Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Meer bereik door software-update?

This site may earn commission on affiliate links.
Ben wel weer blij met deze update!! Ik begreep uit het hele verhaal dat bij de berekening van de laadtijd (om de volgende supercharger te halen) met verschillende facturen rekening gehouden word zoals weer, wind etc. Gaan ze er bij de berekening vanuit dat je de maximaal toegestane snelheid rijdt?
 
Gezien de accuratesse van de voorspellingen in 6.1, verwacht ik er niet veel van. Ik heb nog nooit die tripvoorspelling gehaald. Mijn voorspelling: 6.2 wordt dit geïmplementeerd, dan krijgen we nog een aantal interim releases, en bij 7.0 zijn we allemaal blij (en bij allemaal bedoel ik diegene die gemiddeld meer dan 200Wh/km rijden)

Helaas heb ik niets gehoord over een fundamenteel betere navigate, waze etc.
 
Gezien de accuratesse van de voorspellingen in 6.1, verwacht ik er niet veel van. Ik heb nog nooit die tripvoorspelling gehaald. Mijn voorspelling: 6.2 wordt dit geïmplementeerd, dan krijgen we nog een aantal interim releases, en bij 7.0 zijn we allemaal blij (en bij allemaal bedoel ik diegene die gemiddeld meer dan 200Wh/km rijden)

Helaas heb ik niets gehoord over een fundamenteel betere navigate, waze etc.

Ik vind dit vreemd; ik heb al een hele hoop mensen horen klagen over de prediction. Mijn ervaring is dat - als je je houdt aan de snelheidslimieten - de prediction redelijk accuraat is. Verder tel ik zelf altijd mijn maximale bereik uit (just to be sure).

Typical range in km * 197 Wh/km / 240 Wh/km = real range (in mijn geval in Belgie)
 
Gezien de accuratesse van de voorspellingen in 6.1, verwacht ik er niet veel van. Ik heb nog nooit die tripvoorspelling gehaald. Mijn voorspelling: 6.2 wordt dit geïmplementeerd, dan krijgen we nog een aantal interim releases, en bij 7.0 zijn we allemaal blij (en bij allemaal bedoel ik diegene die gemiddeld meer dan 200Wh/km rijden)

Helaas heb ik niets gehoord over een fundamenteel betere navigate, waze etc.

In eerste instantie vond ik ook dat hij veel te optimistisch is. In de praktijk blijkt het best mee te vallen. Ik zie het nu als een haalbaarheidsgarantie. Wat hij aangeeft kun je halen mits je natuurlijk voorzichtig bent. Maar als het er op aan komt dan is dat het minst belangrijke.

Met wat warmer weer wordt het trouwens veel eenvoudiger om de voorstelling te halen, hoewel dat in de meeste gevallen in het geheel niet nodig zal zijn omdat we doorgaans voldoende reserve hebben.

Is die reserve substantieel, zo'n 15 tot 20%, dan kun je binnen die marge behoorlijk doorrijden en zonder angst op de volgende SuC afrijden zodat je aankomt met ergens tussen 0 en 5 %.

De huidige voldoet dus bij mij prima.

In 6.2 wordt ook rekening houden met het weer en zal dus alleen daarom alweer een stuk nauwkeuriger zijn.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe de "status" van de SuC verwerkt wordt en wat wij daarvan kunnen zien.

Laat maar uitrollen, wat mij betreft. Ga komende donderdag richting Oostenrijk maar dan zal hij er nog wel niet zijn. Hopelijk wel in meivakantie bij trip naar Hongarije.
 
ja als het moet

Dat bedoel ik ook. Normaal kijk ik ook niet op de waarzegger. Maar bij een wat langere afstand tussen SuC's waarbij je niet enorm lang wilt laden (zoals in de eerste periode gebruikelijk was) is het handig en kies je, afhankelijk van je rijstijl, je reserve en als je dan oplet kan het niet stuk, ook niet door wat stijgingen tegen het eind want die kent hij. Noem het een "geleid projectiel".
 
Gezien de accuratesse van de voorspellingen in 6.1, verwacht ik er niet veel van. Ik heb nog nooit die tripvoorspelling gehaald
Eens, ik ben persoonlijk teleurgesteld over deze groots aangekondigde update, hoewel dit precies is wat we verwachtten.
Ik vertrouw liever op mijn ervaring en intuitie of ik de volgende SC ga halen. In de praktijk verbruik ik vele procenten meer dan die voorspelling aangeeft, zelfs als ik voor mijn gevoel redelijk normaal rijd, dus ik ga echt niet wegrijden bij een SC als ik een signaaltje krijg dat ik kan stoppen met laden omdat de volgende SC al haalbaar is (zolang ik maar met 192 Wh/km doorkabbel).
Ik had liever gehad dat die blauwe navigatielijnen op mijn middenscherm niet te pas en te onpas verdwijnen.
 
Björn heeft de update in een video besproken.

=====

Gek dat de één (waaronder ik) erg blij is met de inpassing van SuC's en straks destination chargers in de navigatie met alle connectiviteit die daarmee gepaard gaat (een grote groep auto's communiceert met een grote groep laders) terwijl dat een ander niets zegt.

Ieder zijn mening natuurlijk.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat het de drempel voor nieuwe elektrische rijders flink zal verlagen of zelfs wegnemen. En daar gaat het om. Wij hebben wel ervaring genoeg opgebouwd maar de buitenwacht hikt nog erg aan tegen de range. Dat wordt ook niet echt geholpen door het aanbieden, nog steeds, van compliance cars (om credits te verdienen voor de iCE auto's van het merk) met een bereik van net 100 km op snelwegsnelheid en waar duidelijk niet de ziel van de fabrikant in ligt.

Geef het ook nog een, laten we zeggen, afwijkend uiterlijk en de gemiddelde mogelijk geïnteresseerde houdt het snel voor gezien.
 
Volgens mij is het heel simpel. Ik heb geen enkele behoefte om te aan te passen aan de auto. Die moet maar leren dat ik niet met 200 Wh/km rijdt. Dat ik me soms niets aantrek van de maximum snelheid. Dat ik soms in de file sta. Er waren al tijden beloften dat er geleerd zou worden van mijn gedrag. De navigatie zou slim worden, niet van te merken. Predictive charging blijkt random charging te zijn, en de trip plannen gaat uit van een gemiddelde wat niets met mijn rijstijl te maken heeft. Er is voldoende technologie beschikbaar die op basis van machine learning kan 'bijleren' hoe IK met de auto omga. Daar zit mijn bedrijf midden in, en weet dus prima wat de huidige stand van zaken is op dat gebied. Op het moment dat dit goed werkt, dan is het oplossen van range anxiety een stap dichterbij. Tot die tijd blijft het behelpen.

Zo. Ik ben het kwijt. :)
 
Volgens mij is het heel simpel. Ik heb geen enkele behoefte om te aan te passen aan de auto. Die moet maar leren dat ik niet met 200 Wh/km rijdt. Dat ik me soms niets aantrek van de maximum snelheid. Dat ik soms in de file sta. Er waren al tijden beloften dat er geleerd zou worden van mijn gedrag. De navigatie zou slim worden, niet van te merken. Predictive charging blijkt random charging te zijn, en de trip plannen gaat uit van een gemiddelde wat niets met mijn rijstijl te maken heeft. Er is voldoende technologie beschikbaar die op basis van machine learning kan 'bijleren' hoe IK met de auto omga. Daar zit mijn bedrijf midden in, en weet dus prima wat de huidige stand van zaken is op dat gebied. Op het moment dat dit goed werkt, dan is het oplossen van range anxiety een stap dichterbij. Tot die tijd blijft het behelpen.

Zo. Ik ben het kwijt. :)

Om eerlijk te zijn zou ik in de predictor er ook graag een lijntje bij hebben dat aangeeft hoe het zal zijn op basis van mijn gemiddelde rijgedrag. Die zal ook afwijken van wat er nu wordt aangegeven hoewel minder dan bij jou.

We hebben dan een lijn die aangeeft wat je kunt halen, die in 9 van de 10 gevallen theoretisch zal zijn, en een lijn op basis van mijn gemiddelde rijstijl en dan de werkelijke van dat moment.

Dan heb je alles in beeld en kun je naar gelang wat je wilt één van de lijnen als uitgangspunt nemen. In theorie zal dan het persoonlijk gemiddelde moeten kloppen als je rijdt zoal je gewoon bent.

Ik ben het met je eens dat dat technisch geen enkel probleem hoeft te zijn omdat alles wat er gebeurt gelogd wordt. Dat doen wij ook in ons bedrijf.
Het wordt gelijk een leuke uitdaging om daarin mee te nemen wat bijv. de windsnelheid voor effect heeft in mijn situatie.

Ik heb hoop dat het er wel gaat komen in één van de volgende updates.