TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

MaxRange

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by S-19910, Sep 17, 2014.

  1. FVO

    FVO Active Member

    Joined:
    Nov 26, 2011
    Messages:
    3,332
    Indrukwekkend!
     
  2. pvandamcom

    pvandamcom Member

    Joined:
    Mar 24, 2014
    Messages:
    219
    Location:
    Netherlands

    Ik zag in een US thread ook dat dit vermeld werd, kan je dat ergens uitlezen?
     
  3. pvh

    pvh Active Member

    Joined:
    Jun 28, 2014
    Messages:
    2,489
    Location:
    Netherlands, Rotterdam Ballade (Aria)
    In het begin (maart-mei 2014) had ik 407 Typical, of is dit ivm updates welke later een andere berekening hanteren dat dit zo hoog was?
     
  4. redevries

    redevries René de Vries

    Joined:
    May 22, 2013
    Messages:
    2,413
    Location:
    Oosterhout, Netherlands
    Je moet wel afspreken welk scherm je kiest, voor je rangeberekeningen.
    Dit trof in vanmorgen aan:
    Links 350 km range, rechts 346...
    IMG_1891.jpg

    Ook merk ik met enige regelmaat dat na het laden ik eers 4 of kilometer kan rijden, voordat er iets van de range afgaat. Heel schizofreen allemaal....
    Ben benieuwd wat 6.0 daar aan gaat verbeteren, ik hoor bij de steeds exclusive wordende groep van 5.12 bezitters. :crying:
     
  5. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    #25 jpet, Sep 20, 2014
    Last edited: Sep 20, 2014
    Niet zo licht verteerbaar om naar te kijken maar wel super interessant. Dank voor deze link!

    Ik heb toch een aantal interessante dingen geleerd:
    - de batterij-technologie die Tesla gebruikt is superieur aan die van GM, Fisker en Nissan (slide op 26:35)
    - temperatuur onder controle houden is super belangrijk (ik begrijp nu het waarom achter die koeling / verwarming)
    - hoe lang de batterij zal meegaan is erg moeilijk te voorspellen omdat de degradatie niet lineair verloopt
    - snel of traag laden maakt niet zoveel uit, wel tot op welk niveau de batterij wordt geladen
    - aftoppen (laden tot een hoog voltage) is niet goed voor de levensduur van de batterij maar als je echt niet anders kan, meteen ontladen (gaan rijden)

    In onze regio op de wereld is de temperatuur matig dus dat is een goede zaak. We kunnen de battery pack van een Model S tijdens de nacht niet de de koelkast bewaren zoals de prof suggereert. :smile: Als je de Kms niet nodig hebt, kan je de batterij maar beter op een laag niveau houden. Alle dagen laden is ok maar bvb tot 80% of minder.

    De grafiek van de 20.000 cycles test over 8 jaar (slide op 34:30) is interessant. De prof stelt dat de batterij gebruikt door Tesla minstens zo goed is als deze gebruikt door Medtronic. Stel dat je 10 jaar neemt en je doet 1 cycle per dag, dan heb je 3650 cycles over 10 jaar. Het is moeilijk op de grafiek af te lezen maar dan is de ondergrens van de capaciteit die je mag verwachten na 10 jaar rond de 75%.

    Uiteindelijk zal de toekomst uitwijzen hoe lang de batterij mee zal gaan in correlatie met het gebruik. Tesla zal dat goed monitoren. Met meer dan 50.000 proefkonijnen op de baan zullen ze de komende jaren gaandeweg een beter beeld krijgen van wat je best wel en best niet doet met hun specifieke technologie. De roadster zal de afgelopen jaren al interessante data opgeleverd hebben. Wanneer men adviseert bij normaal gebruik niet voorbij 90% te laden, kan je dat maar beter opvolgen.

    Hier is ook nog een interessante link met info over de elementen van invloed op de levensduur van Li-Ion batterijen: How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery University
     
  6. pvandamcom

    pvandamcom Member

    Joined:
    Mar 24, 2014
    Messages:
    219
    Location:
    Netherlands
    - batterijtype : 85kwh
    - firmwareversie : V6 - 1.65.25.56
    - kmstand : 3434 km
    - typical of ideal range : 394 km (nog exact hetzelfde als bij de eerste range charge)
    - rated range : 492 km
    - gemiddeld verbruik: 224
    - ongeveer 7 range charges gedaan
     
  7. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,149
    Location:
    Amsterdam
    Ter vergelijk:
    Chademo snelladen van een Nissan Leaf: C = 50 kW / 24 kWh = 2
    Chademo snelladen van een Outlander PHEV: C = 50 kW / 12 kWh = 4
    SuC laden van een Tesla: C = 100 kW / 85 kWh = 1,2
     
  8. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,284
    Location:
    Haarlem
    Ha René, ja we worden een exclusief gezelschap 'Old school', die hards met de enige èchte oude software.
    Onzien natuurlijk maar tsja, je moet toch ergens heen met de frustratie?

    Ben overigens nog steeds aan het kijken naar een vrij momentje voor een potje golf, maar gaat nog wel even duren vanwege reis...
    Maar, het gaat gebeuren!
     
  9. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    4,194
    Location:
    Europe
    - batterijtype : 85 kWh
    - firmwareversie : V6 - 1.65.15
    - kmstand : 21.241 km
    - typical of ideal range : 388 km (komt van 396 in de prehistorie)
    - rated range : 485 km (komt van 502 in de prehistorie)
    - gemiddeld verbruik : 225 kW/km (sinds zomertijd en betere uitlijning nog maar 205)
    - ongeveer 10 range charges gedaan
    - drie keer tot (onder) 0 km leeg gereden.
    MaxCharge 2.JPG MaxCharge 1.JPG
     
  10. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    6,960
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    - batterijtype : 60 kWh
    - firmwareversie : V6 - 1.65.15
    - kmstand : 14995 km
    - typical of ideal range : 284 km
    - rated range : 362 km
    - gemiddeld verbruik : 207 kW/km
    - 5 range charges gedaan
    - 1 keer tot 0 km leeg gereden.
     
  11. Rprp

    Rprp Member

    Joined:
    Nov 11, 2013
    Messages:
    177
    Location:
    Groningen, Netherlands
    - batterijtype : 85kwh (Typ D)
    - firmwareversie : V5 - 1.64.39
    - kmstand : 46.000 km
    - typical of ideal range : 381km
    - rated range : 476km
    - gemiddeld verbruik: 227Wh/km
    - 35-40 keer een range charge. 35+ Supercharger stops en 1x onder 0 gereden.
     
  12. Patrick Claerhout

    Joined:
    Jun 3, 2012
    Messages:
    416
    Location:
    Gent, België
    - batterijtype : 85kwh
    - firmwareversie : V6.0 - 1.65.15 (kwam zich gisterenmiddag in de buurt van Valenciennes plots opdringen )
    - kmstand : 30.650 km
    - typical of ideal range : 383 km
    - rated range : 479 km
    - gemiddeld verbruik: 207Wh/km
    - +/- 10keer een range charge. 2 x Supercharger
     
  13. Maarten ST

    Maarten ST Member

    Joined:
    Nov 4, 2012
    Messages:
    385
    Location:
    Eindhoven/Helmond, Netherlands
    - batterijtype : 85kwh
    - firmwareversie : V6.0 - 1.65.15
    - kmstand : 28.800 km
    - typical of ideal range : 394 km
    - rated range : 490 km
    - gemiddeld verbruik: 233Wh/km
    - batterij nieuw since 1700 km
     
  14. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,467
    Location:
    de Kempen
    - batterijtype : 85kwh
    - firmwareversie : V6.0 - 1.65.15
    - kmstand : 16045 km
    - typical of ideal range : 383 km
    - rated range : 479 km
    - gemiddeld verbruik: 200Wh/km

    dd 13-11-13 (voor het geval we naast kilometers ook "tijd in gebruik" zouden willen meten)
     
  15. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    1,031
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    - batterijtype : 85kwh
    - firmwareversie : V6.0 - 1.65.15
    - kmstand : 22850 km
    - typical of ideal range : 385 km
    - gemiddeld verbruik: 249Wh/km
    - Range charges: 15x
    - SuC gebruik: 10x
    - Helemaal leeg: nooit
    - Operationeel vanaf: 12-12-2013
     
  16. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,284
    Location:
    Haarlem
    Leuk hoor, deze thread, maar doet iemand daar nou iets mee? Grafiek, statistiek? En nee: ga ik niet doen! :tongue:
     
  17. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    Wil het best verwerken, maar dan wellicht wat handiger ordenen (Google docs?). En nog even wachten op wat meer data, want obv 10 punten kun je nog niet echt iets zinnigs zeggen. :)
     
  18. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,636
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Als je een Google Doc opzet komen die vanzelf:wink:
     
  19. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    Nog niet eerder gebruikt. Werkt dit?
    Tesla_MaxRange_NL_BE - Google Sheets

    Zo ja, graag je gegevens checken en aanvullen als je hierboven al gepost hebt.
    Als je nog niet gepost hebt, graag zelf in het document invoeren. :)
     
  20. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,636
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Top! Op de iPad lukt t niet maar op de pc moet morgen lukken. Ben benieuwd wat voor inzicht dit lijstje ons gaat verschaffen:wink:.
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC