Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zou je met andermans auto (lease) minder zuinig omgaan dan met je eigen auto? Als ik iets van iemand leen ga ik daar ook gewoon zuinig mee om en het is niet een paar euro waar je in rond rijd.
Het is in dit geval ook wel handig voor jezelf om de richtlijnen voor het laden aan te houden zodat je aan het einde van de leaseperiode nog een acceptabele range hebt anders creëer je daar een probleem voor jezelf omdat je dan vaker moet gaan laden. 90-10 is voor vrijwel iedereen wel voldoende en zo af en toe afwijken os natuurlijk geen probleem lijkt mij.
Dan moet de eigenaar een voorwaarden lijst neerleggen. Tesla doet dit ook niet. Ik heb nergens gelezen dat iets niet mag.
 
De diepte van ontladen is van belang. Je kan dus beter 2 ritten van 20% hebben en tussentijds bijladen dan 1 rit van 40%.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat met 'diep ontladen' bedoeld werd: ver richting 0%. Zeg jij nu dan in een rit van 70% naar 30% slechter is dan twee ritten van 50% naar 30%? Dat zou nieuw voor mij zijn.

En hoe zit het dan met één rit van 70% naar 50% plus één rit van 50% naar 30% ten opzichte van twee ritten van 50% naar 30%?
 
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat met 'diep ontladen' bedoeld werd: ver richting 0%. Zeg jij nu dan in een rit van 70% naar 30% slechter is dan twee ritten van 50% naar 30%? Dat zou nieuw voor mij zijn.

En hoe zit het dan met één rit van 70% naar 50% plus één rit van 50% naar 30% ten opzichte van twee ritten van 50% naar 30%?
Eigenlijk zou je gewoon de batteryuniversity moeten lezen die ik in de vorige post heb meegegeven. Dan weet je dat die minder van belang is, zolang je het liefst tussen 20-80 of iets meer marge 10-90 blijft. Juist de Diepte van ontladen en opladen is van belang zie ook onderstaande plaatje.

Als je dan op vakantie gaat, kan je beter iedere SuC pakken die op de weg ligt, dan dat je de volgende SuC pakt. Ook dit is weer theorie. In de praktijk rij ik gewoon door :)

upload_2020-2-7_15-33-13.png


Zie ook de laatste note: Dat is de regel, blijf zo dicht mogelijk rondom de 50% cirkelen en de batterij gaat het langste mee. Je kan ook zo dicht mogelijk rondom de 60% cirkelen.. Het gaat op de diepte van de laad/ontlaad cyclus.
 
Eigenlijk zou je gewoon de batteryuniversity moeten lezen die ik in de vorige post heb meegegeven. Dan weet je dat die minder van belang is, zolang je het liefst tussen 20-80 of iets meer marge 10-90 blijft. Juist de Diepte van ontladen en opladen is van belang zie ook onderstaande plaatje.

Als je dan op vakantie gaat, kan je beter iedere SuC pakken die op de weg ligt, dan dat je de volgende SuC pakt. Ook dit is weer theorie. In de praktijk rij ik gewoon door :)

View attachment 508875

Zie ook de laatste note: Dat is de regel, blijf zo dicht mogelijk rondom de 50% cirkelen en de batterij gaat het langste mee. Je kan ook zo dicht mogelijk rondom de 60% cirkelen.. Het gaat op de diepte van de laad/ontlaad cyclus.
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar ik weet niet of ik helemaal je uitleg mee ga. Ze hebben het in die laatste note ook over "10% is very brief" en niet over "10% is very shallow". Dat suggereert dat het ze ook te doen kan zijn om de duur van de ontlading, in plaats van de 'de totale overbrugde afstand'. Ik ben een beetje geneigd het zo te lezen dat twee keer 20% ontladen en dan rust beter is dan in één keer 40% ontladen. M.a.w. dat twee keer van 100 naar 80 (met tijd er tussen) niet perse beter is dan één keer van 100 - 80 en daarna van 80 naar 60 (met tijd er tussen).

Als mijn gevoel klopt dan is onderweg bij elke SuC nog een schop geven helemaal niet perse handig. Het enige wat dan helpt is een echte lange pauze en je batterij rust geven.
 
Last edited:
“Als je dan op vakantie gaat, kan je beter iedere SuC pakken die op de weg ligt, dan dat je de volgende SuC pakt. Ook dit is weer theorie. In de praktijk rij ik gewoon door :)

Ik neem aan dat jullie gewoon navigatie gebruiken en hier wordt aangegeven wanneer te laden.
 
Ik ben zeker geen expert op dit gebied, maar ik weet niet of ik helemaal je uitleg mee ga. Ze hebben het in die laatste note ook over "10% is very brief" en niet over "10% is very shallow". Dat suggereert dat het ze ook te doen kan zijn om de duur van de ontlading, in plaats van de 'de totale overbrugde afstand'. Ik ben een beetje geneigd het zo te lezen dat twee keer 20% ontladen en dan rust beter is dan in één keer 40% ontladen. M.a.w. dat twee keer van 100 naar 80 (met tijd er tussen) niet perse beter is dan één keer van 100 - 80 en daarna van 80 naar 60 (met tijd er tussen).

Als mijn gevoel klopt dan is onderweg bij elke SuC nog een schop geven helemaal niet perse handig. Het enige wat dan helpt is een echte lange pauze en je batterij rust geven.
Dat is een interessante benadering. Al zou ik dan niet kiezen voor een 100 -80 benadering omdat dit issue al eerder besproken is. Beter niet boven de 90%... toch?

Als je overweegt dat superchargen minder goed voor de batterij, dan kan je zeker een punt hebben m.b.t. tot het rust geven van de batterij. Ik zou niet weten wat beter is. Wel is mij uit het artikel duidelijk dat je beter 2x 20% kan laden dan 1x 40% als we ervan uitgaan dat je thuis laadt en dat je 20% per dag nodig hebt. Of zoals Bjorn het zegt: ABC Always Be Charging :D
 
Dan moet de eigenaar een voorwaarden lijst neerleggen. Tesla doet dit ook niet. Ik heb nergens gelezen dat iets niet mag.

Dat ben ik met je eens maar als je weet
Volgens mij gaat het niet om "minder zuinig om gaan met leaseauto's" maar om het "vertroetelen van je eigen auto".

Het gaat niet zozeer om “minder zuinig”/“vertroetelen”, maar dat er verschil wordt gemaakt tussen een lease auto en een prive auto is opmerkelijk. Ik heb in het verleden heel veel lease autos gereden en heb deze altijd op dezelfde wijze behandeld als mijn eigen prive autos ( en ik vertroetel mijn eigen auto ook niet ;)). Zeker bij een EV heb je uiteindelijk ook jezelf ermee als de range achteruit gaat.
De dagelijks rit van 85-15 of 90-10 sta ik overigens volledig achter dus dat zou ik ook zo gedaan hebben als ik de M3 had geleased. Als je dagelijks thuis of op je werk kunt laden, dan maakt het natuurlijk wel iets makkelijker om 85-15 of 90-10 te rijden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik heb nu nog 30% op te teller staan. Als ik eerst volgende keer ergens naar toe moet kijk ik of ik het ret en anders zegt hij wel waar ik tussentijd moet laden. Die doet hij ook als bijvoorbeeld Praag in tikt. Dan zul je zien dat je over het algemeen slechts een half uurtje hoeft te laden. Dit maakt lange afstand ook dragelijker en veiliger.
 
Al zou ik dan niet kiezen voor een 100 -80 benadering omdat dit issue al eerder besproken is. Beter niet boven de 90%... toch?
Zou ik uiteraard ook niet voor kiezen. Maar heb het zo even neer gezet om appels met apples te vergelijken. Het staatje vergeleek ook 100% DOD met 20% DOD. Dan lijkt het me fair dat je in alle gevallen bij 100% SoC begint. Want als je 100 - 0 vergelijkt met 60 - 40 dan weet je niet of het verschil komt door de 'diepte' ode de extremen.

Wel is mij uit het artikel duidelijk dat je beter 2x 20% kan laden dan 1x 40% als we ervan uitgaan dat je thuis laadt en dat je 20% per dag nodig hebt. Of zoals Bjorn het zegt: ABC Always Be Charging :D
Vanuit de gedachte dat steeds 1uur laden met een dag er tussen minder 'cumulatieve' stress geeft dan steeds 2 uur laden met 2 dagen er tussen. Maby. Maar aan de andere kant, we laden met 11 kW max. Oftewel 0,14 - 0,2 C. Weet niet of dat heel veel stress oplevert ;)
 
Dat ben ik met je eens maar als je weet


Het gaat niet zozeer om “minder zuinig”/“vertroetelen”, maar dat er verschil wordt gemaakt tussen een lease auto en een prive auto is opmerkelijk. Ik heb in het verleden heel veel lease autos gereden en heb deze altijd op dezelfde wijze behandeld als mijn eigen prive autos ( en ik vertroetel mijn eigen auto ook niet ;)).
Nee, precies. Maar ik denk dat wat we hier zien is eerder mensen die hun privé auto toch wel wel vertroetelen dan mensen die hun lease auto slecht behandelen.

Kijk eens naar al die wraps en dure coatings die je hier voorbij ziet komen. Zou jij coating of een wrap op een lease auto plakken als je wist dat je er aan het einde van de leaseperiode niets voor terug kreeg?
 
Voor dagelijks gebruik is die driehonderd kilometer voor de meeste rijders ruim voldoende. En als je dagelijks meer rijdt doe je 85-15 of 90-10. En als het je niks kan schelen is leeg rijden natuurlijk geen enkel probleem, zeker niet als je least.
Als het een eigen auto is en je wilt een goede inruilwaarde of langere tijd weinig degradatie is het gewoon beter wat behoedzamer te zijn als je die keus hebt.

Het is mijn eigen auto. Hard op weg naar 35.000 km met 1% degradatie. Eigenlijk net iets minder zelfs.

No problem.
 
Van wat? De 2de handse Model S rijden alweer enige tijd rond.
Het is wel zo dat de rijstijl, invloed heeft op de batterijduur. Waarschijnlijk doel je hierop in combinatie met de lease nu?

Ja, ik ben wel benieuwd wat de mijne gaat doen na 3-4 jaar. Ik heb hem gekozen en was niet bereid om (al teveel) compromissen te doen op rijstijl. Dit blijft dus zo te zien een onbekende factor en eentje die me best zenuwachtig maakt aangezien ik de range (in de winter) al maar een nipte vind voor mij. Akkoord, ik laad ook niet tot 100% of onder 8-10% maar ben verplicht om minimum 5x per week te superchargen (10%=>90%)
 
Nee, precies. Maar ik denk dat wat we hier zien is eerder mensen die hun privé auto toch wel wel vertroetelen dan mensen die hun lease auto slecht behandelen.

Kijk eens naar al die wraps en dure coatings die je hier voorbij ziet komen. Zou jij coating of een wrap op een lease auto plakken als je wist dat je er aan het einde van de leaseperiode niets voor terug kreeg?

ja, als ik mocht van m'n vrouw :D
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3