dat een commerciële reden niet aanvaard wordt), kan dit via een snelprocedure bij het gerecht worden aangeklaagd en wordt de autoproducent bij verstek automatisch veroordeeld. De veroordeling is gelijk ook een getekende goedkeuring (handtekening van de autoproducent is dan zelfs niet meer nodig !)

Aangezien Duitsland (& Zwitserland) reeds een eigen homologatie hebben voor de trekhaak van Misterdotcom op een Tesla MS, kan Tesla onmogelijk nog een grondige technische reden meer opgeven om zijn medewerking te kunnen weigeren.

OPROEP
Wie doet mee (1 groep voor België & 1 groep voor Nederlands) om naar de respectievelijke rechtbank te stappen en een snelprocedure op te starten tegen Tesla?
Mits we dit voor elk type model S dienen te voeren zodat nadien elke model S ongeacht het type automatisch gehomologeerd zal zijn voor een trekhaak, hebben we een redelijk grote groep eigenaars nodig : S65, S70, S75, S85, S90, S100, ... + elke variant RW, AW, P, preface...
Uiteraard kunnen we ook de snelprocedure starten van zodra er binnen een bepaalde periode eigenaars hebben ingeschreven.

Als er iemand goed is in het verzamelen/organiseren van dit soort groepen, be my guest (ben ik zelf hopeloos in)
Ik kan alvast aanklacht indienen voor een PREFACE S85 RW
PS : ondertussen ook trekhaak misterdotcom laten monteren en nu dus reeds uitgerust om 1850kg te trekken ;-)
Geeft Tesla geen thuis bij jou?
 
Geeft Tesla geen thuis bij jou?
Nope, van de ene naar de andere wordt je gestuurd, telkens met te zeggen dat ik er niet moet op hopen want zit niet in het beleid van Tesla om medewerking te tonen aan veranderingen op hun wagens waarvoor ze niet ontwikkeld werden. Elke eigenaar doet wat ie wil met zijn auto, maar Tesla komt daar niet tussen.
Wel in België zijn ze dat alvast verolicht wanneer het om een trekhaak gaat.
 
die betreffende trekhaak heb ik ook laten monteren en gebruik ik naar tevredenheid voor de fietsdrager, maar het meegeleverde TUV certificaat geeft geen homologatie in NL helaas...
Dag @Sjon, is de Tesla Model S voorbereidt op het monteren van de genoemde trekhaak of moeten er gaten geboord worden in het chassis voor de bevestigingsbouten? En hoe is bij jou de bescherming gedaan ter voorkoming van spanningscorrosie? En als laatste: is er ook een module of electronica geplaatst om de parkeersensoren uit te schakelen zodra de stekker van de fietsdrager wordt ingeplugd?
ik zou heel graag een trekhaak willen (laten) monteren, maar vind maar weinig informatie over wat wel en niet kan.

Bij voorbaat dank voor je reactie,
Vipercat
 
Dag @Sjon, is de Tesla Model S voorbereidt op het monteren van de genoemde trekhaak of moeten er gaten geboord worden in het chassis voor de bevestigingsbouten? En hoe is bij jou de bescherming gedaan ter voorkoming van spanningscorrosie? En als laatste: is er ook een module of electronica geplaatst om de parkeersensoren uit te schakelen zodra de stekker van de fietsdrager wordt ingeplugd?
ik zou heel graag een trekhaak willen (laten) monteren, maar vind maar weinig informatie over wat wel en niet kan.

Bij voorbaat dank voor je reactie,
Vipercat
Zie Misterdotcom.de voor beschrijving en video’s.
 
  • Like
Reactions: Vipercat
Bij voldoende animo (in NL) wil ik wel
meedoen (Model S100D)
Ik heb wat onvoorziene kosten aan de S gehad dit voorjaar, en moest de auto op de wintersport laten staan. Kapotte batteryheater. En voor de zomervakantie de condensor van de airco rechtsvoor.
De trekhaak laten we even rusten, maar met de info van de advocaat en de afwijzende reactie van Tesla moet een rechtsbijstand verzekering dit toch voor een individu kunnen oppikken? Of valt auto daar niet onder.
 
Update

Update over mijn eerdere post.
Ondertussen toch eens met een advocaat gesproken over heel deze kwestie. Hierbij zijn conclusie :

1) Europese wetgeving zegt effectief dat medewerking (handtekening) van de autoproducent noodzakelijk is om wijzigingen aan een voertuig aan te brengen
2) Elk land kan alsnog kiezen om op eigen verantwoordelijkheid af te wijken van die Europese wetgeving (wat Duitsland dus duidelijk heeft gedaan)
MAAR NU KOMT HET
3) Een autoproducent is verplicht zijn medewerking te tonen bij een aanvraag en kan enkel weigeren bij een grondige reden (lees : technisch onmogelijkheid van het type wagen)
4) Weigert een autoproducent zijn medewerking zonder reden (advocaat benadrukt dat een commerciële reden niet aanvaard wordt), kan dit via een snelprocedure bij het gerecht worden aangeklaagd en wordt de autoproducent bij verstek automatisch veroordeeld. De veroordeling is gelijk ook een getekende goedkeuring (handtekening van de autoproducent is dan zelfs niet meer nodig !)

Aangezien Duitsland (& Zwitserland) reeds een eigen homologatie hebben voor de trekhaak van Misterdotcom op een Tesla MS, kan Tesla onmogelijk nog een grondige technische reden meer opgeven om zijn medewerking te kunnen weigeren.

OPROEP
Wie doet mee (1 groep voor België & 1 groep voor Nederlands) om naar de respectievelijke rechtbank te stappen en een snelprocedure op te starten tegen Tesla?
Mits we dit voor elk type model S dienen te voeren zodat nadien elke model S ongeacht het type automatisch gehomologeerd zal zijn voor een trekhaak, hebben we een redelijk grote groep eigenaars nodig : S65, S70, S75, S85, S90, S100, ... + elke variant RW, AW, P, preface...
Uiteraard kunnen we ook de snelprocedure starten van zodra er binnen een bepaalde periode eigenaars hebben ingeschreven.

Als er iemand goed is in het verzamelen/organiseren van dit soort groepen, be my guest (ben ik zelf hopeloos in)
Ik kan alvast aanklacht indienen voor een PREFACE S85 RW
PS : ondertussen ook trekhaak misterdotcom laten monteren en nu dus reeds uitgerust om 1850kg te trekken ;-)
Ik heb inmiddels (nadat de auto naar Privé is overgezet) ook een misterdotcom trekhaak zelf gemonteerd onder mijn S100D.
Mits er geen belachelijke kosten komen wil ik wel meendoen
trekhaak.jpg
 
Ik heb inmiddels (nadat de auto naar Privé is overgezet) ook een misterdotcom trekhaak zelf gemonteerd onder mijn S100D.
Mits er geen belachelijke kosten komen wil ik wel meendoen
View attachment 959752

Aandacht besteed aan het voorkomen van spanningscorrosie tussen het thermisch verzinkte deel en de aluminium delen?
Vanwege hetzelfde probleem voor wat betreft het thermisch verzinkte deel geen rvs bouten en moeren gebruikt mag ik hopen.

N.B. Er is een groot verschil tussen thermisch verzinkte - en galvanisch verzinkte moeren en bouten.
Thermisch verzinkte bouten zijn moeilijker verkrijgbaar, omdat de dikke zinklaag ervoor zorgt dat zonder nabewerking bout en moer niet meer passen.
De draad moet dus als nabewerking opgesneden worden om bout en moer weer passend te krijgen.
Maar ze hebben wel een goede bescherming tegen corrosie.
Bij galvanisch verzinkte bouten en moeren heb je dat probleem niet, maar de zinklaag is zo flinterdun dat deze vrijwel geen corrosie-bescherming geeft.

Hoe te herkennen?
Bijna alles wat je in de handel koopt aan bouten en moeren is galvanisch verzinkt.
Te zien omdat ze glimmen. Ze roesten buiten bijna terwijl je erbij staat.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Ik wil ook graag mee doen. Rijd zelf al een tijdje met een model X haak onder de S. Werkt prima. Eventueel ombouwen baar de Duitse haak ismij prima. Heb graag een trekgewicht. Hoe gaan we dan aanpakken.

Gr
 
Heb nog even kort wat verder gekeken naar die MisterDotCom trekhaak en mijn vraagtekens worden helaas bevestigd.
Uit de montagehandleiding:

Screenshot 2023-08-07 at 09.00.24.png


Er wordt bijv. aangegeven dat er vier RVS (‘Edelstahl') ringen gemonteerd moeten worden.
Duidelijk is te zien wat het verschil is met de ringen die Tesla zelf gebruikt.
(N.B. het zou kunnen zijn dat die ‘Klebereste’ een kit is van Tesla die corrosie moet voorkomen.)

Die RVS ringen van MisterDotCom gaan dus volgens mij ellende veroorzaken in de toekomst.
Het aluminium of staal (ik weet niet wat het onderliggende materiaal is) zal daar weg gaan roesten t.o.v. het RVS.
Hetzelfde met het zink van de trekhaak waar dit in contact is met de RVS ringen.

Zie voor een heldere achtergrond bijv. dit artikel.
Goed voorbeeld is de daar beschreven kwajongensstreek van spijkers gooien in een zinken dakgoot.
Of van degene die wat aluminium buizen met RVS parkers heeft verbonden en dat een half jaar buiten heeft gelegd.

Tijdens mijn opleiding TU Delft Civiele Techniek, specialisatie staalconstructies, zijn er veel problemen getoond uit de praktijk op dit gebied.
Voor mij zou bovenstaande voldoende aanleiding zijn om dit product links te laten liggen.
Mijn advies aan mensen die het al gekocht hebben om voor het gehele product een gedegen modificatie te eisen ter voorkoming van toekomstige corrosie.
 
Last edited:
@Maarten misterdotcom schrijft hierover zelf: “
Frage von Anonym M*** , Datum: 18.04.2021

"Guten Tag. Ich hab mal irgendwo in einem Forum gelesen, wohl im Zusammenhang mit einer Velo-Träger-Montage beim Model S, dass es zu Elektrokorrosion gekommen ist (Stahlträger auf Alu, bei Feuchte kann das unedlere Metall abgetragen werden). Was ist ihre Meinung zu diesem Problem?"


Antwort des Shopbetreibers

"Hallo, unsere Kupplung ist zusätzlich feuerverzinkt. In über einem Jahr Tesla und 15 Jahren Produktion AHKs für den smart hatten wir noch kein Problem damit. "
 
@Maarten misterdotcom schrijft hierover zelf: “
Frage von Anonym M*** , Datum: 18.04.2021

"Guten Tag. Ich hab mal irgendwo in einem Forum gelesen, wohl im Zusammenhang mit einer Velo-Träger-Montage beim Model S, dass es zu Elektrokorrosion gekommen ist (Stahlträger auf Alu, bei Feuchte kann das unedlere Metall abgetragen werden). Was ist ihre Meinung zu diesem Problem?"


Antwort des Shopbetreibers

"Hallo, unsere Kupplung ist zusätzlich feuerverzinkt. In über einem Jahr Tesla und 15 Jahren Produktion AHKs für den smart hatten wir noch kein Problem damit. "

In hun antwoord zegt de fabrikant feitelijk twee dingen:
  • Het is feuerverzinkt (dus in Nederlands: thermisch verzinkt). Dat is op zich prima, maar lost het probleem niet op.
    Dan is het in een bad met vloeibare zink ondergedompeld, met als resultaat een dikke beschermende zinklaag.
    Net zoals de meeste palen waaraan verkeersborden zitten in Nederland.
  • Dat ze in 15 jaren nog geen problemen hebben gezien.
    Dat antwoord wantrouw ik; kan ik mij niet voorstellen als je verschillende metalen in een vochtige omgeving met elkaar in contact brengt.
    Ik geloof niet in magie, alleen bij dit product.
    Kan natuurlijk wel waar zijn als je alleen maar verkoopt en het probleem pas zichtbaar is als je het geheel na enkele jaren weer open maakt (wat men niet doet?). Commercieel belang?
    Het komt op mij over dat ze geen zin hebben om zich in het probleem te verdiepen, terwijl het risico goed bekend is.
Kleine anecdote: ik kocht een vlaggenstokhouder van aluminium die ik op een balkonhek kan klemmen.
Ik ben bij de verkoper aan huis geweest en hij vertelde dat een vriend ze in vele tientallen voor een grote vlaggenleverancier in Friesland maakte.
De aluminium houder wordt met rvs bouten en moeren vastgeklemd.
Toen ik hem vroeg over het corrosieprobleem (het RVS en aluminium waren volledig in contact met elkaar), zei hij dat het inderdaad niet verstandig is om de vlagenstokhouder permanent buiten te laten. Ze hadden toch wel de ervaring dat dat volledig fout liep door de spanningscorrosie.
Dus ligt de vlaggenstokhouder bij mij, indien niet in gebruik, kurkdroog in de gangkast.

Als aluminium corrodeert wordt het gewoon poeder.
Maar… laat een ieder zich vooral overtuigen door hetgeen hierover op zeer veel plaatsen in literatuur (en op internet) beschreven is.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
@Maarten misterdotcom schrijft hierover zelf: “
Frage von Anonym M*** , Datum: 18.04.2021

"Guten Tag. Ich hab mal irgendwo in einem Forum gelesen, wohl im Zusammenhang mit einer Velo-Träger-Montage beim Model S, dass es zu Elektrokorrosion gekommen ist (Stahlträger auf Alu, bei Feuchte kann das unedlere Metall abgetragen werden). Was ist ihre Meinung zu diesem Problem?"


Antwort des Shopbetreibers

"Hallo, unsere Kupplung ist zusätzlich feuerverzinkt. In über einem Jahr Tesla und 15 Jahren Produktion AHKs für den smart hatten wir noch kein Problem damit. "
Had je verwacht dat de leverancier zou antwoorden dat het inderdaad een probleem is en dat je de trekhaak beter niet koopt?
 
  • Like
Reactions: Adm
Update

Update over mijn eerdere post.
Ondertussen toch eens met een advocaat gesproken over heel deze kwestie. Hierbij zijn conclusie :

1) Europese wetgeving zegt effectief dat medewerking (handtekening) van de autoproducent noodzakelijk is om wijzigingen aan een voertuig aan te brengen
2) Elk land kan alsnog kiezen om op eigen verantwoordelijkheid af te wijken van die Europese wetgeving (wat Duitsland dus duidelijk heeft gedaan)
MAAR NU KOMT HET
3) Een autoproducent is verplicht zijn medewerking te tonen bij een aanvraag en kan enkel weigeren bij een grondige reden (lees : technisch onmogelijkheid van het type wagen)
4) Weigert een autoproducent zijn medewerking zonder reden (advocaat benadrukt dat een commerciële reden niet aanvaard wordt), kan dit via een snelprocedure bij het gerecht worden aangeklaagd en wordt de autoproducent bij verstek automatisch veroordeeld. De veroordeling is gelijk ook een getekende goedkeuring (handtekening van de autoproducent is dan zelfs niet meer nodig !)

Aangezien Duitsland (& Zwitserland) reeds een eigen homologatie hebben voor de trekhaak van Misterdotcom op een Tesla MS, kan Tesla onmogelijk nog een grondige technische reden meer opgeven om zijn medewerking te kunnen weigeren.

OPROEP
Wie doet mee (1 groep voor België & 1 groep voor Nederlands) om naar de respectievelijke rechtbank te stappen en een snelprocedure op te starten tegen Tesla?
Mits we dit voor elk type model S dienen te voeren zodat nadien elke model S ongeacht het type automatisch gehomologeerd zal zijn voor een trekhaak, hebben we een redelijk grote groep eigenaars nodig : S65, S70, S75, S85, S90, S100, ... + elke variant RW, AW, P, preface...
Uiteraard kunnen we ook de snelprocedure starten van zodra er binnen een bepaalde periode eigenaars hebben ingeschreven.

Als er iemand goed is in het verzamelen/organiseren van dit soort groepen, be my guest (ben ik zelf hopeloos in)
Ik kan alvast aanklacht indienen voor een PREFACE S85 RW
PS : ondertussen ook trekhaak misterdotcom laten monteren en nu dus reeds uitgerust om 1850kg te trekken ;-)
Als dit inderdaad klopt (wat mij aannemelijk lijkt, zo is het in Duitsland immers ook gegaan) dan wil ik hier serieus werk van maken.
Ik stuur je een PM om e.e.a. te organiseren.

2015 MS 85 RWD hier.