Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Baas boven baas (facebook Björn)
ImageUploadedByTapatalk1440315493.236583.jpg
 

Uit dat artikel nog: ‘Maar mijn conclusie is dat het voor Tesla’s in tijd gemeten het efficiëntst is rond de 110 à 115 kilometer per uur te rijden. Wij hebben dat tijdens de vakantie ook gedaan en moesten dan elke drie uur stoppen om de accu op te laden. Binnen veertien uur hebben we zo 1.100 kilometer afgelegd, inclusief lunchen en diner terwijl de auto geladen werd.

Mijn conclusie: een conclusie is heel moeilijk te trekken. Wij reden 1.550 km in 20 uur, inclusief ongeveer een uur aan files en de Gotthard pas i.p.v. de tunnel, van Italië naar Voorburg. Waar het kon heb ik max op de CC gereden (dus 177 km/u) en voor het overige zeker 130 km/u, dat gold voor het grootste deel tussen de CH/D grens en D/NL. Veel SuC's, dus vaak gestopt, sanitair en fastfood duurde meestal langer dan laden (3 kids...).

Gemiddeld dus vrijwel gelijk maar toch net iets sneller dan Maarten.

Was hard rijden dan slimmer? Geen flauw idee. Minder slim was het niet. Ik ben opgehouden hier over na te denken. Doe gewoon waar ik zin in heb, en dat is zeker in D, met de vele SuC's, echt geen issue meer.
 
hangt volgens mij helemaal af van de afstand tot de volgende supercharger. Extra snel rijden om dan leger aan te komen levert waarschijnlijk tijdwinst op want laden gaat sneller. Zeker als dat het verschil maakt tussen laden van 20% naar 90% of van 0% naar 70%.
 
hangt volgens mij helemaal af van de afstand tot de volgende supercharger. Extra snel rijden om dan leger aan te komen levert waarschijnlijk tijdwinst op want laden gaat sneller. Zeker als dat het verschil maakt tussen laden van 20% naar 90% of van 0% naar 70%.

We hebben hier al eerder discussie over gehad en hebben toen inderdaad de conclusie getrokken dat de afstand tussen de SuC de belangrijkste factor is. Hoe kleiner hoe beter, in theorie want in praktijk gaat de tijd van het het rijden van/naar de SuC, het aan/afkoppelen etc. natuurlijk ook meetellen.
Zie ook de berekening destijds heb gemaakt: http://daglievemensen.nl/tesla/files/reistijd_laadtijd.xlsx
 
Ik wil het graag toch vooral simpel houden.. heb geen zin in gereken onderweg of het in de gaten moeten houden van de tripplanner..
afgelopen zomer naar Italië heen en terug - 1600 km. van SuC naar SuC. Bij elke SuC even kijken naar welke je precies qua volgende gaat rijden.. ook ls het maar 125 km verder is..en dan laden tot 1,5 keer de afstand tot die SuC. Daarna kan je gewoon meerijden met het verkeer en waar mogelijk echt tempo maken.. je houdt bijna altijd nog wat reserve over voor onverwachte omleidingen enzo.. en je hoeft verder nergens op te letten.. alleen als je een flink stuk krijgt met ongelimiteerde snelheid en je 180 gaat rijden is het verstandig een beetje op te gaan letten -;) Maar dat kan op steeds minder plaatsen langdurig in D. Ook onze kinderen vonden dit een heel relaxte maner van rijden - lekker regelmatig even stoppen en benen strekken.. en relaxed thuiskomen !

- - - Updated - - -


Respect, wow! Dat is serieus netjes, heeel, heeel netjes!

Natuurlijk allemaal heel netjes.. maar laten we wel wezen, wat heb je er aan ? een wagen van een ton en dan met een snelheid van een brommobiel 700 km gaan afleggen ?? ... vind het eigenlijk allemaal vrij zinloos gedoe..

brommobiel.jpg

"Een bijzondere 'vangst ' van de politie. Agenten plukten een bejaard echtpaar in een scootmobiel van de snelweg.
De politie werd getipt over de levensgevaarlijke situatie, die het bejaarde stel had veroorzaakt.

Levensgevaarlijk!
Het echtpaar reed met 45 kilometer per uur vanuit Varseveld richting Doetinchem. Een motoragent plukte het gevaarlijke stel van de weg.
Gevalletje van dementie? De bejaarde man verklaarde een verkeerde afslag te hebben genomen. Het echtpaar heeft een bon gekregen en is daarna naar de juiste weg begeleid."
 
Last edited:
Ik heb de gegevens maar weer eens bijgewerkt. De spreadsheet heeft indrukwekkende vormen aangenomen! Met name de Stats en Charts zijn leuk om eens even in te neuzen.

Helaas ben ik ergens een hoop range kwijt geraakt. Ik vraag me wel af of er in de auto iets niet mis gaat met het algoritme. Ik ben een tijd geleden overgestapt om de range in een percentage uit te drukken. Sinds die tijd, heb ik (in kilometers) véél minder range. Typical was 374, is nu 360.
Er valt me sinds die overstap wel iets op. Toen in nog mijn instellingen op Km had staan, was na het laden mijn range X. Vervolgens staat de auto nog een middagje stil, en dan verlies ik bijvoorbeeld 4 kilometer (oid). Dat gebeurt me echter bij de percentage instelling niet mee. Ik laad op tot 70%. als dat om 11:00 's ochtends is bereikt, dan staat er om 17:00 nog steeds 70%. Da's te mooi om waar te zijn. Ik ben nu net een range charge gedaan (450 rated) en ik denk dat ik daarna maar weer eens op kilometers instel.

Dit alles doet me vermoeden dat ergens een foutje zit in een prediction model. Echte Data Scientists zijn dan ook bijna niet te vinden; alhoewel Tesla wel een soort Data Mekka is. Het zou leuk zijn als ze alle data die ze over onze auto verzamelen geanonimiseerd ter beschikking zouden stellen. Tot zo ver het wishful thinking.

Vraag blijft, wie gebruikt nog meer percentage instellingen, wat zijn jullie ervaringen? Dirk; ik meen me een post hierover van jou te herinneren?
 
Ik heb de gegevens maar weer eens bijgewerkt. De spreadsheet heeft indrukwekkende vormen aangenomen! Met name de Stats en Charts zijn leuk om eens even in te neuzen.

Helaas ben ik ergens een hoop range kwijt geraakt. Ik vraag me wel af of er in de auto iets niet mis gaat met het algoritme. Ik ben een tijd geleden overgestapt om de range in een percentage uit te drukken. Sinds die tijd, heb ik (in kilometers) véél minder range. Typical was 374, is nu 360.
Er valt me sinds die overstap wel iets op. Toen in nog mijn instellingen op Km had staan, was na het laden mijn range X. Vervolgens staat de auto nog een middagje stil, en dan verlies ik bijvoorbeeld 4 kilometer (oid). Dat gebeurt me echter bij de percentage instelling niet mee. Ik laad op tot 70%. als dat om 11:00 's ochtends is bereikt, dan staat er om 17:00 nog steeds 70%. Da's te mooi om waar te zijn. Ik ben nu net een range charge gedaan (450 rated) en ik denk dat ik daarna maar weer eens op kilometers instel.

Dit alles doet me vermoeden dat ergens een foutje zit in een prediction model. Echte Data Scientists zijn dan ook bijna niet te vinden; alhoewel Tesla wel een soort Data Mekka is. Het zou leuk zijn als ze alle data die ze over onze auto verzamelen geanonimiseerd ter beschikking zouden stellen. Tot zo ver het wishful thinking.

Vraag blijft, wie gebruikt nog meer percentage instellingen, wat zijn jullie ervaringen? Dirk; ik meen me een post hierover van jou te herinneren?

Réne,
ik heb exact dezelfde ervaring.

Ik zat in maart, na een batterijwissel, op 399.
Altijd de aanduiding op % gehouden, tot ik enkele weken terug de statistieken hier wou aanvullen.

Plots range 362km ! Auw.
Ik heb intussen nog 3 maal tot 100% geladen, 362,360,360.

Ik wil wel eens de duur-test rijden : batterij van 100% naar 0% in één rit, en dan kijken hoeveel energie ik werkelijk uit de batterij haal.
Maurice doet mee.
Probleem is tijd vinden... hopelijk volgende weekend.