Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Krakende luchtvering

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind de luchtvering van de Model S ook geen enkele meerwaarde t.o.v. de normale vering die ik onder mijn vorige auto had. In standje hoog wordt de auto heel springerig (lijkt wel alsof de veerweg te kort is), dus is voor drempels alleen maar oncomfortabeler. Ik rij dus enkel op low of normaal en drempels doe ik vrijwel kruipend (schijnt ook het doel te zijn van die dingen). Ik vind de vering ook niet echt comfortabel en is een stuk onderhoudsgevoeliger dan stalen veren. De 108 van ons gaat ook soepeler over een drempel dan de S.
 
Ik vind de luchtvering van de Model S ook geen enkele meerwaarde t.o.v. de normale vering die ik onder mijn vorige auto had. In standje hoog wordt de auto heel springerig (lijkt wel alsof de veerweg te kort is), dus is voor drempels alleen maar oncomfortabeler. Ik rij dus enkel op low of normaal en drempels doe ik vrijwel kruipend (schijnt ook het doel te zijn van die dingen). Ik vind de vering ook niet echt comfortabel en is een stuk onderhoudsgevoeliger dan stalen veren. De 108 van ons gaat ook soepeler over een drempel dan de S.

Denk ook niet dat de 108 op 265/35 R21 staat?
 
Ik vind de luchtvering van de Model S ook geen enkele meerwaarde t.o.v. de normale vering die ik onder mijn vorige auto had. In standje hoog wordt de auto heel springerig (lijkt wel alsof de veerweg te kort is), dus is voor drempels alleen maar oncomfortabeler. Ik rij dus enkel op low of normaal en drempels doe ik vrijwel kruipend (schijnt ook het doel te zijn van die dingen). Ik vind de vering ook niet echt comfortabel en is een stuk onderhoudsgevoeliger dan stalen veren. De 108 van ons gaat ook soepeler over een drempel dan de S.
Bij mij was het "van te moeten", zoals men in Vlaanderen zegt. Een S85 met gewone vering had geen probleem met garage uitrit op kantoor, een S85D (met die 200 kg meer) schraapte de vloer bijna altijd.
 
Super grote ergernis hier. Het komt inderdaad weer terug en het vervelende is dat ik met onze Aygo met 2x de snelheid over de drempels hier knal en deze geen kraakje geeft.
Twee weken geleden in Sec Den Haag geweest. Ook de klacht van gekraak bij nemen van drempels. De rubbers van de stabilisatorstang zijn toen gesmeerd. Probleem is bij mij helemaal verdwenen.
 
Twee weken geleden in Sec Den Haag geweest. Ook de klacht van gekraak bij nemen van drempels. De rubbers van de stabilisatorstang zijn toen gesmeerd. Probleem is bij mij helemaal verdwenen.
Weten ze dat in Rotterdam ook? 3 juli hebben ze die van mij weer een halve week om het op te lossen. Nu al 3 x nieuwe luchtvering gehad maar lost niks op. Moet wel zeggen dat ik ze met mijn Conti winter meer hoorde kraken dan nu met Michelin banden. Duidelijk meer afrolgeluid.
 
Weten ze dat in Rotterdam ook? 3 juli hebben ze die van mij weer een halve week om het op te lossen. Nu al 3 x nieuwe luchtvering gehad maar lost niks op. Moet wel zeggen dat ik ze met mijn Conti winter meer hoorde kraken dan nu met Michelin banden. Duidelijk meer afrolgeluid.
Maak anders even een filmpje van het geluid dan kan ik wel zeggen of het hetzelfde was als mijn geluid.
 
Bij mij zijn ze ook vervangen begin april. Inmiddels 5000 km verder en de rattling is nog steeds weg. Rijgedrag is met de vervanging ook veranderd. Stugger (sportiever) en meer koersvast. Dat laatste zou door her-uitlijnen kunnen komen. Vreemd genoeg worden contactgeluiden met de weg nu meer doorgegeven. Dat vind ik wel jammer.

Inmiddels ca 20k verder met de air spring module FR - MS2 DM (1067361-77-C). Rattling is met het verstrijken van de kilometers deels teruggekomen maar lang niet zo erg als daarvoor.
Wat ik wel opvallend vind is dat de 90D loaner uit april 2016 met luchtvering en 170K op de teller -die ik vandaag heb meegekregen- geen enkel geluid maakt en zeer strak stuurt. Is Tesla op een gegeven moment voor de MS overgestapt naar een ander type luchtvering?
 
Ik heb een S van 2,5 jaar oud en de luchtvering is altijd prima. In het verleden werd er gewerkt met bilstein luchtvering. Die hadden volgens mij wel wat problemen.

Dan zouden we hoogstwaarschijnlijk dezelfde type luchtvering moeten hebben. Mijn MS is nu 2 jaar oud. Waarschijnlijk heb ik dan pech. De MS 90D uit 2016 die ik nu als loaner heb is super stil.
 
Deze Firestones zijn bij mij vorige week vervangen. Helaas ook niet stil.
BD774153-1110-4FEA-AD29-178DFDB6137B.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Eriksc
Arnott New Front Air Strut - 16--> Tesla Model S w/AWD

Arnot heeft ook een aftermarkt exemplaar. Mooi als iemand zijn/haar ervaringen hierover deelt.

Mijn MS valt nog onder garantie.
Maar deze is niet compleet. Ik heb nog 30k of 2,5 jaar garantie. Zal over een jaar die 30k wel hebben bereikt. Ik hoog dat ik dan mijn voorwielophanging en mijn aandrijfassen op orde heb. Gaat me wel een beetje de keel uit hangen. En dan ook nog de helft los laten hangen onder je auto. Zie service ervaringen.