Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Loadbalancing, een alternatief voor Maxem.

This site may earn commission on affiliate links.
Na een behoorlijk slechte (service)ervaring met Maxem ben ik op zoek naar een alternatief voor loadbalancing van mijn TWC en huis. Liefst in combinatie met zonnepanelen en eventueel een tweede TWC.

Is er iemand hier tevreden met een dergelijk product?
 
@Captain77: Jammer dat je een suboptimale ervaring hebt in het contact met de jongens achter de Maxem. Thuis is mijn aansluiting aangepast door de ‘Meerdere Leveranciers Op Een Aansluiting’-regeling. Dat heeft mijn installateur vlekkeloos met de hulpdienst van Maxem kunnen regelen. Vanaf dat moment wederom een probleemloze bediening, en geld toe door de Flex-aansturing.
Ik zou je niet ontraden toch nog een poging bij Maxem te doen:)
 
Wat voor laadpaal heb je? Ik heb een ICU eve mini en die heeft een verbinding met rj11 kabel naar de P1 poort van de slimme meter. Deze zorgt voor load balancing met wat er verbruikt wordt.
Geen abonnement, geen kosten gehad behalve aanschaf laadpaal
Dat is interessant, mede omdat Alfen (producent van de ICU) dit antwoorde op mijn vraag of er extra kosten verbonden zijn aan het gebruik van load balancing:

- Ja, er zijn extra kosten verbonden aan het activeren van actieve load balancing. De bruto prijs voor deze functionaliteit is 179,00 euro, het bijbehorende artikelnummer is 905661011.
- U kunt de functionaliteit het beste direct bij bestelling van het laadstation aanschaffen. Indien u dit niet doet zult u achteraf geholpen moeten worden door onze technische service afdeling, remote of op locatie. Dit kan kosten met zich meebrengen.
- Het is niet mogelijk om de kWh van een Eve Mini met vaste kabel uit te lezen zonder een backoffice. De enige te adviseren oplossing is dan om een externe kWh meter te plaatsen in de meterkast.​
 
De Fivari-SMART stuurt dynamisch de laadstroom rekening houdende met de overige verbruikers in huis. Net als bij andere smart oplossingen kan je daardoor de laadstroom maximaal instellen zonder het risico dat de zekeringen eruit vliegen.
De ander lader (vb. TWC) kan op een veilige constante stroom worden ingesteld en wordt als een "overige verbruiker" gezien. Ulrik laadt zo zijn Zoe en zijn Tesla op een 3x15A aansluiting elke avond volledig vol door een Fivari-SMART te combineren met een Fivari-Mobile. De uitleg over zijn configuratie en Fivari mobiele lader
De Fivari-Mobile laat sinds kort sturing via het wifi-netwerk toe. Je kan manueel al erg gemakkelijk en vanuit de luie zetel de stroom aanpassen. De stap naar integratie met bv. zonnepanelen of belasting van het elektriciteitsnet is mogelijk voor de gevorderde informaticus of domoticaspecialist want kan via api-commando's.

 
Dat is interessant, mede omdat Alfen (producent van de ICU) dit antwoorde op mijn vraag of er extra kosten verbonden zijn aan het gebruik van load balancing
Geen idee welk artikelnummer er bij zit. Heb een totaalprijs op de factuur. Hier staat load balancing idd los op. Net als plug en charge apparaat. Ik heb overigens een losse kWh meter achter de aardlekautomaat.
Werkt een jaar prima.
 
Na een behoorlijk slechte (service)ervaring met Maxem ben ik op zoek naar een alternatief voor loadbalancing van mijn TWC en huis. Liefst in combinatie met zonnepanelen en eventueel een tweede TWC.

Is er iemand hier tevreden met een dergelijk product?

Bijna had ik een laadpaal en Maxem gekocht.
Omdat ik de meerwaarde van een laadpaal sowiesoe niet zag, heb ik een 3-fase CEE stekker gemaakt. Daarmee laad ik op een 3 x 25 A huisaansluiting met 11 kW (40 km/u). Met de Jedlix app gebeurt dat in de regel ergens in de nacht.

Ik heb de API van de Tesla in Home Assistant ingeladen, dat is een open source domotica programma waarmee ik mijn hele huis in beeld heb. Ik zie bijv. dat als de warmtepomp bijkomt (3 kW) en bijv. nog de Quooker, dat je dan nog onder de 17 kW blijft die je op papier max. kunt trekken uit een 3 x 25A aansluiting.

In een praktijktest ben ik tot 22,4 kW belasting gekomen voordat er 1 fase uitklapte., zie foto. Daarmee is prima te leven.....

Het vraagt nu hooguit wat brains 2.0 om niet te gaan inductiekoken met alle 4 de platen van je glasfornuis. Ik ben nog bezig om de warmtepomp of laden van de EV in HomeAssistant uit te schakelen als er overbelasting dreigt.

Ik had de Maxem vooral in gedachte om max. je eigen PV productie zelf te gebruiken. Maar dan denk je teveel op je eigen eilandje...Het gaat er juist om dat je energie gebruikt als Tennet capaciteit "over" heeft. Dat zijn de momenten dat Jedlix jouw EV wil laden. Je kunt die daltarieven heel mooi 1 dag vooraf zien via de site van Tennet, dar staat de Biedprijsladder op waarmee de kwartierprijzen voor komende 24 u. worden weergegeven: TenneT - Biedprijsladder ≤ 15 minuten
EV @Plushuis Ede in HomeAssistant.jpg
1 fase uit na 22 kW piek bij 3 x 25 A @Plushuis Ede.jpg
 
Ik ben ook in de markt voor een dergelijke oplossing. Ik heb een 3 x 35A aansluiting, maar heb toch al 2 keer 1 van de fasen hoofdzekering eruit geblazen bij een laadsessie van 16.5kW door het aanslaan van een andere grootverbruiker... Ook een keer 's nachts, nog een ouderwetse zekering, dus moesten we o.a. de koelkast met verlengsnoer naar een andere groep omleiden.. wil je niet :(.

Bovendien ga ik voor een tweede Tesla nu een tweede Tesla Wall Connector aansluiten.
Volgens mij kunnen die onderling overigens ook load balancing doen, maar dat is dan weer een apart draadje waarschijnlijk...

Ik ben ook wel bijna in de markt voor een Tesla Powerwall (of 2), dus ik vraag me eerst eigenlijk af of die het load balancing dan al voor z'n rekening neemt en of de "3rd party" controller dan geen overkill is?

En naast optimalisatie van je eigen gebruik samen met je Zonnepanelen, zou je het slim laden ala JetLix/vandebron (nav de net behoefte en over-capaciteit) ook nog in deze setup willen meenemen. Ik heb dus het gevoel dat ik een combinatie wil van Jetlix/vandebron, Maxem en de Tesla Powerwall... Of zoiets..
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb thuis twee EV laders, de ene is een Fivari-Smart waarmee de BMW i3 van mijn vrouw geladen wordt, de andere is een Fivari-Mobile (quasi permanent aan de muur hangend, met velcro strips) voor mijn Tesla MX.
De lader voor de Tesla staat op ongeveer 75% vermogen, dus gemakkelijk auto gans te laden op een (korte) nacht, alle gewone verbruikers in ons huis gebruiken we compleet zonder mogelijkse overwegingen, en de load-balanced Fivari-Smart laadt de i3 met alle restvermogen die er op elk moment nog beschikbaar is.
Werkt helemaal perfect, nog geen enkele akkefiet gehad.
Wat een grote meerwaarde was voor mij is dat Filip van Fivari zich bij zijn productie buitengewoon flexibel opstelt naar de persoonlijke noden en voorkeuren. Hij is niet de man van de grote marketing en esthetische productdesign, en vooral zijn website en filmpjes doen daarbij nog steeds totale oneer aan aan zijn werk, maar wat hij aflevert is top. Koppel eraan een stekker of losse kabel van EV Chargeking met Tesla drukknop (voor de vlotte ontkoppeling) en je hebt een no brainer aankoop. Ik heb verder een lange losse laadkabel van 10 meter laten maken wat toen totale overkill leek bij de bestelling maar ben nog altijd verbaasd hoe vaak die extra lengte goed van pas kwam.
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik heb thuis twee EV laders, de ene is een Fivari-Smart waarmee de BMW i3 van mijn vrouw geladen wordt, de andere is een Fivari-Mobile (quasi permanent aan de muur hangend, met velcro strips) voor mijn Tesla MX.
De lader voor de Tesla staat op ongeveer 75% vermogen, dus gemakkelijk auto gans te laden op een (korte) nacht, alle gewone verbruikers in ons huis gebruiken we compleet zonder mogelijkse overwegingen, en de load-balanced Fivari-Smart laadt de i3 met alle restvermogen die er op elk moment nog beschikbaar is.
Werkt helemaal perfect, nog geen enkele akkefiet gehad.
Wat een grote meerwaarde was voor mij is dat Filip van Fivari zich bij zijn productie buitengewoon flexibel opstelt naar de persoonlijke noden en voorkeuren. Hij is niet de man van de grote marketing en esthetische productdesign, en vooral zijn website en filmpjes doen daarbij nog steeds totale oneer aan aan zijn werk, maar wat hij aflevert is top. Koppel eraan een stekker of losse kabel van EV Chargeking met Tesla drukknop (voor de vlotte ontkoppeling) en je hebt een no brainer aankoop. Ik heb verder een lange losse laadkabel van 10 meter laten maken wat toen totale overkill leek bij de bestelling maar ben nog altijd verbaasd hoe vaak die extra lengte goed van pas kwam.

Hier hetzelfde (ook 2), gewoon top en ook 2x extra lange kabels (inderdaad zeer handig) en nog geen enkele storing gehad. Fivari spul is ook vrij zwaar uitgevoerd (kan gewoon naar 3x32A) en flexible (1,2 of 3 fase laden). Toekomst vast. Kan thuis echte elke EV laden. En Filip is inderdaad erg flexibel, leg uit wat je wilt en hij maakt het. Modulaire kasten, handig als er ooit wat vervangen moet worden (allemaal standaard spullen).

Als die ooit besluit om loadbalacing met dynamische verdeling van het laden over meerder palen te maken, RFID, backoffice ......... ideaal op de zaak, palen/behuizing is makkelijk: oude lolo's nemen en inbouwen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
@pvandamcom hou er rekening mee dat een powerwall maar op 1 fase wordt aangesloten.
Heb je ook nog zonnepanelen met inverter? Heb je die met een 1fase of 3 fase inverter?

Ik begrijp heel goed wat je hier bedoeld maar ik vraag me even hardop af of dit van invloed is op "salderen" (ik neem aan dat je deze opmerking niet maakt mbt zwaarte hoofdzekering -> daarvoor heb je helemaal gelijk ;))

Bij onze slimme meter kun je het verbruik uitlezen op display en via de poort/uitgang. Dat is altijd een optelsom van de 3 fases. Dus op display zie ik:
  • "Leveren 1.000 Watt" als bijvoorbeeld P1=1.500W / P2=1.500W / P3=-2.000W (P3 is dus teruglevering zonnepanelen -> minteken!)
  • "TERUG leveren 1.000 Watt" als bijvoorbeeld P1=1.500W / P2=1.500W / P3=-4.000W
Dus bij toepassing van een powerwall op P1 / zonnepanelen op P2 / auto laden op P3 zou dat bijvoorbeeld kunnen worden:
  • "TERUG leveren 10 Watt" met bijvoorbeeld P1=-500W / P2=-2.990W / P4=3.500W
Ik begrijp dat de Powerwall niet op een handige groep is aangesloten maar voor het voorbeeld is er nog steeds sprake van salderen toch?
Ondanks feit dat de belasting van fases erg wisselend en verre van optimaal is merken we daar niets van op onze stroomrekening toch?
Of maak ik een foutje in bovenstaande aanname??? :rolleyes:

(nogmaals: voor grote van hoofdzekering kan e.a. wel van invloed zijn -> gaat me nu even om principe van salderen)