Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

Epyx

Member
Nov 3, 2020
230
134
Tervuren (B)
Car maniac heeft mee mogen rijden met de nieuwe S-klasse
Cd van 0.20 (Mercedes claimt dat dit de laagste Cd is voor een vierzitter) en een accu met 107.8 kWh beschikbare energie (voor de grootste versie). De WLTP range bedraagt 770 km voor de RWD-versie met grote accu.
Opladen van 10-80% : 31 minuten (dus gemiddeld laadvermogen over die periode : 150 kW).
Met die laadsnelheid en range wordt het competitief voordeel van het superchargernetwerk wel wat kleiner (op voorwaarde dat Ionity voldoende laadpalen zet)...

Zeer ruim qua knieruimte achterin maar hoofdruimte achterin is onvoldoende voor iemand van 188 cm
De stilste elektrische wagen waar hij mee tot nu toe heeft gereden
Mercedes installeert geen warmtepomp, volgens hen niet nodig.

Hetzelfde bij "Auto Motor und Sport", ietwat korter:
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,542
4,775
Belgium
een accu met 107.8 kWh beschikbare energie (voor de grootste versie). De WLTP range bedraagt 770 km voor de RWD-versie met grote accu.
107,8kWh / 770km = 140Wh/km.

Met een conservatieve 200Wh/km zit je aan een rijbereik van 539km
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,542
4,775
Belgium

Het Hyperscreen blijkt dus niet end-to-end te zijn, en je ziet netjes waar het zwart geverfde glas eindigt en de TFT begint.

1617529766927.png
 

Hippogrief

Member
Dec 11, 2019
738
470
Belgium, Vlaams-Brabant
107,8kWh / 770km = 140Wh/km.

Met een conservatieve 200Wh/km zit je aan een rijbereik van 539km
Zelfs die 539 km is beter dan eender welke andere wagen (want dan spreek je over effectieve range).
En volgens mij is 200 Wh/km trouwens erg conservatief voor een wagen met een Cd van 0.2 en alleen maar achterwielaandrijving.

In het filmpje zie je op een gegeven moment de range aangegeven: 534 km remaining met 77% SOC. Ze rijden daar duidelijk wel heel rustig, maar slecht is dat iig niet. Vooral omdat de wagen in het filmpje niet de versie met de grote accu is...
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,542
4,775
Belgium
Zelfs die 539 km is beter dan eender welke andere wagen (want dan spreek je over effectieve range).
En volgens mij is 200 Wh/km trouwens erg conservatief voor een wagen met een Cd van 0.2 en alleen maar achterwielaandrijving.
Er is Cd, massa en efficiëntie van de elektromotor(en). De combinatie van die drie maakt hoe efficient in z'n geheel de auto is. Het zou me eerlijk verbazen dat deze auto aannemelijk beter zou scoren dan een Tesla Model S met enkel RWD.

In het filmpje zie je op een gegeven moment de range aangegeven: 534 km remaining met 77% SOC. Ze rijden daar duidelijk wel heel rustig, maar slecht is dat iig niet. Vooral omdat de wagen in het filmpje niet de versie met de grote accu is...
Ik geloof niks van de range van een GoM. Bij mijn Tesla zie je ook nog dapper dat ie beweert dat ik er 250km mee kan doen met 50% accu maar ik weet wel beter. Zelfs bij mijn vroegere BMW's was het allemaal koek en ei tot nog 100km resterend rijbereik, waarna je plots per gereden kilometer 2 kilometer aan rijbereik leek te verliezen. Ik heb geen flauw idee waarom men de GoM zo fout berekent, behalve natuurlijk om ermee te pronken in allerlei reviews waar ze niet de batterij helemaal leeg rijden.
 

Daniel 74

Active Member
Mar 25, 2013
1,834
1,590
The Netherlands
Volgens mij doet Mercedes het heel erg goed als de kritiek van Tesla fans zich enkel richt op het gegeven dat de tijd en buitentemperatuur op twee schermen wordt weergegeven....

(dit ontwerp kenmerk lijkt mij zelf overigens helemaal niet verkeerd: ik merk dat ik, nu ik de X wel eens met de 3 afwissel, in de X niet automatisch naar het juiste scherm kijk en in de 3 voor mij uit kijk naar een niet-bestaand scherm :)
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,542
4,775
Belgium
Volgens mij doet Mercedes het heel erg goed als de kritiek van Tesla fans zich enkel richt op het gegeven dat de tijd en buitentemperatuur op twee schermen wordt weergegeven....
Is momenteel het enige wat bekend is. Uit filmpjes blijkt ook dat de UI niet zo snel is, en het lijkt me een rommeltje met icoontjes van vorig decennium.

(dit ontwerp kenmerk lijkt mij zelf overigens helemaal niet verkeerd: ik merk dat ik, nu ik de X wel eens met de 3 afwissel, in de X niet automatisch naar het juiste scherm kijk en in de 3 voor mij uit kijk naar een niet-bestaand scherm :)
Dat heeft meer te maken met gewoonte dan met dat een dashboard voor je neus een gemis is. Als je wisselt tussen een BMW en Audi zit de snelheidsmeter ook niet altijd op dezelfde plek.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and fivari

Daniel 74

Active Member
Mar 25, 2013
1,834
1,590
The Netherlands
Is momenteel het enige wat bekend is. Uit filmpjes blijkt ook dat de UI niet zo snel is, en het lijkt me een rommeltje met icoontjes van vorig decennium.


Dat heeft meer te maken met gewoonte dan met dat een dashboard voor je neus een gemis is. Als je wisselt tussen een BMW en Audi zit de snelheidsmeter ook niet altijd op dezelfde plek.
Kom Wooter, niet zo zuur. Volgens mij zijn onder meer de specs mbt laadsnelheid, accu capaciteit, Cw en WLTP bereik ook bekend. Die lijken mij toch niet verkeerd.

Ik vind het gebrek aan scherm voor mijn neus wel degelijk een gemis, zelfs als ik daar aan gewend ben (wat het geval was toen ik nog dagelijks naar kantoor reed in de 3). Niet alleen bij mijn 3, maar ook bij mijn Avantime. Dat jij het geen gemis vindt, maakt niet dat niemand meer het een gemis mag vinden.
 
  • Like
Reactions: Hayden

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
May 3, 2017
6,542
4,775
Belgium
Kom Wooter, niet zo zuur. Volgens mij zijn onder meer de specs mbt laadsnelheid, accu capaciteit, Cw en WLTP bereik ook bekend. Die lijken mij toch niet verkeerd.
Dat zijn allemaal marketing parameters. Als het de eerste keer is dat je een EV ziet, kan je nog wel begrijpen dat dat indrukwekkende cijfers zijn maar jammer genoeg zie ik het al 5 jaar aan en al 5 jaar merk ik dat WLTP een fantasie is, Cw bij de concurrentie nogal flexibel wordt gebruikt en laadsnelheid vaak ook overschat wordt. Een beetje zoals een audiofiel ook een beetje meewarig naar de indrukwekkende piekwaarde van een versterker kijkt...

Dus laten we testen van Bjorn e.a. afwachten om een oordeel te vellen.

Ik denk overigens dat de EQS een deftige wagen zal worden die heel wat bestuurders van S-klasses zal overhalen om elektrisch te rijden. In weze zal deze EQS er dus wel voor zorgen dat heel wat bedrijfsleiders en politici wat minder aan greenwashing zullen doen.

Maar netto gezien blijft het een EV van een legacy merk, met ingekochte accu's, elektromotoren en legacy software. Baanbrekende technologie ga je er niet (meer) in vinden, en dat is jammer voor een model dat vroeger wel trendsetter was voor technologie en luxe.
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,289
2,473
Leuven, Belgium
WLTP is WLTP. En dat je die range geen reëel beeld geeft en moeilijk haalbaar is in de winter is algemeen geweten. Maar het laat wel toe om auto's te vergelijken.
Ook Tesla speelt met range-opgaves en bleek een van die merken die de opgave erg moelijk kan evenaren.
 

job-lek

Active Member
Sep 15, 2018
1,174
688
Breda
Wanneer je toch liever geen cybertruck koopt kun je altijd nog voor de Hummer gaan die ook nog eens convertible is. Denk dat ze ongeveer gelijk uit gaan komen. 😉
 

Daniel 74

Active Member
Mar 25, 2013
1,834
1,590
The Netherlands
Dat zijn allemaal marketing parameters. Als het de eerste keer is dat je een EV ziet, kan je nog wel begrijpen dat dat indrukwekkende cijfers zijn maar jammer genoeg zie ik het al 5 jaar aan en al 5 jaar merk ik dat WLTP een fantasie is, Cw bij de concurrentie nogal flexibel wordt gebruikt en laadsnelheid vaak ook overschat wordt. Een beetje zoals een audiofiel ook een beetje meewarig naar de indrukwekkende piekwaarde van een versterker kijkt...

Dus laten we testen van Bjorn e.a. afwachten om een oordeel te vellen.

Ik denk overigens dat de EQS een deftige wagen zal worden die heel wat bestuurders van S-klasses zal overhalen om elektrisch te rijden. In weze zal deze EQS er dus wel voor zorgen dat heel wat bedrijfsleiders en politici wat minder aan greenwashing zullen doen.

Maar netto gezien blijft het een EV van een legacy merk, met ingekochte accu's, elektromotoren en legacy software. Baanbrekende technologie ga je er niet (meer) in vinden, en dat is jammer voor een model dat vroeger wel trendsetter was voor technologie en luxe.
Beste Wooter,

Dit is niet de “eerste ev die ik zie”, wel de eerste ev van Mercedes die ik zie met (gestandaardiseerde!) cijfers die een Tesla niet zouden misstaan.

Ik ben met je eens dat een lange praktijktest door een deskundige tester, zoals Björn, veel meer zegt dan cijfers. Maar dat is in mijn optiek geen reden om nu al bij voorbaat negatief te zijn over de EQS, zoals jij bent. Dat het een “legacy” merk is klopt, en laat dat nou net voor veel mensen een pre zijn. Ze zijn nog steeds koploper op het gebied van luxe en de daarin ten grondslag liggende technologie.

Het kan zijn dat die luxe niet jouw ding is (mij doet het bijvoorbeeld niets), maar er zijn hele volksstammen die wel geven om het Mercedes “gevoel” en niets moeten weten van het minimalisme van Tesla qua interieur ontwerp. (Mijn schoonvader bijvoorbeeld ;-))

PS 1 overigens wel grappig dat je de cijfers bij Mercedes “marketing parameters” noemt, dat heb je voor zover ik weet nooit over Tesla gezegd, die toch ook dezelfde parameters hanteert voor haar marketing. Zie bijvoorbeeld de Cw waarde die wordt opgegeven voor de nieuwe S, toevallig ook 0,2.)

PS2 Ik weet dat van de Cw waarde omdat ik serieus overweeg de 3 te verruilen voor de nieuwe S, die wel een scherm achter het stuur heeft ;)
 

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,102
569
Soesterberg
Eerste indruk was.... wow, dat interieur met die schermen. Nu wat fimpjes bekeken en is wel heel veel scherm de hele tijd (en nog steeds veel knopjes). Gewoon drukke kermis (en die stomme lichtband eromheen). Is een optie, maar alternatief zal meer knopjes zijn denk ik. Hmmm moet hem straks eens in het echt gaan bekijken. Specs zijn wel goed en mega stap voor Mercedes, het vlaggenschip wordt vervangen.
 
  • Like
Reactions: Bas.

JanG007

Active Member
Jun 16, 2019
1,084
394
Belgium
WLTP is WLTP. En dat je die range geen reëel beeld geeft en moeilijk haalbaar is in de winter is algemeen geweten. Maar het laat wel toe om auto's te vergelijken.
Ook Tesla speelt met range-opgaves en bleek een van die merken die de opgave erg moelijk kan evenaren.
Dat klopt, je vergelijkt wagens over een ritje van 23 kilometer, in redelijk onrealistische omstandigheden.

Ik meen mij te herinneren dat er vroeger,bij ICE, in de boekjes, verbruikscijfers werden gegeven met vermelding van snelheden.
(Stadsverkeer 50km/u, Autostrade a la 120km/u en gemixte cyclus 90km/u)

Uiteindelijk kijk je inderdaad beter wat rond op youtube en kan je beter vertrouwen op mensen zoals Bjorn en dergelijke, die real-life cijfers en inzicht verschaffen in verschillende scenarios.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top