Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpaalklevers

This site may earn commission on affiliate links.
Haal ze dan weg.
Wat een instelling is dat nu weer? Ga jij beslissen wie er wanneer moet laden?
Ik dacht al alles gelezen te hebben...

Heel veel PHEV gebruikers (ik weet het, ze hebben volgens u de verkeerde keuze gemaakt) hebben behoefte aan AC-laadpalen
Bij de laadpalen bij Diergaarde Blijdorp staan sinds kort borden, dat je daar alleen mag laden met 100% elektrische voertuigen. Vind ik een hele goede ontwikkeling!
 
Bij de laadpalen bij Diergaarde Blijdorp staan sinds kort borden, dat je daar alleen mag laden met 100% elektrische voertuigen. Vind ik een hele goede ontwikkeling!

En dan alleen een typisch Nederlands (grapje) probleem: hoe gaan we dat handhaven? Parkeerwacht erbij? Briefje onder ruitenwisser dan lachend weggegooid wordt, wielklem?

Intentie is goed, maar op een privé parking (neem aan dat het van Blijdorp is en geen openbare) zal je meer moeten doen dan een bordje ophangen.
 
Intentie is goed, maar op een privé parking (neem aan dat het van Blijdorp is en geen openbare) zal je meer moeten doen dan een bordje ophangen.
Ik snap de intentie niet. Als ze een capaciteitsprobleem hebben qua laden kunnen ze toch beter wat meer laadpalen neerzetten, zonnepaneeltjes op het dak en de installatie verdient zich wel weer terug.

Volgende jaar mogen alleen auto's laden die een groene kleur hebben, een 6 in het kenteken hebben of waarvan de eigenaar een dierennaam als achternaam heeft?

Gewoon uitbreiden! Anders wordt elektrisch rijden nooit wat...
 
  • Like
Reactions: Krisja and wooter
Ik snap de intentie niet. Als ze een capaciteitsprobleem hebben qua laden kunnen ze toch beter wat meer laadpalen neerzetten, zonnepaneeltjes op het dak en de installatie verdient zich wel weer terug.

Volgende jaar mogen alleen auto's laden die een groene kleur hebben, een 6 in het kenteken hebben of waarvan de eigenaar een dierennaam als achternaam heeft?

Gewoon uitbreiden! Anders wordt elektrisch rijden nooit wat...
En dan klagen alle niet EV’s dat er te weinig plaats over blijft voor hen, terwijl er lege laadplaatsen zijn.
 
En dan klagen alle niet EV’s dat er te weinig plaats over blijft voor hen, terwijl er lege laadplaatsen zijn.
Maak van alle plekken laadplekken, zonder signalisatie dat je verplicht bent om te laden.

Of wat ik tegenwoordig ook zie is een AC laadpaal met 2 uitgangen, en maar 1 van de 2 parkeerplaatsen gereserveerd om te laden. Dan kan je schaamteloos je EV op de niet-laadplek parkeren en laden, net zoals een benzinerijder daar kan parkeren en niet laden.
 
Bij de laadpalen bij Diergaarde Blijdorp staan sinds kort borden, dat je daar alleen mag laden met 100% elektrische voertuigen. Vind ik een hele goede ontwikkeling!
Ik zou liever een Phev die 35 km moet rijden om thuis komen er zien staan dan een EV die 20 km moet rijden. Dus de oplossing is van te voren reserveren en de paal is voor de postcode die het verst weg ligt. Dus plotseling heeft Terschelling 1 miljoen inwoners.
 
Ik zie liever een reserving's model bij bijvoorbeeld een pretpark die geïllustreerd wordt in het volgende plaatje:


1662459612558.png


Enige wat ik dan in mijn app aangeef: Waar staat mijn auto geparkeerd, hoeveel kWh ik wil afnemen en wanneer ik vertrek.

Of we nemen allemaal een robottaxi :p
 
Bij de laadpalen bij Diergaarde Blijdorp staan sinds kort borden, dat je daar alleen mag laden met 100% elektrische voertuigen. Vind ik een hele goede ontwikkeling!
Daar snap ik werkelijk waar helemaal niets van. Er zijn legio elektrisch rijders die aankomen met ruim voldoende range om elektrisch weer thuis te komen, maar voor het gemak toch maar aan de lader gaan staan.
We hebben naast onze Tesla ook een hybride die ruim 70km elektrisch kan rijden. We rijden die auto voor 95% elektrisch, juist ook doordat we deze op locatie kunnen opladen.
Het probleem zit in het feit dat alle laadpalen te zwaar zijn uitgevoerd (voor welke elektrische of hybride auto dan ook). Ik zou liever zien dat er in plaats van 1 laadpaal met 2 outlets, welke elk 3x16A kunnen leveren, er 6 outlets van 1x16A worden gerealiseerd. Wanneer je daar gaat staan laden kan je dus met ruim 3,6 kW laden. Ga je naar een pretpark, dierentuin etc, en je verblijft daar 6 uur, heb je al weer genoeg geladen om ca. 125 km te rijden, oftewel het merendeel kan opnieuw elektrisch naar huis.
En voor de personen waar het onvoldoende voor is... ga even bij een snellader langs.
 
  • Like
Reactions: MaH
Het probleem zit in het feit dat alle laadpalen te zwaar zijn uitgevoerd (voor welke elektrische of hybride auto dan ook).
3x16A is voor de meeste EV's perfect haalbaar (11kW). Enkel bij hybrides is het vaak dat de omvormer maar beperkt is tot 1x16A (3,6kW).

Als je met een Tesla Model 3 SR+ een eind moet rijden, weet je dat je met 3x16A op 5 uren de batterij vol kan laden. Met maar 1x16A heb je op vijf uur genoeg range om iets meer dan 100km te rijden... 1x16A op 5 uur op je hybride gaat je daarentegen nog niet eens 45km geven...

Nog nuttiger zou load balancing zijn...

Bottom line is dat hybrides een zinloze oefening zijn, en de rest moet opgelost worden met meer laadpalen en load balancing.
 
ABC : Always Be Charging ;)
Ik ga eerlijk zijn: voor dagdagelijks gebruik sta ik zelden aan een lader. Enkel thuis laad ik.

Uitzonderingen als het dagen zijn waar ik al kan mikken dat ik er niet ga geraken, en dan is het vaak nog comfortabeler om op terugweg bij een supercharger of FastNed even in te prikken, dan op bestemming een AC paal te zoeken.

Hangt er allemaal vanaf wat comfortabel is. Als er vlak aan de ingang een AC lader beschikbaar is aan een redelijk tarief, en ik haal de terugweg niet zonder bijladen, durf ik 'm wel inprikken. Maar dan is het ook vaak eerder omdat de laadplek comfortabel gelegen is.
 
Het blijft een issue en wat je ook doet er is altijd wel iemand die er weer wat op verzint... Zo kun je in de tesla inderdaad de stroom aanpassen en kun je lang blijven staan zonder dat hij vol is... Andere mensen laten hem willens en wetens gewoon staan want dat is gewoon handig.

Hier in de straat hetzelfde... 2 plekken voor een laadpaal... Een is een gewone parkeer plaats dus daar staat standaard iemand met een ICE omdat hij zich ergert aan die laad plekken, maar goed kun je niks aan doen hij mag daar staan.
Dan houd je een plek over, wij proberen er rekening mee te houden en als hij vol is haal ik hem weg en als dat s'nachts is dan halen we hem smorgens weg.
Echter voldoende mensen die hem daar neerzetten om 5 uur als ze thuis komen en gewoon laten staan tot de volgende morgen ( ook als die om 8 of 9 uur avonds vol is ) of soms pas de volgende dag om een uur of 1 weghalen...
Dat frustreert wel maar je doet er niks aan... zeker met de huidige energie prijzen word het steeds drukker bij de laadpalen. Hier laad je nog steeds voor 21 cent dus voor veel mensen goedkoper dan thuis laden........Ik werk zelf van thuis uit en kan hem overdag ook laden bij de paal en dan is er meestal niks te doen, maar goed de enige oplossing is nog meer palen maar ja als ik dan in mijn omgeving hoor hoeveel mensen protesteren bij de gemeente wanneer ze een nieuwe paal willen plaatsen denk ik dat deze problemen alleen nog maar erger worden
 
3x16A is voor de meeste EV's perfect haalbaar (11kW). Enkel bij hybrides is het vaak dat de omvormer maar beperkt is tot 1x16A (3,6kW).

Als je met een Tesla Model 3 SR+ een eind moet rijden, weet je dat je met 3x16A op 5 uren de batterij vol kan laden. Met maar 1x16A heb je op vijf uur genoeg range om iets meer dan 100km te rijden... 1x16A op 5 uur op je hybride gaat je daarentegen nog niet eens 45km geven...

Nog nuttiger zou load balancing zijn...

Bottom line is dat hybrides een zinloze oefening zijn, en de rest moet opgelost worden met meer laadpalen en load balancing.
Het punt is niet dat de laders, laadpunten etc dat aan kunnen. Het punt is dat het de oplaadinfra heel erg veel duurder maakt. In het voorbeeld heeft een dierentuin gekozen voor een beperkt aantal laders. Waarschijnlijk vanwege de kosten van zowel de hardware, bekabeling maar ook eventuele aanpassingen in de meterkast en eventueel een verzwaring. Dit terwijl met een beperktere laadsnelheid maar een veel groter aantal laadpunten, voor een vergelijkbaar kostenniveau heel veel klanten geholpen kunnen worden.

Immers, ook die ev die daar komt laden en dus met 3x16 komt laden, zit binnen een paar uurtjes vol, terwijl die auto meestal helemaal niet vol had gehoeven om weer thuis te komen, en ook een BEV daarmee de laadpaal langdurig onnodig bezet houdt.
 
3x16A is voor de meeste EV's perfect haalbaar (11kW). Enkel bij hybrides is het vaak dat de omvormer maar beperkt is tot 1x16A (3,6kW).

Als je met een Tesla Model 3 SR+ een eind moet rijden, weet je dat je met 3x16A op 5 uren de batterij vol kan laden. Met maar 1x16A heb je op vijf uur genoeg range om iets meer dan 100km te rijden... 1x16A op 5 uur op je hybride gaat je daarentegen nog niet eens 45km geven...

Nog nuttiger zou load balancing zijn...

Bottom line is dat hybrides een zinloze oefening zijn, en de rest moet opgelost worden met meer laadpalen en load balancing.
Ow ja, en hybrides een zinloze oplossing... Dat is echt de grootste onzin. Mits voldoende range en correct gebruikt, kan het voor een enorme elektrificatie zorgen. Zoals aangegeven, bij ons is de 2e auto een hybride, met een range van 72km, welke wij de afgelopen 17.000 km voor 95% elektrisch hebben gereden.

In dat opzicht is een model x even zinloos (want overbodig hoger verbruik) ten opzichte van een model y.
 
Ow ja, en hybrides een zinloze oplossing... Dat is echt de grootste onzin. Mits voldoende range en correct gebruikt, kan het voor een enorme elektrificatie zorgen. Zoals aangegeven, bij ons is de 2e auto een hybride, met een range van 72km, welke wij de afgelopen 17.000 km voor 95% elektrisch hebben gereden.

In dat opzicht is een model x even zinloos (want overbodig hoger verbruik) ten opzichte van een model y.
Hybrides hebben vaak een elektrisch verbruik dat dat van de Model X evenaart, dus ja, inderdaad even zinloos als een Model X. Als je er met z'n zessen in kunt zitten en 2,2T kan slepen. Als je dat niet kan, is een hybride nog meer zinloos. ;)
 
  • Like
Reactions: MaH
Het punt is niet dat de laders, laadpunten etc dat aan kunnen. Het punt is dat het de oplaadinfra heel erg veel duurder maakt. In het voorbeeld heeft een dierentuin gekozen voor een beperkt aantal laders. Waarschijnlijk vanwege de kosten van zowel de hardware, bekabeling maar ook eventuele aanpassingen in de meterkast en eventueel een verzwaring. Dit terwijl met een beperktere laadsnelheid maar een veel groter aantal laadpunten, voor een vergelijkbaar kostenniveau heel veel klanten geholpen kunnen worden.

Immers, ook die ev die daar komt laden en dus met 3x16 komt laden, zit binnen een paar uurtjes vol, terwijl die auto meestal helemaal niet vol had gehoeven om weer thuis te komen, en ook een BEV daarmee de laadpaal langdurig onnodig bezet houdt.
Op zich kan ik je wel volgen dat voor een locatie geschikt voor een daguitstap een 1x16A aansluiting voldoende hoort te zijn. 5 uren voor een daguitstap is zelfs kort.

Enkel voor hybrides is het zinloos om de al weinige palen nog te gebruiken; zij zijn bij 1x16A de enigen die gaan laadpaalkleven op minder dan 4 uren omdat de batterij al vol zit. Gaan we dan toegangstickets verzinnen waarbij hybride rijders halverwege de dag hun auto moeten verplaatsen? Wat gek is, want er zit ook nog brandstof in de tank, dus eigenlijk had laden zelfs niet gemoeten ;).

Kom ik terug op mijn originele punt: AC laden op bestemming wordt minder en minder relevant als er meer en meer snelladers komen. 's nachts vind ik het nog aangenaam dat ik tijdens het slapen de auto kan laden, maar overdag heb ik al lang niet meer de moeite gedaan om m'n X op een AC paal aan te sluiten (muv van deze thuis, wat quasi een automatisme is om 'm in te pluggen als ik 'm in de garage heb geparkeerd).

Laatste keer dat ik nog aan een publieke AC paal stond, was in Zeeland toen de batterij vrij laag stond en ik een buffertje wou om toch nog wat meer rond te rijden alvorens in Middelburg aan de supercharger te staan. Heb toen ergens een uurtje 10kWh bijgeladen terwijl we op het strand stonden. Was overigens ook een mooi laadpark met meer dan 20 AC aansluitingen kort bij het strand.