Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kapot stadslichtje... vervangen kost EUR 1.200 ??

This site may earn commission on affiliate links.
Grappig, mobile service monteur bij mij gaf ook aan dat het geen veel voorkomend probleem is. Maar dat zei hij ook van het gele schermen probleem. Het zou wel eens company policy kunnen zijn.
Dat is natuurlijk volstrekt logisch, want die gele schermen zijn ook slechts een cosmetisch detail. Een halfwerkend DRL ook, dus dit valt bij Tesla niet echt onder het kopje probleem. En als het niet een probleem is, dan kan het ook niet een veelvoorkomend probleem zijn. :)
... en dat komt bij heel veel bedrijven voor toch? "Nee hoor, komt nooit voor, u bent de eerste met dat probleem!" Yeah right. :p
Wat dat betreft zijn fora echt ideaal. Het lijkt er alleen op dat Tesla ze niet leest. Dat snap ik overigens niet. Als ik Tesla service-medewerker was dan zou ik het wel volgen. Je wilt toch weten wat er leeft? Maar wellicht doen ze dat ook wel, maar is het policy om het te ontkennen om claims te voorkomen.
 
  • Funny
Reactions: Tozz
Na ruim 3 jaar (90.000km) eerst links en daarna rechts kapotte DRL's.
Aangezien het een lease-auto is, heb ik ze bij het SEC laten vervangen (ruim 2500 euro!), dus geen financiele pijn.
Anders had ik het gewoon zo gelaten...
Is het misschien van overheidswege opgelegd dat koplampunits uit 1 geheel moeten bestaan ?
De lampen staan nu te hoog gericht, ik krijg op donkere wegen allemaal seintjes. Weet iemand hoe ze bij te stellen zijn ?
Anders moet ik weer naar het SEC.
 
Na ruim 3 jaar (90.000km) eerst links en daarna rechts kapotte DRL's.
Aangezien het een lease-auto is, heb ik ze bij het SEC laten vervangen (ruim 2500 euro!), dus geen financiele pijn.
Anders had ik het gewoon zo gelaten...
Is het misschien van overheidswege opgelegd dat koplampunits uit 1 geheel moeten bestaan ?
De lampen staan nu te hoog gericht, ik krijg op donkere wegen allemaal seintjes. Weet iemand hoe ze bij te stellen zijn ?
Anders moet ik weer naar het SEC.
Weet eigenlijk niet zeker of je dat in de S kan verstellen. Althans toen niet in mijn S en X. In de 3 kan dat wel.
 
De lampen staan nu te hoog gericht, ik krijg op donkere wegen allemaal seintjes. Weet iemand hoe ze bij te stellen zijn?
Na vervanging van mijn lampen is dat ook het geval. Heel erg vervelend, mede omdat mijn SeC op een uur rijden afstand zit. Bij de wisseling naar winterbanden heb ik de lokale garage gevraagd er naar te kijken, maar het lichtbeeld is volgens hun apparatuur gewoon goed. Ik snap er niks van, want ik heb ook minstens 3x per uur iemand die naar mij loopt te seinen. Voor de nieuwe lampen had ik dit nooit.

Vanuit de auto is er niets aan af te stellen. Als je wagen in de lease zit, dan zou ik even bellen met de LM om te vragen of je naar een lokale garage kunt gaan. Lampen afstellen zou iets moeten zijn dat ze overal wel kunnen doen. Laat me even weten hoe het bij jou afloopt. Ik was er vanuit gegaan dat de lampen waren gewisseld, maar niet waren afgesteld. Dat laatste lijkt dus blijkbaar wel gebeurd te zijn, maar het lichtbeeld is nog steeds niet goed...
 
Ik ben even bij een klant met een universeel garagebedrijf binnengereden. De afstelapparatuur gaf aan dat de lampen correct afgesteld waren door het SEC. We hebben besloten om ze zelf iets bij te stellen, maar bij de model S kan dat niet via het service-menu. Dus even de covers bij de frunk er af en dan de lampen bijstellen met een gewoon inbussleuteltje .
'Old school piece of cake' ;)
 
  • Funny
Reactions: pati07
Ik ben even bij een klant met een universeel garagebedrijf binnengereden. De afstelapparatuur gaf aan dat de lampen correct afgesteld waren door het SEC. We hebben besloten om ze zelf iets bij te stellen, maar bij de model S kan dat niet via het service-menu. Dus even de covers bij de frunk er af en dan de lampen bijstellen met een gewoon inbussleuteltje.
Wel vreemd dat na het vervangen van de lampen iedereen begint te seinen, maar dat afstelapparatuur aangeeft dat het prima is. Bij mij exact hetzelfde verhaal. Ook bij mij werd er geen afwijking gevonden.
 
Bij model 3 precies andersom (in mijn geval dan). Precies laten afstellen en vervolgens op een donkere snelweg zicht tot ca 10 meter voor de auto, de rest een zwart gat. Even flink omhoog gedraaid. Tot nu toe geen klachten van tegenliggers.
 
Mijn model S is nu net 2 jaar met 87k op de teller. 5 maanden nadat ik de model S had deed de DRL verlichting bij de bijrijder het niet meer. In december 2018 vervangen onder garantie. Twee weken geleden zag ik dat wederom dat de DRL het niet meer deed en wederom bij de lamp die in december 2018 was vervangen.

Vandaag in Tilburg geweest (een ritje van 140km) en daar werd zonder blikken of blozen verteld dat ik dit allemaal zelf moest betalen want dit viel niet meer onder de garantie en enige vorm van coulance doe ze niet meer aan.

Ik blijf wel met een ‘kapotte’ lamp rijden maar wat een slechte service. Deze lampen zijn gewoon niet goed en ze laten nu de klanten opdraaien voor deze slechte kwaliteit. Je kan toch niet vervangen van klanten dat ze om het jaar de gehele koplamp unit moeten vervangen.

En op deze manier neemt het vertrouwen in Tesla elke dag een stukje af
 
Last edited:
Al eens gedacht aan conformiteit? Wat is de verwachte levensduur? 20.000 uur? 50.000 uur? De lamp is ongetwijfeld veel eerder kapot gegaan dan je mag verwachten, dus kun je een beroep op conformiteit doen, en conformiteit is een behoorlijk stuk meer dan de 2 jaar in dit geval.

Mijn model S is nu net 2 jaar met 87k op de teller. 5 maanden nadat ik de model S had deed de DRL verlichting bij de bijrijder het niet meer. In december 2018 vervangen onder garantie. Twee weken geleden zag ik dat wederom dat de DRL het niet meer deed en wederom bij de lamp die in december 2018 was vervangen.

Vandaag in Tilburg geweest (een ritje van 140km) en daar werd zonder blikken of blozen verteld dat ik dit allemaal zelf moest betalen want dit viel niet meer onder de garantie en enige vorm van coulance doe ze niet meer aan.

Ik blijf wel met een ‘kapotte’ lamp rijden maar wat een slechte service. Deze lampen zijn gewoon niet goed en ze laten nu de klanten opdraaien voor deze slechte kwaliteit. Je kan toch niet vervangen van klanten dat ze om het jaar de gehele koplamp unit moeten vervangen.

En op deze manier neemt het vertrouwen in Tesla elke dag een stukje af

komt mij bekend voor 82.000 km en geen coulance. Nop nada niets. (Idem ruitensproeier pomp, zelf maar vervangen)

after sales was al matig( soms ook goed raar genoeg), tesla lijkt soms echt big auto.
 
  • Helpful
Reactions: Jobbeke
Bij mij waren beide DRLs ook stuk na anderhalf jaar, eerst de ene en twee weken later de andere. Het was ook enkel de bovenkant die stuk was, niet de zijkant. Gelukkig is het een lease dus op zich geen probleem, maar wel ongelofelijk dat die - beide - stuk gaan na slechts 1,5 jaar...
 
Bij mij waren beide DRLs ook stuk na anderhalf jaar, eerst de ene en twee weken later de andere. Het was ook enkel de bovenkant die stuk was, niet de zijkant. Gelukkig is het een lease dus op zich geen probleem, maar wel ongelofelijk dat die - beide - stuk gaan na slechts 1,5 jaar...
Helaas heb ik financiële lease dus onderhoud betaal ik zelf. Het is echt schandalig van Tesla.

Je leest op internet dat de lampen gewoon niet goed zijn maar ze doen net alsof ze gek zijn.

Ik heb besloten hem niet te vervangen. Ik wil niet het risico lopen om over 1 jaar hem weer te vervangen. Hoop dat die ander ook kapot gaat
 
Op alle fora en Facebook groepen zie je dat dit gebeurd en Tesla lijkt er inderdaad niets aan te doen. Mijn lampen waren ook al binnen een jaar kapot en zijn allebei al vervangen. Maar dezelfde rommel gaat er gewoon weer in en Tesla hoopt denk ik dat die het de garantieperiode volhouden en daarna is het gewoon klaar. Als ik het achteraf had geweten, dan had ik de Tesla in full-operational lease genomen. Dan is het vervelend, maar ligt de rekening niet bij jou. Ik ben heel benieuwd hoe clubs als LeasePlan en Mr. Green met deze ellende om gaan.

Behalve de koplampen hoor je ook veel problemen met de compressor van de airconditioning en dat is ook een dure reparatie. In tegenstelling tot de DRLs is dat wel een must om te vervangen. Ook die is trouwens vervangen door eentje van hetzelfde type, dus het is ook weer wachten tot die de geest geeft. Ik hoop eigenlijk dat er straks ook andere partijen zijn die dit soort reparaties aanbieden en wel een duurzame oplossing kunnen aanbieden.

Toen mijn koplampen kapot gingen wilde ik de defecte exemplaren graag houden, maar dat mocht niet. Bij garantie kan ik mij dit voorstellen, maar ik neem aan dat je bij vervanging buiten garantie de defecte onderdelen mag houden. Het zou mij verbazen dat een handige jongen daar niet een paar nieuwe LEDs in kan maken. Voor de MCU1 is er -buiten Tesla om helaas- ook een "oplossing" gekomen. Maar het blijft diep triest dat Tesla dit soort zaken niet goed lijkt aan te pakken.
 
Links.jpg


Is dit naar jullie mening hetzelfde probleem? M'n rechterlamp heeft hetzelfde, maar in mindere mate. Is iets van de laatste tijd, de DRL was normaal mooi egaal wit.

Rechts.jpg
 
Last edited:
Op alle fora en Facebook groepen zie je dat dit gebeurd en Tesla lijkt er inderdaad niets aan te doen. Mijn lampen waren ook al binnen een jaar kapot en zijn allebei al vervangen. Maar dezelfde rommel gaat er gewoon weer in en Tesla hoopt denk ik dat die het de garantieperiode volhouden en daarna is het gewoon klaar. Als ik het achteraf had geweten, dan had ik de Tesla in full-operational lease genomen. Dan is het vervelend, maar ligt de rekening niet bij jou. Ik ben heel benieuwd hoe clubs als LeasePlan en Mr. Green met deze ellende om gaan.

Behalve de koplampen hoor je ook veel problemen met de compressor van de airconditioning en dat is ook een dure reparatie. In tegenstelling tot de DRLs is dat wel een must om te vervangen. Ook die is trouwens vervangen door eentje van hetzelfde type, dus het is ook weer wachten tot die de geest geeft. Ik hoop eigenlijk dat er straks ook andere partijen zijn die dit soort reparaties aanbieden en wel een duurzame oplossing kunnen aanbieden.

Toen mijn koplampen kapot gingen wilde ik de defecte exemplaren graag houden, maar dat mocht niet. Bij garantie kan ik mij dit voorstellen, maar ik neem aan dat je bij vervanging buiten garantie de defecte onderdelen mag houden. Het zou mij verbazen dat een handige jongen daar niet een paar nieuwe LEDs in kan maken. Voor de MCU1 is er -buiten Tesla om helaas- ook een "oplossing" gekomen. Maar het blijft diep triest dat Tesla dit soort zaken niet goed lijkt aan te pakken.

lampen zijn wel degelijk anders hoor, hardware en de software. is dus niet zo dat hetzelfde probleem blijft bestaan