Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Dat kan bij geen enkele lader.

(Tenzij je heel creatief een stukje van de stekker af gaat zagen, ‘don’t try this at home’ ;))
Aha, dat is het. Sexuele voorlichting voor EV-rijders. Het type 2 mannelijk laadorgaan van de UMC gaat niet diep genoeg in het type 2 vrouwelijk lichaamsdeel van de standaard laadkabel.

En op Aliexpress wordt nog geen stimulerend tussenstukje aangeboden daarvoor?
 
  • Funny
Reactions: JanG007
Met mijn nieuwe Model 3 naar Oost-Europa

Intro: Deze post heb ik eerder in het Tweakers Model 3 forum geplaatst. Maar aangezien ik nu dit forum meer lees herplaats ik het hier voor de geïnteresseerden.

Op 24 december heb ik mijn rode Model 3 Performance in Amsterdam in ontvangst genomen. Vervolgens op 2 januari vertrokken voor een roadtrip naar Boekarest. Voor degenen die geïnteresseerd zijn bij deze mijn bevindingen.

Ik heb een bedrijf in Boekarest, de hoofdstad van Roemenië, waar ik normaal gesproken eens per zes weken heen vlieg. Het is een beetje een traditie dat ik bij het wisselen van auto (tot nu toe altijd tweedehands) een roadtrip naar kantoor maak. Dat was de afgelopen keren met een BMW Z3 en Z4. Maar nu ben ik niet dakloos meer en ging ik met de Model 3.

Uiteraard was het rijden zelf geen probleem; de uitdaging zou in het laden gaan zitten. Ik had geen haast en had sowieso al besloten er minstens 5 dagen over te doen. Een korte samenvatting per dag:

Dag 1: Amsterdam - Frankfurt
  • 15 kWh Supercharger Zevenaar
  • 55 kWh Ionity Ohlisger Heide vlak na Düsseldorf
  • Was nog niet leeg maar wilde graag Ionity proberen. Ik vond het starten van een sessie wel onhandig omdat je met een creditcard betaling moet starten waarbij ik ook de credit card app nodig heb. In ieder geval als je het vaste tarief van €8 wilt gebruiken.
  • 60 kWh NewMotion laadpaal bij de hotelovernachting vlak onder Frankfurt
Dag 2: Frankfurt - Marienbad
  • 24 kWh Supercharger Geiselwind (oostelijk van Würzburg)
  • 55 kWh FastNed Schmidgaden
  • Laatste snellader op de A6 richting Tsjechië (er is nog een supercharger iets verderop maar die ligt aan de A93 die de A6 kruist). De FastNed ging lekker snel maar dat mag ook wel voor een prijs van €0,59 / kWh
Dag 3: Marienbad - Boedapest
  • 15 kWh PolyFazer Marienbad
  • Een 50 kW laadpaal in het centrum, van de lokale provider PolyFazer. App installeren en met creditcard betalen (€0,58 / kWh). Er is ook een PolyFazer in Roemenië maar die heeft een eigen app.
  • 49 kWh Ionity Beroun (Tsjechië, zuid-westelijk van Praag)
  • Een gratis sessie courtesy of Ionity
  • 49 kWh Supercharger Brno
  • Genoeg Tesla’s in Tsjechië, voornamelijk Model S en X
  • 31 kWh Supercharger Bratislava (Slowakije)
  • 21 kWh Ionity Ács (Hongarije)
  • Laatste sessie voor de stop in Boedapest. Helaas ging die maar tot maximaal 45 kW.
Dag 4: rustdag Boedapest
Het hotel had een laadpaal op de parkeerplaats maar deze werkte niet. Wel aangesloten gelaten omdat ik lekker dicht bij de slagboom stond. De bewaker was erg geïnteresseerd maar had geen idee dat er niet geladen werd.
  • 65 kWh Supercharger Fót (noordelijk van Boedapest)
  • Ook de auto gewassen want die was inmiddels behoorlijk vies.
Dag 5: Boedapest - Deva
Tot mijn verbazing wilde de navigatie via de Supercharger Debrecen (noord-oost Hongarije) richting Roemenië. Ik had verwacht dat we via de Supercharger Szeged (zuid-oost Hongarije) zouden gaan maar deze bestond volgens de navigatie (nog) niet. Een tegenvaller want ik verliet dus eerder dan gepland het Supercharger netwerk.
  • 26 kWh Mobiliti bij Decathlon Kecskemét
  • Laatste snellaad mogelijkheid voor de grens met Roemenië. Met de grensovergang naar Roemenië verliet ik definitief Tesla territory. Er is geen Tesla dealer, service center of supercharger in Roemenië (er staan wel drie superchargers in de planning). Mensen die een Tesla hebben (ze zijn er wel) hebben deze zelf geïmporteerd. Service in Roemenië zullen ze niet krijgen.
  • 40 kWh Kaufland Arad (west Roemenië)
  • Kaufland (een Duitse hypermarkt keten) beheert zo ongeveer de snellaad infrastructuur in Roemenië. Bij elke Kaufland in de grotere steden staat een laadstation met een 50 kW DC Combo CCS / Chademo en 22 kW AC Type 2 aansluiting. Helaas was alleen de Type 2 aansluiting vrij want de CSS was al bezet door een Model S uit Boekarest. Deze kreeg echter de aansluiting via de adapter (want oude CSS aansluiting) niet aan de praat. Uiteraard waren wij al wel aan de praat want veel Tesla’s zie je niet in Roemenië. We wisselden van plek zodat hij AC kon laden en pleegde een telefoontje zodat een vriend van hem op afstand de laadsessie op de paal startte en ik alleen hoefde in te pluggen om gratis te laden.
Dag 6: Deva - Boekarest
Ik had mij voorgenomen om in Roemenië niet met minder dan 50% batterij te rijden. Ik weet uit ervaring dat dingen in Roemenië vaak kapot zijn en bovendien hebben veel automobilisten de neiging te parkeren op invalideparkeerplekken en het zou me niet verbaasd hebben als ze ook graag oplaadplekken bezet hielden. Inmiddels weet ik dat Kaufland zo slim is om de oplaadplekken ver van de ingang te plaatsen waardoor er geen reden is om de Porsche Cayenne (een favoriet model onder de Roemeense zakkenvullers) achteloos op een oplaadplek neer te zetten.
  • 52 kWh Kaufland Deva
  • Ik wist dat je gratis kunt laden bij Kaufland maar het was me niet duidelijk hoe. Je installeert de app van Renovatio E-charge en hierin moet je geld in je “e-wallet” stoppen om een laadsessie te kunnen starten. Vervolgens kies je je laadpaal op de kaart en start je de sessie via de app. Vervolgens de stekker inpluggen en het laden begint. In theorie moest het gratis kunnen maar dat lukte bij deze sessie nog niet. Maar ik was sowieso al blij dat ik aan een werkende lader hing.
  • 29 kWh Kaufland Sibiu
  • Sibiu is slechts 120 kilometer na Deva maar in verband met mijn 50% voornemen nam ik de kans waar om tot boven de 80% te laden. Dat zou genoeg moeten zijn om over de Karpaten te komen. Overigens, de mooiste route over de Karpaten is de Transfăgărășan alpenpass; volgens het oude team van Top Gear een van de mooiste wegen ter wereld. Die heb ik met de BMW’s natuurlijk vaak genomen. Maar in de winter was deze waarschijnlijk gesloten en bovendien ook erg laadpaal arm.
  • 0 kWh Kaufland Râmnicu Vâlcea
  • De eerste Kaufland na de Karpaten, ruim 100 kilometer na m’n laatste laadsessie. Hier wilde ik graag bijladen maar er stonden twee Nissan Leafs van een of andere bezorgservice die beiden zeker 45 minuten wilden laden. Op mijn vraag hoe het gratis laden bij Kaufland werkt was het antwoord “Geen idee. De baas betaald”. Op naar de volgende Kaufland.
  • 0 kWh Kaufland Pitești
  • Kaufland Pitești in de navigatie ingetypt en bij aankomst (ik zat inmiddels op een flinke 40%) kon ik geen laadpaal vinden. Het bleek dat er twee Kauflands in Pitești zijn en ik zat bij de verkeerde. Aangekomen bij de tweede Kaufland trof ik een Model 3 aan de laadpaal. De berijder attendeerde me op de PlugShare app waarop ik had kunnen zien dat hij nog zeker 45 minuten wilde laden. Inmiddels was het al na zessen en ik moest nog ruim 1,5 uur rijden naar Boekarest. Volgens de Tesla rijder zou ik met m’n 40% makkelijk in Boekarest komen. Volgens de navigatie ook (aankomst met 12%) maar het ging wel tegen m’n minimaal 50% principe in. Bovendien was het koud; dus geen goed batterij-weer. Uiteindelijk toch maar richting Boekarest vertrokken. Met een maximumsnelheid van 90 km/uur kwam ik uiteindelijk met 19% bij de eerste Kaufland in Boekarest aan.
  • 4,5 kWh Kaufland Boekarest
  • Wederom trof ik een bezette 50 kW poort op de laadpaal bij Kaufland (ik begon me inmiddels af te vragen of het wel een goed plan was met een Tesla naar Boekarest te rijden). Deze keer was de paal bezet door een Nissan Leaf; eigenlijk de enige elektrische auto die je nog wel eens ziet in Roemenië. Met nog een klein half uur te rijden richting centrum (en geen laadpaal op de bestemming) besloot ik maar AC te gaan laden, 11 kW dus. De Leaf rijder legde me uit hoe het gratis laden in z’n werk gaat. In de E-charge app zit een menu “Coupons”. Hierin kun je een coupon toevoegen door de QR code van de laadpaal te scannen. Als je de laadsessie start kun je kiezen om een coupon te gebruiken. Je selecteert dan de zojuist gescande coupon en dan laadt je gratis. De coupon kan daarna een tijdje niet opnieuw gebruikt worden om te laden. Hoelang precies is me niet duidelijk geworden.
  • 10 kWh Kaufland Boekarest
  • Nadat de Leaf rijder was vertrokken wisselde ik nog even van de 11 kW naar de 50 kW DC lader. De coupon was nu niet meer te gebruiken dus deze sessie was niet gratis. Eenmaal op 27% voelde ik me comfortabel genoeg om verder te rijden richting eindbestemming in Boekarest.
Statistieken van de trip naar Boekarest:
  • Afgelegde afstand 2475 kilometer.
  • Totaal verbruik 562 kWh.
  • 15 laad sessies (gemiddeld eens per 165 kilometer).
  • Totaal 604 kWh geladen (laadverlies van 42 kWh).
  • Totale laadkosten €145 (3 gratis sessies).
 
Zag de Juli aanbieding van JuicePas / Enel X voorbij komen:

Voor 30 euro retour naar Budapest, zonder vliegtuig! — electricfelix

De hele maand juli laden voor 30,-. Klinkt goed. Nu geven ze aan dat o.a. Ionity en Allego meedoen. Helemaal mooi. Maar veel Ionity laders staan niet op de JuicePas kaart. Nu had ik ergens gelezen dat je die wellicht wel zou kunnen gebruiken als je een Enel X laadpas hebt. Ben op zoek naar iemand die hier meer over weet?

Want 30,- is natuurlijk geen geld. Maar las je het niet / maar beperkt kunt gebruiken schiet het ook weer niet echt op.
 
Ik ben toch wat in de war. Ik kocht die 30€ flat rate, selecteerde het bijhorende profiel in de App en zag tot gisteren de normale tarieven staan bij de laadpunten. Vanaf vandaag is de flat rate van toepassing, maar ik merk dat bij heel wat laadpunten, oa de ionity-laadpunten, het normale tarief gewoon blijft staan. De Allego-laadpunten, massaal aanwezig in de Belgische dorpskernen, geven een verdeeld beeld: sommige zijn gratis, maar veruit de meeste geven 50€c/kWh aan. Ik begin te vrezen dat men ons beetgenomen heeft. Hebben anderen dezelfde ervaring?
 
Last edited:
Dit zijn de voorwaarden: https://www.endesax.com/content/dam/enel-x-es/pdf/JUN2020-JuicePass Unlimited 30_en.pdf

Er zijn 2 passen:
  • JuicePass Unlimited 30 Tariff
  • JuicePass Unlimited 30 Roaming Tariff
Misschien de verkeerde gekocht?
Gisteren de eerste 20kWh bij een Allego DC 50kW geladen met de JuicePass Unlimited 30. Werkte probleemloos via de app. Parkeren, stekker in de auto, laden gestart via de app, 30 minuten later 20kWh extra in de tank. Na stoppen van het laden direct de factuur van Enel per mail ontvangen: €0
 
Dit zijn de voorwaarden: https://www.endesax.com/content/dam/enel-x-es/pdf/JUN2020-JuicePass Unlimited 30_en.pdf

Er zijn 2 passen:
  • JuicePass Unlimited 30 Tariff
  • JuicePass Unlimited 30 Roaming Tariff
Misschien de verkeerde gekocht?
Welke zou dan de goede zijn? Ik heb het een paar keer doorgelezen, maar echt helder is het me niet. Welk apln biedt nu wat?

Bij het eerste plan zie ik in de T&C staan:
upload_2020-7-3_12-17-7.png


Hebben ze het dan over palen in Spanje die toegankelijk zijn via JuicePass? Of hebben ze het over palen die toegankelijk zijn via het Spaanse JuicePass?

Verder zie ik niet dat Spanje met het eerste plan wordt uitgesloten.

Waarom is er dan nog een tweede plan, dat aangeeft 'dezelfde' faciliteiten te bieden in Spanje? Ik mis iets, denk ik.
 
Welke zou dan de goede zijn? Ik heb het een paar keer doorgelezen, maar echt helder is het me niet. Welk apln biedt nu wat?

Bij het eerste plan zie ik in de T&C staan:
View attachment 560029

Hebben ze het dan over palen in Spanje die toegankelijk zijn via JuicePass? Of hebben ze het over palen die toegankelijk zijn via het Spaanse JuicePass?

Verder zie ik niet dat Spanje met het eerste plan wordt uitgesloten.

Waarom is er dan nog een tweede plan, dat aangeeft 'dezelfde' faciliteiten te bieden in Spanje? Ik mis iets, denk ik.
Je krijgt een aparte code voor Spanje toegestuurd. In de APP invoeren en is dan ook geldig in Spanje
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Hoe goed is eigenlijk het reizen door (west) Europa te doen zonder gebruik te maken van SuC’s? In een andere post zijn al eens de aantallen naast elkaar gezet, maar toch vraag ik me af of er iemand is die me nog meer kan informeren over hoe goed snelladend door Europa (met name België, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk), valt te reizen als je de SuC’s niet kan gebruiken (omdat je bijv. geen Tesla hebt, ik ben nl. nog aan het twijfelen). Hoe hard heb je de SuC’s echt nodig, mis je veel als je het met alleen al die andere moet doen?
 
Je krijgt een aparte code voor Spanje toegestuurd. In de APP invoeren en is dan ook geldig in Spanje
Even dat ik het goed begrijp:
- Die aparte code krijg je als je "JuicePass Unlimited 30 Roaming Tariff" besteld en heb je alleen nodig om te kunnen laden in Spanje.
- Als je niet naar Spanje gaat heb je genoeg aan "JuicePass Unlimited 30 Tariff".

Zoiets?
Ben je dan, als je Spanje ook er bij wil, twee keer 30 euro kwijt?

Zijn er ook mensen die een fysieke pas van hun hebben / nodig hebben gehad?
 
Hoe goed is eigenlijk het reizen door (west) Europa te doen zonder gebruik te maken van SuC’s? In een andere post zijn al eens de aantallen naast elkaar gezet, maar toch vraag ik me af of er iemand is die me nog meer kan informeren over hoe goed snelladend door Europa (met name België, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk), valt te reizen als je de SuC’s niet kan gebruiken (omdat je bijv. geen Tesla hebt, ik ben nl. nog aan het twijfelen). Hoe hard heb je de SuC’s echt nodig, mis je veel als je het met alleen al die andere moet doen?

Ik heb mijn abrp ingesteld met Tesla als Exclusive en Ionity als Exclusive Preferred network. Dan krijgt Ionity bij het plannen voorrang maar worden de moeilijke trajecten overbrugd met een laadbeurt bij Tesla.
 
Even dat ik het goed begrijp:
- Die aparte code krijg je als je "JuicePass Unlimited 30 Roaming Tariff" besteld en heb je alleen nodig om te kunnen laden in Spanje.
- Als je niet naar Spanje gaat heb je genoeg aan "JuicePass Unlimited 30 Tariff".

Zoiets?
Ben je dan, als je Spanje ook er bij wil, twee keer 30 euro kwijt?

Zijn er ook mensen die een fysieke pas van hun hebben / nodig hebben gehad?

Eerlijk gezegd, hoe vaker ik de voorwaarden lees, hoe onduidelijker het wordt. :/
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3