Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn P85D heeft na > 20K km nog steeds 407 typical bij range charge in range mode...
Met gemiddeld verbruik van 197 Wh / km haal ik daarmee ook idd bijna 400 km indien ik dit aan 1 stuk rijd.
De classic P85 haalde ik destijds 200 Wh / km (en ca 365 km typical bij range charge)
Onderbrekingen / nacht etc. beïnvloeden dat wel natuurlijk.
Mijn conclusie: nieuwere 85 icm D? hebben al een grotere typical range dan de oude, en de 90D zal alleen maar beter zijn.
 
Mijn conclusie: nieuwere 85 icm D? hebben al een grotere typical range dan de oude, en de 90D zal alleen maar beter zijn.

Die grotere typical range aan het begin bij de nieuwe modellen is vrij duidelijk. Het is jammer dat de kolom met het pack type (A, B, D, E) niet langer in de sheet staat want hier was mogelijk ook een correlatie te vinden.

Ik blijf halsstarrig mijn batterij laden tot 70% en kom normaal niet onder de 30%. Dit maakt het lastig voor het BMS om de capaciteit te berekenen. Tot vorige maand had dit voor resultaat dat ik zowat de snelst dalende range had in de lijst. Na mijn 3 range charges van gisteren verschijnt er interessant genoeg opnieuw een knik naar boven:
Range charges jpet.jpg


Ik vul al mijn range charges in, ook wanneer er meerdere op een dag zijn. Dat doe ik om de impact te kunnen zien van meerdere range charges achter mekaar en ik stel vast dat de capaciteit van de batterij telkens een ietsje schijnt te verbeteren na elke range charge.

Een maand geleden was mijn degradatie:

-3,38%
-3,10%
-3,07%

Gisteren was het resultaat:

-2,01%
-1,99%
-1,71%

Je ziet dus telkens dat na 3 range charges het BMS aan het eind betere resultaten geeft dan in het begin. Dit is te verwachten.

Ik blijf echter heel voorzichtig met de "conclusies" die uit deze gegevens kunnen getrokken worden. Zo hebben mensen die hun batterij dagelijks tot 80 of 90% laden schijnbaar een lagere degradatie. Dit zegt vooral iets over het BMS maar volgens mij minder over de chemische / moleculaire toestand van de individuele cellen. Daarom blijf ik zo veel mogelijk tot 70% laden (iets beneden 4V op cell niveau). Ideaal is 3,92V maar dan mag je maar tot 60% laden:

"Most Li-ions charge to 4.20V/cell and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.00V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell 2,400–4,000 cycles. In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms."
 
Volgens mij werkt dit inderdaad de verkeerde kant op. Na mijn bijna 80 k km denk ik dat gewoon doen zoals het uitkomt, met af en toe 100% range charge en af en toe eens bijna 0% en soms eens flink stroom trekken de batterij fit houdt. Het enige waar ik op let is dat een 100% charge direct wordt gevolgd door een rit en bijna leeg door laden.
 
"Most Li-ions charge to 4.20V/cell and every reduction in peak charge voltage of 0.10V/cell is said to double cycle life. For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.00V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell 2,400–4,000 cycles. In terms of longevity, the optimal charge voltage is 3.92V/cell. Battery experts believe that this threshold eliminates all voltage-related stresses; going lower may not gain further benefits but induce other symptoms."

Stel dat je iedere werkdag hetzelfde kleine stukje rijdt, waardoor de capaciteit iedere dag 10% afneemt.
Maakt het dan nog een verschil of je 5 dagen van 70% naar 80% laadt, of dat je niet dagelijks maar aan het einde van de week één keer van 30% naar 80% laadt ?
M.a.w. geldt 80-70-80% ook als één cyclus of slechts als 1/8 cyclus ?

 


Stel dat je iedere werkdag hetzelfde kleine stukje rijdt, waardoor de capaciteit iedere dag 10% afneemt.
Maakt het dan nog een verschil of je 5 dagen van 70% naar 80% laadt, of dat je niet dagelijks maar aan het einde van de week één keer van 30% naar 80% laadt ?
M.a.w. geldt 80-70-80% ook als één cyclus of slechts als 1/8 cyclus ?


Een cyclus is altijd van 100-0-100%. Dus van 80-30-80% zou een halve cyclus zijn.
 
Meen in die presentatie van die accu prof (filmpje van n uur, circuleert hier vast wel ergens) gehoord te hebben dat het beter is om telkens een beetje bij te laden, maw 5x 80-70-80 is beter dan 1x 80-30-80. Hoe minder diep de ontlading hoe beter, shallow discharge heet dat.

Edit: deze link is leerzaam: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Als ik tabel 2 uit dit artikel verder uitwerk , krijg ik hele merkwaardige resultaten. IK ga er dan vanuit dat 100% DoD overeenkomt met 400 km range.

DoD
100% DoD - 300 tot 500 cycles - 120.000 tot 200.000 km
50% DoD - 1.200 tot 1.500 cycles - 240.000 tot 300.000 km
25% D0D - 2.000 tot 2.500 cycles - 200.000 tot 250.000 km
10% DoD - 3.750 tot 4.700 cycles - 150.000 tot 188.000 km

Hier zou dan uit blijken dat je maar beter 1 x 50% dan 5 x 10% kunt laden.
 
Als ik tabel 2 uit dit artikel verder uitwerk , krijg ik hele merkwaardige resultaten. IK ga er dan vanuit dat 100% DoD overeenkomt met 400 km range.

DoD
100% DoD - 300 tot 500 cycles - 120.000 tot 200.000 km
50% DoD - 1.200 tot 1.500 cycles - 240.000 tot 300.000 km
25% D0D - 2.000 tot 2.500 cycles - 200.000 tot 250.000 km
10% DoD - 3.750 tot 4.700 cycles - 150.000 tot 188.000 km

Hier zou dan uit blijken dat je maar beter 1 x 50% dan 5 x 10% kunt laden.

Ik snap hem denk ik al: Bij (als voorbeeld) 3750 tot 4700 cycles mag je nog steeds rekenen met 400km per cycle, de voorwaarde is dat je echter niet meer dan 10% per rit gebruikt alvorens weer 10% op te laden. Dus je hebt veel meer laadstops nodig, maar je kunt vervolgens veel langer mee met je batterij.

Tabel moet eigenlijk nog laten zien hoe vaak je moet laden:
100% DoD - 300 tot 500 cycles - 120.000 tot 200.000 km - 300 tot 500 laadstops (per cycle 1 laadstop van 100-0-100%)
50% DoD - 1.200 tot 1.500 cycles - 240.000 tot 300.000 km - 2.400 tot 3.000 laadstops (per cycle 2 laadstops van 100-50-100-50-100%)
25% D0D - 2.000 tot 2.500 cycles - 200.000 tot 250.000 km - 8.000 tot 10.000 laadstops (100-75-100-75-100-75-100-75-100%)
10% DoD - 3.750 tot 4.700 cycles - 150.000 tot 188.000 km - 37.500 tot 47.000 laadstops (100-90-100-90-100-etc)
 
Ik snap hem denk ik al: Bij (als voorbeeld) 3750 tot 4700 cycles mag je nog steeds rekenen met 400km per cycle, de voorwaarde is dat je echter niet meer dan 10% per rit gebruikt alvorens weer 10% op te laden. Dus je hebt veel meer laadstops nodig, maar je kunt vervolgens veel langer mee met je batterij.

Ik denk dat je gelijk hebt. En dus is het inderdaad beter om kleine beetjes te laden.
Wel denk ik dat het een groot verschil maakt of je 100-90-100 of 50-40-50 ontlaadt/laadt.

Als je dit toepast op de range krijg je:
10% DoD - 3.750 tot 4.700 cycles - 1.500.000 tot 1.880.000 km - 37.500 tot 47.000 laadstops
Dat zijn heel veel kilometers !

Dit zegt WikiPedia:

A charge cycle is the process of charging a rechargeable battery and discharging it as required into a load. The term is typically used to specify a battery's expected life, as the number of charge cycles affects life more than the mere passage of time. Discharging the battery fully before recharging may be called "deep discharge"; partially discharging then recharging may be called "shallow discharge".
In general, number of cycles for a rechargeable battery indicates how many times it can undergo the process of complete charging and discharging until failure or it starting to lose capacity.[SUP][1][/SUP][SUP][2][/SUP][SUP][3][/SUP][SUP][4][/SUP]
Apple Inc. clarifies that a charge cycle means using all the battery's capacity, but not necessarily by full charge and discharge; e.g., using half the charge of a fully charged battery, charging it, and then using the same amount of charge again count as a single charge cycle.[SUP][5][/SUP]
 
Dit is heel interessant verhaal van wk057, een autoriteit om batterijgebied. Hij heeft al meerdere packs gedemonteerd, en onderzocht hoe het BMS werkt. De quote hieronder is een het begin van een interessante discussie die IM het betreffende draadje verder gaar. Een van de constatering is het verschil in verlies van range, en fouten in de calibratie. Enfin, genoeg leesvoer. Klik vooral op het linkje!

Basically there are a couple of things at work causing the low range display on some cars.

1) Energy usage calibration.

This is probably the biggest offender. The car will keep track of energy usage and cell voltage, along with estimating losses due to internal resistance, wiring, etc. Eventually this will get thrown off if you never/rarely allow the pack to charge in the constant-voltage (100%) charge area and/or you never/rarely drain the pack close to 0%. So the solution is to give the algorithm new data by charging to 100% and draining as low as comfortable, but somewhere near 10% or lower is best. It won't hurt anything as long as you charge immediately.

2) Cell balancing

There are 96 cell groups in the Model S 85/90 kWh packs, and 84 in the 60/70 packs. Eventually due to slight variations these cell groups will end up at slightly different voltages. However, the Model S uses the highest voltage out of all 96 to determine when to cut the charge. So, even if 95 of the cell groups are at say, 97% if one of them is at 100% it can't safely charge anymore.

So the BMS system has balancing bleeder circuits. Once the BMS is aware of which cell groups are higher than the rest it activates a low power load specific to that cell group to drain the excess capacity they have and bring them back in line with the other cells. However, the BMS does not appear to activate any balancers until it gets a voltage reading during the constant-voltage phase of a charge, which is > ~93% SoC. So, charging to 100% also has the benefit of getting the BMS to activate the balancing circuits. These will stay active for hours/days/weeks until they bleed off sufficient power from the affected cell groups, and will happen continuously in the background even after driving and all and even if the pack is not at 100% since it knows how long it will need to bleed for based on the voltage difference during the 100% charge.

While the cells balance, as you charge over the coming days the cells will be able to charge more fully.

So essentially you want to get the car as much data about the pack as possible. This way it has more information to go by and thus have a more optimistic range prediction.
 
Moest toch lachen vandaag. Ik heb mijn batterij op % staan, maar op de app kun je de k'm-ers nog zien.
Blijkbaar is mijn 90% nu precies 333km. Mooi getal om te zien btw..

Eerlijk is eerlijk. Ik let helemaal niet meer zoveel op het vermogen van de batterij. Ik weet dat er degradatie is en ik weet dat het bereik langzaam naar beneden gaat.
5 jaar volhouden gaat makkelijk zijn.

ps heb nu 82000km erop zitten.. Op 30 november 2 JAAR ! :)