Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden en VVE

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi, lange discussie geweest?
Wel lang.
En opmerkelijk: doordat alle leden hierover moesten stemmen maar slechts de helft een parkeerplaats heeft gingen veel mensen zich onthouden. We moesten even goed nazoeken hoe de vereiste 3/4 meerderheid precies geteld moest worden.
Verder toch opmerkelijk weinig tegenstand vanwege vermeend brandgevaar.
 
  • Like
Reactions: Unit106
Wel lang.
En opmerkelijk: doordat alle leden hierover moesten stemmen maar slechts de helft een parkeerplaats heeft gingen veel mensen zich onthouden. We moesten even goed nazoeken hoe de vereiste 3/4 meerderheid precies geteld moest worden.
Verder toch opmerkelijk weinig tegenstand vanwege vermeend brandgevaar.

Wat was jullie voorstel? Simpelweg een paar laadpunten of een grotere voorziening?
 
Ik ga binnenkort verhuizen naar een huur complex in Leiden (Lorentz van MVGM). Dit is een nieuwbouw complex welke nog opgeleverd moet worden (medio april). Als je een auto hebt krijg je parkeervergunning van de gemeente Leiden en hierdoor moet je verplicht een parkeerplek huren in de parkeergarage van het appartement.

In November vorig jaar is er al gevraagd hoe het zit met oplaadpunten in de parkeergarage o.a. door mij maar ook andere huurders.
een kleine 2 weken geleden krijgen we eindelijk antwoord van de verhuurder. Hier is niks in geregeld, er kan niet opgeladen worden in de parkeergarage.
Hierop is er vanuit mij aangegeven dat er toch aardig de plank wordt mis geslagen. Hoe is het mogelijk dat een nieuwbouw complex anno 2020 geen mogelijkheid heeft om elektrische voertuigen op te laden? Ik begrijp dat plannen voor dergelijke complexen jaren terug gemaakt worden en dat dit toen nog niet speelde. Maar met zulke projecten moet je toch altijd de optie open laten om hierin nog aanpassing te maken? In 2030 mogen er geen brandstof auto's meer verkocht worden. Hierdoor zullen we of aangewezen zijn op elektrisch of op waterstof. Die laad voorziening moet er hoe dan ook komen lijkt mij. Dat je niet voor elke ev een paal neer zet lijkt me logisch. Met een whatss app groep zijn er altijd mogelijk heden om hier onderling uit te komen.

inmiddels ben ik door verwezen naar de account manager van MVGM, deze geeft aan dat de VVE moet gaan besluiten of er voorziening komen. Echter staat er nog geen vergadering gepland en kan er ook nog niet worden gezegd wanneer deze gepland gaat worden.
Met ander worden, als je toegewezen bent aan het opladen aan huis dan heb je pech.

Ik probeer in contact te komen met de gemeente Leiden. Hier heb ik uitgelegd wat mijn probleem is.
- Ik kan geen parkeervergunning krijgen om op straat op te laden doordat er parkeergelegenheid is bij mijn appartementen complex.
- Ik kan niet opladen bij mijn appartementen complex.

dus a, kan ik een laadpaal aanvragen bij de gemeente. Dit zal natuurlijk niet mogelijk zijn want het is eigen terrein.
of b. ben ik een uitzondering en kan alsnog een parkeer vergunning krijgen?
of C. gaat de gemeente Leiden vanuit hun kan druk uitoefenen op MVGM om laadpalen te regelen. Leiden is immers een fairtrade gemeente, lijkt me dus dat ook de gemeente hier wat van vind en hier wat aan wil doen.

Zoals het gaat met gemeentes zou ik inmiddels al 2 keer terug gebeld worden, tot op heden is dit niet gebeurd.

Wordt vervolgd..

de update.. inmiddels eindelijk een keer de gemeente te pakken gehad.
De gemeente gaat nu contact opnemen met de verhuurder en daarmee ook de VVE. In de tussen tijd heb ik een brochure gehad over VVE en laadpalen.
Inmiddels weet ik ook welke parkeerplek mij wordt toegekend, nu hopen dat er een schuko in de buurt zit ingeval van nood.
 
Sorry, ben nog een paar antwoorden verschuldigd in dit draadje.

Wat was jullie voorstel? Simpelweg een paar laadpunten of een grotere voorziening?
We bereiden de CVZ kast voor op meerdere laders met loadbalancing, dit gaat uit de collectieve voorzieningen.
Per lader wordt door de eigenaar zelf betaald.

Hebben jullie nog advies aan de brandweer gevraagd?
Nee, we hebben wel 2 jaar geleden de brandweer nog langs laten komen. Er waren toen verder geen opmerkingen.
 
Komende Zaterdag komt in Kassa een vervolg op het onderwerp electrische auto's en brandgevaar.
Niet veel positiever dan de vorige keer schijnt het.
Waarschijnlijk werkt er een knorrepot bij Kassa die iets tegen Tesla heeft en dit met grote oogkleppen bekijkt zonder te realiseren dat brand doorgaans een uitzonderlijke situatie is en dat ook ICE’s en elektrische fietsen in brand kunnen vliegen.
 
Waarschijnlijk werkt er een knorrepot bij Kassa die iets tegen Tesla heeft en dit met grote oogkleppen bekijkt zonder te realiseren dat brand doorgaans een uitzonderlijke situatie is en dat ook ICE’s en elektrische fietsen in brand kunnen vliegen.
Het is echt ongelofelijk vervelend als je als VVE middenin besluitvorming zit. Het geeft veel weerstand bij onwetende bezorgde mede-bewoners en het kost veel energie al die weerstand weer weg te krijgen. Ik snap niet waar Kassa mee bezig is. TNO heeft onlangs nog een rapport uitgebracht waarin staat dat EV's niet gevaarlijker zijn dan gewone auto's. Er zullen wel weer pundits zijn die het hier niet mee eens zijn en weer tien minuten roem claimen.
 
Is er een organisatie die hier een goede nuancerende en openbare tegenreactie op kan geven? Onder verwijzing naar het TNO rapport van februari 2020 waarin staat dat er te weinig elektrische auto's in brand vliegen om betrouwbare conclusies te trekken over brandveiligheid?
(En wel zorgen uitspreekt over waterstofauto's ivm explosie-risico...: ook klein risico, maar groot gevolg)

https://www.rijksoverheid.nl/binari...sonenautos/Brandveiligheid+parkeergarages.pdf

Duitse brandweer test brandgevaar elektrische auto’s - VROOM.be
 
  • Like
Reactions: robertvg
Is er een organisatie die hier een goede nuancerende en openbare tegenreactie op kan geven? Onder verwijzing naar het TNO rapport van februari 2020 waarin staat dat er te weinig elektrische auto's in brand vliegen om betrouwbare conclusies te trekken over brandveiligheid?
(En wel zorgen uitspreekt over waterstofauto's ivm explosie-risico...: ook klein risico, maar groot gevolg)

https://www.rijksoverheid.nl/binari...sonenautos/Brandveiligheid+parkeergarages.pdf

Duitse brandweer test brandgevaar elektrische auto’s - VROOM.be

Ik zal niet zeggen dat er geen risico’s zitten aan laden in een garage, maar ook een ICE kan in brand vliegen en dat gebeurt misschien wel vaker zelfs. Dat er aandacht nodig is voor dit soort dingen is ok, maar het punt is dat dit soort dingen te eenzijdig worden gebracht in dit soort programma’s.
Op het moment dat brandveiligheid in zijn algemeenheid op orde is (brandwerende deuren, voeding afschakelen bij brand, vroege detectie, vluchteegen etc) dan zijn de risico's beperkt.
Uiteindelijk bestaat het hele leven uit het nemen van aanvaardbare risico’s. Als je helemaal geen risico meer wilt aanvaarden dan kun je ook niet meer naar buiten want de kans dat je wordt aangereden is altijd aanwezig.
O ja... binnen blijven geeft ook een risico want misschien valt er wel een meteoriet op je huis, hoewel die kans wel weer heel klein is:D
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het artikel is ook maar wat modderen in de marge... Eerst spreekt men over de gevaren van een accupack dat een reactie zou doen tijdens het laden, dan begint men wat te modderen over hoe dat de laadpalen niet goed gemonteerd zijn en aangereden kunnen worden en zo een gevaar vormen (in een wereld waar er geen lekstroomschakelaars en zekeringautomaten zijn ja), en dan over hoe er rotzooi tussen de geparkeerde auto's ligt, die er ook ligt bij auto's met verbrandingsmotor.

Klassiek staaltje FUD, en de verzekeringsmaatschappij ziet natuurlijk dikke €€€'s verschijnen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
En in de uitzending weer een "deskundige" die spreekt over tientallen elektrische autobranden per jaar. Zou hij ook die aangestoken branden meetellen?
Voor zover ik gehoord heb zijn er tot nu toe 5 electrische autobranden in NL geweest. Accubranden dus. Brand met oorzaak buiten de accu of aandrijving niet meegerekend.
Vergelijk: er zijn per jaar meer dan 2000 spontane autobranden.
 
Veel commotie over brandende accu's maar het belangrijkste deel van de aflevering ging om de vaak dubieus aangelegde elektrische installatie of bijvoorbeeld opslag van brandbare materialen in de garages (stapels autobanden) of ondeugdelijke afzuig etc. Probleem zijn dus niet de auto’s/accu's maar de randvoorwaarden.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik vond eerlijk gezegd het item in Kassa van afgelopen zaterdag nogal een storm in een glas water (heb hem vanochtend pas terug kunnen kijken)

1) Het ging al helemaal niet meer over het vermeende brandgevaar van de accu's van electrische auto's. Onze kritiek dat ze in de eerdere aflevering alleen voorbeelden lieten zien van voertuigen anders dan electrische auto's (golfkarren, invalide voertuigen) die aan veel minder regels en keuringen onderhevig zijn werd verder niet op ingegaan.

2) De opmerkingen betreffende inrichting van garage's: ondeugdelijke afzuiging, aanwezigheid van brandgevaarlijke materialen zoals autobanden en dergelijke: deze regels gelden sowieso voor garage's, vormen ook een risico bij andere branden, bijvoorbeeld veroorzaakt door fossiele auto's. Heeft niets specifiek met electrische auto's te maken.

3) Belangrijk op te merken dat men het voornamelijk of alleen heeft over ondergrondse parkeergarages omdat die voor de brandweer minder toegankelijk zouden zijn.

4) Een aantal andere opmerkingen waren wel terecht: bijvoorbeeld dat laadpalen soms worden aangesloten direct op de meterkast of installaties van woningen. Je gaat dan vreemde stromen introduceren in je garage. Ik weet dat het soms zo wordt gedaan omdat het een goedkope en makkelijke oplossing is voor de eerste laadpalen maar het is inderdaad niet conform de normering.
Ook het advies als VVE controle te houden en niet allerlei verschillende soorten laders/bekabeling door derden aan te laten leggen is verstandig maar eigenlijk gewoon gezond verstand.

5) Verder geen enkel woord over hoe vaak het voorkomt (Een opmerking van die zgn 'onafhankelijke specialist': "elke week gaat er wel ergens een lithium accu in de fik". Hij telt denk ik e-sigaretten mee ofzo).
Er waren in 2019 5155 autobranden - exclusief door ongevallen en op snelwegen (bron)
Ruim 2000 daarvan schijnen spontane autobranden te zijn (bijv door kortsluiting, materiaal wat in contact komt met hete onderdelen etc).
Er zijn tot nu toe 5 electrische branden in electrische auto's geweest begreep ik van IFV.
Er zijn per jaar gemiddeld 5 branden in ondergrondse parkeergarages. Tot nu toe geen bekend waarbij de ev of laadpaal de oorzaak was.
Het zal uit de data m.i. steeds duidelijke worden dat dit risico erg klein is.

De 27ste zullen we in het webinar van de VER ook weer op het onderwerp brandveiligheid ingaan.
(niet dat we het laatste woord erover kunnen zeggen want daar is het onderwerp te groot voor)
Voor VER leden:
https://www.eventbrite.nl/e/tickets-ver-webinar-de-ev-opladen-bij-appartementen-met-een-vve-104655469326?aff=odeimcmailchimp&mc_cid=7c7bfaec37&mc_eid=504020de68
 
Last edited: