Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga binnen een paar weken kunnen meten waar de 4.05V uit het onderzoek mee overeen komt in onze wagen maar het zal tussen de 70 en 80% SoC liggen.
Er is echter geen twijfel mogelijk dat dagelijks inpluggen aanzienlijk beter is dan bvb 2x per week.
Ok, ik zal wat vaker inpluggen:redface:...

- - - Updated - - -

Dan nog vraag 2 voor dummies uit een ander draadje.
Ik heb standaard range mode aan, ook in de winter. Ik ben kennelijk wat koubestendig. Een erfenisje uit mijn Leaf tijd van november 2013 tot 29 maart 2014. Als je begrijpt wat ik bedoel :)
Is het juist aan of af te raden, voor de batterij, om standaard in range mode te rijden .
 
Is het juist aan of af te raden, voor de batterij, om standaard in range mode te rijden .

Je gaat wat minder verbruik hebben in range mode aan maar ik denk niet dat je echt naar deze setting moet kijken mbt de levensduur van je batterij.
De battery heater zal niet aangeschakeld worden met range mode aan en in principe is kouder beter voor de batterij.
Persoonlijk rij ik altijd met range mode aan als het kan. Als de ruiten bedampen gaat range mode uit.
 
Ik kan het verbruik van mijn Tesla perfect volgen met een zelf ontworpen verbruiks-logger. O.a. de begin- en eind capaciteit van de batterij en de hoeveelheid geladen kWh worden gelogt. Met die gegevens kan je, met de regel van 3, de maximum capaciteit van de batterij berekenen. Bij mijn auto komt dat dan op 75 a 76 kW, ipv 85kW.
Bv.: 12% naar 90% laden is 58.23 KW Energy added: 58,23 / (90 - 12) = 74.65 kW
Ik heb een log van een honderdtal laadbeurten. De resultaten zijn consistent.

Verder is sinds 7.1 de aangegeven kms bij SoC 90% met 10km gedaald. Ik had met 7.0 354 km en bij 7.1 nog 344 km.
Echter belangrijk is dat niet, want volgens mijn verbruiks-logger verbruikt de auto niet meer of minder. De aangegeven kms zijn, nog steeds, een te hoge schatting van Tesla. Ik vermoed dat ze het algoritme, half, hebben aangepast. Waarom de auto niet de reële beschikbaar rijafstand kan aangeven op basis van bv. het verbruik van de laatste 100 km? Hoe moeilijk kan dat zijn, buiten dan natuurlijk het negatief psychologisch effect dat Tesla dan moet toegeven dat de auto geen 300 echte kms kan afleggen met een volle batterij.

PS: De auto had bij levering 368 km bij SoC 90%. Na 22000 km werd dat dan 354 km (-14 km) of bij 7.1 nog 344 km.
 
Via energy app kun je wel geschat bereik op basis van laatste 10, 25 of 50 km zien.
Onze Leaf heeft een indicatie op basis van de dag, meen ik, ervoor. Daar heb je niets aan. Gedurende de rit corrigeert hij wel maar het kan bij 100% zomaar 163 km of 141 km zijn. Dan maar liever de redelijk consistente aanduiding in de MS. En in de praktijk, kou weggedacht, zit ik redelijk in de buurt.
 
De Energy app is een hulpmiddel maar niet goed genoeg. Hans ik begrijp dat jij graag de consistente aanduiding die er nu is gebruikt. Dat is dan op basis van 201 Wh/km voor een P85D. Tesla zou een optie kunnen toevoegen waarbij de gebruiker zelf zijn gemiddeld verbruik kan ingeven dat dan als basis kan dienen voor het berekenen van de maximum rijafstand. Jij zou dan de standaard kunnen gebruiken, ik zou dan bv 230 Wh/km kunnen ingeven. Allebei gelukkig en het bestaande systeem blijft behouden.
Vandaag zit ik echter regelmatig te hoofdrekenen: reële rijafstand = aangegeven rijafstand - 10 a 20%. Goed voor mijn hoofdrekenen maar niet erg praktisch.
 
Tesla zou een optie kunnen toevoegen waarbij de gebruiker zelf zijn gemiddeld verbruik kan ingeven dat dan als basis kan dienen voor het berekenen van de maximum rijafstand. Jij zou dan de standaard kunnen gebruiken, ik zou dan bv 230 Wh/km kunnen ingeven.

Eigenlijk hoeven we niets in te geven gezien het gemiddeld verbruik al in de tripmeters zit. We zouden enkel moeten kunnen selecteren wat hij als basis gebruikt voor de berekening, het huidig verbruik (op dit moment), het normverbruik (201 Wh/km bij een P85D), het gemiddeld verbruik van tripmeter A of het gemiddeld verbruik van tripmeter B.
 
De Energy app is een hulpmiddel maar niet goed genoeg. Hans ik begrijp dat jij graag de consistente aanduiding die er nu is gebruikt. Dat is dan op basis van 201 Wh/km voor een P85D. Tesla zou een optie kunnen toevoegen waarbij de gebruiker zelf zijn gemiddeld verbruik kan ingeven dat dan als basis kan dienen voor het berekenen van de maximum rijafstand. Jij zou dan de standaard kunnen gebruiken, ik zou dan bv 230 Wh/km kunnen ingeven. Allebei gelukkig en het bestaande systeem blijft behouden.
Vandaag zit ik echter regelmatig te hoofdrekenen: reële rijafstand = aangegeven rijafstand - 10 a 20%. Goed voor mijn hoofdrekenen maar niet erg praktisch.

Je kan je actuele schatting toch ook zie op de verbruiksgrafiek? Op basis van je laatste 10, 25 of 50km.

Geloof me bij een Mercedes B -klasse is het op de manier waarop jij het wil en dat is pas rekenen! De vrouw rijdt namelijk dagelijks rond de kerktoren en ik in het weekend op autostrade. .. de voorspelde range klopt dud nooit. :cursing:
 
Met een ICE is dit probleem minder belangrijk. Onze ICE (Volvo V70) geeft 1400 km aan eens volgetankt en je kan effectief meer dan 1000 km rijden. De range is dus veel groter dan de Tesla en er zijn zowat overal tankstations. ICE en Tesla op dat gebied vergelijken gaat niet op.

Ik vraag tevens niet dat Tesla iets gaat veranderen aan de bestaande mogelijkheden. Die mogen rustig blijven.
Ik vraag alleen dat er een 3e optie bij komt (buiten Ideal & Range) waarbij ofwel de gebruiker zijn eigen gemiddelde verbruik kan ingeven (bv. bij mij is dat vrij constant 230 Wh/km), ofwel zoals Jan zegt het gemiddelde verbruik van een van de tripmeters kan genomen worden. Op die manier kan iedereen gewoon kiezen want hem/haar best uitkomt.

En idd bij een Mercedes B moet je nog beter kunnen hoofdrekenen. Maar zeg nu zelf, niet hoofdrekenen als de mogelijkheid er is, dat is toch nog beter.

- - - Updated - - -

Nu nog even iets meer on topic ivm MaxRange.

Zoals ik al zei, mijn auto zijn aangegeven max. range bij SoC 90% is sinds 7.1 gedaald van 354 km naar 344 km. Iemand nog dezelfde ervaring?
 
@RudiDL, mijn punt is niet zozeer dat er ruim voldoende tankstations zijn maar meer dat we van Tesla of andere EV's verwachten dat die een realistische opgave voor de verwachtte range geven terwijl een ICE dat ook nog nooit gedaan heeft. Het Fiatje van mijn vrouw, een TwinAir zou gemiddeld 3,8 l/100km verbruiken. Bij alleen stadsverkeer 4,5 l/100km. Wij hebben m nu 5 jaar, 40k km met een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100km. 87% boven gemiddeld.
Mijn X5 4.0d zou gemiddeld 7,5 l/100km verbruiken. 2 jaar, 60k km met een gemiddeld verbruik van 9,7 l/100km. 30% boven gemiddeld.
Met mijn Tesla zit ik ca. 20% boven gemiddeld, is voor mij al een stuk realistischer.

Dit staat volkomen los van het feit dat ik een range van 500-800km erg prettig zou vinden.
 
Iets over typical. Bij de 70D rekent hij met iets van 185 Wh/km. En dat is echt zo gek niet. Ik hobbel nu mee in verkeer op weg naar Rotterdam en hij staat op 168 Wh/km
Ik denk echt dat jij de enige hier bent op het forum die dat haalt. ik heb geen al te zware voet maar voor dat verbruik te halen moet ik 50-70 km/u rijden.
en nee ik accelereer niet als een gek.
 
1dd30c37a60028792e23f5536ead95e9.jpg


Bijna bij bestemming.
 
Ik denk echt dat jij de enige hier bent op het forum die dat haalt. ik heb geen al te zware voet maar voor dat verbruik te halen moet ik 50-70 km/u rijden.
en nee ik accelereer niet als een gek.
Als er weinig wind is en de temperatuur rond 15 graden, is bij 100 km/u het verbruik op de A2 bij mij precies gelijk aan dat van Hans. Bij nog iets hogere temperatuur van 20 gr. C. en op de cruisecontrol van Den Bosch naar Amsterdam kom ik met mijn Classic S op rond 165 wH/km uit.
 
Zoals ik al zei, mijn auto zijn aangegeven max. range bij SoC 90% is sinds 7.1 gedaald van 354 km naar 344 km. Iemand nog dezelfde ervaring?

Ik zou daar niet teveel aandacht aan geven omdat inherent aan batterijen het nu eenmaal zo is dat de exacte capaciteit lastig te meten valt. Het beste is helemaal volladen en vervolgens helemaal leeg rijden. Dan weet je de capaciteit (en ook dan geldt, hoe hoger je energiegebruik des te minder krijg je uit je batterij ivm verliezen).

Als het gaat om 300 km of meer kunnen rijden: met de 85kWh batterij moet dat geen punt zijn onder voorwaarde dat je je aan de snelheidslimiet houdt. 75 kWh krijg je ongeveer uit je 85 kWh batterij, dus zelfs met 250 Wh/km haal je de 300 nog. Vergeet niet dat veel kortere stukken het energiegebruik enorm doen oplopen, omdat de auto vaak nog wat opwarmt.
 
@Dirk, hier nog een bron die een verklaring geeft voor het verschil tussen de 85 kWh "rated" en de 80 kWh "actual" (slide 12):
http://www.totalbatteryconsulting.c...ort/Extract-from-the-Tesla-battery-report.pdf

heel interessant presentatie, hier zal ik eens mijn tijd voor nemen. Thx !
jammer dat het ganse rapport niet leesbaar (purchase.) is.

maar even wat betreft de capaciteit :
Okashira heeft een test gedaan, ik citeer even uit zijn post :
"For your pleasure, here are individual cell test results Tesla Model S cells, using a 4-wire programmable DC load; cell was charged to 4.20V with a 50mA cut and let to rest for 45 minutes."
"The voltage reading is a separate 4-wire voltage sense, so the cell voltage was really reading 0.010V or less. Now my DC load isn't good at measuring very low current, which it was pulling once it hit 0V, so it reality, it had pulled a little more then shown... maybe 3.35 - 3.4+ Ah."
De grafiek van de test is bijgevoegd.

In de slide staat : actual 3.1 Ah , charged to 4.2V per cell.
Ik zou graag zien waar zij hun 3.1Ah vandaan halen... Hoever hebben ze de cell ontladen ? Niet vergeten dat we nooit de 85kWh uit de batterij kunnen halen, omdat de brick-protection zal ingrijpen.

In de test van okashira is het duidelijk : cell ontladen tot leeg.
(en bijzonder : ze was niet 'bricked'.)


Afgezien van de discussie over Ah; stel ik mij wel de vraag hoe je het best de energie-inhoud van een batterij meet.
Men meet nu de stroom, geintegreerd over de tijd tot Ah, en vermenigvuldigt dit met de nominale spanning.
Maar de spanning blijft uiteraard niet stabiel. Bij hogere SoC ligt deze hoger, bij lagere SoC lager.
Ik zou 'eenvoudigweg' A * V doen (gelijkspanning, dus dat is oke), en dan integeren over de tijd van vol tot leeg.
Afhankelijk van de ontlaadstroom zal men dan zelfs andere waardes bekomen, wegens de interne weerstand - uiteindelijk hebben we niets aan de interne verliezen.
 
De S85 blijkt dus echt een sjoemelbatterij te hebben. Ik ga het hier niet allemaal samenvatten. Ik knip en plak een reactie die de zeer gerespecteerde wk057 heeft geplaatst naar aanleiding van gedetailleerde metingen, rechtstreeks op de CAN bus van Tesla. Een goudmijn aan data overigens.

Klik op het linkje bovenaan voor het gele verhaal!

Even if you just go by RWD version mileages this should have been evident: 265/200 = 1.33 ... pretty close to 77/59.8 = 1.29. Definitely more realistic than 85/60=1.42. The weight difference between the 60 and 85 kWh packs is something like 200 lbs, definitely not significant enough to account for such a discrepancy in range either.

*shrugs*

<rant>
I don't want to derail my own thread here, but in all honesty (and I just posted this in another thread) I now have zero trust for Tesla. I no longer believe any published spec or advertisement/announcement is truthful. If there was any trust left at all, figuring out the real "85" kWh capacity wiped out whatever was left. Then they released the P85D, Tesla used (read: abused) the trust I did have previously to basically swindle me into a pricey trade-up for very little real gain and a promoted feature set that was essentially paid for but unusable until a year later. The way I see it I paid for 691 HP, 285 miles of range, autopilot before summer '15, and an 85 kWh battery. The reality is that I received 463 HP, 247 miles of range, autopilot a year after purchase, and a 77 kWh battery. Sorry Tesla, not falling for your crap ever again. As my own protest I sold off 100% of my rather long TSLA position several months ago (nearly ~3k shares all together). I no longer even own a single share of TSLA because I have no longer have any faith in the company to be honest with customers. That's a surefire way to drive a company into the ground, and I'd have to be an idiot to keep a large investment in such a company.

Now, here's the funny thing. As a 463 HP, 247 miles of range, 77 kWh, AWD EV with autopilot.... it's an amazing damn car. There was absolutely zero need to promote fake specs and lie about the car when the real specs are already the best the market has to offer. It just makes no sense to me whatsoever that Tesla has decided to just promote false and misleading key specifications in order to get more sales in the short term while people slowly work out the truth.
</rant>

Back to hacking...