Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Kijk eens naar Oplossingen Belgisch 230V neuterprobleem

In Belgie komt het nog regelmatig voor dat een driehoek aansluiting is gebruikt, en daar is de spanning tussen L1 en L2 (dus inderdaad tussen 2 fases, vandaar mogelijk de begripsverwarring!) 230V.

Heel incidenteel kom je dit in oude wijken in Nederland ook nog wel tegen. In Nederland kom je de situatie eigenlijk niet tegen dat er 2 van de 3 fases het huis in worden gebracht. Dat is 1 of 3 fase.

De spanning tussen 2 fases in een ster schakeling is 400V.
 
Ik ken België niet qua elektra, maar het zou mij verbazen als je daar twee fases kunt hebben vanaf de meter, hoogstens dat één van de fases niet gebruikt wordt.
Dit zijn de fases zoals ik ze ken:
Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie - Wikipedia
Hierbij hoort Bruin L1 (fase 1) te zijn, Zwart L2 (fase 2) en grijs L3 (fase 3).

Bij wat oudere 3 fasekabels kom je nog wel eens bruin zwart zwart tegen, in dat geval zit L2 altijd naast L1, de tweede fase zit dan dus naast de eerste fase en de eerste fase is bruin.

Wel kun je in Nederland bedrading tegenkomen van voor 1970, waarin rood de nul is, groen de fase en grijs de aarde, zoals het bovenstaande schema al aangeeft (of aarde niet aanwezig, dat kan ook).

Ook kun je, met name in de grote steden en erg oude huizen (1900 ofzo), katoenen draden tegenkomen, deze zijn bij mijn weten eigenlijk verboden en worden beschouwd als brandgevaarlijk, ik ben ze alleen tegengekomen in het zwart en rood met in olie gedoopte katoen eromheen, aarde heb je daar voor zover ik weet niet. Ook zijn deze draden vrij dun en niet bedoelt voor meer dan 10 ampère. Als je deze aantreft in je "nieuwe" huis zou ik het laten vervangen, ondanks dat dit een erg duur grapje is, dusdanig duur zelfs dat je eigenlijk zou moeten twijfelen of je dit huis wel wilt kopen mocht je er nog onderuit kunnen, zeker als je een elektrische auto bezit.
 
Last edited:
Dit is al heel vaak besproken op dit forum. In België kan het zijn dat je geen Neutraal/Neuter/Null hebt en enkel fases.
Ik lees net inderdaad:
"In sommige oude driefasennetten in België is de spanning van de fasen ten opzichte van de nulleiding 133 V. Om 230 V te krijgen worden fasedraad en nuldraad op twee fasen aangesloten. In Nederland bestaan dit soort netten niet meer."
Nooit geweten, weer wat geleerd.
 
Ik zit net ff te googlen op de netwerkkosten van mijn netwerkbedrijf. 1*10A tm 3*25A kost circa 270€ per jaar 3*35A kost 1040€ per jaar.
Ik heb nu een 1*40A aansluiting. Hier kan ik nu maximaal 25A mee laden als de rest van het huis aan staat. Als ik die aansluiting om laat zetten naar 3*25 kan ik niet 3*16 laden want er zijn ook apparaten die op een fase staan die meer dan 9A vragen. Ik moet dus voor een krachtstroomaansluiting naar 3*35 oftewel 70€ per maand meer betalen??? Dat is nogal wat.
is het ook mogelijk om je Tesla met 3* 10A te laten laden?
 
Hoe vaak komt het voor dat je alles tegelijk aan hebt staan? Je kunt altijd gebruik maken van een smart charger, die past zich aan op het totale gebruik.
Bij een aansluiting van 3*25:
Als je 1 apparaat aan hebt staan dat 10a trekt, en daar heb ik er een paar van, en de tesla laadt met 3 keer 16 dan klapt de zekering er al uit. De stroom van dat enkelfasige apparaat wordt niet verdeeld over de drie fasen.
 
@yuri75 je kan in de tesla zelf het amperage instellen, ik heb onze auto eigenlijk altijd op 3* 5 amp staan, heb ik nooit moeilijkheden met andere apparatuur en auto is eigenlijk altijd vol als ik hem nodig heb.
Bedankt. Ik zie alleen niet het voordeel van 3 keer 5 tov 1 keer 16?
Kan je hem ook instellen op 1 keer 25a?
Of nog mooier 2 keer 25A dan kan de rest van de apparatuur in huis op de derde fase.
 
nee, als de auto op een 3 fase aansluiting aangesloten is laadt hij altijd op drie fase op, daar kan je verder niet in kiezen. Ik heb een keer gehad dat er een fase uit lag (zat in meterkast een fout na bezoek electricien), hij laadt dan wel gewoon op maar met een lager snelheid, daar zag ik het toen aan. Ik weet niet meer wat ik in de auto zag.
 
Bij een aansluiting van 3*25:
Als je 1 apparaat aan hebt staan dat 10a trekt, en daar heb ik er een paar van, en de tesla laadt met 3 keer 16 dan klapt de zekering er al uit. De stroom van dat enkelfasige apparaat wordt niet verdeeld over de drie fasen.

Dan gebruik je geen smart charger met load balancing... Want die zou de laadstroom omlaag brengen. Of de instellingen staan niet goed.
 
Waarschijnlijk heb je een 35A aansluiting, geen 40A aansluiting. Zie bijvoorbeeld Rekenmodule. 40A is geen optie. 3 fase laden is veel efficienter ook al lijkt de stroom kleiner. Je auto hangt toch niet dag en nacht aan de lader om te laden? Van 23:00 tot 07:00 zou voldoende moeten zijn, en dan verwacht ik niet dat je grote gebruikers aan hebt staan.

Je hoofdstop gaat er overigens echt niet uit als je tijdelijk een stuk boven de nominale belasting gaat zitten. Je mag (uit mijn hoofd) een uur lang behoorlijk meer trekken dan de max. nominale load. Zie de karakteristieken van de beveiliging. (1 uur op 1,5x I nominaal)

Installatieautomaat - Wikipedia

PS ik vind het toch wel heel apart dat er heel veel geld aan de auto zelf wordt uitgegeven, maar er wordt bezuinigd op het laden. Penny wise, Pound foolish noemen de Engelsen dat.