@Dirk, hier nog een bron die een verklaring geeft voor het verschil tussen de 85 kWh "rated" en de 80 kWh "actual" (slide 12):
http://www.totalbatteryconsulting.c...ort/Extract-from-the-Tesla-battery-report.pdf
heel interessant presentatie, hier zal ik eens mijn tijd voor nemen. Thx !
jammer dat het ganse rapport niet leesbaar (purchase.) is.
maar even wat betreft de capaciteit :
Okashira heeft een test gedaan, ik citeer even uit zijn post :
"For your pleasure, here are individual cell test results Tesla Model S cells, using a 4-wire programmable DC load;
cell was charged to 4.20V with a 50mA cut and let to rest for 45 minutes."
"The voltage reading is a separate 4-wire voltage sense, so the cell voltage was really reading 0.010V or less. Now my DC load isn't good at measuring very low current, which it was pulling once it hit 0V, so it reality, it had pulled a little more then shown...
maybe 3.35 - 3.4+ Ah."
De grafiek van de test is bijgevoegd.
In de slide staat : actual 3.1 Ah , charged to 4.2V per cell.
Ik zou graag zien waar zij hun 3.1Ah vandaan halen... Hoever hebben ze de cell ontladen ? Niet vergeten dat we nooit de 85kWh uit de batterij kunnen halen, omdat de brick-protection zal ingrijpen.
In de test van okashira is het duidelijk : cell ontladen tot leeg.
(en bijzonder : ze was niet 'bricked'.)
Afgezien van de discussie over Ah; stel ik mij wel de vraag hoe je het best de energie-inhoud van een batterij meet.
Men meet nu de stroom, geintegreerd over de tijd tot Ah, en vermenigvuldigt dit met de nominale spanning.
Maar de spanning blijft uiteraard niet stabiel. Bij hogere SoC ligt deze hoger, bij lagere SoC lager.
Ik zou 'eenvoudigweg' A * V doen (gelijkspanning, dus dat is oke), en dan integeren over de tijd van vol tot leeg.
Afhankelijk van de ontlaadstroom zal men dan zelfs andere waardes bekomen, wegens de interne weerstand - uiteindelijk hebben we niets aan de interne verliezen.