Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpassen Spanje Portugal

This site may earn commission on affiliate links.
Kleine update: de openbare laadpalen in Catalunya (Girona, Barcelona, Roses, Figueres, ...) zijn wel degelijk gratis. EN je kan er terecht met eender welke laadpas, je hoeft niet naar de lokale gemeente om er 1 af te halen.
Net getest met newmotion/shell pas en werkt prima.
Opgelet: ENKEL Chademo en CCS, GEEN type 2, alles aan vermogen van 25kW, max. 3 uur laden.
Met mijn CCS adapter op model S laden zonder problemen (wel even Catalaans vertalen om instructies op scherm te volgen).
 
Komende zomer wil ik een aantal weken naar Spanje en Portugal (auto met fietsendrager, dus mijn range zal lager zijn dan normaal). Op dit moment heb ik alleen een pas van ShellRecharge.

In Spanje loopt de heenreis via Burgos, Tordesillas, Salamanca naar Merida om vandaaruit de grens over te steken naar de streek Alentejo in Portugal. Vervolgens willen we via Sevilla richting Malaga om vervolgens via de Oostkust van Spanje weer terug te gaan.
Het stuk tussen Salamanca en Merida is voor zover ik kan zien de grootste uitdaging in Spanje. Dit stuk snelweg is dusdanig afgelegen dat er vrijwel geen (snel) laders te vinden zijn. Toen deze snelweg net was aangelegd, had ik zelfs range anxiety met mijn diesel omdat er in die tijd nog geen benzinepompen langs de snelweg waren. Op dit moment is er zo te zien één snellader tussen Béjar en Plasencia maar daar wordt de ShellRecharge pas niet geaccepteerd.

In Portugal wordt de ShellRecharge pas ook vrijwel nergens geaccepteerd. Zeker in Alentejo is het aantal laadpunten zeer dun bezaaid (1 stuks 11kw laadpunt op zo’n 20km van de camping en de volgende is ongeveer 40km verder. Op de camping laden is overigens niet toegestaan, dus laden zal daar wel wat meer tijd gaan kosten.

Welke laadpas is op dit moment de beste keuze voor Portugal en eventueel ook te gebruiken in Spanje? Ik had al even gekeken naar de Chargemap pas, maar zo te zien is de acceptatie in Spanje en Portugal hiervan ook zeer beperkt.
Dus als iemand een goede tip heeft…..

Edit: Ik zie net dat in de app een filter aanstaat op “Shell recharge stations“. Dan zijn er inderdaad niet veel in het buitenland. Voor andere laadstations is er een redelijk goede dekking. Neemt niet weg dat een goede lokale laadpas altijd een goede backup kan zijn.
 
Last edited:
Voor Spanje is Iberdrola (laadpas of app.) denk ik de beter keuze. Eén nadeel, om een account aan te maken moet je een Spaans adres hebben. Ik heb het geprobeerd met het adres van het hoofdkantoor van Iberdrola op te geven bij de registratie en... dat is gelukt 😇
De Newmotion/ shell kaart zou ook werken bij de Iberdrola laadpalen maar aan een prijs x 3.
 
Voor Spanje is Iberdrola (laadpas of app.) denk ik de beter keuze. Eén nadeel, om een account aan te maken moet je een Spaans adres hebben. Ik heb het geprobeerd met het adres van het hoofdkantoor van Iberdrola op te geven bij de registratie en... dat is gelukt 😇
De Newmotion/ shell kaart zou ook werken bij de Iberdrola laadpalen maar aan een prijs x 3.
Ik heb helaas geen adres in Spanje, al zou ik daar best een 2e huis willen hebben;)
Ik zie overigens net dat ik een filter aan had staan op “Shell recharge stations”. Als dat filter uit staat is de dekking een stuk beter.
 
Portugal gaat perfect met Shell recharge. Je moet wel even zoeken. Een aantal benzine stations hebben een "fast" charger, lees 45Kw, maar ook bij een groot aantal supermarkten en fastfood restaurants staan "fast" chargers. Er zou ook een supercharger bij Lissabon komen. Supercharger bij Guarda staat bij een hotel waar je echt heel lekker kan ontbijten voor 9 euro. Ik heb maar 1 keer bij Peniche gehad dat een charger geen van mijn kaarten accepteerde.
 
Portugal gaat perfect met Shell recharge. Je moet wel even zoeken. Een aantal benzine stations hebben een "fast" charger, lees 45Kw, maar ook bij een groot aantal supermarkten en fastfood restaurants staan "fast" chargers. Er zou ook een supercharger bij Lissabon komen. Supercharger bij Guarda staat bij een hotel waar je echt heel lekker kan ontbijten voor 9 euro. Ik heb maar 1 keer bij Peniche gehad dat een charger geen van mijn kaarten accepteerde.
Ik ga een weekje naar Alentejo en daar is het aantal laadpunten erg dun bezaaid en er zijn met name 11Kw. laders. Op enkele plaatsen inderdaad 43Kw of sneller, maar die zitten al op 40km afstand. Dus als er één niet werkt of bezet is moet je met een beetje pech lang wachten of een eind omrijden. Nu moet ik wel toegeven dat wachten op een terras geen straf is;)
In elk geval goed te horen dat Shell recharge goed wordt geaccepteerd. Wat dat betreft dus geen noodzaak een ander pas erbij te nemen.
 
Ik ga een weekje naar Alentejo en daar is het aantal laadpunten erg dun bezaaid en er zijn met name 11Kw. laders. Op enkele plaatsen inderdaad 43Kw of sneller, maar die zitten al op 40km afstand. Dus als er één niet werkt of bezet is moet je met een beetje pech lang wachten of een eind omrijden. Nu moet ik wel toegeven dat wachten op een terras geen straf is;)
In elk geval goed te horen dat Shell recharge goed wordt geaccepteerd. Wat dat betreft dus geen noodzaak een ander pas erbij te nemen.
Staat mij bij dat je bij de Intermarche’s in de Alentejo ook kan laden. Ik heb het niet nodig gehad aangezien ik in de eerste week bij het huisje kon laden en in week 2 na een waterpretpark langs de SUC bij Alcantarilha ben gereden.
 
Staat mij bij dat je bij de Intermarche’s in de Alentejo ook kan laden. Ik heb het niet nodig gehad aangezien ik in de eerste week bij het huisje kon laden en in week 2 na een waterpretpark langs de SUC bij Alcantarilha ben gereden.
Niet bij de Intermarche‘s in de omgeving waar ik zit, althans een paar jaar geleden nog niet. Dichtstbijzijnde ”snellader” is bij de Lidl en die zit op ongeveer 40km afstand. Er zijn ook nog enkele ander snelladers op die afstand.
Maakt mij overigens niet zoveel uit hoor, ik blijf er niet voor thuis, en ik ga ook niet naar een ander gebied omdat de laadmogelijlheden beperkter zijn;)