Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Investors day

This site may earn commission on affiliate links.
Een kasteel in de lucht voorlopig. Tesla zei toch eerder al eens dat dit er voorlopig niet komt.
Precies.

Tesla roept al wat langer dat ze een auto gaan maken die de helft van een Model 3 gaat zijn om te maken.
Mensen met een hoog wensen denken gehalte maken daarvan dat er een kleinere Tesla gaat komen.

Het zou met dezelfde tekst van Tesla ook zo uitgelegd kunnen worden, en de presentatie lijkt dat te bevestigen is, dat er niet persé een kleinere / andere auto wordt gemaakt maar voor al een auto die slechts de helft gaat kosten om te produceren omdat ze deze slimmer in elkaar gaan zetten.
Dit zou bijv. kunnen gebeuren in Mexico en de nieuwe productie lijnen in Fremont.

Dit is project Highland. Dat MSM en de concurrentie zich niet kan voorstellen dat ze een Model 3 voor de helft van de kostprijs kunnen gaan maken volgens deze nieuwe productie methode maakt dat MSM in de wereld heeft gegooid dat er een kleinere Tesla gaat komen Tesla heeft dat nooit gezegd en Elon heeft het zelfs ontkend.

Highland refereert aan wat Ford 100 jaar geleden heeft gedaan en daarmee de wereld geleerd hoe je auto's goedkoop moet maken.
Ik die tussentijd is er inhoudelijk maar weinig veranderd aan deze productie methode en wat Tesla nu zegt te gaan doen is de productiemethode zo verbeteren dat dit net zo'n verbetering is als dat Ford 100 jaar geleden heeft gedaan met de Highland productie plant.

Dit zeggen ze bijna letterlijk en het is dan ook aandoenlijk dat men er dan toch wat anders van denkt te moeten maken.
 
Precies.

Tesla roept al wat langer dat ze een auto gaan maken die de helft van een Model 3 gaat zijn om te maken.
Mensen met een hoog wensen denken gehalte maken daarvan dat er een kleinere Tesla gaat komen.

Het zou met dezelfde tekst van Tesla ook zo uitgelegd kunnen worden, en de presentatie lijkt dat te bevestigen is, dat er niet persé een kleinere / andere auto wordt gemaakt maar voor al een auto die slechts de helft gaat kosten om te produceren omdat ze deze slimmer in elkaar gaan zetten.
Dit zou bijv. kunnen gebeuren in Mexico en de nieuwe productie lijnen in Fremont.

Dit is project Highland. Dat MSM en de concurrentie zich niet kan voorstellen dat ze een Model 3 voor de helft van de kostprijs kunnen gaan maken volgens deze nieuwe productie methode maakt dat MSM in de wereld heeft gegooid dat er een kleinere Tesla gaat komen Tesla heeft dat nooit gezegd en Elon heeft het zelfs ontkend.

Highland refereert aan wat Ford 100 jaar geleden heeft gedaan en daarmee de wereld geleerd hoe je auto's goedkoop moet maken.
Ik die tussentijd is er inhoudelijk maar weinig veranderd aan deze productie methode en wat Tesla nu zegt te gaan doen is de productiemethode zo verbeteren dat dit net zo'n verbetering is als dat Ford 100 jaar geleden heeft gedaan met de Highland productie plant.

Dit zeggen ze bijna letterlijk en het is dan ook aandoenlijk dat men er dan toch wat anders van denkt te moeten maken.


Dave Lee met een samenvatting van de Gen 3 produktie methode:


 
  • Like
Reactions: RobsEV
Was saai, maar 1 rode draad: het wordt allemaal nog goedkoper, nog efficienter, nog betere marges en nog meer volume.
En de percentages zijn indrukwekkend.

Earth: cijfers zullen best kloppen, maar gaat alleen Tesla wat mee doen. Zie de rest echt niet denken: "O ja, wat een fantastisch plan, laten we ons bedrijfsmodel eens aanpassen".

En is wel duidelijk, er komt een goedkope Tesla in Elon time (en een busje....... als ik dat goed gespot heb).

Voor mij voldoende info.
 
Last edited:
Ben wel erg enthousiast over Giga Mexico 😀 Zodra daar de spa de grond in gaat zullen de eerste Next Gen goedkopere wagens 12-15 maanden later van de band rollen 🥳 Mijn verwachting is dat dat ergens omstreeks september volgend jaar zal zijn.
Een speciale lancering van het goedkopere model verwacht ik december dit jaar ☺️
 
Ik heb gisteren ook tot laat nog zitten kijken, wel cool sommige stukjes. Maar zoals jullie al schrijven: volgens mij snapt niemand dit. Die willen gewoon plaatjes zien van een kleine Tesla (want goedkoper), haha. Zo 1995 toch? :) Ik eigenlijk ook wel hoor, wat meer concreets. Maargoed, het was een Investor Day niet een product presentatie direct.

Ik vond het coolste stukje hoe ze die auto in elkaar gaan zetten en hoe ze eigenlijk de volledige vertical integration doen. Da's best nog lastig om even op de rails te krijgen hoor.

En dat stukje over supercharger status integratie in de navigatie en het AI learning ding voor FSD. Al met al wel interessant en heel anders dan andere automerken.
 
Precies.

Tesla roept al wat langer dat ze een auto gaan maken die de helft van een Model 3 gaat zijn om te maken.
Mensen met een hoog wensen denken gehalte maken daarvan dat er een kleinere Tesla gaat komen.

Het zou met dezelfde tekst van Tesla ook zo uitgelegd kunnen worden, en de presentatie lijkt dat te bevestigen is, dat er niet persé een kleinere / andere auto wordt gemaakt maar voor al een auto die slechts de helft gaat kosten om te produceren omdat ze deze slimmer in elkaar gaan zetten.
Dit zou bijv. kunnen gebeuren in Mexico en de nieuwe productie lijnen in Fremont.

Dit is project Highland. Dat MSM en de concurrentie zich niet kan voorstellen dat ze een Model 3 voor de helft van de kostprijs kunnen gaan maken volgens deze nieuwe productie methode maakt dat MSM in de wereld heeft gegooid dat er een kleinere Tesla gaat komen Tesla heeft dat nooit gezegd en Elon heeft het zelfs ontkend.

Highland refereert aan wat Ford 100 jaar geleden heeft gedaan en daarmee de wereld geleerd hoe je auto's goedkoop moet maken.
Ik die tussentijd is er inhoudelijk maar weinig veranderd aan deze productie methode en wat Tesla nu zegt te gaan doen is de productiemethode zo verbeteren dat dit net zo'n verbetering is als dat Ford 100 jaar geleden heeft gedaan met de Highland productie plant.

Dit zeggen ze bijna letterlijk en het is dan ook aandoenlijk dat men er dan toch wat anders van denkt te moeten maken.
Een kleiner model zou niet zo veel minder kosten dan een model 3. De kost zit hem bij een Tesla niet zozeer in de grootte, maar in design, de technologie, en assemblage. Een klein stuk ontwikkelen en assembleren kost minstens even veel als een groot stuk monteren. Eerder meer, want de ruimte voor een operator of robot is kleiner, montage kan dus meer tijd in beslag nemen. De technologie en software in een kleine Tesla zou dezelfde zijn als in een grote, als ze hun missie trouw willen blijven.

Ik denk dat Tesla momenteel qua kostprijs al het maximum gedaan heeft met de RWD’s. In het Amerikaanse denken is het voordeel van een kleinere wagen enkel de prijs (ruimte is er toch genoeg). Enkel in Europa zijn er mensen die bewust kleiner kiezen, net omwille van de grootte.
Alles wordt dus op het next generetion platform gezet. Dit zou genoeg prijsverlaging moeten bewerkstelligen. Ik denk echter niet dat daar snel kleinere wagens zullen mee gemaakt worden.

Andere merken laten de grotere modellen de kleinere sponseren. De 3 grote Duitse merken zijn ook enkel kleine modellen beginnen maken oiv de uitstootnormen. BMW1 en mini, Mercedes A en Smart, Audi A1. Het waren dan ook de kleinere modellen die eerst uit het gamma gingen tijdens de bevoorradingscrisis door Corona.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb gisteren ook tot laat nog zitten kijken, wel cool sommige stukjes. Maar zoals jullie al schrijven: volgens mij snapt niemand dit.
Ik denk dat je in manufacturing operations, sourcing of logistics moet actief zijn om te kunnen waarderen wat er gepresenteerd werd.
Pas als dat het geval is besef je dat de verwezenlijkingen bovenmenselijk zijn. Een normaal mens durft daar nooit aan te beginnen.
En dan heb ik het niet enkel over EM, maar meer nog over zijn ganse team. Nu ja, als je 3 miljoen spontane sollicitaties per jaar hebt, kan je er wel de witte raven uit halen. Je mag er nog 1 missen.
 
Ik vond het een van de meest samenhangende presentaties van Tesla van de afgelopen jaren.
Met name het hele pad naar een 100% duurzame energievoorziening aan het begin.
Ik beelde me in dat de boardmembers van Big Oil op dat moment zaten te kijken en dachten "Oh *sugar*...."
Andere bedrijven presenteren ter afleiding altijd mooie wollige toekomstvisies en produceren vervolgens nog geen deuk in een pakje boter.
Elon bedenkt een einddoel, berekent wat ervoor nodig is en voert het vervolgens door heel hard te werken gewoon uit.
 
Het eerste deel van de presentatie, het hele pad naar een 100% duurzame energievoorziening zoals robertvg het noemt, beschrijft inzichten die niet nieuw zijn. Op deze site, last modified Sat 29 Aug 2015, staat het allemaal al uitgelegd: mooi gestructureerd en onderbouwd maar de content is al 10 jaar geleden geschreven. Een aanrader om dat eens door te nemen. Niet nieuw en evenmin door Tesla bedacht.
De rest getuigt wel van een unieke visie en van enthousiasme over hoe dat doel te bereiken. We gaan het meemaken. Er zijn bovendien wel meer bedrijven aan die weg aan het timmeren.
Het blijft een marketingboodschap aan investeerders in TSLA, die niet echt overtuigd lijken te zijn - nabeurs en voorbeurs toch niet.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Het blijft een marketingboodschap aan investeerders in TSLA, die niet echt overtuigd lijken te zijn - nabeurs en voorbeurs toch niet.
Het is met dit soort presentaties en de kwartaalcijfers van Tesla altijd hetzelfde: buy the hype, sell the news.
Daarnaast keek een groot deel van de investeerders kennelijk alleen maar naar of er een nieuw model auto werd aangekondigd...

Overigens wel eens met dat berekeningen voor een 100% duurzaam energiesysteem wel eerder zijn gedaan, maar ook dat er nog heel veel rookgordijnen omheen worden getrokken in de vorm van discussies of dat dan wel of niet met kernenergie moet etc.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RobsEV
Ik heb gisteren live gekeken tot ik erbij in slaap viel, en deze morgen de rest uitgekeken.

Belangrijkste boodschap: er is hoop voor de planeet, wij gaan er onze rol in spelen, wij zijn daarvoor het beste geplaatst.
Side boodschap: wij zijn een unieke engineering firma, wij optimaliseren produktieprocessen, wij zijn vertikaal geïntegreerd, en "checking small things makes us big"

En voor de rest:
- fascinerend van begin tot einde
- er is hoop voor deze wereld
- "rock&roll" gehalte level 0
- 99% van de mensen snappen hier geen bal van
- je moet vooral luisteren naar wat er niet werd gezegd
- licht nerd zijn, zwarte kleren dragen, en obesitas level 0 helpen je aan boord bij Tesla (hard werken wellicht ook)
- Texanen laden ongelimiteerd 's nachts op aan 30 $ per maand, dit geeft ons een blik in de toekomst
- "wij zijn wél goed bezig" op vlak van AI
- Toyota Corolla's zijn helemaal niet zo goed als iedereen denkt
- legacy carmakers zullen het blijven moeilijk hebben door communicatieissues met hun zoveelste Tier toeleveranciers

Ik kan het niet geloven dat ik fan aan het worden ben.

PS edit: Wat Tesla gisteren gedaan heeft is de rol van Toyota overnemen. Toyota had als grootste autobouwer ter wereld 10 tot 15 jaar geleden deze hoopgevende boodschap de wereld moeten insturen. " Er is een pad voor de wereld naar duurzame energievoorziening, wij zien het, wij gaan het bewandelen, het is financierbaar, de resources zijn er en de tijd is er." Het feit dat een nieuwe autobouwer dat moet doen...
 
Last edited:
Toyota heeft decennia terug wel degelijk zijn verantwoordelijkheid opgenomen door het produceren van zuinige hybride wagens. Op een moment dat NiMH hest best haalbare was, namen zij het voortouw. Die auto's zijn massaal verkocht en hebben over al die jaren veel CO2 uitgespaard. Waarschijnlijk meer dan de beperkte vloot aan BEVs die nog maar enkele jaren bezig is.
Onbegrijpelijk dat ze die koppositie niet hebben kunnen/willen uitspelen.
Ik vermoed dat het inzicht er ondertussen wel is. Maar de trekker zijn ze niet bepaald.