Unit106
Member
Mijn dubbele Smart EVSE is zo goed als af. Op de 1e module komt een vaste kabel en op de 2e module komt een socket zodat elke electrische auto hiermee kan worden opgeladen :
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er netjes uit! Maarrre, is je aarddraad niet aan de veel te dunne kant?
De modules gebruiken niet zoveel dus die zijn bedraad met 0,75.En daarvan is de aarde zo te zien van dezelfde diameter als de fase en nul, dus lijkt mij in orde?
De vastklemmen zijn met elkaar verbonden middels de DIN rail. Deze hoef je dus niet zelf te bruggen. Rechts de binnenkomende aarde en links 2x uitgaand.Er mist zo te zien nog een terminal block voor de aarde? De fasen en nul zijn voorzien van dubbele/drievoudige, de aarde is zo te zien ten onrechte een enkele? Had ook een drievoudige moeten zijn.
De modules gebruiken niet zoveel dus die zijn bedraad met 0,75.
De vastklemmen zijn met elkaar verbonden middels de DIN rail. Deze hoef je dus niet zelf te bruggen. Rechts de binnenkomende aarde en links 2x uitgaand.
Als je de Smart EVSE besteld dan krijg je een installatie beschrijving erbij. Deze is ook op de website te vinden maar die is niet actuee. Je kan nu ook een schakelaar aansluiten en een led. Wat voorheen poort 1 was is nu bestempeld als LED en poort 2 is nu een SWITCH.Het ziet er netjes uit.
Of de Smart EVse juist aangesloten is weet ik niet, vermoedelijk wel, maar weet ik gewoon niet.
Wel ben ik bang dat deels eigenlijk het verkeerde formaat aderhulsjes gebruikt zijn (uit mijn hoofd was groen eigenlijk voor iets dikkere draden). Ook zie ik geen aardlekschakelaar, maar die is mogelijk al eerder in de installatie geïnstalleerd.
Als je de Smart EVSE besteld dan krijg je een installatie beschrijving erbij. Deze is ook op de website te vinden maar die is niet actuee. Je kan nu ook een schakelaar aansluiten en een led. Wat voorheen poort 1 was is nu bestempeld als LED en poort 2 is nu een SWITCH.
De kleur van de ader hulsjes zegt niets. Je kan elke maat in elke kleur bestellen. Voor de 4mm aders had ik eerst grijze en ben verder gegaan met groene.
De aardlekschakelaar en automaat zitten inderdaad in de meterkast.
View attachment 369155
PS Voordat mensen gaan roepen dat er maar 1 fase is aangesloten op de foto : dat klopt! Momenteel hangt mijn Ampera lader nog. Voordat de nieuwe laadkast in gebruik genomen kan worden moeten nog wat voorbereidingen gedaan worden.
Welke kleur wil je?Ik kan het echter echt nergens vinden, een groene 4mm² aderhuls.
Bedankt Hilbert! Valt mee hoor met mijn expertise. Ook ik heb mij er even in moeten verdiepen en heb om wat raad gevraagd bij wat forumleden. Dat ik wellicht de kleurcode van aderhulsen niet heb toegepast zou goed kunnen. Was mij er niet van bewust dat er hier standaarden voor worden aangehouden. Zo heb ik ook weer wat geleerd. Mochten er nog meer verbeteringen mogelijk zijn dan hoor ik dit graag. Kan mijn oplossing alleen maar beter van worden.Prachtig stukje huisvlijt Unit 106, volgens mij weet je precies wat je doet. Ik zou willen dat ik zoiets ook zelf kon maken. Jammer dat je vakmanschap dan steeds in twijfel getrokken wordt door mensen die ook een multimeter hebben ;-) Petje af man!
Het realiseren van de oplossing gebeurd in fases. Ik heb nu nog een Ampera lader hangen buiten. Ik ga deze Ampera kast modificeren zodat ik de Tesla kabel kan toevoegen aan deze kast. De benodigde electronica komt in een aparte kast in de berging te hangen. Deze week zijn de gaten in de buitenmuur geboord dus nu kan ik verder met het aanleggen van de benodigde bekabeling. Een defintieve foto zal pas gemaakt kunnen worden als de Model 3 er is. Tot die tijd blijft de Ampera geladen worden met de huidige lader.Het ziet er sowieso wel nifty uit
Maar kan je kort uitleggen wat je hier nu mee kan en hoe is deze kast verbonden met je meterkast?
Ik kan het misschien niet goed zien maar ik zie nergens draden de kast in of uitgaan?
Of komt dat straks binnen via die wartel die tussen die EASTRONS zit?
En waar gaat de stroom dan weer naar buiten richting je M3?
En Hilbert, je woont bij mij om de hoek (Vlaardingen). Als je zelf aan de slag wilt gaan ben je welkom voor een bakkie koffie en kan ik je wellicht op weg helpen. Uiteindelijk is het niet zo complex.
Het realiseren van de oplossing gebeurd in fases. Ik heb nu nog een Ampera lader hangen buiten. Ik ga deze Ampera kast modificeren zodat ik de Tesla kabel kan toevoegen aan deze kast. De benodigde electronica komt in een aparte kast in de berging te hangen. Deze week zijn de gaten in de buitenmuur geboord dus nu kan ik verder met het aanleggen van de benodigde bekabeling. Een defintieve foto zal pas gemaakt kunnen worden als de Model 3 er is. Tot die tijd blijft de Ampera geladen worden met de huidige lader.
Op bovenstaande foto zie je daardoor dus nog geen kabels lopen. Onderin de foto zie je een printje van de aansluitingen. Aan de onderkant van de kast komen de wartels (op bovenstaande foto liggen de wartels nog los in de kast).
View attachment 369554
Helemaal rechts zal de voeding binnen komen via een grijze kabel (5x4mm2) welke naar de meterkast loopt. Links daarvan kom een grijze kabel te zitten (ook 5x4mm2) en deze zal naar buiten gaan naar een type 2 Mennekens wandcontactdoos (zie Ratio Type 2 Socket Schroefbaar met Actuator - Type 2 Sockets - Componenten). Via deze wandcontactdoos zal elke electrische auto bij mij kunnen laden en kan ik ook nog mijn Ampera kunnen blijven laden. Links daarvan komt een kabel die ook naar deze wandcontactdoos gaan voor het vergrendelen van de contactdoos zodat de stekker vast komt te zitten.
Dan komen er 2 kleine wartels. 1 voor een kabel van de meterkast welke aangesloten is om de transformatoren welke om de 3 binnen komende fasen zitten om het totale stroomverbruik te meten (zie http://www.stegen.com/nl/ev-produkten/83-smart-evse-controller.html). De 2e dunnere kabel gaat naar buiten om ledjes op aan te sluiten zodat je buiten kan zien dat de oplader actief is.
Helemaal links komt een Tesla kabel te zitten. Een kabel met aan het einde een Tesla stekker incl knopje om de laadport te openen.
En wat kan ik dan hier mee? Ik kan hiermee een Tesla en een andere electrische auto tegelijk opladen en terwijl thuis ook gewoon elk apparaat gebruiken zonder dat ik rekening hoef te houden met de electrische auto's en zonder dat ik bang hoef te zijn dan de stoppen eruit vliegen. Op het moment dat ik in huis meer stroom gebruik dan dat er beschikbaar is dan zullen de Smart EVSE modules de auto's vertellen dat ze minder stroom mogen gebruiken om te laden.
Sommige op het forum hier vinden dit alles overbodig en vertrouwen er op dat het nooit fout zal. Persoonlijk wil ik het gewoon graag goed geregeld hebben en nooit hoeven na te denken over wanneer ik mijn auto wil of kan opladen. Bij thuiskomst gaat bij mij gewoon de stekker erin ook al is het etenstijd en gaat ook de electrische kookplaat en de oven gebruikt worden (de auto krijgt dan gewoon minder stroom).
Nope, deze :Die tesla stekker met knopje waar je het over hebt, bedoel je daarmee een Tesla Power Wall?
Inderdaad, er gaat gewoon max 3x16A naar de auto.En kan je dan straks gewoon je M3 met (max) 11kW laden?
Nope, deze :
View attachment 369622
Met het knopje op deze stekker (Tesla open einde laadkabel met Tesla control knop - evChargeking) kan je de laadklep openen en het laden onderbreken. Anders moet je dit vanuit de auto doen op het scherm of in de Tesla app.
Model 3 heeft standaard geen fobOf de trunk opener op je fob ingedrukt houden
Nope, deze :
View attachment 369622
Met het knopje op deze stekker (Tesla open einde laadkabel met Tesla control knop - evChargeking) kan je de laadklep openen en het laden onderbreken. Anders moet je dit vanuit de auto doen op het scherm of in de Tesla app.
Inderdaad, er gaat gewoon max 3x16A naar de auto.