Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Bij de Kroon bij Nieuwegein geprobeerd te laden met de CCS adapter. Dat lukt niet, krijg melding dat er te weinig vermogen beschikbaar is en dat het laden start zodra dit hersteld is. Dat gebeurd niet. Ook melding gehad dat de auto aan staat en daarom niet geladen wordt. Aanmelding met New Motion pas. Kan iemand me vertellen hoe dit aan de praat is te krijgen? Krijg langzaam aan het vermoeden dat de installatie van de CCS adapter inclusief hardware in de auto niet goed is gegaan.

Die melding duidt m.i. op een probleem in de lader, dat die een signaal heeft gekregen dat er onvoldoende netcapaciteit beschikbaar is.
Ik herken de melding van de ABB Terra laders die dat ook nog wel eens aangeven als ze een storing hebben.
 
Bij de Kroon bij Nieuwegein geprobeerd te laden met de CCS adapter. Dat lukt niet, krijg melding dat er te weinig vermogen beschikbaar is en dat het laden start zodra dit hersteld is. Dat gebeurd niet. Ook melding gehad dat de auto aan staat en daarom niet geladen wordt. Aanmelding met New Motion pas. Kan iemand me vertellen hoe dit aan de praat is te krijgen? Krijg langzaam aan het vermoeden dat de installatie van de CCS adapter inclusief hardware in de auto niet goed is gegaan.
Vanmiddag om drie uur bij De Kroon geladen. Geen probleem. In het begin max ca. 175kW, In 25 minuten van 20-85%. En hier nog gratis.
 
2 gedachten die bij me opkomen als ik het Ionity topic lees:

* Ionity is een initiatief van de 'andere' automerken. Gegeven het feit dat Tesla haar SuperChargers alleen toegankelijk heeft gemaakt voor Tesla;s hoe groot achten jullie de kans dat Ionity op termijn ook alleen haar eigen merken gaat accepteren, oftewel Tesla's gaat weren?

* Op dit moment hanteert Ionity een flatrate van 8 euro (via NewMotion in ieder geval); heeft dit niet tot gevolg dat gebruikers hun accu maximaal willen gaan laden (ver richting de 100%), waardoor de gemiddelde laadsessie relatief lang wordt en (bij groeiend aantal BEVs) de Ionity stalls steeds vaker (onnodig) lang bezet zijn? We zijn toch Nederlanders, en die laatste 10 of 20% extra 'gratis' kWh kan maar zo leiden tot een verdubbeling van de totale laadtijd (en dus bezetting) van een stall.
 
2 gedachten die bij me opkomen als ik het Ionity topic lees:

* Ionity is een initiatief van de 'andere' automerken. Gegeven het feit dat Tesla haar SuperChargers alleen toegankelijk heeft gemaakt voor Tesla;s hoe groot achten jullie de kans dat Ionity op termijn ook alleen haar eigen merken gaat accepteren, oftewel Tesla's gaat weren?

* Op dit moment hanteert Ionity een flatrate van 8 euro (via NewMotion in ieder geval); heeft dit niet tot gevolg dat gebruikers hun accu maximaal willen gaan laden (ver richting de 100%), waardoor de gemiddelde laadsessie relatief lang wordt en (bij groeiend aantal BEVs) de Ionity stalls steeds vaker (onnodig) lang bezet zijn? We zijn toch Nederlanders, en die laatste 10 of 20% extra 'gratis' kWh kan maar zo leiden tot een verdubbeling van de totale laadtijd (en dus bezetting) van een stall.
Goede observaties.
* De kans op restricties voor non-Ionity auto's lijkt me nul. De omzet is toch al nauwelijks een basis voor rendabele exploitatie, dus elke klant is er toch weer één.
* Afrekenen per sessie heeft inderdaad ongewenste neveneffecten. Er zal zeker wat met de verschillende modellen gespeeld worden, waarbij per kWh vanzelf voorbij komt of -nog beter- per minuut of per maand. Er zit nog wat regelgeving in de weg om overal per kWh te mogen rekenen, maar dat lost zichzelf wel op.

Daarnaast denk ik dat het toch minder een aandachtspunt is, dan misschien wordt gedacht. Er staan in de grote steden duizenden auto's geparkeerd tegen crimineel hoge tarieven, terwijl er genoeg betaalbare alternatieven zijn. Maar de kosten verdwijnen naar een bedrag op de maandelijkse rekening van de leasemaatschappij of parkeerprovider, waar blijkbaar niemand naar kijkt. Zo zal het ook wel met de laadkosten gaan.
 
* Op dit moment hanteert Ionity een flatrate van 8 euro (via NewMotion in ieder geval); heeft dit niet tot gevolg dat gebruikers hun accu maximaal willen gaan laden (ver richting de 100%), waardoor de gemiddelde laadsessie relatief lang wordt en (bij groeiend aantal BEVs) de Ionity stalls steeds vaker (onnodig) lang bezet zijn? We zijn toch Nederlanders, en die laatste 10 of 20% extra 'gratis' kWh kan maar zo leiden tot een verdubbeling van de totale laadtijd (en dus bezetting) van een stall.
Als ik onderweg op doorreis ben heb ik daar geen zin en tijd voor. Dan is het even snel bijladen en door.

Veel Tesla rijders hebben oneindig superchargen en dat is denk ik vergelijkbaar.
 
Goede observaties.
* De kans op restricties voor non-Ionity auto's lijkt me nul. De omzet is toch al nauwelijks een basis voor rendabele exploitatie, dus elke klant is er toch weer één.
* Afrekenen per sessie heeft inderdaad ongewenste neveneffecten. Er zal zeker wat met de verschillende modellen gespeeld worden, waarbij per kWh vanzelf voorbij komt of -nog beter- per minuut of per maand. Er zit nog wat regelgeving in de weg om overal per kWh te mogen rekenen, maar dat lost zichzelf wel op.

Daarnaast denk ik dat het toch minder een aandachtspunt is, dan misschien wordt gedacht. Er staan in de grote steden duizenden auto's geparkeerd tegen crimineel hoge tarieven, terwijl er genoeg betaalbare alternatieven zijn. Maar de kosten verdwijnen naar een bedrag op de maandelijkse rekening van de leasemaatschappij of parkeerprovider, waar blijkbaar niemand naar kijkt. Zo zal het ook wel met de laadkosten gaan.
Volgens mij heeft ionity ook nog flink wat EU-subsidies ontvangen om de laadpunten uit te rollen in de EU. Daarvoor moeten ze de EU standaard voor snelladen gebruiken. Tesla gebruikt nu ook deze standaard, dus uitsluiten kunnen ze niet ivm deze subsidies.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Bommetje bij Ionity Denemarken?

Felix on Twitter

EH-z-2BX4AIdlYH
 
  • Helpful
Reactions: Tozz
Wat een prijs. Rare jongens die Denen...

gaat dit in heel Europa gebeuren?
Daar is nog helemaal niets over bekend. Dit kán dus ook een test screenshot zijn.

Het zou mij overigens niet verbazen dat als je een VAG EV koopt je er een pasje bij krijgt waarmee je goedkoper kan laden bij Ionity. Een beetje zoals het SuperCharger model nu.
 
Daar is nog helemaal niets over bekend. Dit kán dus ook een test screenshot zijn.

Het zou mij overigens niet verbazen dat als je een VAG EV koopt je er een pasje bij krijgt waarmee je goedkoper kan laden bij Ionity. Een beetje zoals het SuperCharger model nu.
Dat betwijfel ik. Volgens mij heeft Ionity redelijk wat subsidies ontvangen om laadpunten te realiseren. Als dan enkel een partij als VAG daar van zou profiteren is het oneigenlijke staatsteun, tenzij VAG ervoor kiest om deze goedkopere tarieven zelf te compenseren.
 
Krijg je met je Audi net niet een pasje met een gratis abonnement voor 1 jaar, waarna het betalend wordt? En dat dat pasje eigenlijk duurder is dan de concurrentie?

Hier is het. 5€/maand, jaarlijks contract, aan 64 cent DC laden. Of 18€/maand voor dezelfde tarieven en Ionity voor 8€/sessie tot eind 2019 en dan 33c/kWh.

Tarieven - Audi BE - DCS
 
Ook laden via andere passen en laadpalen is gruwelijk duur. Ik denk niet dat Ionity een fout maakt. Mijn auto via MTC/Newmotion laden zou ook 40 euro kosten voor een volle lading bij een gewone laadpaal. Dat is 3x zo veel als hier in Nederland.
Als je op tweakers kijkt dan zie dat degenen die daar geladen hebben inderdaad die prijzen kwijt zijn. Het wordt betaald, dus wordt het gevraagd. Ben bang dat het hier in NL ook gaat gebeuren. Mensen zijn gewend aan hoge brandstof prijzen tenslotte.
 
Je moet niet vergeten dat ook voor gewone laders in Denemarken al een erg hoog tarief wordt gerekend. Met Maingau laad je daar op dit moment voor € 0,60/kWh.

Ik kom net terug van een weekje Denemarken en het is an sich al een gruwelijk duur land. Boodschappen, uit eten...
Maar de reden dat je daar alleen maar Tesla's als EV ziet rijden, is dat Tesla superchargers 40 cent per kWh rekenen.

Publiek laden gaat daar met gemak naar €1,20 per kWh... Het is zo duur, dat je er ook heel weinig EV's ziet rijden...

Heeft niets met Ionity te maken, maar met het land!

Voorbereding vakantie Denemarken

"Qua kosten voor opladen is Denemarken een bi-zar duur land. Komt ‘ie:

Je kunt opladen bij Clever snelladers (ruim aanwezig, nooit problemen mee gehad) of E-ON laders (met een App). Op Chargemap zijn nog wel andere laders te vinden, maar Clever en E-ON dekken toch wel 90%. En dan nu: de kosten voor laden in Denemarken:

  • Clever: € 1,17 per kWh (8,75 DKK per kWh) – En dan moet je het laden starten met een erg omslachtig systeem van prepaid tegoed opladen en dan een sms sturen om de laadpaal te activeren. Je moet minimaal 20 kWh tegoed kopen. Heb je na de vakantie over, dan kun je daar niks mee doen.