Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Impact fraude VW

This site may earn commission on affiliate links.
Die paar miljoen auto's die Tesla weet te produceren zijn wat dat betreft een druppel op de gloeiende plaat helaas...
Ik weet niet of dit zo is.
Bij VW hopen ze het zodat ze rustig kunnen slapen terwijl ze de inwoners van de steden verder vergassen.

Een optimistisch scenario:
Het aantal geproduceerde auto's per jaar zou zo rond 80-100 mln liggen.
Een auto staat 96% van de tijd stil, een benutting van 4%.
Bij een benutting van 40% heb je er nog maar 8-10 mln nodig.
Zodra auto's zelfstandig gaan rijden, zeg 2020, is een benuttingsgraad van 40% niet uit gesloten.
Met de huidige groei produceert Tesla rond 2026/7 genoeg om aan alle vraag te voldoen.
Als ze gaan versnellen met model 3, rond 2024.

VW heeft geen geld meer om te investeren. De sjoemel diesel kost in US alleen al €23miljard. Met een beetje geluk kunnen we nog voor de verkiezingen van 2021 van de ondergang van VW genieten.:p
 
Last edited:
Ach, ik heb 5 jaar in een dure polo bluemotion rond gereden, dat was geen feest. Maar ook vergeefs, het vergassen van mensen ging gewoon door. Met plezier aanschouw ik de ondergang van VW.
Los daarvan. Als het scenario uit komt is er sowieso geen Europese auto industrie meer, misschien helemaal geen auto industrie.
Een Tesla is een computercentrum op wielen. Dit heeft even veel te maken met een auto als een paard en wagen met een auto.
Laten we hopen dat het gauw gebeurd is met VW, misschien dat de rest op tijd wakker wordt.
 
Blij dat ik het niet gezegd heb. Dan zouden de rapen weer gaar zijn. Maar ik denk dat velen de gevolgen van de huidige ontwikkeling zwaar onderschatten. In mijn ogen is de enige overlevingskant een samenwerking met Tesla om samen de schaalvergroting te realiseren, Men denkt te gemakkelijk dat de automobilist zit te wachten op een elektrische variant, Dat is namelijk helemaal niet waar tenzij het een totaal andere beleving met zich meebrengt, Daarom zijn er zo weinig Leafs en i3's etc. verkocht.
 
Blij dat ik het niet gezegd heb. Dan zouden de rapen weer gaar zijn. Maar ik denk dat velen de gevolgen van de huidige ontwikkeling zwaar onderschatten. In mijn ogen is de enige overlevingskant een samenwerking met Tesla om samen de schaalvergroting te realiseren, Men denkt te gemakkelijk dat de automobilist zit te wachten op een elektrische variant, Dat is namelijk helemaal niet waar tenzij het een totaal andere beleving met zich meebrengt, Daarom zijn er zo weinig Leafs en i3's etc. verkocht.

Laten 'we' onszelf niet al te veel op de borst kloppen. Andere merken doen het niet veel slechter/beter dan Tesla.
De Nissan Leaf was in 2016 zelfs de meest verkochte EV (rebadged Venucia meegerekend):
Global Plug-in Vehicle Sales for 2016

Een groot deel van de autokopers is echt niet op zoek naar een totaal andere beleving, maar wil gewoon een praktische en voordelige auto.
 
  • Like
Reactions: ebullio
Laten 'we' onszelf niet al te veel op de borst kloppen. Andere merken doen het niet veel slechter/beter dan Tesla.
De Nissan Leaf was in 2016 zelfs de meest verkochte EV (rebadged Venucia meegerekend):
Global Plug-in Vehicle Sales for 2016

Een groot deel van de autokopers is echt niet op zoek naar een totaal andere beleving, maar wil gewoon een praktische en voordelige auto.

Neen, Leaf is dan wel de meest verkochte elektrische auto maar valt in het niet bij de miljoenen auto's in diezelfde prijsklasse. Dan is het eigenlijk een nauwelijks verkopende auto. Idem i3 en Zoe. In multimilion segment heb je het over wellicht promillen, als het niet minder is terwijl Tesla in zijn segment de anderen voorbijloopt. En als de autokopers gewoon een praktische en voordelige auto zoeken dan ziet het er ook weer slecht uit voor GM's Ampera-E, Ion (hoewel die nog het meest op een bruikbare auto lijkt) en wat er nog meer aan hangt te komen.
Wat elektrisch betreft zal het de eerste tijd vooral aankomen op auto's die kilometers vreten, als vervanging voor de huidige leasekrakers. Daar is eigenlijk alleen Model 3 en hoger een optie.

Het gaat om breder perspectief, niet om aantallen.
 
  • Like
Reactions: Klaas
Blij dat ik het niet gezegd heb. Dan zouden de rapen weer gaar zijn. Maar ik denk dat velen de gevolgen van de huidige ontwikkeling zwaar onderschatten. In mijn ogen is de enige overlevingskant een samenwerking met Tesla om samen de schaalvergroting te realiseren, Men denkt te gemakkelijk dat de automobilist zit te wachten op een elektrische variant, Dat is namelijk helemaal niet waar tenzij het een totaal andere beleving met zich meebrengt, Daarom zijn er zo weinig Leafs en i3's etc. verkocht.
De andere manier van overleven is vertragen, lobbyen en zelf rustig EV's ontwikkelen en Tesla daarbij negeren (wat hijgerige EV concepten daargelaten). De huidige realiteit dus.

Er zijn zo weinig leafs en i3's verkocht omdat ze duur zijn, een lage autonomie hebben en lelijk niet sexy zijn.
 
Een groot deel van de autokopers is echt niet op zoek naar een totaal andere beleving, maar wil gewoon een praktische en voordelige auto.

Is dat zo? Het feit dat op bijna 400.000 auto's is ingeschreven en aanbetaald, geeft mij het gevoel dat veel mensen erg graag serieus die stap willen zetten. Dat de leaf niet verkoopt, ligt m.i. aan het ontwerp, en doordat deze bij de start een te kleine range heeft mee gekregen. Maar ook vanwege de te trage snellader. Mensen willen een auto waarmee ze ook een flinke trio kunnen maken. En ze zullen er geen kopen zo lang ze nog altijd het gevoel krijgen voorgelogen te worden. (zie ook de Zoë reclame).

Als een serieus ander merk een mooie elektrische auto had getekend met goede specs en betrouwbaar geacht werd, hadden ze vergelijkbare voorverkoop tegemoet kunnen zien. Er zijn genoeg mensen die een statement willen maken en het genoegen van elektrisch rijden willen beleven.
 
Overigens verwacht ik dat men bij VW er al best van baalde dat het Tesla wel is gelukt om het segment waar ze zelf graag groot in hadden willen worden (pheaton) maar nu zelfs forse terugloop van de Passat zien. Het heeft de A8 in ieder geval flink omzet gescheeld.
Ik denk dat ze niet half weten wat ze te wachten staat als er een serieus alternatief voor de A4/Passat is middels de model 3.
Dan is de boete die de hebben geleden peanuts.
 
Is dat zo? Het feit dat op bijna 400.000 auto's is ingeschreven en aanbetaald, geeft mij het gevoel dat veel mensen erg graag serieus die stap willen zetten. Dat de leaf niet verkoopt, ligt m.i. aan het ontwerp, en doordat deze bij de start een te kleine range heeft mee gekregen. Maar ook vanwege de te trage snellader. Mensen willen een auto waarmee ze ook een flinke trio kunnen maken. En ze zullen er geen kopen zo lang ze nog altijd het gevoel krijgen voorgelogen te worden. (zie ook de Zoë reclame).

Als een serieus ander merk een mooie elektrische auto had getekend met goede specs en betrouwbaar geacht werd, hadden ze vergelijkbare voorverkoop tegemoet kunnen zien. Er zijn genoeg mensen die een statement willen maken en het genoegen van elektrisch rijden willen beleven.

Die punten die je noemt (range, snelladen, betrouwbaarheid) in combinatie met prijs gaan toch niet om een totaal andere beleving, maar om een praktische en voordelige auto. De Model 3 heeft dat (waarschijnlijk), maar als een VW Golf met een range van 400 km en goede snellaadmogelijkheden op de markt zou komen tegen een prijs van €35.000-€40.000 zou deze ook goed verkopen.
Ja, Tesla heeft een voordeel dat het een innovatief a-merk is en tech-savvy mensen aantrekt, maar voor een groot deel van de autokopers zal dat niet het belangrijkste verkoopargument zijn.
Ik denk dat de grote merken in het hoge en middensegment nog steeds snel kunnen omschakelen komende jaren. Voor het lage segment zal dat aanvankelijk nog moeilijk zijn.
Het enige dat de andere merken nog nodig hebben, is een goed snellaadnetwerk. In NL hebben we onder andere Fastned, maar in andere landen ontbreekt dat helaas nog.
Ik heb al een aantal potentiële EV kopers gesproken die echt niet per se een Tesla willen. Ze moeten op de kosten letten en kiezen net zo graag voor een Renault, Mercedes, Nissan of VW met vergelijkbare specs als dat uiteindelijk verdediger uitpakt. (En natuurlijk probeer ik ze over te halen voor Tesla. :D)
 
De andere manier van overleven is vertragen ...
Dream on.
Deze reactie heeft wat weg van die van Steve Balmer op de de eerste iPhone:
Ook leuk, Tony Seba:
En waar zitten we in de curve op:
The New York Times > Opinion > Image >
Dan is de boete die de hebben geleden peanuts.
Yep, peanuts, maar maar het waren wel de peanuts die ze nodig zouden hebben om de EV te ontwikkelen.

Het komt maar zelden voor dat de marktleiders het verdwijnen van hun markt overleven?
Laten we hopen dat de ondergang van VW de rest van de Europese autoproducenten doet wakker schudden.
 
Dream on.
Deze reactie heeft wat weg van die van Steve Balmer op de de eerste iPhone
---8<----
Je kunt de telefoontjesmarkt niet vergelijken met de automotive markt. Of ja, je kunt het wel vergelijken, maar dan moet je de tijdsduur waarin de revolutie zich afspeelt ook uitrekken naar bijbehorende waarden, oftewel 2 a 3 decennia in plaats van een half decennium.
Hier zijn wat redenen waardoor het mank gaat:
  • Prijs. Een telefoon kost 20x minder dan een auto en is voor iedereen financieel haalbaar (zeker wanneer het in het abbo is verwerkt).
  • Levensduur: een telefoon wordt door de meesten binnen enkele jaren ingeruild. Een auto begint dan aan zijn tweede eigenaar (waarna nog een derde, vierde, vijfde eigenaar komt).
  • Ontwikkeltijd nieuw platform: telefoon: enkele jaren, auto: een decennium.
  • Opschalen productie: telefoon: binnen enkele maanden, auto: meerdere jaren.
Bovenstaande laat zien dat een telefoonmarkt binnen enkele jaren compleet kan veranderen, maar de automotive markt niet. Daarvoor zijn de prijzen te hoog, de ontwikkeltijden en levensduur van de auto's te lang.

Dus nee, ik denk niet dat VW binnen 3 jaar failliet is, en ik denk niet dat binnen afzienbare tijd (minder dan een decennium) het wagenpark vervangen is door EV's, laat staan Tesla's, hoe graag ik dat ook zou zien.
 
Die punten die je noemt (range, snelladen, betrouwbaarheid) in combinatie met prijs gaan toch niet om een totaal andere beleving, maar om een praktische en voordelige auto. De Model 3 heeft dat (waarschijnlijk), maar als een VW Golf met een range van 400 km en goede snellaadmogelijkheden op de markt zou komen tegen een prijs van €35.000-€40.000 zou deze ook goed verkopen.
Ja, Tesla heeft een voordeel dat het een innovatief a-merk is en tech-savvy mensen aantrekt, maar voor een groot deel van de autokopers zal dat niet het belangrijkste verkoopargument zijn.
Ik denk dat de grote merken in het hoge en middensegment nog steeds snel kunnen omschakelen komende jaren. Voor het lage segment zal dat aanvankelijk nog moeilijk zijn.
Het enige dat de andere merken nog nodig hebben, is een goed snellaadnetwerk. In NL hebben we onder andere Fastned, maar in andere landen ontbreekt dat helaas nog.
Ik heb al een aantal potentiële EV kopers gesproken die echt niet per se een Tesla willen. Ze moeten op de kosten letten en kiezen net zo graag voor een Renault, Mercedes, Nissan of VW met vergelijkbare specs als dat uiteindelijk verdediger uitpakt. (En natuurlijk probeer ik ze over te halen voor Tesla. :D)
Ow, maar ik denk zeker dat mensen niet per se een Tesla willen. Ik denk dat velen met zoals velen hier op t forum graag elektrisch willen rijden.
Ik denk echter niet dat andere merken snel bij kunnen komen. De modellen van t VAG concern zijn op de technologie van Bosch en cellen van Samsung/lg gebaseerd. Ook heeft de technologie van deze partijen zich nog niet op grote schaal bewezen, waar dat ondertussen bij Tesla al wel het geval is.

Zo ook bijvoorbeeld met de leaf. Also je zag hoe de Japanse leaf taxi's hun batterij binnen 1 jaar opreden door het vele snelladen (range liep terug naar minder dan de helft). Dat getuigde niet van betrouwbare technologie.

Ik denk dat er de komende tijd jaar nog geen serieus alternatief komt vanuit de Duitse hoek.
 
De grote massa koopt met de portefeuille. Als men morgen door allerlei incentives de TCO van de kleine EV's voor een particulier op het niveau brengt van vergelijkbare ICE, worden die ook massaal gekocht. Maar dat is nog altijd niet het geval. Voor de Tesla's is dat in sommmige landen, Nederland en België op kop, wel zo. De TCO van een Tesla MS ligt er voor een zakelijke rijder op het niveau van een BMW5 of een Merceds E, een A6. Niet toevallig doet Tesla het in die landen goed en in andere landen helemaal niet goed. Daaraan voorbij gaan in de analyse is niet eerlijk.
Voor de particulier is het rijden in een Zoe een pak duurder dan in een Clio. Dát is de hoofdreden van de matige verkoop van de kleine EV's. Kijk je naar landen waar een vaste premie ipv een procentuele premie wordt gegeven, zoals Frankrijk of Italië, dan krijg je een heel ander beeld. Koopkracht van de burger speelt uiteraard ook. De al meermaals aangehaalde site | EAFO is wat dat betreft erg leerrijk. Neem even de moeite om de marktaandelen in andere landen dan Benelux te bekijken.
 
In 21 minuten een snelle reactie. De video van Tony Seba versneld afgespeeld?

Bovenstaande laat zien dat een telefoonmarkt binnen enkele jaren compleet kan veranderen, maar de automotive markt niet. Daarvoor zijn de prijzen te hoog, de ontwikkeltijden en levensduur van de auto's te lang.

Dus nee, ik denk niet dat VW binnen 3 jaar failliet is, en ik denk niet dat binnen afzienbare tijd (minder dan een decennium) het wagenpark vervangen is door EV's, laat staan Tesla's, hoe graag ik dat ook zou zien.
De auto-industrie is al veranderd en gaat misschien wel verdwijnen.
Belangrijke mijlpaal: Tesla heeft, 2 jaar geleden, auto industrie veranderd van een hardware- naar een softwareindustrie. Vanaf 2004 is gebouwd aan een software platform. En we hebben het resultaat allemaal ervaren. Updates natuurlijk, na levering en ineens kon je opties ook achteraf bestellen, alle hardware zit er al in als je het wil gebruiken betaal je gewoon een extra licentie, zelfs batterijen.
Een kenmerk van softwareindustrie: 'The winner takes all.'
De genoemde verschillen tussen de auto- en telefoon industrie zijn nauwelijks relevant, check ook even het overzicht van disrupties van nyt.

VW niet ten onder vanwege de auto's die ze al verkocht heeft maar vanwege de auto's die ze niet meer gaat verkopen. Al je nog een VW koopt moet je je afvragen of er over 4 jaar nog een tweede, derde of vierde koper voor is. De eerste die dit door zullen hebben zijn leasemaatschappijen. En als VW 10% markt verliest zullen ze niet direct de kosten structuur aan gaan passen in de hoop dat het maar tijdelijk is, de verliezen stapelen zich op en daarna is het te laat omdat de markt weg is. Standaard recept.
 
The European Commission has approved a German plan to build a deeper charging infrastructure for electric vehicles.
The nationwide project has been priced at €300 million (nearly $320 million) over four years, so it could easily overshadow existing networks already in place.
Of the total, an impressive €200 million will be spent specifically on the fast charging aspect of the network’s infrastructure.
While we don’t know all details yet, we could assume that 150 kW chargers are likely on the table, as those are the one especially needed by German manufacturers for their upcoming long-range BEVs.
The project is to start very quickly (in March) with applications (open tenders) having a requirement of using renewable electricity for the charging stations. Qualifying bids then receive a 40% subsidy against their costs.
source: Reuters via Inside EVs

Het lijkt erop dat de Duitsers wakker worden en fors investeren. Wel met 40% belastingcenten. Voor 300 miljoen euro kun je 1200 SuperChargers bouwen. Dat is 9600 laadplekken van 150 kW, wow.
 
  • Informative
Reactions: Sumon and HWS
The European Commission has approved a German plan to build a deeper charging infrastructure for electric vehicles.
The nationwide project has been priced at €300 million (nearly $320 million) over four years, so it could easily overshadow existing networks already in place.
Of the total, an impressive €200 million will be spent specifically on the fast charging aspect of the network’s infrastructure.
While we don’t know all details yet, we could assume that 150 kW chargers are likely on the table, as those are the one especially needed by German manufacturers for their upcoming long-range BEVs.
The project is to start very quickly (in March) with applications (open tenders) having a requirement of using renewable electricity for the charging stations. Qualifying bids then receive a 40% subsidy against their costs.
source: Reuters via Inside EVs

Het lijkt erop dat de Duitsers wakker worden en fors investeren. Wel met 40% belastingcenten. Voor 300 miljoen euro kun je 1200 SuperChargers bouwen. Dat is 9600 laadplekken van 150 kW, wow.

Ze moeten natuurlijk wel investeerders vinden die er heil in zien. Want ook al krijg je 40% subsidie blijft er toch 60% risico en zolang er nog niet één auto beschikbaar zal zijn de komende jaren (in relevante mate) ben ik bang dat men de kat wat uit de boom zal kijken.
 
Ze moeten natuurlijk wel investeerders vinden die er heil in zien. Want ook al krijg je 40% subsidie blijft er toch 60% risico en zolang er nog niet één auto beschikbaar zal zijn de komende jaren (in relevante mate) ben ik bang dat men de kat wat uit de boom zal kijken.
Toch is 300 miljoen, na aftrek van de subsidie maar 180 miljoen euro, een peulenschil voor de Duitse auto-industrie.
Voor een lousy 60 miljoen voor BMW, Mercedes en Volkswagen, hebben ze hun hele laadprobleem opgelost.
We moeten niet denken dat wat Tesla in zijn eentje heeft gedaan niet ook door de hele Duitse auto-industrie kan worden gedaan.
Ze hebben alleen nu nog andere belangen waardoor ze er niet beginnen.
 
Mijn insteek: maak de ice auto's gewoon duurder dan EV. Via subsidies voor burger en heffingen voor de industrie Zoals Fivarie al schreef: de massa stemt met de portemonnee.

Ik kan mij vergissen, maar hier op het forum zijn heel wat mensen die altijd al 50.000+ euro aan auto's uitgaven. Al dan niet lease.

Ik niet. Ik gaf weinig om auto's en reed in een tien jaar oud bakbeest. Tot ik viel voor de looks en het concept. En uit idealisme :rolleyes:de beste auto ooit koos en zomaar 100.000 uitgaf.

Maar te denken dat 'de massa' dat kan en gaat doen. No way.

Kortom: een Kia rio EV of polo EV voor 14.000 euro. Dat wordt een game changer.
 
VW klopt zowat iedereen (ook buiten de automobielsector) in R&D budget, zo'n 14 à 15 miljard euro. En in hun directiecomité en RvB zitten a priori ook intelligente mensen. Ik vrees niet voor Tesla door zogenaamde Tesla-killers, maar ik vrees ook niet voor VW, want die kan met haar R&D-bagage zo gauw omschakelen als ze het nuttig vindt.