Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Denk je dat organisaties als MTC (multi tank card) de volle prijs betalen bij een benzine station? Er is wel degelijk ook een abonnements vorm voor benzine/diesel, alleen zie je dat niet zo duidelijk.
Daar ben het mee eens.

Maar daar betaalt de klant geen abonnementskost en vaak gewoon de prijs aan de pomp (of een vaste korting op de maximumprijs).

Wat is er dan aan de hand met die laders van IONITY? Welk incentive is er voor IONITY om abonnementhouders een korting van meer dan 50% te geven?
 
Denk je dat organisaties als MTC (multi tank card) de volle prijs betalen bij een benzine station? Er is wel degelijk ook een abonnements vorm voor benzine/diesel, alleen zie je dat niet zo duidelijk.
Bij een abonnement betaal je maandelijks een bedrag om gedurende die maand weer korting te krijgen. Bij het voorbeeld wat he aanhaalt gaat het om afspraken op basis van grootverbruik, dat is anders dan een abonnement.

Het is dacht ik niet niet MTC die de korting krijgt, maar het bedrijf die het wagenpark heeft rond rijden, althans zo was het bij mijn vorige werkgever geregeld. Zij kregen de korting op basis van enkele honderden auto’s die ze hadden rondrijden en niet MTC, maar dat kan natuurlijk per bedrijf verschillen.
 
Wat is er dan aan de hand met die laders van IONITY? Welk incentive is er voor IONITY om abonnementhouders een korting van meer dan 50% te geven?

Dat zijn de belangen van de aandeelhouders. Die zien net als jij dat 80ct per kWh van de pot gerukt is. Als je dan het grootste deel van je eigen klanten met een abbo op een goed tarief kan houden is dat op korte termijn voldoende incentive om voor andere klanten een tarief van 200% te accorderen. Dat zal veranderen als meer van hun eigen klanten abbo moeten gaan betalen na het eerste jaar. Maar vergelijk dat met het beeindigen van unlimited free supercharging door Tesla met de komst van Model 3.
 
En 80 cent per kWh is gewoon van de pot gerukt. Dat is dubbel zo duur per kilometer dan op diesel, voor een auto van het formaat Tesla Model 3. Zelfs voor een e-tron mét een abonnement zit je aan een prijs die nabij het rijden met benzine is.
Nog net niet maar de vaststelling geldt ruimer: wie veroordeeld is tot permanent publiek laden, rijdt nauwelijks voordeliger dan op fossiele brandstof.
Het verbruik ligt bij onze e-tron na ruim een jaar gemiddeld op 253 Wh/km. Gebaseerd op de boordcomputer maar omdat de e-tron geen stilstandverbruik heeft ligt dat kort bij wat effectief uit de batterij ontnomen wordt. Reken nog 10% laadverliezen en laden aan publieke laadpalen aan gemiddeld 35€c/kWh. Dat geeft bijna 10€c per km. Of op dit moment een benzineverbruik van 7.6l/100 km (1 op 13). Een Q5 of Q7 of Q8 op benzine zal qua verbruikskost nog een pak hoger liggen, een diesel komt idd in de buurt.
Zelf zit ik door een kWh-prijs van 11€c op het werk en overproductie van zonnepanelen thuis op een gemiddelde kost van 2,44€c per km.
 
Last edited:
Dat zijn de belangen van de aandeelhouders. Die zien net als jij dat 80ct per kWh van de pot gerukt is. Als je dan het grootste deel van je eigen klanten met een abbo op een goed tarief kan houden is dat op korte termijn voldoende incentive om voor andere klanten een tarief van 200% te accorderen. Dat zal veranderen als meer van hun eigen klanten abbo moeten gaan betalen na het eerste jaar. Maar vergelijk dat met het beeindigen van unlimited free supercharging door Tesla met de komst van Model 3.
Maar wat is het incentive dan?

Want als ze de tarieven voor niet-abonnement-klanten laten zaken naar 50 cent per kWh, dan ga je ook niet-abonnementhouders aantrekken, en kan het goed zijn dat je omzet verhoogt. 80 cent - het hoogste tarief van de markt - is gewoon zo hoog dat het klanten weg jaagt.

Ik kan er bijgevolg enkel achter zoeken dat ze doelbewust niet-abonnementhouders willen wegjagen. Je kan bij IONITY ook geen voordelig abonnement afsluiten; daarvoor moet je een auto bij een van de aandeelhouders kopen. In weze is het het hele verhaal van superchargers opnieuw, maar aan een hogere kostprijs en met minder laadvoorzieningen per locatie.
 
Dat is toch de bedoeling: het voor 80% zelf gefinancierde netwerk van HPC-laders zoveel als mogelijk beschikbaar stellen voor de eigenaars van de eigen auto's.
Ik begrijp niet dat je als Tesla-eigenaar met dat principe een probleem hebt. Tesla doet toch juist hetzelfde.
Ionity staat nog open voor niet-eigen-merk auto's in geval van nood hetgeen een logisch gevolg is van de subsidies, bij Tesla kan het helemaal niet.
Het SUC-netwerk zou ook extra omzet en winst kunnen generen als het gebruikt kon worden door niet-Tesla's. Hét argument is in beide gevallen: beschikbaarheid voor de eigen auto's maximaliseren.
 
Aangezien er aan het SuC-netwerk geen cent directe overheidssteun is boeit me dat minder. Tesla is ook duidelijk dat hun netwerk enkel voor Tesla's is, in tegenstelling tot Allego, Fastned en IONITY die altijd claimen voor iedereen toegankelijk te zijn. In het geval van Allego en Fastned is dat ook waar, maar in het geval van IONITY lijkt het er dus op dat de prijzen 1) niet normaal zijn, en 2) net de bedoeling hebben om niet-klanten van BMW, Ford, Hyundai, Mercedes en VAG af te schrikken.

Hun lijst van site partners leest ook als de who is who van de fossiele brandstofindustrie.

En om al aangehaalde redenen is het SuC-netwerk door de korte kabels aan de stalls niet compatibel met de meeste andere EV's. Het plaatsen van 3'rd party HPC's zou de rendabiliteit van het SuC-netwerk net hinderen.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Allego en Fastned, die volgens mij ook subsidies hebben ontvangen, dienen een ander doel: winst maken door zoveel mogelijk kWh aan ladende auto's te verkopen van welk merk ook.
Het SUC-netwerk was er initieel uit pure noodzaak en ondertussen meer en meer om de aantrekkelijkheid van Tesla's te verhogen.
Ionity ligt qua opzet dichter bij het SUC-netwerk maar biedt ook de mogelijkheid aan andere merken om te laden. Aan een tarief dat 15% hoger ligt dan bij volledig open merken. Een meerprijs die deels verantwoord is vanwege een superieur product maar vooral zijn oorsprong vindt in het maximaal garanderen van een beschikbaar laadpunt voor de eigen auto's.
Het zou mij niet storen de mogelijkheid te hebben om, indien nodig en uitzonderlijk, aan een SUC te laden aan 79€c/kWh.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: horta and Koifim
Je kan bij IONITY ook geen voordelig abonnement afsluiten; daarvoor moet je een auto bij een van de aandeelhouders kopen.
Dat is de incentive. Bij FastNed zie je dat het voor de investeerders blijkbaar niks uitmaakt dat de laders nooit gebruikt worden. De aandeelhouders met een eigen EV zien dat als een voordeel. Niet in de rij staan bij de SuC zoals bij Tesla is dan nog een extra verkoopargument tegenover Tesla
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Timmm
Dat is de incentive. Bij FastNed zie je dat het voor de investeerders blijkbaar niks uitmaakt dat de laders nooit gebruikt worden. De aandeelhouders met een eigen EV zien dat als een voordeel. Niet in de rij staan bij de SuC zoals bij Tesla
Ik heb geen flauw idee wat je punt is...
  • Ik heb nog maar 1 keer in de rij moeten staan bij een SuC
  • De keren dat ik in Nederland rij, let ik altijd op de bezetting van de Fastned locaties die ik passeer. Heb zelfs een keer om te testen bij Fastned geladen, en er staat altijd wel een andere auto te laden. Ik heb echt niet het idee dat Fastned locaties werkeloos staan te draaien.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Adm and BMW740iL
Niet in de rij staan bij de SuC zoals bij Tesla is dan nog een extra verkoopargument tegenover Tesla

Ik heb in 7 jaar tijd en tientallen lange reizen nog nooit in de rij hoeven te staan voor een Supercharger (wel dat ik een keer als 8e aankwam in Urmond). Ik heb overigens ook nog nooit een paal getroffen die het niet deed, slechts één keer gewisseld naar een sneller exemplaar. Maar dat terzijde. Ik heb het gevoel dat het wachten voor een Supercharger zwaar wordt overdreven (vooral in de media). Maar ja, ik ben dan ook nog nooit precies tijdens een zwarte zaterdag op pad gegaan of tijdens de piekdag van het wintersportverkeer. Ik plan wat slimmer.
 
Ik heb geen flauw idee wat je punt is...
  • De keren dat ik in Nederland rij, let ik altijd op de bezetting van de Fastned locaties die ik passeer. Heb zelfs een keer om te testen bij Fastned geladen, en er staat altijd wel een andere auto te laden. Ik heb echt niet het idee dat Fastned locaties werkeloos staan te draaien.

kan natuurlijk het linkje niet meer vinden, maar FTM had het over een luttel aantal laadtransacties per laadstation per dag.

Ik geloof dat wel, kom er zelf altijd, niet vaak anderen en als er anderen zijn dan toch zeker een trage 50kw lader. Zelden Tesla’s
 
Ik heb in 7 jaar tijd en tientallen lange reizen nog nooit in de rij hoeven te staan voor een Supercharger (wel dat ik een keer als 8e aankwam in Urmond). Ik heb overigens ook nog nooit een paal getroffen die het niet deed, slechts één keer gewisseld naar een sneller exemplaar. Maar dat terzijde. Ik heb het gevoel dat het wachten voor een Supercharger zwaar wordt overdreven (vooral in de media). Maar ja, ik ben dan ook nog nooit precies tijdens een zwarte zaterdag op pad gegaan of tijdens de piekdag van het wintersportverkeer. Ik plan wat slimmer.
Ik heb t 1x gehad met een wintersportvakantie, liep vlot door. Dat wachten is naar mijn mening sterk overdreven. De fossielen staan zeker in de zomer veel langer te wachten bij de diverse tankstations.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb t 1x gehad met een wintersportvakantie, liep vlot door. Dat wachten is naar mijn mening sterk overdreven. De fossielen staan zeker in de zomer veel langer te wachten bij de diverse tankstations.

de file valt idd wel mee, maar mijn S laadt vrij langzaam als er 2 aan een Suc staan (dat komt dan bovenop het wachten in de rij) Zelf hoop ik altijd op halve suc bezetting.
 
Ik heb in 7 jaar tijd en tientallen lange reizen nog nooit in de rij hoeven te staan voor een Supercharger (wel dat ik een keer als 8e aankwam in Urmond). Ik heb overigens ook nog nooit een paal getroffen die het niet deed, slechts één keer gewisseld naar een sneller exemplaar. Maar dat terzijde. Ik heb het gevoel dat het wachten voor een Supercharger zwaar wordt overdreven (vooral in de media). Maar ja, ik ben dan ook nog nooit precies tijdens een zwarte zaterdag op pad gegaan of tijdens de piekdag van het wintersportverkeer. Ik plan wat slimmer.
tip: zondag erna scheelt 80% van de files EN geen vrachtverkeer in DLD. Nooit wachten bij een SUC!
 
+ vlak bij een snelle hap
- erg gevoelig voor het plaatwerk

EsQogdhW4AAGrcb


https://twitter.com/electricfelix/status/1352251031523127301?s=20