Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag weer een prima ervaring met SeC Duiven.

Een aantal weken geleden een afspraak ingeschoten voor de MCU upgrade vanaf 2.5. Tegelijk ook maar het gele randje vermeld.

Gisterochtend auto ingeleverd. Kreeg zonder enig probleem en zonder het te vragen een loaner (Model S P85) mee, vermoedelijk eind van de dag klaar, maar dat was nog niet helemaal zeker. Prima uitleg en Corona-behandeling (schermen schoonmaken, afstandsbedieningen, etc).

Leuk om ook even in een oudere P85 te rijden met AP1. Lijkt ook behoorlijk stabiel. Wat onwennig, dat grote autootje in het midden. Geen middenconsole, maar een groot gapend gat. Geen NOA, dus weer zelf inhalen. Mooi om te zien, maar ik zou niet willen ruilen. Erg irritant krakende bestuurdersstoel trouwens, dat was me een aantal jaren geleden tijdens mijn eerste proefrit in een Tesla toen ook al opgevallen.

Eind van de middag, maar voor mij te laat om vanuit Twente weer naar Duiven te rijden; auto klaar. Begin vanmiddag weer opgehaald, weer professionele en vlotte afhandeling.

Gele rand: volledig opgelost.
Nieuwe MCU: leuk, ook met de stoplichten. Hiervan nog niet al te veel tegengekomen, maar het lijkt allemaal soepel en net iets vlotter te lopen. Kan ook inbeelding zijn.

Kortom: echt een aanrader, gewoon afspraak maken. En compliment aan Tesla voor de vlotte afhandeling.
 
Er gingen al verhalen over mensen die *zelf* hun auto's hebben geretrofit met MCU2. Deze kerel heeft het ook gedaan en aardig gedetailleerd uitgelegd in het volgende topic: I retrofit MCU2, IC2, Tuner2, and FSD Computer into my HW2.0 Car

Het leuke is: hij heeft de Tuner ook geretrofit – hoewel het volgens eigen zeggen wel de allermoeilijkste klus bleek, omdat de Tuner op een moeilijk bereikbare plek zit (aan de linkerkant van de stuurkolom), je een extra twisted pair kabel voor moet trekken tussen MCU en Tuner en omdat de schroeven moeilijk met een schroevendraaier te bereiken zijn.

Er zijn dus twee varianten: Tuner1 en een Tuner2. Voor MCU2 heb je dus vanzelfsprekend Tuner2 nodig wil je de FM/AM en waarschijnlijk ook de DAB+ functionaliteit behouden. Grappige is dat de antennes identiek zijn en onveranderd – daar ligt het probleem dus ook niet.

Tesla zelf vind de upgrade van Tuner1 naar Tuner2 dus kennelijk ook te lastig en te arbeidsintensief om dit binnen die 2500$ te bewerkstelligen, maar het is zonder meer gewoon mogelijk zonder verdere aanpassingen aan antennes (buiten een extra twisted pair tussen MCU en Tuner om dan), alle andere connectoren zijn identiek en plug-and-play.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL and woes
Grote vraag is of de software dadelijk de tuner herkend. Dat ging in het onderhavige geval goed, maar ik vraag me af of dat in een software update niet opeens uitgeschakeld is.

ik ga het in ieder geval wel proberen tzt. Eerst maar eens de MCU en HW3 upgrade uitgevoerd krijgen.
 
En jullie hebben op de originele mcu2 wel dan ?

Ja, op de origineel ingebouwde MCU2 heb je wel gewoon de Tuner2 met FM/AM en DAB+.


Grote vraag is of de software dadelijk de tuner herkend. Dat ging in het onderhavige geval goed, maar ik vraag me af of dat in een software update niet opeens uitgeschakeld is.

ik ga het in ieder geval wel proberen tzt. Eerst maar eens de MCU en HW3 upgrade uitgevoerd krijgen.

Cool! Gaaf dat je het gaat proberen. Het zal inderdaad wel disabled zijn in de MCU. In het geval van degene die zelf zijn MCU geupgrade had incl. tuner ging dat goed omdat hij nog de mogelijkheid had om de MCU te redeployen – waardoor de verbonden systemen/randapparaten zoals de tuner ook worden herkend en vrijgegeven.

Ik denk dat je 'm zou moeten kunnen redeployen wil je je tuner (na de upgrade door Tesla) ook wilt upgraden.
 
MCU1 > MCU2 Upgrade Completed - O. M. Goodness | Tesla

Volgens dit artikel wordt de AM/FM mogelijkheid niet gedisabled in de MCU maar krijg je enkel de melding "No stations available". Ook deze poster heeft een poging gewaagd om Tuner2 te installeren. Ook heeft hij het over een CAT5e kabel (twisted pair) van MCU2 naar Tuner2. Hij moet 'm alleen nog kunnen redeployen, en daar heeft hij Tesla voor nodig. Benieuwd wat zij met deze vraag gaan doen.

Voor ons Europeanen die sowieso moeten wachten, het is natuurlijk grappig om alvast wat retrofits van Tuner2 te bekijken, wij kunnen ons voordeel er alvast mee doen zolang de MCU2 upgrade nog niet aanstaande is :)
 
Klopt, AP1.0 auto's zijn anders. In USA zijn er wel mensen geweest die hun AP1.0 auto's succesvol hebben laten upgraden door Tesla, dus het wordt zeker al wel gedaan.

@pvandamcom Thanks! Goed nieuws!
Ik heb gisteren jouw Twitterlink ook in de internationale thread gegooid, en kennelijk is deze upgrade ook door een SeC in Frankrijk bevestigd. Als het in Frankrijk al gaande is dan verwacht ik dat we in Nederland deze upgrade ook al wel kunnen boeken bij een SeC die het aandurft ;)
 
  • Like
Reactions: pvandamcom
Klopt, AP1.0 auto's zijn anders. In USA zijn er wel mensen geweest die hun AP1.0 auto's succesvol hebben laten upgraden door Tesla, dus het wordt zeker al wel gedaan.

@pvandamcom Thanks! Goed nieuws!
Ik heb gisteren jouw Twitterlink ook in de internationale thread gegooid, en kennelijk is deze upgrade ook door een SeC in Frankrijk bevestigd. Als het in Frankrijk al gaande is dan verwacht ik dat we in Nederland deze upgrade ook al wel kunnen boeken bij een SeC die het aandurft ;)

Ik denk dat de complexiteit wel meevalt. Het is door het vervangen van de twee schermen (uitbouw en inbouw) wel arbeidsintensief. Met een goede checklist (zijn voldoende USA ervaringen) zou het toch redelijk probleemloos moeten kunnen verlopen. Al is het het inderdaad wel zo: hoe meer ervaring, hoe soepeler :D
 
Ik denk dat de complexiteit wel meevalt. Het is door het vervangen van de twee schermen (uitbouw en inbouw) wel arbeidsintensief. Met een goede checklist (zijn voldoende USA ervaringen) zou het toch redelijk probleemloos moeten kunnen verlopen. Al is het het inderdaad wel zo: hoe meer ervaring, hoe soepeler :D

Ik ben aan het twijfelen wat te doen. Als ik de Tuner ook wil upgraden, dan kan je dat beter net voor de Infotainment Upgrade doen en dan hopen dat Tesla bij deze upgrade de Tuner (en vooral die extra twisted pair) zonder morren aansluit, en daarbij de redeploy van de hardware regelt zodat de Tuner wordt herkend.
Aan de andere kant zijn het wel onzekerheden waarvan ik zomaar vermoed dat het nog wel een dingetje gaat zijn als je met dit verhaal bij Tesla aankomt.
 
Op het US deel van het forum zijn talloze posts geschreven over de Tuner. Het is natuurlijk erg verschillend hoe erg je het gemis vindt. In gebieden waar geen/slecht internet is, in drive-in bioscopen, of zenders die niet op internet te bereiken zijn. Dat zijn de punten die het meest worden opgegeven.

Er zijn uitzonderingen, maar in het algemeen (zo lees ik) werkt Tesla niet mee aan het aansluiten.