Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden tot 70, 80, 90, of 100%?

This site may earn commission on affiliate links.
Als je dit over meerdere dagen verdeeld en thuis laadt, dan kan je beter de ritten plannen rondom de 50% lading. M.a.w. beter laden tot 70% en ontladen tot 30% dan laden tot 90% en ontladen tot 10%, ook al kan je dan 2 dagen op 1 lading. Hiermee blijft de batterij langer beter.

Ik zal hiermee wel weer mensen tegen het verkeerde been stoten :eek:

Maar ik heb een laadpas van de baas. De baas vindt het niet nodig een laadpaal bij mij te plaatsen, tenzij het uit het leasebudget kan (wat met de Model 3 AWD helaas volledig verbruikt is.

Ik kijk met een schuin oog naar marktplaats een tweedehands lolo paaltje wil ik best investeren bij een laag bedrag. Maar die dingen gaan snel naar 300-400 euro tweedehands. Dan moet ik nog laten aanleggen en meterkast aanpassingen. Daarnaast moet ik dan wel een abbo kunnen afsluiten voor verrekening via laadpas.

Ik ben er met een schuin oog naar aan het kijken hoor, maar aan de andere kant: moet ik dat echt allemaal investeren ten behoeve van mijn baas en een betere accu? Zonde dat ik er maar iets zelf mee opschiet? Ik neig naar nee...

Als ik een tweedehands paal voor 150 zou kunnen kopen en dan nog 150 voor aanleg (geen idee of dat haalbaar is), zou ik het overwegen, maar veel meer niet. Als ik de marktplaats prijzen zie, denk ik niet dat het gaat lukken voor die bedragen.

Als je zelf een eigen BV hebt en de auto ook zelf hebt gekocht uit de BV is het een heel ander verhaal, dan kun je de paal plaatsen uit je bruto bedrijfsresultaat en zonder de 21% BTW. In mijn geval is dat niet zo en gaat het uiteindelijk van mijn netto salaris af en moet ik BTW gewoon betalen...
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Ik zal hiermee wel weer mensen tegen het verkeerde been stoten :eek:

Maar ik heb een laadpas van de baas. De baas vindt het niet nodig een laadpaal bij mij te plaatsen, tenzij het uit het leasebudget kan (wat met de Model 3 AWD helaas volledig verbruikt is.

Ik kijk met een schuin oog naar marktplaats een tweedehands lolo paaltje wil ik best investeren bij een laag bedrag. Maar die dingen gaan snel naar 300-400 euro tweedehands. Dan moet ik nog laten aanleggen en meterkast aanpassingen. Daarnaast moet ik dan wel een abbo kunnen afsluiten voor verrekening via laadpas.

Ik ben er met een schuin oog naar aan het kijken hoor, maar aan de andere kant: moet ik dat echt allemaal investeren ten behoeve van mijn baas en een betere accu? Zonde dat ik er maar iets zelf mee opschiet? Ik neig naar nee...

Als ik een tweedehands paal voor 150 zou kunnen kopen en dan nog 150 voor aanleg (geen idee of dat haalbaar is), zou ik het overwegen, maar veel meer niet. Als ik de marktplaats prijzen zie, denk ik niet dat het gaat lukken voor die bedragen.

Als je zelf een eigen BV hebt en de auto ook zelf hebt gekocht uit de BV is het een heel ander verhaal, dan kun je de paal plaatsen uit je bruto bedrijfsresultaat en zonder de 21% BTW. In mijn geval is dat niet zo en gaat het uiteindelijk van mijn netto salaris af en moet ik BTW gewoon betalen...
Het is wel heel handig als je thuis kunt laden en met een oude 3,7kw Lolo gaat dat prima. Ik denk dat je max €200,— voor een gebruikte Lolo betaald. Ik heb nu een 11kw lader en dat gaat natuurlijk veel vlotter, maar kost ook meer. Mijn Lolo staat overigens nu op Marktplaats.
 
Last edited:
Ik zal hiermee wel weer mensen tegen het verkeerde been stoten :eek:

Maar ik heb een laadpas van de baas. De baas vindt het niet nodig een laadpaal bij mij te plaatsen, tenzij het uit het leasebudget kan (wat met de Model 3 AWD helaas volledig verbruikt is.

Ik kijk met een schuin oog naar marktplaats een tweedehands lolo paaltje wil ik best investeren bij een laag bedrag. Maar die dingen gaan snel naar 300-400 euro tweedehands. Dan moet ik nog laten aanleggen en meterkast aanpassingen. Daarnaast moet ik dan wel een abbo kunnen afsluiten voor verrekening via laadpas.

Ik ben er met een schuin oog naar aan het kijken hoor, maar aan de andere kant: moet ik dat echt allemaal investeren ten behoeve van mijn baas en een betere accu? Zonde dat ik er maar iets zelf mee opschiet? Ik neig naar nee...

Als ik een tweedehands paal voor 150 zou kunnen kopen en dan nog 150 voor aanleg (geen idee of dat haalbaar is), zou ik het overwegen, maar veel meer niet. Als ik de marktplaats prijzen zie, denk ik niet dat het gaat lukken voor die bedragen.

Als je zelf een eigen BV hebt en de auto ook zelf hebt gekocht uit de BV is het een heel ander verhaal, dan kun je de paal plaatsen uit je bruto bedrijfsresultaat en zonder de 21% BTW. In mijn geval is dat niet zo en gaat het uiteindelijk van mijn netto salaris af en moet ik BTW gewoon betalen...

Ik "tank" de auto ook alleen op het werk vol. Dat is ruim 80 km van huis -> heen en weer dus al ruim 160 km van bereik verdwenen voordat ik weer aan het infuus kan. Op het werk is de stroom véél goedkoper dan thuis en op deze wijze blijft de accu altijd tussen de 10 tot 80 à 90%. Ik vraag me alleen af waarom je thuis geen gebruik maakt van de TMC? Doe ik thuis ook in uitzonderlijke gevallen. Even een beetje bijladen zodat ik weer op het werk kom met ca. 10% bereik. Tussenmetertje ertussen van ca. Euro 20,-- (materiaal zonder arbeid) en door belasten met afbeeldingen erbij van meterstanden. Voor die paar tientjes verbruik de meest eenvoudige oplossing. Superchargen doe ik zelden meer (voor mij "Free charging" maar omrijden/wachten heeft ook niet veel zin als ik op de zaak kan laden)
 
  • Like
Reactions: shthpnz
Ik "tank" de auto ook alleen op het werk vol. Dat is ruim 80 km van huis -> heen en weer dus al ruim 160 km van bereik verdwenen voordat ik weer aan het infuus kan. Op het werk is de stroom véél goedkoper dan thuis en op deze wijze blijft de accu altijd tussen de 10 tot 80 à 90%. Ik vraag me alleen af waarom je thuis geen gebruik maakt van de TMC? Doe ik thuis ook in uitzonderlijke gevallen. Even een beetje bijladen zodat ik weer op het werk kom met ca. 10% bereik. Tussenmetertje ertussen van ca. Euro 20,-- (materiaal zonder arbeid) en door belasten met afbeeldingen erbij van meterstanden. Voor die paar tientjes verbruik de meest eenvoudige oplossing. Superchargen doe ik zelden meer (voor mij "Free charging" maar omrijden/wachten heeft ook niet veel zin als ik op de zaak kan laden)

Nadeel van TMC + los metertje is dat de meeste meters niet MID gecertificeerd zijn en officieel dus niet zijn goedgekeurd voor verrekening en het laden met TMC gaat weer net wat minder snel.
 
Even terug naar het onderwerp: ik heb altijd begrepen dat zoveel mogelijk 80% laden en tot minimaal (niet lager dan...) 10% leegrijden het beste is voor de batterij. Ik doe dat al consequent 50.000km en ben tevreden over de lage degradatie (al tijd stabiel op ca 2%, 392km bij 80% )
Maar het zal vast zo zijn dat tot 90% laden ook geen kwaad kan. Als ik wat verder moet rijden op een dag doe ik dat ook wel eens. Ook richting 100% kan, mits je na laden direct een flink eindje gaat rijden, dat is in dit draadje al eerder gezegd.

Ik heb trouwens 1x zgn gebalanceerd met leegrijden onder de 5% en laden tot 100%, dat maakte niets uit en inmiddels weet ik ook dat het balanceren een onzin verhaal is en zelfs slecht voor de cellen is. Het BMS is prima in staat om te zorgen dat het systeem de maximale capaciteit kan leveren.
 
Ik laad standaard tot 80% en op de dagen dat ik het meeste rijd, dan zak ik hooguit naar 15%. Ik laad echter elke avond de auto weer bij (lader aan het huis), dus voor mij is het allemaal niet zo'n issue. Als ik een keer wat verder moet dan wil ik nog wel eens 's nachts tot 90% laden en eventueel voor de rit aftoppen naar 100%. Dat laatste gaat zo langzaam dat het volgens mij ook minder efficient is. En die 5% maakt eigenlijk nooit het verschil tussen wel/niet moeten superchargen. Als je dan toch al aan de supercharger hangt, dan is die 5% hooguit een paar minuutjes extra. In hoogst uitzonderlijke gevallen laad ik dus tot 100%.

Ik kan me heel goed voorstellen als je geen lader aan huis hebt, dat de behoefte er wat meer is om de auto zo vol mogelijk te laden. Elke dag tot 100% zal vast niet goed zijn voor de accu, want anders was dit wel de standaard instelling geweest. Maar blijkbaar is 90% prima, dus lekker blijven doen.
 
  • Like
Reactions: DR Danny
Nadeel van TMC + los metertje is dat de meeste meters niet MID gecertificeerd zijn en officieel dus niet zijn goedgekeurd voor verrekening en het laden met TMC gaat weer net wat minder snel.
Volgens mij hoeft dat ook helemaal niet. M.i. mag je werkgever jou vergoeden voor kosten die jij maakt als je die kosten aannemelijk kan maken. MID is m.i. pas nodig als je de meter voor handelsdoeleinden gebruikt.
 
Volgens mij hoeft dat ook helemaal niet. M.i. mag je werkgever jou vergoeden voor kosten die jij maakt als je die kosten aannemelijk kan maken. MID is m.i. pas nodig als je de meter voor handelsdoeleinden gebruikt.
Als je werkgever dat accepteert is dat natuurlijk prima, maar goedkope meters kunnen een afwijking hebben en een MID gecertificeerde meter is in elk geval geschikt en goedgekeurd voor verrekening. Daar krijg je achteraf dan geen discussies over.
 
Ik zal hiermee wel weer mensen tegen het verkeerde been stoten :eek:

Maar ik heb een laadpas van de baas. De baas vindt het niet nodig een laadpaal bij mij te plaatsen, tenzij het uit het leasebudget kan (wat met de Model 3 AWD helaas volledig verbruikt is.

Als ik een tweedehands paal voor 150 zou kunnen kopen en dan nog 150 voor aanleg (geen idee of dat haalbaar is), zou ik het overwegen, maar veel meer niet. Als ik de marktplaats prijzen zie, denk ik niet dat het gaat lukken voor die bedragen.

Als je zelf een eigen BV hebt en de auto ook zelf hebt gekocht uit de BV is het een heel ander verhaal, dan kun je de paal plaatsen uit je bruto bedrijfsresultaat en zonder de 21% BTW. In mijn geval is dat niet zo en gaat het uiteindelijk van mijn netto salaris af en moet ik BTW gewoon betalen...

Tja, uiteindelijk, over wat praten we? 500€ voor een Tesla home charger en nog eens 500 voor de aanleg (misschien nog iets duurder)
Over een periode van 4 jaar praat je over 20€ per maand en die paal zal na je Tesla ook nog kunnen dienen....

Als je het nu over het aanschaffen prive/zaak van de Tesla zelf dan had ik je nog kunnen volgen.....

Bon, ik maak je rekening niet maar In ieder geval, ik zou toch niet teveel twijfelen, die 20 euro per maand is het meeeeer dan waard om aan je deur te kunnen laden.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and JRY.
On topic: niet leeg rijden en tot 90%, lange ritten misschien wat meer maar tot 100% duurt echt te lang en ik zie het nut er niet van in.
Ik durf 's nachts wel tot 90% laden en dan verder laden naar 100%. Ik ben meestal ervoor al weg

Zit op 11K kilometer en de laatste keer dat ik tot 99% heb geladen zat ik op 482 km van de in begin 499...3-4% degradatie.
En dat van die lease maatschappij? ... not gonna happen
 
Ook 'leeg' rijden is geen probleem. Want 'leeg' is niet leeg. Er is namelijk een reserve aan de onderzijde waar je geen gebruik van kan maken. Wel direct bij aankomst weer gaan laden uiteraard.

Maar al dat gestress. Denk eens na: auto met 499 km realistische range. Niet te vol laden (max 80%), niet te leeg (min 20%) en de realistische range heb je zelf ineens teruggebracht tot minder dan 300 km.

En dat is dan de Long Range???
 
Maar al dat gestress. Denk eens na: auto met 499 km realistische range. Niet te vol laden (max 80%), niet te leeg (min 20%) en de realistische range heb je zelf ineens teruggebracht tot minder dan 300 km.
En dat is dan de Long Range???

Voor dagelijks gebruik is die driehonderd kilometer voor de meeste rijders ruim voldoende. En als je dagelijks meer rijdt doe je 85-15 of 90-10. En als het je niks kan schelen is leeg rijden natuurlijk geen enkel probleem, zeker niet als je least.
Als het een eigen auto is en je wilt een goede inruilwaarde of langere tijd weinig degradatie is het gewoon beter wat behoedzamer te zijn als je die keus hebt.
 
Ik laad thuis elke dag tot 80% en rijd deze meestal leeg tot 50%- 40%. Maakt het eigenlijk verschil dat ik de auto bij thuiskomst altijd meteen aan de lader hang? Het laden zelf gebeurd overigens alleen in de nacht. Ik heb een "domme" TWC (11KW) en in de nacht weet ik zeker dat de 11KW ook daadwerkelijk gebruikt kan worden,
 
[QUOTE="JRY., post: 4457618, member]Maakt het eigenlijk verschil dat ik de auto bij thuiskomst altijd meteen aan de lader hang? Het laden zelf gebeurd overigens alleen in de nacht. Ik heb een "domme" TWC (11KW) en in de nacht weet ik zeker dat de 11KW ook daadwerkelijk gebruikt kan worden,[/QUOTE]
Nee dat is prima.

Hier elke nacht tot 60 of 70, is ruim 2x naar werk op en neer of een retourtje familie. Zou niet weten waarom dat stress op zou leveren...?
 
Dat heb ik ook.

Mijn S85 uit 2013 heb ik gewoon gebruikt. Altijd tot 90% geladen (elke dag) en tot 100% wanneer ik het nodig vond. Inmiddels 250.000km op de teller en geeft nu nog 373km bij 100% aan waar dit ~400km was toen deze nieuw was.

Overal mee naar toe gereden en heel veel aan de SuperCharger gehangen.

Voor de algemene adoptie gaat het niet beter worden als mensen het idee krijgen dat ze hun batterij zo ontzettend moeten beschermen. Die willen hun auto gewoon gebruiken en er vooral niet al te veel over na denken.

100% vermijd ik dus wel, maar ik gebruik het wel wanneer ik het nodig denk te hebben.

Mijn familie woont 150km bij mij vandaan en daar wil ik gewoon altijd zonder na te denken naar toe kunnen rijden.


Ik vind dat persoonlijk echt super onhandig. Ik doe het wel eens dat ik de batterij tot 70% laad en daarna als ik wakker wordt naar de 100% zet zodat deze warm(er) is bij vertrek. Stel ik sta om 07:00 op en moet om 10:00 weg.

Rond de 50% is het beste voor de batterij, maar dat is naar mijn mening 'geneuzel in de marge'.

Vooral helemaal tot 0% rijden en lang (>12h) op 100% is het meest schadelijke. Alles daar tussenin is heel anders.

Eens, dit is het verschil tussen theoretisch optimum voor de batterij en het gebruik in de praktijk. Zelf rij ik iets rond de 180 km per werkdag en in het weekend een stuk minder. In de winter laad ik de auto thuis tot 80% en in de zomer volstaat 70% . Ik denk er niet meer bij na en laad bijna altijd tot 80% in de nacht. Dat is voor mij is dat het praktische. Alleen als ik op vakantie ga, dan gaat de lading naar 95+ %.
 
Kan iemand mij onderzoeksresultaten geven dat 50% beter is? En ook specifiek onderzoeksresultaten van dezelfde samenstelling zoals tesla ze produceert.
Bijgaande een mooie studie naar Li-ION batterij die ook Tesla gebruikt(e) want de ontwikkelingen staan niet stil.
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Voor de duurzaamheid van een batterij zijn veel factoren van belang die de chemische samenstelling en daarmee het verouderingsproces kunnen beïnvloeden.

DIt is theoretisch, praktisch moet je zelf beoordelen hoe je theorie in je dagelijks gebruik kan toepassen.
Niet zozeer de 50% SoC is belangrijk (correctie op mijn vorige opmerking). maar de dieptes van ontladen. 50% is dan makkelijk aangeven als uitgangspunt rondom je de batterij oplaadt/ ontlaadt. @widodh heeft gelijk Zolang je de extremen vermijd is het prima.
De diepte van ontladen is van belang. Je kan dus beter 2 ritten van 20% hebben en tussentijds bijladen dan 1 rit van 40%. Maar die mag rustig boven de 50% blijven.

Tevens is voor het praktische nut de volgende grafiek een goed uitgangspunt
aging-ev-battery-3-web.jpg


BU-1003a: Battery Aging in an Electric Vehicle (EV) – Battery University

Veel leesplezier.
 
En als het je niks kan schelen is leeg rijden natuurlijk geen enkel probleem, zeker niet als je least.
Als het een eigen auto is en je wilt een goede inruilwaarde of langere tijd weinig degradatie is het gewoon beter wat behoedzamer te zijn als je die keus hebt.

Waarom zou je met andermans auto (lease) minder zuinig omgaan dan met je eigen auto? Als ik iets van iemand leen ga ik daar ook gewoon zuinig mee om en het is niet een paar euro waar je in rond rijd.
Het is in dit geval ook wel handig voor jezelf om de richtlijnen voor het laden aan te houden zodat je aan het einde van de leaseperiode nog een acceptabele range hebt anders creëer je daar een probleem voor jezelf omdat je dan vaker moet gaan laden. 90-10 is voor vrijwel iedereen wel voldoende en zo af en toe afwijken os natuurlijk geen probleem lijkt mij.