Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
FM en DAB+ gebruiken verschillende frequenties en hebben daarom ook een andere antenne. Net zoals AM trouwens.

Je hebt gelijk, ik zag op TeslaTap de volgende "undocumented" lijst met antennes staan:
AM Radio – in passenger side mirror
Bluetooth – Maybe base of 17″ display?
Charge port release – Top of rear hatch (forum)
Data/3G – in both side mirrors or maybe hatch
FM Radio – in both side mirrors and rear hatch glass (likely a diversity design to pick the strongest signal between the three antennas)
GPS – top of back hatch glass
Homelink – Front of car, 3-5″ from the frunk latch, passenger side
TPMS (Tire Pressure Monitor Service) – near bottom front of AC propulsion motor
WiFi – Unknown (active with 5.0+ software)
XM Satellite – top of back hatch glass

• Helpful
  • Informative
Reactions: Hbrink and FrankNL
Ik ben nog steeds beetje confused :eek:

De Tesla website inzake de multimedia upgrade praat in functionaliteiten. Ik ben erg nieuwsgierig naar de ondeliggende hardware aanpassingen.

- wordt het 17 inch scherm vervangen? Zo ja dan maak ik geen afspraak meer om gele randen weg te laten halen. Ontlast het service center en scheelt mij een afspraak. Leef er al anderhalf jaar mee, dus een extra half jaar kan ook nog wel;
- wordt de eMCC chip vervangen? Dan laat ik (voorlopig) deze niet preventief vervangen.

Ik vindt het trouwens wel apart dat het geen 'MCU2 upgrade' is genoemd, maar een 'Multimedia upgrade', mede daarom bovenstaande vragen.

- wordt het 17 inch scherm vervangen? Zo ja dan maak ik geen afspraak meer om gele randen weg te laten halen. Ontlast het service center en scheelt mij een afspraak. Leef er al anderhalf jaar mee, dus een extra half jaar kan ook nog wel;

Of het scherm vervangen wordt durf ik ook niet te zeggen. Mijn vermoeden zegt van wel. Ik heb mezelf dezelfde vraag gesteld over de gele randen dan voorlopig te laten voor wat het is, echter had ik al een service afspraak afgelopen donderdag gepland staan om (o.a.) de gele randen te verwijderen.

Tesla Rotterdam heeft (zoals verwacht) nog weinig informatie. Ze wisten zelfs niet eens dat de AM/FM radio moet worden opgegeven om deze upgrade te kunnen uitvoeren.

- wordt de eMCC chip vervangen? Dan laat ik (voorlopig) deze niet preventief vervangen.

Dit lijkt me wel, aangezien het een integraal onderdeel is van de MCU. Ook dacht ik dat de eMMC-chip van de MCU2 groter qua opslag is (vandaar dat dit probleem zich ook niet zo snel manifesteert).

Inmiddels zijn er al een aantal mensen in de VS die deze upgrade hebben uitgevoerd, deze post beschrijft een aantal zaken die hoogstwaarschijnlijk ook voor ons in de EU zullen gelden. Zo is er duidelijkheid dat de BEIDE schermen vervangen worden (zowel het main center scherm alsmede het dashboard scherm):

• You do get a new MCU screen. Mine still had the plastic protective wrap on it which I remove when I got into the vehicle.
  • You do get a new IC screen.
  • All settings are retained except for. (1) WIFI settings/connections, (2) Bluetooth settings/pairings, (3) Web browser favorites.
  • Trip values, and custom labels are retained.
  • Seat positions, mirror positions, and driver profile settings for each driver remain.
  • Navigation history and favorites are retained.
  • Favorite audio stations are retained (Slacker, and Tune-In)
  • Historical audio stations are also retained.
  • The warning “beeps” that Joe Mode reduces are much louder than with MCU1. This may freak you out at first, but it's loud. It will sure get your attention.
  • Two type of vehicle calibrations are needed. (1) One for Autopilot basic features, (2) One for lane changes with/without notification. If you go into the Autopilot Settings you’ll that the second one only starts to calibrate once the first one has been completed.
  • Wifi appears much quicker
  • LTE appears much quicker. It still connects to 3G when out of 4G and LTE range. The bar visuals have no change, but connection is much quicker.
  • The games had to be downloaded for the 1st time. You need Wifi for this.
  • There was a required Navigation update that had to be done over WIFI.
  • Overall, the MCU is 100x quicker. HUGE improvement in responsiveness. HUGE improvement in refresh of data on the screen.
  • Visuals on IC2 are 100x smoother and more detailed than before. Animation is 100x better as well, and so smooth.
  • All visuals (garbage cans, cones, lights, road markings, bike land markings, etc…) all appear on IC2
  • I did have to re-enable Ambient Lights. Maybe they turned it off during the install.
  • The scroll wheels are hugely responsive. Each scroll now is recorded whereas before I would have to scroll a few times for it to reduce the volume or the temperature (both scroll wheels behave the same, so it was not a defective scroll wheels). Now, they operate so smoothly and with immediate response.
  • I have the Premium Audio (which was standard on my MS). Before the upgrade I had a EQ that went to 12. Now it only goes to 8. It also has Immersive Sound with three options, however I tested it out with a variety of music (classical, dance, gansta rap, disco, pop, and Spanish), and they all sound the same. I think before I had Off and Dolby Surround. Now I don’t see Dolby listed anywhere.
  • The release notes, manual all appears immediately. No issues with a blank screen anymore.
  • YouTube works perfectly (like your iPhone in portrait mode where the vide is on the top, followed by meta-data below it). Sound quality is impressive for YouTube.
  • I got my USB Drive working again. Just plugged it in. Before I dropped it off, I got the “USB Full” false positive error that everyone is reporting (even on 2020.12), but when I just plugged it in after the upgrade, it works perfectly. Not too sure why as I had 2020.12 before and after the upgrade. Very happy that it’s recording both Sentry and Dashcam again. It’s the S500 - TeslaCam SSD Extreme from PureTesla if anyone is curious.
  • There is no FM/AM/XM radio. We knew that, but I just wanted to confirm this finding in the event you were hopeful.
  • I did not get to keep the old MCU1/IC1. There was a $1000 core charge if I wanted to keep it.
  • I did not notice any sort of USB charging speed increase (in case you were thinking that the amperage might be increased).
  • Before you drop off your vehicle, turn off any Vehicle PIN you might have setup. You will need to re-enable it once you get your Tesla back.
  • When you re-pair your Tesla with your iPhone, the name will now change to Tesla Model S followed by the name of your vehicle. Before the default was just Tesla Model S.
  • When I re-connected my Tesla to my home WIFI, it shows up with a new MAC address, and the manufacture of the chipset appears to be LG Innotek now (previously it was Parrot SA). I’ve only noticed a 2.4ghz connection, but I’m sure it will switch to 5.0ghz when it needs to download something heavy (software, game updates, another navigation update).

• Informative
Reactions: Faiz71 and FrankNL
Deze post voegt daaraan toe:

(1) LTE signal is much stronger. In areas where I got one bar, I now see 4 to 5 bars. Impressive.
(2) A Navigiation Update was downloaded and install. It was 2019.20-10487. I'm guessing I already had this but since the MCU was replaced, but needed to be downloaded.
(3) Calendar settings did not reset. Everything was there from before.
(4) Backup camera now appears immediately when you put the vehicle in R.

De webpagina op TeslaTap toont ook meer informatie over AM/FM verschillen tussen MCU1 en MCU2: MCU2 Upgrade and AM/FM/XM Radio Issues | TeslaTap

Tesla doet de upgrade naar HW3 ook meteen wanneer de MCU2 upgrade gedaan wordt (indien van toepassing).

Dit draadje begon met upgrade MCU1 naar MCU2. Getuigenis is van iemand die al AP2 had. Dus MCU2 naar MCU3?
Is dat eerste ook mogelijk?

MCU3 bestaat (nog) niet. Van de MCU zijn twee versies: 1 en 2 sinds maart 2018. Van de AP hardware zitten we nu op HW3. Tesla neemt bij de aanschaf van de upgrade van MCU1 naar MCU2 de upgrade van HW2 naar HW3 mee mits je FSD hebt gekocht ooit.

• Informative
Reactions: Phil V
Kan je dan upgrade MCU1 naar MCU2 doen als je AP1 hebt? Lost meteen het eMMC probleem op en de kapotte browser.

Voegt mss youtube toe en camrecording functionaliteit (ook al zijn er maar twee camera’s).

Voor de rest eigenlijk geen benefit denk ik.

Yep, kijk even op Infotainment Upgrade voor al je vragen. Op dit moment nog enkel US only dus kan zijn dat de EU upgrade (welke nog niet wordt aangeboden) er anders uitziet.

YouTube en alle games zullen beschikbaar zijn na upgrade, Sentry Mode betwijfel ik voor AP1 users.

• Informative
Dus 2500€ om
  • videos te bekijken, wat ik nooit doe,
  • snellere response, die ik nu niet te traag vind,
  • Weer te kunnen surfen, wat ik ook op mijn smartphone kan
  • Elk jaar nog eens 100€ Premium connectivity te kunnen betalen
Ik denk dat ik voor de eMMC vervanging zal gaan als de symptomen zich voor doen.

Dus 2500€ om
  • videos te bekijken, wat ik nooit doe,
  • snellere response, die ik nu niet te traag vind,
  • Weer te kunnen surfen, wat ik ook op mijn smartphone kan
  • Elk jaar nog eens 100€ Premium connectivity te kunnen betalen
Ik denk dat ik voor de eMMC vervanging zal gaan als de symptomen zich voor doen.

Ik begreep van meerdere forumleden dat de Premium Connectivity gratis blijft als jouw Tesla dat al heeft met MCU1....

Ik begreep van meerdere forumleden dat de Premium Connectivity gratis blijft als jouw Tesla dat al heeft met MCU1....
Die gratis connectivity hebben we eigenlijk nooit formeel gehad. Is altijd maar 3 jaar beloofd geweest. Uit goodwill voor de early adopters (en omdat Tesla nuttige data krijgt) is dit gratis gebleven.
Maar dat sluit de mogelijkheid natuurlijk niet uit dat die goodwill blijft bestaan.

Die gratis connectivity hebben we eigenlijk nooit formeel gehad. Is altijd maar 3 jaar beloofd geweest. Uit goodwill voor de early adopters (en omdat Tesla nuttige data krijgt) is dit gratis gebleven.
Maar dat sluit de mogelijkheid natuurlijk niet uit dat die goodwill blijft bestaan.

Ook ditmaal kan je dit allemaal perfect op de Tesla website zelf lezen. Hier kan o.a. het volgende gelezen worden:

Alle auto's die zijn besteld op of vóór 30 juni 2018, ontvangen automatisch Premium Connectivity voor de levensduur van de auto.

Meer formeler dan dit kan het haast niet worden. Overigens begint dit wel redelijk offtopic te worden.

Even een speculatie post <grin>: Citaat Electric op 2 maart 2020

The upgrade costs $2,500 (plus applicable tax including installation), but owners cannot request it right now. Only people Tesla is itself reaching out to will be offered the upgrade, starting with people who have Autopilot 2.5 hardware and the Full Self-Driving package, and then they will expand to others:

Configuration Beginning Availability
Autopilot Computer 2.5 with Full Self-Driving Capability Scheduling Now
Autopilot Computer 2.0 with Full Self-Driving Capability Late March
All remaining Model S and Model X owners Early April

Uiteraard (al staat dat hier niet expliciet bij en bij de HW3 upgrade wel) zal dat eerst in de USA zijn. Met Corona en in Elon time zou ik verwachten dat:
- er geen verschil is tussen de drie bovenstaande regels. Er is al zo vaak iets aan de FSD betalers beloofd (denk aan eerder software upgrades ed), maar er is nooit iets van terecht gekomen;
- ik verwacht in de USA Q2, startend in mei op zijn vroegst;
- ik verwacht in de USA Q3, startend september.

Voor €2500-€3000 wil hem graag hebben...