CO2CLEAN
Olivier Willemsen
Het beste is om een keer 100% te laden en dan gaan rijden, liefst in 1 keer leeg rijden en dan kijken hoeveel kWh je hebt verbruikt. Dat afgezet tegen 85 - 4 brick en 2 of 3 % onder nul geeft de degradatie weer. Mogelijk een keer herhalen. Dit laat de degradatie zijn. De typical aanduiding verandert regelmatig door aanpassingen in updates. Verder denk ik dat het meevalt alleen Merijn is opvallend.
Helemaal eens. We moeten geen generale uitspraken doen op basis van een enkel geval. Zoals gezegd is het nu eenmaal erg lastig om als "gewone" gebruiker de echte capaciteit te meten. Overigens lijkt het erop dat de 85 kWh geen 85 kWh is, maar zo'n 81,8 kWh. Zie het Amerikaanse gedeelte omtrent cijfers en onderzoek van o.a. wk057. Hierbij de link naar een draadje: Tesla's 85 kWh rating needs an asterisk (up to 81 kWh, with up to ~77 kWh usable)