Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Koplamp DRL defect non conformiteit klacht (Model S 2016-)

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmorgen was ik om 7 uur eerste klant inde autokeuring. Blanco sheet, ondanks dat een gedeelte van de linker DLR duidelijk niet werkte. Ze zullen nog niet wakker geweest zijn.
51B4D92C-5745-455A-B94B-25B84D7784C9.jpeg

Op de foto is het moeilijk te zien, maar in real life duidelijk. Zeker binnen in een keuringshal, waar er minder licht is.
 
Verleden week APK laten doen. En tijdens de keuring werd het niet opgemerkt. En ik had ook nog nooit gezien dat de DRV het aan één (boven)kant niet deed. Maar bij het naar buiten rijden zag de keurmeester het. Maar toen had ik de goedkeuring al op zak.
Gezien de kosten en waarschijnlijke herhaling heb ik besloten om te wachten tot ook de andere kant het hopelijk ook niet meer doet. En het dan zo te laten.

In de industrie noemen we zoiets een epidemic failure. En normaalgesproken neemt een bedrijf dan contact op met zijn toeleverancier en verwijst dan naar de clausules hieromtrent.
En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Tesla dit soort afspraken niet met zijn toeleveranciers heeft.
 
Verleden week APK laten doen. En tijdens de keuring werd het niet opgemerkt. En ik had ook nog nooit gezien dat de DRV het aan één (boven)kant niet deed. Maar bij het naar buiten rijden zag de keurmeester het. Maar toen had ik de goedkeuring al op zak.
Gezien de kosten en waarschijnlijke herhaling heb ik besloten om te wachten tot ook de andere kant het hopelijk ook niet meer doet. En het dan zo te laten.

In de industrie noemen we zoiets een epidemic failure. En normaalgesproken neemt een bedrijf dan contact op met zijn toeleverancier en verwijst dan naar de clausules hieromtrent.
En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat Tesla dit soort afspraken niet met zijn toeleveranciers heeft.
Misschien heeft Tesla wel zelf het (slechte) ontwerp gemaakt. Of een schadevergoeding bekomen. Of korting op een volgende versie.
 
Ter info.
Bij de eerste e-trons waren er ook problemen met de LED-verlichting achteraan. Die zijn bij iedereen middels een recall preventief vervangen, ook bij mij hoewel er op dat moment helemaal geen probleem mee was.
En zo hoort het ook. Een ondeugdelijk product moet worden vervangen, of eventueel levenslange garantie geven op het product en pas vervangen als het nodig is.
 
Ik had gewacht met het vervangen van de koplampen tot bijna einde garantie. Nu met 79.800km op de klok beide koplampen weer laten vervangen (ze waren beide al een keer vervangen). Er is een revisie E in gegaan (1053574-00-E en 1053573-00-E). Ik kom van de revisie C af en die gingen binnen het jaar alweer kapot, dus benieuwd of dit langer heel blijft.

@balblas Ik las in een 2 jaar oud bericht dat jij ook de revisie E hebt gekregen. Zijn die nog steeds okee?
 
Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik heb idee dat ik minder licht heb dan voorheen bij de andere lampen, na vervanging lijkt wel minder ver, Tesla zegt dat goed is, en geloof ik ook, maar mogelijk minder sterke leds in de vervangende modellen?
Ik vermoed eerder dat de afstelling van de lampen iets te laag zal zijn. Volgens mij gaan de DRLs kapot door hun eigen warmte die niet goed weg kan en niet door de hoofdverlichting. Aangezien DRLs niet merkbaar bijdragen aan de lichtopbrengst 's avonds zullen die LEDs ook niet een verschil in lichtopbrengst geven.
 
Ik had gewacht met het vervangen van de koplampen tot bijna einde garantie. Nu met 79.800km op de klok beide koplampen weer laten vervangen (ze waren beide al een keer vervangen). Er is een revisie E in gegaan (1053574-00-E en 1053573-00-E). Ik kom van de revisie C af en die gingen binnen het jaar alweer kapot, dus benieuwd of dit langer heel blijft.

@balblas Ik las in een 2 jaar oud bericht dat jij ook de revisie E hebt gekregen. Zijn die nog steeds okee?

Ik heb in 2019 de C revisie gehad en nadat deze stuk ging heb ik in maart 2021 de E revisie gekregen. Die blijft het (tot nu toe) prima doen.
 
  • Like
Reactions: bugboy
En nogmaals laten afstellen of doet de software hier iets slims?
Bij mij na vervanging ook niet goed afgesteld. Niet alleen de hoogte was veel te laag, ook de horizontale afstelling klopte van geen kant. Een mobile ranger van Tesla is samen met me naar de lokale Kwik Fit gegaan en heeft hun afstel apparaat gratis mogen gebruiken om de boel goed af te stellen. Een wereld van verschil.