Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Even een update hierop:

Ik heb dit probleem (kort offline na wegrijden) ook vanaf het eerste moment gehad. Onafhankelijk van waar, gebeurt het in ik gok een kwart van de keren dat ik ga rijden. Soms duurt het meer dan een minuut, maar meestal korter.

Ik heb het nu meerdere malen bij het SeC in Eindhoven aangekaart, en elke keer kunnen ze het niet diagnosen en 'verwachten we' dat een software update het oplost. Nou zijn er niet heel veel updates geweest sindsdien, maar het probleem is en blijft.

Tevens merk ik dat de auto ook overdag vaak offline is, als ik bv de airco wil aanzetten. Dan duurt het soms vele, veeeeeeeele minuten voordat de auto bereikt kan worden. En ondertussen niet de melding 'wakker maken', maar 'fout bij verbinding met het voertuig' oid.

Mijn auto was de afgelopen 2 dagen ook weer logeren bij het SeC, en bij het daarnaartoe rijden was het weer raak, dus ik heb er weer melding van gemaakt. Ik heb gemeld dat ik het 'garantie op de MCU2' vind, maar heb toch OK afgegeven voor 1 uur diagnosetijd.

Vanmiddag bij het ophalen werd vermeld dat het een bekend probleem van de huidige software (latest 2021.4) is, dat het modem vaak herstart na bv aanzetten van de auto, en dat er een update klaarstaat die het oplost. Dat zal 2021.12 zijn, en het toeval wil dat ik die melding al in de loop van de ochtend had gekregen, en de update na 'afronden' van de service had geinstalleerd. Ik kon het dus meteen testen.

Bij Tesla wegrijdend was de auto meteen online, Spotify sprong meteen aan. Maar ik heb vanavond nog 2 ritjes gemaakt, en 2 keer raak: offline bij wegrijden. Dus ook 2021.12 lost het probleem niet op.

Nou heb ik nog de volle prijs voor MCU2 betaald (wat was het, 2550 oid?) dus ik ga proberen deze ellende aan te halen om een coulance te krijgen twv het verschil tussen de prijs in december, en die vanaf januari geld.

Het is trouwens *echt* een annoying probleem - sowieso dat remote control dus niet betrouwbaar is, maar vooral dat automatisch navigeren (naar werk, agenda-afspraken en ook google-style invoeren) niet werken. je kan alleen offline naar een oudhollands "straat / nummer / stad / land" ingevoerd adres gaan.

Serieuze 'waarde'vermindering dus.
Zelfde probleem hier. Ik heb lang geaarzeld om te upgraden owv nieuwe problemen.
Behalve dat het zeer traag en browser dood was, mcu1 was altijd “online”, met alle diensten ok (muziek, Nav, remote app).
Ik ben idd blij met het snellere Mcu2 maar dit probleem is echt vervelend.
Ik durf niet zonder mijn sleutel weg te gaan: verbinding is zo onbetrouwbaar dat de app gebruiken als sleutel is onmogelijk.
Heb ook dit direct vermeld bij SeC. Staat op het programma voor afspraak morgen.
Zoals hierboven gerapporteerd is het blijkbaar bekend. “Corrections: Remote – Known Characteristic of Current Firmware” staat al vermeld op hun “cost estimate” document.
 
Zelfde probleem hier. Ik heb lang geaarzeld om te upgraden owv nieuwe problemen.
Behalve dat het zeer traag en browser dood was, mcu1 was altijd “online”, met alle diensten ok (muziek, Nav, remote app).
Ik ben idd blij met het snellere Mcu2 maar dit probleem is echt vervelend.
Ik durf niet zonder mijn sleutel weg te gaan: verbinding is zo onbetrouwbaar dat de app gebruiken als sleutel is onmogelijk.
Heb ook dit direct vermeld bij SeC. Staat op het programma voor afspraak morgen.
Zoals hierboven gerapporteerd is het blijkbaar bekend. “Corrections: Remote – Known Characteristic of Current Firmware” staat al vermeld op hun “cost estimate” document.
Ik heb een tijdje geleden een ander draadje gestart over mijn 4G/3G problemen met MCU2, ook daar lees ik veel verschillende problemen terug mbt de modem. Het automatisch herstarten van de modem kan een workaround zijn om de verbinding stabiel te houden. Het hierboven geschetste probleem herken ik ook maar had ik ook al bij mijn MCU1 en de 3G modem. Bij mij heeft Tesla de SIM extender vervangen voor een eSIM. Daardoor schakelt de modem sneller naar andere netwerken als je de grens over rijdt maar mijn probleem met de uitvallende 4G verbinding blijft bestaan. Ik denk dat er momenteel (minimaal) de volgende problemen bestaan:
  • Slechte verbinding: Meestal een slechte antenneverbinding (weinig andere meldingen)
  • Wegvallen van 4G en terug naar 3G (mijn probleem): Defecte modem (geen andere gevallen bekend)
  • Niet bereikbaar op afstand: Bekend probleem, mogelijk een softwarebug (heb ik ook)
  • Geen verbinding bij starten auto: Bekend probleem, mogelijk een softwarebug (heb ik ook, vooral als er geen Wifi beschikbaar was)
 
Terug van SeC bezoek.
  • Geen verbinding bij starten auto: herkend probleem van "remote" team, zal opgelost worden in een komende update.
  • Wifi dat niet alle SSID ziet: volgens "remote" team, de nieuwe MCU2 heeft een "filter" en SSID met signale te zwak zijn niet meer weergegeven.
 
Even een update hierop:

Ik heb dit probleem (kort offline na wegrijden) ook vanaf het eerste moment gehad. Onafhankelijk van waar, gebeurt het in ik gok een kwart van de keren dat ik ga rijden. Soms duurt het meer dan een minuut, maar meestal korter.

Ik heb het nu meerdere malen bij het SeC in Eindhoven aangekaart, en elke keer kunnen ze het niet diagnosen en 'verwachten we' dat een software update het oplost. Nou zijn er niet heel veel updates geweest sindsdien, maar het probleem is en blijft.

Tevens merk ik dat de auto ook overdag vaak offline is, als ik bv de airco wil aanzetten. Dan duurt het soms vele, veeeeeeeele minuten voordat de auto bereikt kan worden. En ondertussen niet de melding 'wakker maken', maar 'fout bij verbinding met het voertuig' oid.

Mijn auto was de afgelopen 2 dagen ook weer logeren bij het SeC, en bij het daarnaartoe rijden was het weer raak, dus ik heb er weer melding van gemaakt. Ik heb gemeld dat ik het 'garantie op de MCU2' vind, maar heb toch OK afgegeven voor 1 uur diagnosetijd.

Vanmiddag bij het ophalen werd vermeld dat het een bekend probleem van de huidige software (latest 2021.4) is, dat het modem vaak herstart na bv aanzetten van de auto, en dat er een update klaarstaat die het oplost. Dat zal 2021.12 zijn, en het toeval wil dat ik die melding al in de loop van de ochtend had gekregen, en de update na 'afronden' van de service had geinstalleerd. Ik kon het dus meteen testen.

Bij Tesla wegrijdend was de auto meteen online, Spotify sprong meteen aan. Maar ik heb vanavond nog 2 ritjes gemaakt, en 2 keer raak: offline bij wegrijden. Dus ook 2021.12 lost het probleem niet op.

Nou heb ik nog de volle prijs voor MCU2 betaald (wat was het, 2550 oid?) dus ik ga proberen deze ellende aan te halen om een coulance te krijgen twv het verschil tussen de prijs in december, en die vanaf januari geld.

Het is trouwens *echt* een annoying probleem - sowieso dat remote control dus niet betrouwbaar is, maar vooral dat automatisch navigeren (naar werk, agenda-afspraken en ook google-style invoeren) niet werken. je kan alleen offline naar een oudhollands "straat / nummer / stad / land" ingevoerd adres gaan.

Serieuze 'waarde'vermindering dus.
onderstaande onlangs naar Tesla gestuurd , wacht nog op antwoord/oplossing . Mijn vrouw stoort zich vreselijk aan dit geheel , krijg van haar altijd de opmerking " voor een auto van die waarde ... een schande .. "

vertrek van mijn werk

zaterdag 03/07 14.03 h , slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.05 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.05 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.07 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.07 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.09 h , EDGE verbinding ( E )
zaterdag 03/07 14.11 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.12 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.13 h , opnieuw 3G verbinding, 4 blokjes
zaterdag 03/07 14.14 h , LTE verbinding

dus een dikke 10 minuten ca 15 km verder geen verbinding
dus 10 minuten ook geen radio en bijna thuis

Vreemd genoeg heb ik wel goede verbinding met de GSM en ook geen probleem met mijn Tesla model 3 op dezelfde weg
 
onderstaande onlangs naar Tesla gestuurd , wacht nog op antwoord/oplossing . Mijn vrouw stoort zich vreselijk aan dit geheel , krijg van haar altijd de opmerking " voor een auto van die waarde ... een schande .. "

vertrek van mijn werk

zaterdag 03/07 14.03 h , slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.05 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.05 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.07 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.07 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.09 h , EDGE verbinding ( E )
zaterdag 03/07 14.11 h , opnieuw slechte 3G verbinding, slecht 1 blokje
zaterdag 03/07 14.12 h , verbinding valt weg , dus geen verbinding
zaterdag 03/07 14.13 h , opnieuw 3G verbinding, 4 blokjes
zaterdag 03/07 14.14 h , LTE verbinding

dus een dikke 10 minuten ca 15 km verder geen verbinding
dus 10 minuten ook geen radio en bijna thuis

Vreemd genoeg heb ik wel goede verbinding met de GSM en ook geen probleem met mijn Tesla model 3 op dezelfde weg
Dit is vergelijkbaar met wat @cousin_IT heeft in deze draadje gerapporteerd.
Dit specifiek info zou misschien nuttig zijn voor U gesprek met SeC : "De SIM extender is er nu uit en er is een e-SIM geïnstalleerd. Voorlopig geen problemen mee gehad. Voor mensen met MCU2, een SIM extender en regelmatige terugval van LTE naar 3G weet je nu wat je moet doen"
 
Dit is vergelijkbaar met wat @cousin_IT heeft in deze draadje gerapporteerd.
Dit specifiek info zou misschien nuttig zijn voor U gesprek met SeC : "De SIM extender is er nu uit en er is een e-SIM geïnstalleerd. Voorlopig geen problemen mee gehad. Voor mensen met MCU2, een SIM extender en regelmatige terugval van LTE naar 3G weet je nu wat je moet doen"
Dat bleek dus niet zo te zijn, daarmee zijn mijn problemen niet opgelost. Ze zijn alweer een paar weken aan het diagnosticeren. Ik laat ze maar even, nog 5 maanden tijd om het op te lossen :)
 
Vreemd genoeg heb ik wel goede verbinding met de GSM en ook geen probleem met mijn Tesla model 3 op dezelfde weg
Dat hoeft toch niet vreemd te zijn? Als de SIM-kaart in je auto van bijvoorbeeld Base is, en de SIM kaart in je telefoon Proximus, is de kans groot dat je met je telefoon een veel beter netwerk kan gebruiken dan je auto.
 
Vraagje. Ik ben aan het oriënteren voor de infotainment upgrade. Maar als ik het zo lees is het geen aanrader. Kan dat worden bevestigd? Of komen de genoemde problemen niet veel voor en is het juist een aanrader?
Ik ben echt super blij met de upgrade. Eindelijk weer een navigatiesysteem wat werkt en normaal in kan zoomen. Ook spraakherkenning weer perfect. Enige issue is de internet verbinding die af en toe een minuut offline is als je wegrijdt. Wat mij betreft echt direct de upgrade doen.
 
Vraagje. Ik ben aan het oriënteren voor de infotainment upgrade. Maar als ik het zo lees is het geen aanrader. Kan dat worden bevestigd? Of komen de genoemde problemen niet veel voor en is het juist een aanrader?
Ik ben idd wat gefrustreerd dat er dingen dat Mcu1 perfect deed, nu niet meer kunnen.
Bij mij dus drie zaken:
1) LTE verbinding bijna systematisch uit als de auto geparkeerd is en heeft zo’n 2 minuten nodig om opnieuw verbinding te krijgen. Dit lijkt niks maar praktisch is het vervelend: geen verbinding betekent geen streaming (tunein of Spotify), maar ook geen navigatie en uiteraard geen verkeer info dus zelfs met offline navigatie is het fout.
2) Dan is er ook iets minder belangrijk, namelijk geen mogelijkheid om sms berichten te starten.
Beiden problemen bekend bij Tesla, dus dwz geduld hebben voor een sw update om deze op te lossen.
3) Laatste klacht: achteruit camera is nog steeds zeer donker in vergelijking met Mcu1. Blijkbaar is het al beter dan enkele maanden geleden, maar het blijft veel donkerder in de nacht.

Maar idd de snelheid, en browser die opnieuw bruikbaar is (geen top browser ervaring, maar aanvaardbaar) maken dat het toch een aanrader is.
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Twee stappen vooruit, een stap terug. Mooiste feature is dat je (weer) meteen kan wegrijden. En dat voice control en navi weer normaal werken. Route berekenen in 5 seconden. Nadelen zijn: Geen FM, telefoon-app connect slecht en donkere achteruit camera.

En je muziek (radio) stopt er in de eerste minuut wegrijden mee door de reconnect naar LTE. Maarja, met MCU1 moest ik al 30 seconden wachten tot de auto wakker was..

Het maakt de auto wel weer wat meer futureproof. Denk niet dat FSD met MCU1 gaat werken, Beta 9 is alleen nog maar op MCU2.
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Ik heb die problemen niet met mijn MCU2. Telefoon geeft onmiddellijk verbinding als de auto wakker is, achteruitcamera is klaar genoeg, muziek werkt. Ik heb geen FM/DAB ontvanger omdat ik er niet op wou wachten, maar mis het ook niet.
 
  • Like
Reactions: Mr.P.
Het verschilt blijkbaar wel per auto, ik heb na de mcu 2 upgrade geen last van trager opstarten, alles werkt direct. Ik weet wel dat de simkaart uit de simextender terug is gegaan in de nieuwe mcu, dus geen e-sim.
 
Ik krijg een bericht van Tesla dat het een firmware bug is en het wachten is op een nieuwe versie .
 

Attachments

  • 54C32785-CCC1-47B3-98D3-527885314470_4_5005_c.jpeg
    54C32785-CCC1-47B3-98D3-527885314470_4_5005_c.jpeg
    82.6 KB · Views: 55
Afspraak gemaakt voor de upgrade naar de MCU II, nu blijkt dat ze ook-verplicht-de AP-hardware upgraden naar HW3, maar vanwege het niet hebben van FSD moet dit wel betaald worden. Op zich niet zo’n probleem, prijs wordt een kleine €1,5K ex BTW.
Qua hardware wel weer helemaal up to date. Hebben meer mensen dit al gehad? Is er misschien toch meer interactie tussen de MCU en de AP hardware?