Ik vond eerlijk gezegd het item in Kassa van afgelopen zaterdag nogal een storm in een glas water (heb hem vanochtend pas terug kunnen kijken)
1) Het ging al helemaal niet meer over het vermeende brandgevaar van de accu's van electrische auto's. Onze kritiek dat ze in de eerdere aflevering alleen voorbeelden lieten zien van voertuigen anders dan electrische auto's (golfkarren, invalide voertuigen) die aan veel minder regels en keuringen onderhevig zijn werd verder niet op ingegaan.
2) De opmerkingen betreffende inrichting van garage's: ondeugdelijke afzuiging, aanwezigheid van brandgevaarlijke materialen zoals autobanden en dergelijke: deze regels gelden sowieso voor garage's, vormen ook een risico bij andere branden, bijvoorbeeld veroorzaakt door fossiele auto's. Heeft niets specifiek met electrische auto's te maken.
3) Belangrijk op te merken dat men het voornamelijk of alleen heeft over
ondergrondse parkeergarages omdat die voor de brandweer minder toegankelijk zouden zijn.
4) Een aantal andere opmerkingen waren wel terecht: bijvoorbeeld dat laadpalen soms worden aangesloten direct op de meterkast of installaties van woningen. Je gaat dan vreemde stromen introduceren in je garage. Ik weet dat het soms zo wordt gedaan omdat het een goedkope en makkelijke oplossing is voor de eerste laadpalen maar het is inderdaad niet conform de normering.
Ook het advies als VVE controle te houden en niet allerlei verschillende soorten laders/bekabeling door derden aan te laten leggen is verstandig maar eigenlijk gewoon gezond verstand.
5) Verder geen enkel woord over hoe vaak het voorkomt (Een opmerking van die zgn 'onafhankelijke specialist': "elke week gaat er wel ergens een lithium accu in de fik". Hij telt denk ik e-sigaretten mee ofzo).
Er waren in 2019 5155 autobranden - exclusief door ongevallen en op snelwegen
(bron)
Ruim 2000 daarvan schijnen spontane autobranden te zijn (bijv door kortsluiting, materiaal wat in contact komt met hete onderdelen etc).
Er zijn tot nu toe 5 electrische branden in electrische auto's geweest begreep ik van IFV.
Er zijn per jaar gemiddeld 5 branden in ondergrondse parkeergarages. Tot nu toe geen bekend waarbij de ev of laadpaal de oorzaak was.
Het zal uit de data m.i. steeds duidelijke worden dat dit risico erg klein is.
De 27ste zullen we in het webinar van de VER ook weer op het onderwerp brandveiligheid ingaan.
(niet dat we het laatste woord erover kunnen zeggen want daar is het onderwerp te groot voor)
Voor VER leden:
https://www.eventbrite.nl/e/tickets-ver-webinar-de-ev-opladen-bij-appartementen-met-een-vve-104655469326?aff=odeimcmailchimp&mc_cid=7c7bfaec37&mc_eid=504020de68