Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Je moet wel afspreken welk scherm je kiest, voor je rangeberekeningen.
Dit trof in vanmorgen aan:
Links 350 km range, rechts 346...
IMG_1891.jpg


Ook merk ik met enige regelmaat dat na het laden ik eers 4 of kilometer kan rijden, voordat er iets van de range afgaat. Heel schizofreen allemaal....
Ben benieuwd wat 6.0 daar aan gaat verbeteren, ik hoor bij de steeds exclusive wordende groep van 5.12 bezitters. :crying:
 
Wat info over batterij lang op vol geladen laten staan en temperatuur invloed https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

Niet zo licht verteerbaar om naar te kijken maar wel super interessant. Dank voor deze link!

Ik heb toch een aantal interessante dingen geleerd:
- de batterij-technologie die Tesla gebruikt is superieur aan die van GM, Fisker en Nissan (slide op 26:35)
- temperatuur onder controle houden is super belangrijk (ik begrijp nu het waarom achter die koeling / verwarming)
- hoe lang de batterij zal meegaan is erg moeilijk te voorspellen omdat de degradatie niet lineair verloopt
- snel of traag laden maakt niet zoveel uit, wel tot op welk niveau de batterij wordt geladen
- aftoppen (laden tot een hoog voltage) is niet goed voor de levensduur van de batterij maar als je echt niet anders kan, meteen ontladen (gaan rijden)

In onze regio op de wereld is de temperatuur matig dus dat is een goede zaak. We kunnen de battery pack van een Model S tijdens de nacht niet de de koelkast bewaren zoals de prof suggereert. :smile: Als je de Kms niet nodig hebt, kan je de batterij maar beter op een laag niveau houden. Alle dagen laden is ok maar bvb tot 80% of minder.

De grafiek van de 20.000 cycles test over 8 jaar (slide op 34:30) is interessant. De prof stelt dat de batterij gebruikt door Tesla minstens zo goed is als deze gebruikt door Medtronic. Stel dat je 10 jaar neemt en je doet 1 cycle per dag, dan heb je 3650 cycles over 10 jaar. Het is moeilijk op de grafiek af te lezen maar dan is de ondergrens van de capaciteit die je mag verwachten na 10 jaar rond de 75%.

Uiteindelijk zal de toekomst uitwijzen hoe lang de batterij mee zal gaan in correlatie met het gebruik. Tesla zal dat goed monitoren. Met meer dan 50.000 proefkonijnen op de baan zullen ze de komende jaren gaandeweg een beter beeld krijgen van wat je best wel en best niet doet met hun specifieke technologie. De roadster zal de afgelopen jaren al interessante data opgeleverd hebben. Wanneer men adviseert bij normaal gebruik niet voorbij 90% te laden, kan je dat maar beter opvolgen.

Hier is ook nog een interessante link met info over de elementen van invloed op de levensduur van Li-Ion batterijen: How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery University
 
Last edited:
- batterijtype : 85kwh
- firmwareversie : V6 - 1.65.25.56
- kmstand : 3434 km
- typical of ideal range : 394 km (nog exact hetzelfde als bij de eerste range charge)
- rated range : 492 km
- gemiddeld verbruik: 224
- ongeveer 7 range charges gedaan
 
Het is slechter voor je accu dan gewoon laden door de hoge C waarde (verhouding laadvermogen tov batterijcapaciteit), maar volgens mij valt het negatieve effect wel mee. Het volladen of leegrijden en dan langere tijd zo laten staan heeft meer negatief effect (zegt men).

Ter vergelijk:
Chademo snelladen van een Nissan Leaf: C = 50 kW / 24 kWh = 2
Chademo snelladen van een Outlander PHEV: C = 50 kW / 12 kWh = 4
SuC laden van een Tesla: C = 100 kW / 85 kWh = 1,2
 
Ben benieuwd wat 6.0 daar aan gaat verbeteren, ik hoor bij de steeds exclusive wordende groep van 5.12 bezitters. :crying:

Ha René, ja we worden een exclusief gezelschap 'Old school', die hards met de enige èchte oude software.
Onzien natuurlijk maar tsja, je moet toch ergens heen met de frustratie?

Ben overigens nog steeds aan het kijken naar een vrij momentje voor een potje golf, maar gaat nog wel even duren vanwege reis...
Maar, het gaat gebeuren!
 
- batterijtype : 85 kWh
- firmwareversie : V6 - 1.65.15
- kmstand : 21.241 km
- typical of ideal range : 388 km (komt van 396 in de prehistorie)
- rated range : 485 km (komt van 502 in de prehistorie)
- gemiddeld verbruik : 225 kW/km (sinds zomertijd en betere uitlijning nog maar 205)
- ongeveer 10 range charges gedaan
- drie keer tot (onder) 0 km leeg gereden.
MaxCharge 2.JPG
MaxCharge 1.JPG
 
- batterijtype : 85kwh
- firmwareversie : V6.0 - 1.65.15 (kwam zich gisterenmiddag in de buurt van Valenciennes plots opdringen )
- kmstand : 30.650 km
- typical of ideal range : 383 km
- rated range : 479 km
- gemiddeld verbruik: 207Wh/km
- +/- 10keer een range charge. 2 x Supercharger
 
- batterijtype : 85kwh
- firmwareversie : V6.0 - 1.65.15
- kmstand : 16045 km
- typical of ideal range : 383 km
- rated range : 479 km
- gemiddeld verbruik: 200Wh/km

dd 13-11-13 (voor het geval we naast kilometers ook "tijd in gebruik" zouden willen meten)