Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik wilde mijn infotainment systeem (MCU1) van mijn Tesla model S uit 2014 vervangen voor een MCU 2 versie omdat ik helemaal gek werd van de traagheid. Ik had eerder al uitgevonden dat alleen de MMC en 4G module vervangen wel wat verbetering kon brengen maar ik wilde toch een volledige upgrade.
Vorige week stond deze upgrade nog voor iets van 2600 EUR op de site van Tesla. Nu ik vandaag de Tesla Service Center bel blijkt die net in prijs verlaagd te zijn. Goed nieuws dus: voor 1550 EUR heb je nu een volledige update van de MCU systeem en is die weer als nieuw. Enige is dat de FM radio vervalt. Die kan je of alsnog upgraden voor 520 EUR maar je kan ook de meeste radiozenders via TuneIn gebruiken dus dan heb je dat niet ndig.

Zie ook Infotainment-upgrade
 
1500 eerlijk gezegd nog steeds veel maar iets schappelijker, denk ook niet dat ze het goedkoper gaan aanbieden, heb daarom voor de nieuwe prijs ook een afspraak gemaakt.

Weet je dat Tesla van de NHTSA alle MCU1 Tesla's moet terugroepen en het eMMC probleem moet oplossen. Maw er komt een gratis oplossing aan. Dit gaat over 158000 auto's (geen idee of dat alleen de US auto's zijn). Tesla heeft tot morgen gekregen om een zinvolle uitleg aan de NHTSA te verschaffen waarom ze dit niet zouden moeten doen. In principe is dit besluit van de NHTSA een verplichting in de USA, Tesla kan daar niet onderuit.

Dan kan je je beginnen af te vragen of het voor Tesla zinvol is om 158000 oude computers te laten produceren en de kost op zich te nemen om al die auto's open te gooien om die oude computer erin te zetten. Het zou voor hun veel voordeliger zijn, denk ik toch, om alle auto's met een MCU2 uit te rusten. Dan moeten ze ook maar 1 software stack onderhouden. De hw meerkost zal heel beperkt zijn, het is vooral de installatie kostprijs die hoog is bij deze zaak. En ze kunnen dit positief verkopen als een gratis service.

Bedenk je wel dat het niet is omdat de NHTSA Tesla verplicht om dit te doen in the USA, dat ze ook verplicht zijn dit uit te voeren op de auto's in de EU. Maar zouden ze echt durven om de export auto's niet up te graden, en hier ook te wachten tot de EU hun verplicht.

Ik zou toch nog enkele dagen/weken wachten vooraleer je die 1500 Euro gaat uitgeven.
 
  • Helpful
Reactions: Daniel-RedS
Weet je dat Tesla van de NHTSA alle MCU1 Tesla's moet terugroepen en het eMMC probleem moet oplossen. Maw er komt een gratis oplossing aan. Dit gaat over 158000 auto's (geen idee of dat alleen de US auto's zijn). Tesla heeft tot morgen gekregen om een zinvolle uitleg aan de NHTSA te verschaffen waarom ze dit niet zouden moeten doen. In principe is dit besluit van de NHTSA een verplichting in de USA, Tesla kan daar niet onderuit.

Dan kan je je beginnen af te vragen of het voor Tesla zinvol is om 158000 oude computers te laten produceren en de kost op zich te nemen om al die auto's open te gooien om die oude computer erin te zetten. Het zou voor hun veel voordeliger zijn, denk ik toch, om alle auto's met een MCU2 uit te rusten. Dan moeten ze ook maar 1 software stack onderhouden. De hw meerkost zal heel beperkt zijn, het is vooral de installatie kostprijs die hoog is bij deze zaak. En ze kunnen dit positief verkopen als een gratis service.

Bedenk je wel dat het niet is omdat de NHTSA Tesla verplicht om dit te doen in the USA, dat ze ook verplicht zijn dit uit te voeren op de auto's in de EU. Maar zouden ze echt durven om de export auto's niet up te graden, en hier ook te wachten tot de EU hun verplicht.

Ik zou toch nog enkele dagen/weken wachten vooraleer je die 1500 Euro gaat uitgeven.

Tesla kan ook alleen de eMMC chip vervangen en voldoet dan aan de eis van de NHTSA. Ze hebben ook al aangegeven dat te doen bij problemen dus ze moeten het hooguit proactief gaan doen.
Kosten van de chip zijn een stuk lager en het wisselen daarvan is ook vele malen makkelijker dan MCU2 met de extra bekabeling en het scherm bij het stuur.

De kans dat Tesla het dus nog goedkoper gaat maken schat ik dus erg klein in. Maar ja het is en blijft Tesla dus wie weet verbazen ze ons toch.

Zou wel de eerste keer zijn dat ze een gratis upgrade gaan doen
 
Ze bieden volgens mij wel een mogenlijkheid tot vervangen van de geheugenmodule in MCU1 als het daadwerkelijk kapot is (dus ook niet preventief vervangen). Er was enige tijd terug een uitbreiding op de garantie juist rondom dit MCU1 geheugen issue.

Volgens mij gaan ze het echt niet proactief vervangen, dus pas als het zover is dat het systeem niet meer functioneerd.

ternminste, dit is mijn beredenering en persoonlijk zou ik dit ook logisch vinden.

Het is welliswaar vervelend maar de auto is niet onbestuurbaar als het tijdens het rijden gebeurt(entertainment computer stopt), en mocht het gebeuren bij vertrek(computer start niet...) dan is het wel erg vervelend maar ook niet een gevaar tijdens het rijden.

Daarnaast is mijn verwachting dat je niet een upgrade krijgt, alleen een vervanging van de componenten, dus de printplaat met een nieuwe grotere memory chip. Dan heb je dus nogsteeds de MCU1.
 
Het is welliswaar vervelend maar de auto is niet onbestuurbaar als het tijdens het rijden gebeurt(entertainment computer stopt), en mocht het gebeuren bij vertrek(computer start niet...) dan is het wel erg vervelend maar ook niet een gevaar tijdens het rijden.

Daarnaast is mijn verwachting dat je niet een upgrade krijgt, alleen een vervanging van de componenten, dus de printplaat met een nieuwe grotere memory chip. Dan heb je dus nogsteeds de MCU1.

Ik maak gebruik van PIN to drive dus zonder MCU kan ik de auto niet meer starten. Voor de AP1 bezitters onder ons is de MCU2 geen bittere noodzaak maar ik moet ook al een LTE kaart kopen (EUR 500) aan het einde van dit jaar. Als de ondersteuning van MCU1 ergens dit jaar staakt dan overweeg ik de upgrade alsnog. We wachten nog even af...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik maak gebruik van PIN to drive dus zonder MCU kan ik de auto niet meer starten. Voor de AP1 bezitters onder ons is de MCU2 geen bittere noodzaak maar ik moet ook al een LTE kaart kopen (EUR 500) aan het einde van dit jaar. Als de ondersteuning van MCU1 ergens dit jaar staakt dan overweeg ik de upgrade alsnog. We wachten nog even af...

Ja. Klopt.

Pas als die kapot is zal het vervangen worden.
 
NHTSA verplicht Tesla om het eMMC probleem op te lossen bij alle 158000 verkochte auto's. Dat doen ze omdat ze niet akkoord zijn met de 'verlengde garantie' oplossing van Tesla. Tesla zal dus dit probleem moeten oplossen in alle auto's mits een terugroepactie. Het is niet meer vrijblijvend. Tot vandaag heeft Tesla om te reageren, doen ze dat niet behoorlijk, dan maakt de NHTSA dit een verplichte terugroepactie, iets voor binnen enkele dagen/weken.

Ik weet dat ze alleen de cpu bord kunnen vervangen. De IC moet er toch al uit om het touchscreen te vervangen. Ik heb dat een tijdje geleden zelf gedaan toen ik de eMMC chip heb laten vervangen en tegelijk LTE laten plaatsen. Dat heeft alles te samen 500 Euro gekost toen. Dus geen 500 Euro voor alleen de LTE modem.

De MCU2 setup inclusief IC vervangen is idd duurdere hardware tov alleen het MCU1 cpu bord. Maar onderschat niet hoe goedkoop dat allemaal is. Ik ontwikkel en produceer (op kleine schaal) al meer dan 30 jaar electronica met displays. Zo'n MCU2 unit dat kost een appel en een ei. Voor Tesla zou het een kleintje zijn om alle MCU1's door MCU2's te vervangen. Zoals ik al zei, de grootste kost zijn de werkuren om dit allemaal te vervangen, niet de hardware. Misschien doen ze wel zoiets als dat je 500 Euro moet betalen om een MCU2 te krijgen dan, wie weet.
 
  • Informative
Reactions: nico180
NHTSA verplicht Tesla om het eMMC probleem op te lossen bij alle 158000 verkochte auto's. Dat doen ze omdat ze niet akkoord zijn met de 'verlengde garantie' oplossing van Tesla. Tesla zal dus dit probleem moeten oplossen in alle auto's mits een terugroepactie. Het is niet meer vrijblijvend. Tot vandaag heeft Tesla om te reageren, doen ze dat niet behoorlijk, dan maakt de NHTSA dit een verplichte terugroepactie, iets voor binnen enkele dagen/weken.
Ik wil er wel op wijzen dat NHTSA enkel in de VS iets te zeggen heeft.

In Europa ga je hier geen rechten uit halen.

De NHTSA verplicht ook niet Tesla om overal MCU2's te installeren.

Ik kan volgen dat Tesla de eMMC chip moet vervangen. MCU2 gratis krijgen gaat niet gebeuren.
 
nu is die upgrade helaas niet eens meer mogelijk
It’s indeed important to remember that Tesla offers upgrade options for a limited time. Happened also for the second internal charged in the older S to name another example.
That nhtsa thing hopefully will give some lights to what Tesla will propose, but I’m also not holding my breath on a free MCU2.
 
De upgrade naar 1550 euro is wel aantrekkelijk. Met de eMMC upgrade door Luuk niet nodig, maar de performance van de MCU1 is nou niet echt top. Zeker bij het instappen kost het gewoon (gevoelsmatig veel) tijd voordat de MCU1 wakker is. Daarnaast heb je dan wel premium abo in een MCU 2 met games, youtube en Netflix.... terugverdiend in 15,5 jaar :D
 
Zeker bij het instappen kost het gewoon (gevoelsmatig veel) tijd voordat de MCU1 wakker is.

Ik neem aan dat je ‘Energiebesparing’ onder tab scherm wel uit hebt?
Na een update stond die bij mij ook ineens aan en duurde het inderdaad 10-20 sec voordat hij wakker was.
Nu weer op uit gezet... en volia, instappen en wegwezen. Ik merk verder geen verschil in bijvoorbeeld vampire drain.
71423001-4019-480A-ABAD-70408F48C9D3.jpeg
 
Ik neem aan dat je ‘Energiebesparing’ onder tab scherm wel uit hebt?
Na een update stond die bij mij ook ineens aan en duurde het inderdaad 10-20 sec voordat hij wakker was.
Nu weer op uit gezet... en volia, instappen en wegwezen. Ik merk verder geen verschil in bijvoorbeeld vampire drain.
View attachment 632352
Dank voor de tip! Ik zie dat deze aan staat.
 
  • Like
Reactions: RuudL
Ik neem aan dat je ‘Energiebesparing’ onder tab scherm wel uit hebt?
Na een update stond die bij mij ook ineens aan en duurde het inderdaad 10-20 sec voordat hij wakker was.
Nu weer op uit gezet... en volia, instappen en wegwezen. Ik merk verder geen verschil in bijvoorbeeld vampire drain.
View attachment 632352
Het verschil is duidelijk instappen is direct op pad kunnen. Ook een siginificant verschil in Teslamate:
upload_2021-1-31_11-42-1.png


Nu wordt de auto 's-morgens wakker en blijft wakker omdat de verwachting is dat er gereden wordt. Door corona is dat echter niet het geval en moet ik helaas veel thuiswerken.