Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Maxem voor thuis is max twee laadpunten, Maxem voor kantoor max 99 laadpunten. (staat op de website ;))
Er staat inderdaad dat je twee laders kunt aansluiten. Maar als je wilt bestellen blijkt dat twee Wall Chargers niet kan. Maximaal 1 Wall Charger.
Iemand een ander idee hoe ik de laadstroom kan maximaliseren (dus afhankelijk van gebruik thuis) en toch twee Wall Chargers kan aansluiten?
 
Heb je al bij fivari gevraagd?
Nee, goed idee! Heb ook een mail aan Maxem gestuurd. Met de introductie van de model 3 zal het toch vaker voor gaan komen dat er twee Wall Chargers aangesloten moeten worden.
Er staat inderdaad dat je twee laders kunt aansluiten. Maar als je wilt bestellen blijkt dat twee Wall Chargers niet kan. Maximaal 1 Wall Charger.
Iemand een ander idee hoe ik de laadstroom kan maximaliseren (dus afhankelijk van gebruik thuis) en toch twee Wall Chargers kan aansluiten?
Men is bij Maxem wel bezig met de ondersteuning van twee Wall Chargers. Een datum kunnen ze nog niet geven. Ik ga de Maxem aanschaffen en hoop dat ze met een paar maanden dit voor elkaar hebben. (Voor de levering van de Model 3).
 
Er bestaan 3 fase kWh meters van het formaat van een stop in je zekeringenkast. Welke gegevens je er zoal op kunt zien en of je ze ook per dag/week/maand/jaar af kunt lezen weet ik niet, maar volgens mij zijn ze voor onder de 100 euro te krijgen, wel kost het ruimte in je groepenkast, of zul je een apart kastje boven je groepenkast moeten plaatsen.
De meeste kWh meters hebben een pulse uitgang. Ik heb deze aangesloten op een IO-pin van een Raspberry Pi en zo kan ik zelf het verbruik op afstand uitlezen. Als het wat meer af is zal ik het Python script daarvoor delen.
 
Zijn er hier mensen die met meer dan 11kW laden vanuit hun 3x25A thuisaansluiting en ook daarbij dan een 20A krachtgroep automaat zoals afgebeeld
automaat.JPG
gebruiken?
 
Zijn er hier mensen die met meer dan 11kW laden vanuit hun 3x25A thuisaansluiting en ook daarbij dan een 20A krachtgroep automaat zoals afgebeeld

Met 3x20A zou je in theorie tot 13 kW kunnen komen denk ik. Ik heb een Maxem en die gaat tot 3x24A als de overige verbruikers in huis dat toelaten. dan kom je aan 16 kW. Bij mij in de meterkast is deze automaat geplaatst.

Over de Maxem van Cohere is genoeg te vinden op dit forum, makkelijke probleemloze oplossing. Geaccepteerd door de belastingdienst. Niet de goedkoopste manier.
 

Attachments

  • IMG-2377.JPG
    IMG-2377.JPG
    312.8 KB · Views: 82
Met 3x20A zou je in theorie tot 13 kW kunnen komen denk ik. Ik heb een Maxem en die gaat tot 3x24A als de overige verbruikers in huis dat toelaten. dan kom je aan 16 kW. Bij mij in de meterkast is deze automaat geplaatst.

Over de Maxem van Cohere is genoeg te vinden op dit forum, makkelijke probleemloze oplossing. Geaccepteerd door de belastingdienst. Niet de goedkoopste manier.

Dat is een 25A krachtgroep van ABB die jij hebt zo te zien, dus zelfs nog hoger dan 20A. Is jou thuis aansluiting ook 3x25A en dus op 25A afgezekerd?
Zo ja, is er in je meterkast geen selectiviteit.
 
Last edited:
In principe is dit niet de bedoeling, maar het kan wel.

Je kunt met 20 ampere 13,840 watt gebruiken inderdaad (400*(wortel 3)*20) mits de kabel er dik en kort genoeg voor is.
Houd er wel rekening mee dat je per fase dan nog maar maximaal 3 maal 5 ampere over hebt en om die reden dit hele verhaal ook niet gebruikelijk is.

5 ampere is zo'n (230*5) 1150 watt per fase, meer dan genoeg voor klokjes, koelkast/vrieser, TV, computers tot op zekere hoogte, radio, lampen, telefoonopladers en noem maar op.

Maar menig oven, frituurpan, afwasmachine, kookplaat (die meestal 2 fase is), koffieapparaat, de meeste stofzuigers, boormachines en waterkokers en noem maar op gebruiken in hun eentje vaak al meer en zullen, wanneer deze tegelijk aan staan met het laden van je auto dus meteen ALLES in één klap zonder stroom zetten want de hoofdschakelaar vliegt dan meteen uit. Dit betekend plots geen licht, alle machines krijgen onverwacht een klap, computers zijn mogelijk wat gegevens kwijt, router staat ook uit.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van dagelijks met dit soort grenzen spelen, maar in theorie is het mogelijk.
In praktijk komt je vrouw namelijk rond een uur of 18:00 aan terwijl jij net een eitje aan het bakken was op de kookplaat terwijl de oven net aan het opwarmen is. Je vrouw laadt de auto op en poef, je hele huis staat zonder stroom, je vrouw schrikt zich dood, je eten is verpest, staat je dochter te schreeuwen onder de douche en jij kan in het donker zoeken in de meterkast waarbij je in paniek vergeet eerst alle kleine stoppen uit te zetten voordat je de hoofdschakelaar weer aan zet. Vervolgens, is de hele boiler aan het resetten (trouwens, deze kan op zichzelf nog wel eens roet in het eten gooien van het hele verhaal), je internet doet het niet meer, je zoon is boos want zijn werkstuk was net bijna af en blijkt je TV vervolgens ook nog eens niet tegen onverwacht spanningsverlies te kunnen.
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Dat is een 25A krachtgroep van ABB die jij hebt zo te zien, dus zelf nog hoger dan 20A Is jou thuis aansluiting ook 3x25A en dus op 25A gezekerd?
Zo ja is er in je meterkast geen selectiviteit

Ja ik heb 3x25A deze automaat zit alleen op het stukje meterkast waar de laadpaal aanhangt. Selectiviteit, weet niet precies wat dat betekend in een meterkast. Maar de Maxem regelt het zo dat als het huis meer vraagt de auto minder krijgt.

Edit: Die 16 kW die je zo kan halen heb ik maar heel zelden nodig, meestal staat hij gewoon de hele nacht aan de prik en dan is 11kW zat. Situaties zoals Rowan hierboven beschrijft komen niet voor met een Maxem.
 
Ja ik heb 3x25A deze automaat zit alleen op het stukje meterkast waar de laadpaal aanhangt. Selectiviteit, weet niet precies wat dat betekend in een meterkast. Maar de Maxem regelt het zo dat als het huis meer vraagt de auto minder krijgt.

Edit: Die 16 kW die je zo kan halen heb ik maar heel zelden nodig, meestal staat hij gewoon de hele nacht aan de prik en dan is 11kW zat. Situaties zoals Rowan hierboven beschrijft komen niet voor met een Maxem.

Selectiviteit in je meterskast schrijft voor dat je met de juiste stappen naar een lagere afzekering gaat. Elke stap moet minimaal een factor 1,6 lager liggen.
Als je dus 3x25A hebt dan mag je eerstvolgende stap niet hoger zijn dan (25/1,6=15,6) rond de 16A dus.
Als je voor je stap na je hoofdzekering van 25A geen 16A krachtgroep neemt maar 20A of zoals jij zelfs 25A heb je dus geen selectiviteit wat ervoor zorgt dat er bij een kortsluiting onzeker en onvoorspelbaar is waar de zekering eruit klapt. Dat dus overal zijn incl je hoofdzekering en dat wil je niet.
Ik vermoed dat als je kortsluiting en daardoor brand krijgt dat de verzekering niets gaat vergoeden als ze je meterkast gaan onderzoeken.

Ik weet niet precies wat die Maxem doet, het zou kunnen dat hij ervoor zorgt dat dit tot nu toe allemaal goed gaat maar dit is in je meterkast iig niet volgens de NEN normen en dus loop je best een risico.
 
  • Like
Reactions: Refie
Ik ken Maxem niet, maar heb het meteen gegoogled en vind het interessant, als je een apparaat hebt dat kan zien hoeveel energie je huis verbruikt per fase en die energie in mindering houdt op je auto en je auto daar mee om kan gaan zou het inderdaad kunnen werken en zal je hoofdschakelaar er niet uit vliegen.
 
zelfs 25A heb je dus geen selectiviteit wat ervoor zorgt dat er bij een kortsluiting onzeker en onvoorspelbaar is waar de zekering eruit klapt. Dat dus overal zijn incl je hoofdzekering en dat wil je niet.
Ik vermoed dat als je kortsluiting en daardoor brand krijgt dat de verzekering niets gaat vergoeden als ze je meterkast gaan onderzoeken.

Ik weet niet precies wat die Maxem doet, het zou kunnen dat hij ervoor zorgt dat dit tot nu toe allemaal goed gaat maar dit is in je meterkast iig niet volgens de NEN normen en dus loop je best een risico.


Die discussie is hier op het forum al eens gevoerd en het ontbreekt mij aan de kennis (en zin) om die nog eens over te doen. Zoek even terug als je het fijne ervan wilt weten. Het spul is door een erkend installateur aangebracht dus ik ga ervan uit dat het voldoet aan de huidige eisen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik ken Maxem niet, maar heb het meteen gegoogled en vind het interessant, als je een apparaat hebt dat kan zien hoeveel energie je huis verbruikt per fase en die energie in mindering houdt op je auto en je auto daar mee om kan gaan zou het inderdaad kunnen werken en zal je hoofdschakelaar er niet uit vliegen.

Het is vooral een makkelijke oplossing, er zit ook een abonnement aan vast van €68,80ex/jaar. Het kan goedkoper en de vraag is ook of je die 16kW ook echt nodig hebt. Maar hier werkt het nu 1,5 naar volle tevredenheid en heb er verder totaal geen omkijken naar. Service erg goed. HPWC een keer vervangen omdat kabel stuk was, toen gaf ie maar 11kW ik denk uit veilgheids overwegingen. Even bellen en 5 minuten later draaide het weer volle kracht.
 
Die discussie is hier op het forum al eens gevoerd en het ontbreekt mij aan de kennis (en zin) om die nog eens over te doen. Zoek even terug als je het fijne ervan wilt weten. Het spul is door een erkend installateur aangebracht dus ik ga ervan uit dat het voldoet aan de huidige eisen.

Dat lijkt me zeker interessant, wellicht zijn deze eisen mbt selectiviteit achterhaald met de huidige oplossingen voor slim laden. Dat zou natuurlijk goed kunnen en daar ben ik ook eigenlijk wel naar op zoek. Weet je nog in welk topic die discussie geweest is?
Ik geloof ook graag dat het goed werkt maar de vraag is wel nog even of jouw brandverzekering dit ook accepteert.
Ik wil zeker niet met het vingertje naar je wijzen want ik vind je oplossing interessant maar het zou vervelend zijn als je verzekering niets dekt bij brand.

Het schijnt dat selectiviteit niet wordt geschonden met trucs zoals Maxem. Zie tweakers.net in het laadpalen stuk. 3x25A mag je dus inderdaad zo aansluiten op een 3x25A aansluiting.

Ik ga dat eens even nalezen, tnx!
 
Een slimme lader, HPWC of Fivari-SMART, zorgt ervoor dat de stroom in de hoofdaansluiting een ingesteld maximum niet langer dan een seconde zal overschrijden. Omdat de hoofdzekerine trage zekeringen zijn, krijg je daar geen problemen mee. Het bijsturen van de stroom gebeurt door ogenblikkelijk het pilotsignaal te wijzigen. Het pilotsignaal is een commando van de lader aan de auto waarmee de maximale laadstroom wordt opgelegd. De auto volgt onmiddellijk.
Net omdat je een onmiddellijke bijsturing krijgt, is de selectiviteit niet nodig om de situatie onder controle te houden.
Met een slimme lader laden aan 24A zal minder snel tot een afspringende zekering leiden dan met een domme lader laden aan 16A.
Vroeger gebruikte ik de Fivari-Mobile op 20A (ik heb een aansluiting 32A). Bij koken en bv. terrasverwarmer samen liep het af en toe mis. Nu staat de Fivari-SMART ingesteld op 30A met maximum toelaatbare stroom op 32A en sindsdien is de zekering niet meer gesprongen. Het is mooi te zien hoe de stroom gecorrigeed wordt.