Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Ik schreef elders al in een reactie op een andere post dat volgens mij de metingen en de voorspellingen volledig van het padje af zijn. Ik krijg ook nog maar 332 km er in op 90%. Geen verschil na range charges, 100% komt uit op 367. Ik ga er van uit dat het met een software update wel weer wordt rechtgezet.

Dat zou wel eens heel goed kunnen gezien het aantal posts van classic rijders die abnormale cijfers te zien krijgen. Jammer dat de firmware versie niet meer ingevuld kan worden in de max range sheet. Dan konden we daar ook nog proberen iets uit te leren.
 
De berekeningen van Tesla zelf zijn onderweg vaak van slag soms blijft de optelsom van gereden km vele km gelijk en dan weer zie je de optelsom van gebruikt kW niet meer oplopen.
vanmiddag na 50,4 km gereden te hebben gaf de grafiek een gemiddeld verbruik van 220 aan en de tripmeter 193 ...ra ra.

De Tripmeters van Tesla slaan met grote regelmaat op hol sinds v7. Het heeft niets te maken met (klimaat) instellingen is mijn ervaring. Vannacht geladen, vanmorgen een rit over 59 km. De tellers horen dan gelijk te lopen tijdens de rit. Dat doen ze het eerste gedeelte ook. Maar na +/- 50 km zie ik ineens een verschil van 4,1 km en 17Wh tussen de tellers (zie image). 17 Minuten en 6,5 km verder op de plaats van bestemming geven de km tellers weer een gelijk aantal kilometers aan (zoals het hoort) en tonen de energiemeters nog een verschil van 3 Wh. Dit verschijnsel komt bij bijna elke eerste rit na laden wel voor. Je zit niet steeds op de tellers te kijken, dus wanneer de verschillen precise ontstaan weet ik niet.

tripmeter-slaat-op-hol.jpg


- - - Updated - - -

Ik schreef elders al in een reactie op een andere post dat volgens mij de metingen en de voorspellingen volledig van het padje af zijn. Ik krijg ook nog maar 332 km er in op 90%. Geen verschil na range charges, 100% komt uit op 367. Ik ga er van uit dat het met een software update wel weer wordt rechtgezet.

Ik zit nu op typical 329 km bij 90% en de laatste 100% charge van een paar weken geleden zat op 370 km. Maar ik heb afgelopen zomer (voor V7) al 326 km op 90% gezien en 366 km op 100%. Na V7 had ik zelfs even 334 km bij 90%, maar dat is de laatste weken dus teruggelopen naar 329 km (door het koudere weer?)
 
Mijn 90% range geeft nu nog maar 305 km op (63.000km, buitentemp 9 C). Dat begint snel de verkeerde kant op te gaan. Al wat tips gekregen van Service centre, die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:
- 3 keer laden vanaf bijna nul km range (bekende tip)
- de auto eerst een uur laten staan en dan beginnen met laden tot 90%
- de auto weer een uur laten staan met volle accu voordat je gaat rijden
Toch sowieso naar laten kijken bij de volgende afspraak.
 
Mijn 90% range geeft nu nog maar 305 km op (63.000km, buitentemp 9 C). Dat begint snel de verkeerde kant op te gaan. Al wat tips gekregen van Service centre, die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:
- 3 keer laden vanaf bijna nul km range (bekende tip)
- de auto eerst een uur laten staan en dan beginnen met laden tot 90%
- de auto weer een uur laten staan met volle accu voordat je gaat rijden
Toch sowieso naar laten kijken bij de volgende afspraak.

305 Km is inderdaad bizzar weinig voor een S85, dat is nieuw voor mij. Lijkt me wel een discussie met het Service Centre waard. Ikzelf heb ook een S85 van November 2013 met 80K op de teller. De 90% charge heeft nooit een hoger getal getoond dan 343 km. Dus wat dat betreft valt de degradatie naar 329 km nog wel mee. Ik ga je tips eens opvolgen. Thanks!
 
Wordt er nou aangeraden om tijdens woon/werk-verkeer de accu tot 80% of tot 90% op te laden (limit te zetten)?
In Tilburg is hij voor mij op 80% gezet, en woon/werk zal dan dagelijks iets van 30/40km per rit zijn.

Hangt er van af hoe belangrijk de levensduur van de batterij voor jou is. Je hebt een korte woon/werk dus veel mogelijkheden.
Ik zou eerst hier eens naar kijken alvorens je een mening te vormen: Professor Jeff Dahn - WIN Seminar Series - YouTube
Zelf cycle ik bewust tussen 30 en 70% SoC.
 
De Tripmeters van Tesla slaan met grote regelmaat op hol sinds v7. Het heeft niets te maken met (klimaat) instellingen is mijn ervaring. Vannacht geladen, vanmorgen een rit over 59 km. De tellers horen dan gelijk te lopen tijdens de rit. Dat doen ze het eerste gedeelte ook. Maar na +/- 50 km zie ik ineens een verschil van 4,1 km en 17Wh tussen de tellers (zie image). 17 Minuten en 6,5 km verder op de plaats van bestemming geven de km tellers weer een gelijk aantal kilometers aan (zoals het hoort) en tonen de energiemeters nog een verschil van 3 Wh. Dit verschijnsel komt bij bijna elke eerste rit na laden wel voor. Je zit niet steeds op de tellers te kijken, dus wanneer de verschillen precise ontstaan weet ik niet.



- - - Updated - - -
Ik heb precies dezelfde ervaring met mijn Classic. De tellers lopen niet gelijk op omdat ze allebei regelmatig minuten lang stil staan.Ook klopt het verbruik niet met de tripmeter (bijv. last 10 km).

Sinds V7 is er trouwens wel meer aan de hand, maar het zijn vooral kleinere zaken. SeC is op de hoogte.
 
Bij ons laden we hem normaal gesproken zo rond 70% vol. Meer hebben we normaal gesproken niet nodig. Dat zou dus heel gunstig moeten zijn. In afwachting van een nieuwe aansluiting komende maandag moeten we hem laden aan 220 V met de UMC. Ook hiervan zegt men bij het service centre dat het eerder een positieve dan een negatieve invloed zou hebben, vanwege het langzame laden.
 
Mijn 90% range geeft nu nog maar 305 km op (63.000km, buitentemp 9 C). Dat begint snel de verkeerde kant op te gaan. Al wat tips gekregen van Service centre, die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:
- 3 keer laden vanaf bijna nul km range (bekende tip)
- de auto eerst een uur laten staan en dan beginnen met laden tot 90%
- de auto weer een uur laten staan met volle accu voordat je gaat rijden
Toch sowieso naar laten kijken bij de volgende afspraak.

Het probleem met dit soort tips is dat ze niet onderbouwd zijn. Ik wil vooral graag weten "waarom".
Zo weten we dat, als de cellen niet in balans zijn (= allemaal hetzelfde voltage aangeven bij een bepaalde SoC), het balancing mechanisme pas getriggerd wordt als je laadt tot meer dan 93%. De reden dat dit op 93% gebeurt is dat de meest nauwkeurige meeting pas kan gebeuren in de "constant current" fase van het laden en die fase gaat in helemaal aan het einde van een laadcyclus. Op basis van de gemeten waarden, berekent het BMS hoe lang de balancing moet duren. Er kan maar een klein stroompje lopen tussen de cellen waardoor balancing minuten, uren tot zelfs verschillende dagen kan duren. De wagen moet hiervoor niet stil staan of een hoge SoC hebben. De balancing gaat gewoon door zonder dat je hier iets van merkt. Het volstaat ongeveer 1 keer per kwartaal deze balancing oefening te doen indien je niet regelmatig een range charge doet. Mensen die regelmatig een range charge doen, zullen geen unbalanced cellen hebben.

Balancing is echter maar een kleine factor in het geheel. Het belangrijkste is het BMS in een situatie brengen waarbij die de werkelijke chemische capaciteit van je batterij kan meten en dat lukt enkel indien je, liefst 3 keer na mekaar, tot 100% laadt, rijdt tot dicht bij de 0% en vervolgens opnieuw tot 100% laadt.

Belangrijk om te onthouden is dat de range die je ziet in de wagen een berekende waarde is (= een schatting door het BMS) en die meestal niet volledig klopt met de werkelijke capaciteit van je batterij. Tesla tracht dit natuurlijk zo goed mogelijk in te schatten maar er bestaan geen mirakels voor.

Als je er geen "last" van hebt omdat je dagelijks de limiet van je range niet gebruikt, hoef je je over deze dingen geen zorgen te maken. Mijn advies is wel bij elke range charge de gegevens in te vullen in de tracking sheet die we hebben. Op deze manier kan je zien of je resultaten plots ongewoon beginnen af te wijken van het statistisch gemiddelde.
 
Last edited:
Mijn 90% range geeft nu nog maar 305 km op (63.000km, buitentemp 9 C). Dat begint snel de verkeerde kant op te gaan. Al wat tips gekregen van Service centre, die ik hier nog niet voorbij heb zien komen:
- 3 keer laden vanaf bijna nul km range (bekende tip)
- de auto eerst een uur laten staan en dan beginnen met laden tot 90%
- de auto weer een uur laten staan met volle accu voordat je gaat rijden
Toch sowieso naar laten kijken bij de volgende afspraak.

305km is 90%? Dat vind ik wel heel erg weinig.. 108.000km en 332km op 90% hier. Is er niet gewoon wat mis met de batterij?
 
afgelopen nacht dus opgeladen tot 80%
vanmorgen voor vertrek 368km rated en 295 typical
constant de tripmeters in de gaten gehouden en dat is echt chaos soms tot ruim 10 km geen verandering, ooit bovenste trip meter dan weer de onderste dagmeter
vanmorgen de heenweg 110,5 km met 216 wh/km
vanmiddag retour 110,6 met 175 wh/km :confused:
gemiddeld 221,5 gebruik 46,3 kw en 209 wh/km gemiddeld
aangekomen met 35 typica en 44 rated

De verhoudingen zijn gelijk met gisteren
lading .........................90%.......versus 80%
start met ....................331 km versus 295 km
thuis aankomen met ......65 km versus 35km
gereden......................225 km versus 221 km
verbruikt.................... 45,4 kw versus 46,3 kw
over typical................... 65 km versus 35 km
verbruik verwarming ......30 km versus 30 km equivalenten

straks rijd ik de accu leeg en vannacht een range charge
IMG_0945.JPG

Accu gesqeezed en uit een 80% lading 260km kunnen persen.
uitgekomen ook op een typical gebruik van 205 (de telwaarde voor een P85+)
hij is nu een range charge aan het doen en morgenvroeg ........
rit van vandaag
90% lading en 331 km typical
225,1 km gereden met 45,4 kWh en gemiddeld 202 Wh/km
restant typical 67 km en 83 rated
concreet betekend het dat ik rijdend op typical met 90% lading 292 km ver zal komen
40km equivalenten voor verwarming ed.
range mode off
donderdag volgt een range charge
 
Last edited:
Accu gesqeezed en uit een 80% lading 260km kunnen persen.
uitgekomen ook op een typical gebruik van 205 (de telwaarde voor een P85+)
hij is nu een range charge aan het doen en morgenvroeg ........

Het BMS trainen begint met een range charge, dan liefst in 1 trek leeg rijden (hoe gelijkmatiger, hoe beter) en vervolgens opnieuw een range charge. Zo kan hij het beste meten welke de echte capaciteit is van de batterij. Vanaf 0 naar 100% laden brengt je dus naar het beginpunt van deze oefening. Eventueel nog even naar de tekening op MaxRange - Page 80 kijken.
 
vanmorgen 366 km range typical en 457 rated
vandaag 222,6 km gereden en 123 km over na thuiskomst verbruik 46,7 kw a 110 Wh/km
Morgen een rit van 300 km dus vancht weer range charge en morgen avond leeg rijden zodat vrijdag een optimale meting kan plaats vinden

Ik wil de sheet bijwerken maar kom er niet in ?? vraagt om een `google drive account
 
Inderdaad, er heeft iemand aan de knoppen zitten draaien...

PS: Dirk, zou het niet handig zijn om op je eerste post een link te zetten naar de meest actuele grafiek? Want die stond blijkbaar niet in die Google-sheet.
 
vanmorgen 366 km range typical en 457 rated
vandaag 222,6 km gereden en 123 km over na thuiskomst verbruik 46,7 kw a 110 Wh/km

Lijkt nu weer helemaal goed te zijn. Als je 123 * 210 Wh/km neemt heb je 25.8 + 46,7 = 72.5 kWh uit de batterij gehaald. En dan reken ik de onder 0 km niet mee. Beetje verlies van capaciteit en oorspronkelijk zo'n 75 kWh is volgens mij correct.
 
Vandaag 1e range charge met de 70 gedaan....
369 Typical op de app, 368 in de auto... En thuisgekomen nog 317 over na 50 km met 184 Wh / km....
Sheet wordt nog wel ingevuld...

En ook iemand met een 90D gezien die typical 409 had bij 100%....
 
Iemand had de instellingen van de sheet veranderd, waardoor er niet meer ingevuld kon worden.
Ik heb dat zojuist hersteld en de optie aangevinkt dat de edit rechten niet meer aangepast kunnen worden. :)

Overigens heb ik zelf (wegens tijdgebrek) het beheer van de sheet een beetje losgelaten. Matteo ging er zo voortvarend mee aan de slag (en wilde er het liefst ook veelvuldig over sparren) dat ik het verder aan hem heb overgelaten.
Mocht je opmerkingen/vragen/ideeën over de sheet hebben, dan kun je deze kwijt op het tabblad 'feedback'. Matteo zal daar waarschijnlijk snel op reageren. ;-)