Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadkosten privé/bvba met zonnepanelen

This site may earn commission on affiliate links.
Een vraag die ik me al effe stel.

Onze privéwoning heeft 48 zonnepanelen liggen.
Deze zijn privé aangekocht, jaarlijks hebben we 1000Kwh over.
Onze meter is ook privé, ik betaal gewoon een klein forfaitair bedrag voor electriciteit in kantoor. (server,nas,licht)

Voor de tesla wil ik graag een Keba p20 of iets dergelijks voorzien.
Kan ik mijn forfaitair bedrag verhogen aangezien ik dagelijks enkele kwh laad?
Zijn er andere forumleden in dezelfde situatie? Wat zegt de fiscus?
 
Een vraag die ik me al effe stel.

Onze privéwoning heeft 48 zonnepanelen liggen.
Deze zijn privé aangekocht, jaarlijks hebben we 1000Kwh over.
Onze meter is ook privé, ik betaal gewoon een klein forfaitair bedrag voor electriciteit in kantoor. (server,nas,licht)

Voor de tesla wil ik graag een Keba p20 of iets dergelijks voorzien.
Kan ik mijn forfaitair bedrag verhogen aangezien ik dagelijks enkele kwh laad?
Zijn er andere forumleden in dezelfde situatie? Wat zegt de fiscus?

hier ongeveer dezelfde situatie.
Tussen de Keba en de schakelkast heb ik een aparte meter geplaatst. deze meterstanden geef ik per kwartaal mee met de boekhouding van de bvba en worden op het eind van het jaar in de boekhouding verrekend. Het heeft eigenlijk weinig te maken met al dan niet zonnepanelen of overschot aan stroom.
De verbruikte elektriciteit van privé moet betaald worden.

er zijn hier trouwens al heel wat posts over verschenen.
 
Ik heb een gelijkaardige situatie met zonnepanelen waarbij ik privé stroom verkoop aan mijn bvba. Ik heb een Keba P20 met een teller in, die ik ook regelmatig uitlees en vervolgens wordt het verbruik mee opgenomen in de boekhouding van mijn bvba.

Qua prijs is het eenvoudig: ik ben klant bij Ecopower voor elektriciteit en daar is het heel simpel, het tarief is namelijk 0,25 euro/kwh en dat reken ik ook zo door. (en dat is nog het voordeligst voor mij omdat mijn totaal verbruik niet zo heel veel hoger is dan wat mijn zonnepanelen opwekken, dus ik verkoop mijn zelf opgewekte stroom aan een dure prijs aan mijn bvba).

Alleen ga ik nog eens moeten nadenken wat ik met het prosumententarief en binnenkort de turteltaks ga doen, want die wil ik op een of andere manier natuurlijk ook wel doorrekenen.
 
Dimi, hoe doe je dat met de BTW die je privé moet betalen? Steek je die mee in het tarief dat je als onkostenvergoeding aanrekent aan je BVBA? Ik ga hier nu ook voor de eerste keer de laadkosten van het afgelopen jaar inbrengen. Heb 2 meters waarvan ik de stand uitlees.
 
Het echte tarief bij Ecopower is 0,2477 euro/kwh inclusief BTW en ik heb dat afgerond naar 0,25 euro/kwh en dat gaat volledig de kosten in, dus daar wordt in de bvba geen BTW van gerecupereerd.


Dimi, hoe doe je dat met de BTW die je privé moet betalen? Steek je die mee in het tarief dat je als onkostenvergoeding aanrekent aan je BVBA? Ik ga hier nu ook voor de eerste keer de laadkosten van het afgelopen jaar inbrengen. Heb 2 meters waarvan ik de stand uitlees.
 
Ik heb een meter tussen mijn kast en Keba. Ik lees mijn meter uit op hetzelfde moment als ik de meteropneming doe voor Eandis. Achteraf declareer ik een deel van mijn kosten ( jaarlijks verbruik Keba / Jaarlijks totaal verbruik) door aan mijn vennootschap (incl BTW). En ik steek de Electrabel factuur erbij als bewijs... Je kan de BTW zo spijtig genoeg niet terugvorderen. En nu die gratis stroom is weggevallen zou het misschien interessanter om de factuur op de vennootschap te hebben.
 
Je kan de BTW zo spijtig genoeg niet terugvorderen.
Mijn boekhouder doet het precies andersom.
Alle elektra (mijn aansluiting thuis) wordt in beginsel als zakelijke kosten geboekt (verbruik, vastrecht, BTW, ...).
Aan het einde van het jaar vindt er dan een correctie plaats voor privé gebruik (aan de hand van meterstanden van aansluiting en laadpunt).
Bij bijv. telefoonabonnement gaat het ook zo.

Betreft wel Nederland maar misschien is het een idee en ook toepasbaar in België...?
 
Inderdaad, we hebben in 2015 het prosumententarief en de verhoging van het BTW-percentage gehad en in maart de turteltaks... En wie weet wat er nog gaat volgen, veranderen of afgeschaft worden.

Zo was ik ook van plan dat te doen. Niet simpel om een eenduidig tarief te bepalen trouwens want de componenten (vooral belastingen) veranderen om de haverklap.
 
Inderdaad, we hebben in 2015 het prosumententarief en de verhoging van het BTW-percentage gehad en in maart de turteltaks... En wie weet wat er nog gaat volgen, veranderen of afgeschaft worden.
ik ben dan toch voorstander van uw oplossing DimiVdb. Al moet ik wel zeggen dat 0,25€/KWh hoog lijkt. Heb een mail naar belpower gestuurd om te vragen hoeveel ik nu eigenlijk echt betaal.
Moet ook nog eens werk maken om sluimerverbuik in kaart te brengen. Hoop dat mijn flukso me daarbij helpt
 
Mijn boekhouder doet het precies andersom.
Alle elektra (mijn aansluiting thuis) wordt in beginsel als zakelijke kosten geboekt (verbruik, vastrecht, BTW, ...).
Aan het einde van het jaar vindt er dan een correctie plaats voor privé gebruik (aan de hand van meterstanden van aansluiting en laadpunt).
Bij bijv. telefoonabonnement gaat het ook zo.

Betreft wel Nederland maar misschien is het een idee en ook toepasbaar in België...?

Mijn boekhouder heeft ook gezegd alles op de bvba.
Zonnepanelen
Tesla
Warmtepomp.

Op het eind van het boekjaar is er een correctie op privé-gebruik.
 
Ik vind het niet erg dat mijn bvba me privé een hoog tarief betaalt. :biggrin: En op dat tarief kan de controleur weinig aanmerken, want dat is ook de kostprijs per kWh die ik privé betaal voor alles wat ik niet zelf opwek met zonnepanelen aan Ecopower.

Belangrijk in dit verhaal, en ook één van de redenen dat ik bij Ecopower ben, ze rekenen geen vast recht aan. Dus als je een negatief verbruik hebt, zoals ik had voor de Tesla, dan betaalde ik 0,00 euro voor mijn elektriciteit (voor de invoering van de hele reeks taksen van 2015/2016 wel te verstaan), ideaal voor mensen met zonnepanelen die niet alles verbruiken. Nu verbruik ik wel wat, maar wordt alles me privé gewoon betaald door de bvba zodat ik nog steeds niets privé betaal. En alles wat ik privé opwek en niet privé verbruik kan ik aan een mooie prijs verkopen aan mijn bvba.

Nu alleen nog eens creatief worden met die nieuwe taksen van 2015/2016 want die heb ik wel privé aan mijn been...





ik ben dan toch voorstander van uw oplossing DimiVdb. Al moet ik wel zeggen dat 0,25€/KWh hoog lijkt. Heb een mail naar belpower gestuurd om te vragen hoeveel ik nu eigenlijk echt betaal.
Moet ook nog eens werk maken om sluimerverbuik in kaart te brengen. Hoop dat mijn flukso me daarbij helpt
 
Ik doe net hetzelfde als Dimi, we zijn ook aangesloten bij Ecopower. Dat systeem zit nu toch al 3 jaar in onze boekhouding en is ok volgens mijn boekhouder. Je kan dan natuurlijk geen btw recupereren.

Creatief zijn met het prosumententarief? Je mag altijd je oplossing doorgeven.
Het prosumententarief betaal je omdat je zonnepanelen hebt, en dat is bij jou en bij mij een privé ding. Dus dat zal zo maar niet lukken om de vennootschap dat te laten betalen.
 
In België bepaalt de overheid hoeveel dat bedrag minimaal moet zijn (voordeel van alle aard).
Dat is zo hoog dat het meer is dan mijn totaal verbruik van de woning.


Mijn boekhouder neemt voor het VAA het bedrag (gemiddeld) dat wij prive betaalden de laatste jaren (hebben ook zonnepannelen - dus was klein bedrag).
Elektriciteit staat nu volledig op de firma (sinds april 2015) - en via rekening courant rekenen we de kleine kost door als het voordeel dat we prive hebben...

De kleine elektriciteitsrekeningen van de laatste 3 jaar dienen als bewijsmateriaal...