Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Idem voor mij: MCU1-2 afspraak ging niet door na soortgelijke poging...
Mijn MX is deze week wel een nachtje bij SeC Eindhoven geweest voor oa. shudder en 'storing veiligheidssysteem' - maar ik had in de afspraak er ook bij gezet dat ik het vermoeden heb dat de eMMC aan 't falen is.
Ik kon namelijk op mijn laatste lange trip (wintersport) eigenlijk niet echt navigeren - er werd nooit een route gevonden, met moeite kon ik van SuC/Ionity naar SuC/Ionity navigeren met hulp van ABRP (op telefoon, niet op mCU scherm obviously), en andere basic features werkten op dat moment ook maar met moeite of niet.

Volgens de factuur hebben ze met deze klacht niks gedaan (had 'm ook pas laat toegevoegd), maar wat schetst mijn verbazing gisterenavond:
* Release Notes scherm werkt ineens
* Navigatie laad een stuk vlotter, en 'navigeer naar Verweggistan (Roemenie, in mijn extreemste test)' geeft binnen enkele seconden een route inclusief alle SuC stops.

Browser etc nog niet getest, en spraakbesturing werkt... misschien nog slechter dan van te voren... maar toch! Ik heb trouwens ook nog niet gekeken of er stiekem toch niet een MCU2 in zit nu ;)

Theoretisch kan hett te maken hebben met de update naar 2020.4.1 - die was toevallig in de nacht voor hij ging logeren gedaan, dus had ik nog niet gebruikt.

Hebben anderen soortgelijke verbetering ervaren met upgraden van 'christmas versie' naar 2020.4.1?
 
Update: de browser doet het ook een beetje, YR.NO laadt... eh, best vlot. Net zo vlot als op iPad 1 denk ik ;). Maar hij laadt. Spraakbesturing is echt dra ma tisch op het moment.

Vandaag heb ik weer een loaner mee, een S85 (pre-AP, ff wennen) op software 2019.40.x - precies zo onmogelijk als het bij mij was om iets te plannen. Vanavond heb ik de loaner naar 2020.4.1 laten updaten (graag gedaan, SeC ;) ), maar ik zie niet net zo'n verbetering in route plannen als bij mij zelf....

Als ik 'm terug heb, ga ik 't in de gaten houden in elk geval... Misschien hebben ze dan toch de juiste tweaks gevonden om MCU1 weer acceptabel te laten presteren?
 
Upgrade komt er aan:
Infotainment Upgrade

Nu alleen nog in VS, je krijgt een mail. HW3 upgrade doen ze tegelijkertijd. Nadeel: FM/AM radio weg.

Ik kreeg het vanochtend ook te horen via de tamtam. Echt goed nieuws en kan niet wachten totdat ik uitgenodigd word om de upgrade uit te voeren voor 2500$ (zal wel omgerekend 2500 EUR worden – heb ik er ZEKER voor over).

Het vreemde is inderdaad dat de AM/FM radio functionaliteit hiermee vervalt, en ik weet ook niet zeker of DAB+ hier tegelijkertijd dan ook mee vervalt (in de US bestaat DAB+ niet meen ik me te herinneren, vandaar dat hier nog niet over wordt gerept).
Indien DAB+ ook vervalt, dan is dat wel weer een wat groter nadeel, hoewel ik het grootste deel van de tijd gebruik maak van TuneIn en Spotify, maar toch ook soms in gebieden met slechter 4G-bereik wel eens DAB+ aan.
 
Het heeft even geduurd....maar dan toch gekomen...
Thanks @jww1966 voor het delen.

Electrek had er ook een artikel over inmiddels : Tesla officially starts offering $2,500 infotainment upgrade - Electrek

Info van de Tesla site :

What do I get when I purchase the Infotainment Upgrade?
Your touchscreen will be more responsive and smoother, rendering images and web pages faster. You’ll also gain additional features that enhance both the entertainment and functionality of your car.

Note: Some audio and music features will be removed from your car as a result of this change and can be reviewed below.

Category Improvements
Performance
  • More responsive and smoother touchscreen
  • Faster browser with video playback and 3D rendering support*
Audio & Music
  • Displays Bluetooth® media album art
  • Removes AM, FM and Sirius XM radio
    Your car will still have access to internet radio and music streaming*
Gaming
  • Includes graphics-intense Tesla Arcade games like Beach Buggy Racing 2, Cuphead and Stardew Valley
  • Enables gamepad compatibility
Entertainment
  • Enables video streaming and access to YouTube, Netflix, Hulu and Twitch through the Tesla Theater*
  • Adds Caraoke* and TRAX
Driver Assistance
  • Enhanced Driving Visualization for owners with Full Self-Driving Capability Computer
Security
  • Records from all cameras for DashCam and Sentry Mode for cars with the Full Self-Driving Computer
Wi-Fi
  • Supports 5GHz Wi-Fi networks
*Available only on Wi-Fi for Standard Connectivity

Is anything removed with the Infotainment Upgrade?
Yes. You will no longer have access to AM, FM or Sirius XM radio. You will still have access to internet radio and music streaming, including streaming over Bluetooth®.

Do I automatically have access to all improvements and features with the Infotainment Upgrade?
Some features are available only on Wi-Fi for Standard Connectivity. A Premium Connectivity subscription can be purchased to access features over cellular. Learn more about connectivity, your status and how to subscribe.


Ben heel benieuwd naar wanneer het in NL beschikbaar gaat komen!
 
Zit er dan geen nieuwe eMMc in?

Vraag is of dit een volledige MCU1 naar MCU2 is of een tussenvorm.

Ik dacht gelezen te hebben dat de MCU1 vervanging na garantie door weer een MCU1 al veel meer kost.

Wat wel kan is dat FSD niet zonder deze upgrade kan en dat daarom dit daarom versneld en tegen lagere prijs wordt uitgerold.
 
@Dim70 zo lees ik het ook niet hoor.
Afgaande van de Tesla website waarin de volgende passage staat…

Note: Some features enabled by the Infotainment Upgrade require a Premium Connectivity subscription of $9.99 per month plus applicable tax. You may already have Premium Connectivity. Confirm your status in your Tesla Account.

…wordt er feitelijk gezegd dat je mogelijk al een Premium Connectivity abonnement hebt en dat dit gecheckt kan worden in je Tesla-account. Sterker nog, op dezelfde Tesla site staat het volgende over dit abonnement:

All Model S, Model X, Model Y and Model 3 ordered on or after July 1, 2018 can subscribe to Premium Connectivity. All cars ordered on or before June 30, 2018 receive Premium Connectivity automatically for the lifetime of the car.

Bron: Connectivity
 
  • Informative
Reactions: Robbaman and Dim70
Die heb ik al in mijn MCU1. Ik zie niets in het lijstje staan waar ik meer dan 99 cent voor zou willen betalen:D, sterker nog, ik wil mijn FM radio niet kwijt.
Ik luister altijd DAB. Maar inderdaad, bij slechte connectie schakelt die naar FM over. Dan gaan we dat missen. Al gebeurt dit nog zelden denk ik. Ik hoor de replay van de laatste seconden bijna nooit meer bij het terugschakelen naar DAB. Of misschien is de synchronisatie beter zodat het niet meer opvalt.
 
Ik hoop op nog wat meer info. Ik meen begrepen te hebben dat MCU2 upgrade inhoud:
- andere MCU (duh);
- BT aanpassing;
- 4G aanpassing;
- Wifi aanpassing.

Ik dacht dat MCU2 ook de nieuwe/betere eMCC heeft.

Vraag is dus wat er allemaal in de multimedia upgrade zit, maw wat is het verschil met een MCU2 upgrade?
 
Ik luister altijd DAB. Maar inderdaad, bij slechte connectie schakelt die naar FM over. Dan gaan we dat missen. Al gebeurt dit nog zelden denk ik. Ik hoor de replay van de laatste seconden bijna nooit meer bij het terugschakelen naar DAB. Of misschien is de synchronisatie beter zodat het niet meer opvalt.

Wat ik al eerder aangaf, de informatie die we nu hebben is gericht aan het US publiek, waar DAB+ dus allesbehalve alledaags is.

Ik doe even een aanname dat Tesla de antenne van het FM-signaal wilt gebruiken voor een ander soort signaal.
Als dat zo is, dan zal de DAB+ functionaliteit ook waarschijnlijk komen te vervallen aangezien deze op dezelfde wijze wordt ontvangen als het FM-signaal. Uiteraard hoop ik net zoals jij dat de DAB+ functies nog wel behouden blijven, de tijd zal het leren ;)