Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben heel benieuwd hoever je nog bij 0 km range had kunnen doorrijden. Het lukte mij destijds om nog 20 km extra af te leggen.
Toen stond het gele lijntje op 20kW, kwam de auto nauwelijks nog vooruit en besloot ik maar te gaan laden.
Achteraf blijkt dit een wijs besluit te zijn geweest.
De meneer in dit filmpje doet dat niet en rijdt zelfs nog een paar kilometer verder, totdat ...... Dumbass depletes his Tesla battery - YouTube

n.b. ik heb het nog even nagekeken: mijn zero miles protection was niet 5,1kWh maar 3,1 kWh (verbruikt tijdens 20 km rustig rijden) . Daar mag je dan nog 0,4 kWh bij optellen als je tot shut-down doorrijdt.
 
Last edited:
brick :
bij de Roadster was er niet echt een Brick-protection voorzien.

Enkelen zijn er ingeslaagd de batterij helemaal te ontladen, dan is de batterij onherroepelijk stuk. Dit was expliciet vermeld als zijde uitgesloten van garantie (in de kleine lettertjes)
dat heeft toen wat commotie veroorzaakt

Daarom heeft Tesla voor de S een nieuwe politiek : je kàn de batterij niet leeg rijden - daarvoor is de Brick-protection voorzien.
Als de batterij van de S alsnog gebricked wordt zal Tesla deze vervangen onder garantie.
 
Ik ben heel benieuwd hoever je nog bij 0 km range had kunnen doorrijden. Het lukte mij destijds om nog 20 km extra af te leggen.
Toen stond het gele lijntje op 20kW, kwam de auto nauwelijks nog vooruit en besloot ik maar te gaan laden.
Achteraf blijkt dit een wijs besluit te zijn geweest.
De meneer in dit filmpje doet dat niet en rijdt zelfs nog een paar kilometer verder, totdat ......
n.b. ik heb het nog even nagekeken: mijn zero miles protection was niet 5,1kWh maar 3,1 kWh (verbruikt tijdens 20 km rustig rijden) . Daar mag je dan nog 0,4 kWh bij optellen als je tot shut-down doorrijdt.

Haha, was waarschijnlijk niet de eerste keer dat die Dumbass zijn S leeg reed, het eerste nummer in zijn contacts is 'affordable towing' !
 
Bij mij is een full charge 400km en een daily charge 350km typical range. Wat ik alleen niet begrijp is dat ik die typical range bij lange na niet haal, zelfs niet als ik zuiniger dan typical rij. Ik had tot 350 opgeladen en na 250km was er nog maar 20km range over en had hij volgens de display op het dashboard 55.6kWh sinds laatste charge gebruikt met gemiddeld verbruik van 218. Als ik daar de 5kWh brick protection en 9kWh range ranging bij optel kom ik op 70kWh. Ik heb toch echt een 85kWh batterij.
 
Bij mij is een full charge 400km en een daily charge 350km typical range. Wat ik alleen niet begrijp is dat ik die typical range bij lange na niet haal, zelfs niet als ik zuiniger dan typical rij. Ik had tot 350 opgeladen en na 250km was er nog maar 20km range over en had hij volgens de display op het dashboard 55.6kWh sinds laatste charge gebruikt met gemiddeld verbruik van 218. Als ik daar de 5kWh brick protection en 9kWh range ranging bij optel kom ik op 70kWh. Ik heb toch echt een 85kWh batterij.

Die 218 klopt niet. 55,6 kWh / 250 km is 222,4 Wh/km. 20 km * 222,4 Wh = 4,45 kWh. Bij normal charge heb je 67,4 kWh tot je beschikking. 67,4 - 4,5 - 55,6 = 7,1 kWh onbekend.
Bij 67,4 kWh en 222 Wh/km heb je 303 km bereik en geen 350. Hoe heb je onder de typica kunnen rijden met een gemiddelde van boven de 200 Wh/km?
 
Die 218 klopt niet. 55,6 kWh / 250 km is 222,4 Wh/km. 20 km * 222,4 Wh = 4,45 kWh. Bij normal charge heb je 67,4 kWh tot je beschikking. 67,4 - 4,5 - 55,6 = 7,1 kWh onbekend.
Bij 67,4 kWh en 222 Wh/km heb je 303 km bereik en geen 350. Hoe heb je onder de typica kunnen rijden met een gemiddelde van boven de 200 Wh/km?

Die 218 klopt wel, want de afgelegde afstand was niet 250 maar 254,8 (55,6/254=218,9). Mijn voorbeeld is niet gelukkig gekozen, want 218 is inderdaad niet onder typical, maar punt blijft die 7.1 kWh onbekend.

- - - Updated - - -

55.6 + 4 (20 km) + 10 (350-400 km) + 5 (zero miles) + 4 (brick) = 78,6 kWh.

Heb je die 250 km wellicht verdeeld over meerdere dagen gereden en heb je Range Mode soms uit staan ?

Die heb ik inderdaad verdeeld over meerdere dagen gereden, en dat verhoogd het gemiddelde verbruik, maar waar het om gaat is de optelsom. Die klopt niet.
 
350 km bij normal charge is 193 (afgerond) Wh/km voor typical. Kunnen anderen aangeven of dit klopt? Ik dacht dat het 197 was.

67,4-55,6 = 11,8 kWh voor 20 km. Dat geeft 590Wh/km. Dus ik zou even naar Tesla gaan en vragen of zij een verklaring hebben.

 
Die heb ik inderdaad verdeeld over meerdere dagen gereden, en dat verhoogd het gemiddelde verbruik, maar waar het om gaat is de optelsom. Die klopt niet.

Het verbruik van een stilstaande auto wordt niet meegerekend in het totaal aantal verbruikte kWh's.
Over meerdere dagen gerekend kan je dus best wel wat kWh's kwijtraken.
Met de ENERGY SAVINGS instellingen kan je dit verbruik beperken.

De enige goede test die je kunt doen is de auto laden en dan direct een paar honderd kilometer rijden, zonder tussenpozen en zonder lang stil te gaan staan. Je zult dan zien dat de optelsom wel klopt.

Gisteren reed ik direct na laden 80% (314 km) in één keer 224,1 km. Je ziet dat 224,1 x 232 Wh/km precies 52,0 kWh is.
Toen ik op bestemming aankwam had ik nog 35 km over. Een full charge bij mij is 391 km.
Som: 52,0 + 35 x 200Wh + (391-314) x 200Wh + 5,0 (zero protection) + 4,0 (brick) = 83,4 kWh
Het verschil 85,0 - 83,4 = 1,6 kWh (8km) is mijn afname van de capaciteit.

Afbeelding 1186.jpg
 
Last edited:
Dat zal ik zeker eens gaan doen. Heeft iemand weleens uitgerekend wat het verbruik bij stilstand is?

Het verbruik van een stilstaande auto wordt niet meegerekend in het totaal aantal verbruikte kWh's.
Over meerdere dagen gerekend kan je dus best wel wat kWh's kwijtraken.
Met de ENERGY SAVINGS instellingen kan je dit verbruik beperken.

De enige goede test die je kunt doen is de auto laden en dan direct een paar honderd kilometer rijden, zonder tussenpozen en zonder lang stil te gaan staan. Je zult dan zien dat de optelsom wel klopt.

Gisteren reed ik direct na laden 80% (314 km) in één keer 224,1 km. Je ziet dat 224,1 x 232 Wh/km precies 52,0 kWh is.
Toen ik op bestemming aankwam had ik nog 35 km over. Een full charge bij mij is 391 km.
Som: 52,0 + 35 x 200Wh + (391-314) x 200Wh + 5,0 (zero protection) + 4,0 (brick) = 83,4 kWh
Het verschil 85,0 - 83,4 = 1,6 kWh (8km) is mijn afname van de capaciteit.

View attachment 84150
 
Met Energy Savings OFF is het verbruik bij stilstand ca. 8 - 10 km range per 24 uur.
Met Energy Savings ON is het verbruik bij stilstand ca. 2 - 5 km range per 24 uur.
Bij meerdere dagen stilstand is het verbruik de eerste dag het hoogst en neemt in de dagen daarop af.
Dit verbruik bij stilstand wordt vampire drain genoemd.
 
Met Energy Savings OFF is het verbruik bij stilstand ca. 8 - 10 km range per 24 uur.
Met Energy Savings ON is het verbruik bij stilstand ca. 2 - 5 km range per 24 uur.
Bij meerdere dagen stilstand is het verbruik de eerste dag het hoogst en neemt in de dagen daarop af.
Dit verbruik bij stilstand wordt vampire drain genoemd.

Korte meting van gisteren kan dit bevestigen. In precies 14 uur is het bereik 3 km afgenomen. Dit is met energy savings on maar wel met always connected. Vertaald naar 24 uur en rekening houdend met afronding is dit 4 - 6.
Even terugrekenen met de 7.1 kWh: die is ongeveer 36 km bereik. De tijd tussen laden was exact 6 dagen. Dit komt neer op precies 6km vampire drain per dag. De reden dat ik hier tegenaan loop is dat ik thuis geen lader heb. 6km range = 6x200=1200Wh in 24 uur = 1200/24 = 50W. Blijkbaar gebruikt de Tesla bij stilstand, met energysaving aan, 50 Watt. Dat is best veel, zeker gezien Enegy Savings aan staat.
 
Dit weekend een weekendje weg geweest.
Gisteren vertrokken met een volle accu (379 typical) en 170km afgelegd met 198 als gemiddeld verbruik. Vandaag op de terug weg 180 km gereden en het verbruik is gestegen naar 205. Nu gaf de auto na 350 km en 70 kWh aan dat de accu leeg was, of te wel ik kon nog maar 0 km rijden. Een kleine 9 maanden geleden had ik dit pas na 372 km en had ik 75,9 kWh gebruikt. Komt dit door de software updates dat de auto eerder aangeeft dat hij leeg is?
 
Dit weekend een weekendje weg geweest.
Gisteren vertrokken met een volle accu (379 typical) en 170km afgelegd met 198 als gemiddeld verbruik. Vandaag op de terug weg 180 km gereden en het verbruik is gestegen naar 205. Nu gaf de auto na 350 km en 70 kWh aan dat de accu leeg was, of te wel ik kon nog maar 0 km rijden. Een kleine 9 maanden geleden had ik dit pas na 372 km en had ik 75,9 kWh gebruikt. Komt dit door de software updates dat de auto eerder aangeeft dat hij leeg is?

Hoeveel km/u heb je gereden om deze mooie waarden te halen?
 
Hoeveel km/u heb je gereden om deze mooie waarden te halen?

Vorig weekend ben ik naar Berlijn geweest... Goede temperatuur en lang rijden maakten het mogelijk het grootste stuk 130 te rijden, met af en toe pieken (bijv. een half uurtje 160-230):biggrin: en daarbij te eindigen op 200 wh/km over de hele trip....

Met opstartverliezen op kortere (<50km) routes (1e minuten altijd hoger verbruik, ik verwacht dat dat door batterijtemp wordt bepaald) dan start ik meestal met 110 en ga later naar 130.... ook dan ca 200 wh/km.

Ik denk dat berg dus overwegend 120-130 heeft gereden (combi verbruik en afstand inschattende....)
 
@hans ik kwam met 210 aan op de bestemming. Hierna nog een kleine 15 km gereden. Maar mij lijkt 5 kWh aan vampire drain voor 1 nachtje veel, always connect staat uit.

@Germinal op de heen weg 120 op de cruise control en enkele stukken 100 waar het 100 was.Toen ik 100 reed zat ik op een gegeven moment op 165 als verbruik. Was zelf ook verbaasd over het lage verbruik. Op de terugweg max 113 en nog 15 km achter een vrachtwagen gereden omdat die totaal geen verlichting had, zaten zelfs geen lampen in de lichtunit