Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MaxRange

This site may earn commission on affiliate links.
Het beste is om een keer 100% te laden en dan gaan rijden, liefst in 1 keer leeg rijden en dan kijken hoeveel kWh je hebt verbruikt. Dat afgezet tegen 85 - 4 brick en 2 of 3 % onder nul geeft de degradatie weer. Mogelijk een keer herhalen. Dit laat de degradatie zijn. De typical aanduiding verandert regelmatig door aanpassingen in updates. Verder denk ik dat het meevalt alleen Merijn is opvallend.

Helemaal eens. We moeten geen generale uitspraken doen op basis van een enkel geval. Zoals gezegd is het nu eenmaal erg lastig om als "gewone" gebruiker de echte capaciteit te meten. Overigens lijkt het erop dat de 85 kWh geen 85 kWh is, maar zo'n 81,8 kWh. Zie het Amerikaanse gedeelte omtrent cijfers en onderzoek van o.a. wk057. Hierbij de link naar een draadje: Tesla's 85 kWh rating needs an asterisk (up to 81 kWh, with up to ~77 kWh usable)
 
Helemaal Overigens lijkt het erop dat de 85 kWh geen 85 kWh is, maar zo'n 81,8 kWh. Zie het Amerikaanse gedeelte omtrent cijfers en onderzoek van o.a. wk057. Hierbij de link naar een draadje: Tesla's 85 kWh rating needs an asterisk (up to 81 kWh, with up to ~77 kWh usable)
Vreemd dan dat ik 423 km MaxRange krijg, dat zou neerkomen op 80,37 kWh usable @ 190 Wh/km typical verbruik. Maar ik weet niet hoe de Tesla de typical range exact berekent dus het blijft lastig om een uitspraak te doen over kWh's.
 
Vreemd dan dat ik 423 km MaxRange krijg, dat zou neerkomen op 80,37 kWh usable @ 190 Wh/km typical verbruik. Maar ik weet niet hoe de Tesla de typical range exact berekent dus het blijft lastig om een uitspraak te doen over kWh's.

Helemaal eens dat het raar is en jouw gegevens zijn (samen met een aantal anderen) dan ook reden om verder onderzoek te doen om te bepalen in hoeverre de metingen van wk057 kloppen. Is jouw typical 190 Wh/km? Het blijft ook lastig om te bepalen hoe zuiver de "maxrange" aanduiding is.
 
Het probleem is dat de capaciteit en de range 2 verschillende dingen zijn. Je kan de range van toen je de wagen kocht niet vergelijken met de range nu omdat Tesla sleutelt aan het algoritme. Enkel de capaciteit kan je vergelijken. Dit kan door de wagen na een range charge eens helemaal leeg te rijden of via een CAN bus logger.
 
Vorige week nog een range charge gedaan, maar kom helaas niet meer verder dan 363 km.
In de praktijk kan ik dan zo'n 245 km rijden (onder niet optimale omstandigheden, zie foto).
Als ik het aantal beschikbare kWh deel door m'n ATA van 230 Wh/km zou ik een praktische range van 287 km hebben. Dit maakt een road trip toch best nog een uitdaging in winterse omstandigheden...

View attachment 110798

Mijn rijstijl is vergelijkbaar met die van jou (ATA zit op 260Wh/km), en ook ik zie dat mijn praktische range erg beperkt is (ook <300km). Ik zal binnenkort eens weer een paar keer range-chargen. Maar ik vraag me nu wel even af of het structureel (relatief) snel leegtrekken van de accu wellicht van invloed is op het BMS.
 
Dan toch even graag jullie reactie. Mijn auto is nu 1 naar oud, 21k op de teller. Ik zal morgen even een full charge doen, maar voor zover ik me kan herinneren kwam ik de vorige keer niet boven de 364 km op een 100% lading. Ik schrik daar toch wel fors van. Als dat zo nog een paar maanden voort zet wordt de range wel erg beperkt. Volledig leeg en vol etc heb km al een aantal keer gedaan, dus daar zal ook geen enorme winst te behalen zijn. Is dat volgens jullie acceptabele en normale degradatie?
 
Dan toch even graag jullie reactie. Mijn auto is nu 1 naar oud, 21k op de teller. Ik zal morgen even een full charge doen, maar voor zover ik me kan herinneren kwam ik de vorige keer niet boven de 364 km op een 100% lading. Ik schrik daar toch wel fors van. Als dat zo nog een paar maanden voort zet wordt de range wel erg beperkt. Volledig leeg en vol etc heb km al een aantal keer gedaan, dus daar zal ook geen enorme winst te behalen zijn. Is dat volgens jullie acceptabele en normale degradatie?

Geen reden voor zorgen, de degradatie is de eerste paar maanden het sterkst. Bovendien is het volledig opladen en je maxrange uitlezen niet de meest betrouwbare methode. Beter (maar niet perfect) is om na het 100% laden, de batterij bijna leeg te rijden en uit te lezen hoeveel kWh je hebt kunnen gebruiken. Weet dat een 85 kWh rond de 77-78 kWh bruikbare energie lijkt te hebben als deze spiksplintertje nieuw is.
 
Dan toch even graag jullie reactie. Mijn auto is nu 1 naar oud, 21k op de teller. Ik zal morgen even een full charge doen, maar voor zover ik me kan herinneren kwam ik de vorige keer niet boven de 364 km op een 100% lading. Ik schrik daar toch wel fors van. Als dat zo nog een paar maanden voort zet wordt de range wel erg beperkt. Volledig leeg en vol etc heb km al een aantal keer gedaan, dus daar zal ook geen enorme winst te behalen zijn. Is dat volgens jullie acceptabele en normale degradatie?

Ik zit met 110.000km en 2,5 jaar nog op 369km. Ik maak mij geen zorgen
 
De maximale typical bleef hier al tijden schommelen tussen 355-360, maar ik deed dan ook maar 2x per maand een range-charge. Toevallig de afgelopen 2 weken 5x leeggereden en weer naar 100% geladen en vandaag 369 typical met een 100% charge.

Ik vind het zelf niet slecht met 120.000km op de teller nu. Ooit begonnen rond de 395, orginele accupack, dus de degradatie valt me tot nu toe mee. Sinds de 50.000km schommelt het onder de 370km.
 
Zo zie je maar dat de aangegeven range een niet al te betrouwbare bron is om de degradatie mee te bepalen. Ik zou er op vertrouwen dat Tesla de best mogelijke technologie gebruikt en je echt enorm veel kms kan maken met een Tesla pack.

Ik vraag me af hoe het de taxi rijders intussen vergaat. Zij maken veel kms dus hebben zeker interessante info over de range binnen hun use case.
 
Laats heb ik het reeds onder beginnersvragen geschreven, maar daar niet direct antwoord op gehad..
en ik vroeg het mij nog steeds af..;

Gebruikt niemand percentages in plaats van Typical km's ?

Het klinkt niet zo handig waarschijnlijk maar ben daar zelf mee begonnen en vind het erg prettig.

De km indicatie gaat toch niet op bij mijn rijstijl, en ik weet nu ongeveer welk percentage ik kwijt ben in mijn verschillende vaste ritten..

Haast niemand gebruikt dat echter? Of wel?
 
Dat percentage zal stijgen naarmate de capaciteit van je batterij daalt onder invloed van degradatie. Eigenlijk is enkel kWh een goede maatstaf maar dat is allemaal zo relatief. Temperatuur, wind, passagiers, regen, snelheid, het gewicht van je voet, ... er zijn zoveel factoren die een significante rol spelen in je verbruik.

Tesla kan er iets aan doen om de getoonde range beter te laten overeenstemmen met jouw werkelijke range maar ik denk dat zij denken er belang bij te hebben dat niet te doen. :rolleyes:
 
Tesla kan er iets aan doen om de getoonde range beter te laten overeenstemmen met jouw werkelijke range maar ik denk dat zij denken er belang bij te hebben dat niet te doen. :rolleyes:

Ja, het lijkt mij erg simpel mogelijk om dat aan te passen aan je eigen gemiddelden.. Maar het klinkt dan allemaal wat minder gunstig inderdaad.. Ook een voordeel van dat percentage.. Laat me niet gek maken door de aangegeven kilometers die uiteindelijk niet te halen zijn..
 
Ja, het lijkt mij erg simpel mogelijk om dat aan te passen aan je eigen gemiddelden.. Maar het klinkt dan allemaal wat minder gunstig inderdaad.. Ook een voordeel van dat percentage.. Laat me niet gek maken door de aangegeven kilometers die uiteindelijk niet te halen zijn..
Het percentage zegt op zichzelf helemaal weinig. Bij tonen van km's weet ik tenminste dat als het echt nodig is, dat je met rustig rijden die afstand nog kunt halen. En als ik hard rijd, deel ik dat getal door 2 om te weten hoe ver ik nog kom.