Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Geef je dan best de eindbestemming in?
Als je dan aan supercharger komt krijg je dan een lijst te zien met volgende de volgende supercharger als je er bijna bent?
Niet echt, maar bijna.
ik doe het zo:
De wagen schat in waar je best laadt, en toont dat als volgende tussenstop. Hij toont ook met hoeveel % je er aankomt. Je kan de volledige route zien, de voorgestelde (laad)tussenstops en ook alle andere SuCs staan op de kaart. Je kan dus zien wat de volgende is, voorbij de SuC die hij voorstelt.
Tesla berekent met zoveel marges dat je wellicht ook aan de volgende SuC geraakt (zeker in Frankrijk). Je komt daar dan ook aan met een legere batterij, waardoor de laadsnelheid dan ook weer hoger is. 2 keer winst dus.
Als je die volgende SuC op de kaart selecteert, komt er een popup waarop je kan aanduiden dat je die als bestemming wil hebben. De wagen berekent dan de route opnieuw en zal wellicht weer de vorige als tussenstop aangeven (hij blijft met die marge rekenen natuurlijk). Je kan dan kiezen voor de optie ‘remove charging stops’. Dan herberekent hij de route zonder (laad-)tussenstops en dan zie je met hoeveel % je uiteindelijk op die volgende, aangeduide SuC zal aankomen als je niet laadt onderweg. Als dit 4% is of hoger: doen. Tijdens het rijden kan je dan die voorspelling zien evolueren. Als die stabiel blijft of stijgt: zeker doen. Als die plots daalt kan je toch nog de vorige Suc nemen (vorige bestemmingen —> kies he eindbestemming opnieuw). Als je ondertussen al voorbij die vorige zou zijn, kan je vertragen tot 110 km/u en geraak je er zeker. De wagen zal dat zelf aanbevelen.
Lijkt hier ingewikkelder dan het is. Wijst allemaal zichzelf uit. Alleen de eerste keer is het wat stressy. Maar je kan in nood ook nog vertragen tot 90km/u of zelfs afrijden en secundaire wegen nemen. Dit is echter de parachute die je nooit zal nodig hebben,maar wel voor gerustheid zorgt.
 
Maar je kan dus ook gewoon je eindbestemming ingeven, de auto geeft dan de tussenstops aan, navigeert je dan naar de eerste supercharger en geeft dan als je laadt aan wanneer het tijd is om te vertrekken naar de volgende supercharger en navigeert je vervolgens daar gewoon heen, enzovoorts?
Win je echt zoveel tijd als je het zelf gaat bepalen of zou je zo een tussenstop kunnen besparen?
 
Maar je kan dus ook gewoon je eindbestemming ingeven, de auto geeft dan de tussenstops aan, navigeert je dan naar de eerste supercharger en geeft dan als je laadt aan wanneer het tijd is om te vertrekken naar de volgende supercharger en navigeert je vervolgens daar gewoon heen, enzovoorts?
Win je echt zoveel tijd als je het zelf gaat bepalen of zou je zo een tussenstop kunnen besparen?
Als je het voorstel van de navigatie volgt, ga je laden met nog 20-25% SoC en ben je al snel op 60%, waarna het laadvermogen geknepen wordt. Als je tot 4% SoC rijdt alvorens te laden, heb je al zo’n 80km verder gereden.
Met dezelfde laadtijd komt er dus meer km bij omdat je langer onder de 60% blijft en dus langer op vol vermogen laadt. 2 keer winst.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: BMW740iL and phrank
Maar je kan dus ook gewoon je eindbestemming ingeven, de auto geeft dan de tussenstops aan, navigeert je dan naar de eerste supercharger en geeft dan als je laadt aan wanneer het tijd is om te vertrekken naar de volgende supercharger en navigeert je vervolgens daar gewoon heen, enzovoorts?
Win je echt zoveel tijd als je het zelf gaat bepalen of zou je zo een tussenstop kunnen besparen?

In ons geval (ca. 1.100 km) lukt het op deze manier om van 4 naar 3 laadstops te gaan. We vertrokken rond 3:00 uur en kwamen met de 3 laadstops mooi uit met ontbijt, bak koffie, en een hapje eten. Bij laatste stop iets langer gestaan zodat we op locatie met een redelijk volle accu zouden arriveren.

Met lagere snelheid zouden we overigens ook naar 3 laadstops kunnen maar op deze manier is het (voor ons) een stuk leuker ;)
Soms pakken we een SUC van ca. 50-75 km verder omdat het minder druk is of een leukere locatie betreft. (snelheid iets verlagen en je haalt het eenvoudig)
 
  • Informative
Reactions: phrank
Als je het voorstel van de navigatie volgt, ga je laden met nog 20-25% SoC en ben je al snel op 60%, waarna het laadvermogen geknepen wordt. Als je tot 4% SoC rijdt alvorens te laden, heb je al zo’n 80km verder gereden.
Met dezelfde laadtijd komt er dus meer km bij omdat je langer onder de 60% blijft en dus langer op vol vermogen laadt. 2 keer winst.
Mijn ervaring is dat als je start met laden onder de 10%, die eerste percentjes ook traag gaan omdat het accupack niet op temperatuur is ofzo. Ik denk dat eens de batterij onder de 10% zakt, de voorverwarming zich uitschakelt om energie te sparen. Arriveren met 10% is het meest ideale uit mijn ervaringen.
 
Even een update van iemand die niet gaat dit jaar maar wel een kennis met een goede ervaring met een non tesla. Hij is vanuit Duitsland naar Italië gereden met een kona en heeft onderweg gebruikt gemaakt van het EnBw netwerk. Echter in de app stonden alle snelladers offline, toch is hij gaan rijden op de snelladers. Wat bleek is dat EnBw problemen heeft gehad dit weekend met hun betaalservice. De palen gaan dan in kiosk mode wat betekend dat je kunt inpluggen en niet hoeft te identificeren. Hij heeft dus onderweg 2 keer in Duitsland voor niks geladen. Ik vind dat wel heel schappelijk van EnBw.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn ervaring is dat als je start met laden onder de 10%, die eerste percentjes ook traag gaan omdat het accupack niet op temperatuur is ofzo. Ik denk dat eens de batterij onder de 10% zakt, de voorverwarming zich uitschakelt om energie te sparen. Arriveren met 10% is het meest ideale uit mijn ervaringen.
4% is mijn bottom line. Moet dus lukken dat de volgende SuC zich daar bevindt. Zal dus inderdaad eerder richting 10 gaan. Op reis is de batterij sowieso warm.
Ooit het systeem eens gestresstest. Vertrokken bij 30 graden in Liechtenstein (Balzers). Range gaf 417km aan. Navigatie brekende Mulhouse als laadstop (na 223 km). Op Nancy gemikt. Net voor de afrit Nancy toch eens Metz gecheckt. Wagen voorspelde aankomst met -1 %. Omdat de voorspelling al de ganse tijd naar boven bijgesteld werd ben ik naar Metz doorgereden. Uiteindelijk de laatste 50km aan 90-100 gereden en na 470 km met 3 km overschot aangekomen. 50 minuten geladen en thuis geraakt met 1 laadbeurt (800km). 2 keer 20’ zou beter geweest zijn (vertragen zou dan niet nodig geweest zijn), maar ik wou eens tot het uiterste testen. Dat het 30 graden was en er een snelheidsbeperking (110km/u) is van Colmar tot Luxemburg hielp natuurlijk.
 
Wooter als dat voor onze 100 accu telt geldt dat niet direkt voor alle andere accu's. :D
Ja en nee. In weze is er geen verschil tussen de 100D accu's en de Long Range accu's tot eind 2020.

Bij Model 3's kan dat ietsje anders liggen, maar we zien daar ook dat accupacks met dezelfde samenstelling gelijkaardige laadcurves vertonen. Enkel als je naar LPF packs kijkt, zie je een duidelijk andere laadcurve.
 
Hier wat TeslaFi resultaten:

Gearriveerd met 8%, pas volle vermogen bij 11%
1624441034890.png


Gearriveerd met 5%, pas bij 8% volle vermogen
1624441089041.png


Gearriveerd met 16%, direct aan volle vermogen gaan laden:
1624441158142.png

Gearriveerd met 7%, en pas vanaf 10% volle vermogen:
1624441265693.png


Gearriveerd met 14%, direct volle vermogen:
1624441311592.png


Maar ook, gearriveerd aan 14%. Misschien stond er nog iemand anders aan een gepairde stall:
1624441221963.png
 
Ja en nee. In weze is er geen verschil tussen de 100D accu's en de Long Range accu's tot eind 2020.

Bij Model 3's kan dat ietsje anders liggen, maar we zien daar ook dat accupacks met dezelfde samenstelling gelijkaardige laadcurves vertonen. Enkel als je naar LPF packs kijkt, zie je een duidelijk andere laadcurve.
Met de laadcurve van mijn M3SR+ is het beter leeg te rijden tot 2%. Pstart bij SoC 2% is volgens Teslamate 65-75kW en daarmee direct hoger dan de aflopende laadvermogens voorbij 60% SoC die dan vaak al beneden 60kW ligt

Onderstaande charge curve uit Teslamate is opgenomen bij SuC Piacenza begin april om half acht in de ochtend. 235km erbij in 24 minuten. Het was koud 3,5 gr celsius 🥶

F25EFA02-A83F-4A52-9216-E6EF621C9754.png

9BDFDFBD-CCB1-4B5A-A292-0ADD9DDE70D2.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Maar daar zie je dus toch ook dat ie eerst maar treuzelt op ~60kW, en pas omstreeks 10% door gaat naar het volle vermogen.

De vraag is natuurlijk wat het snelste is: 3 keren lang laden van 2% tot 70%, of 4 keren korter laden van 10% tot 60%.
U vraagt, wij draaien:
3x 2-70%= 3x 24=72 minuten
4x 10-60%= 4x 17=68 minuten

Dat maakt in totale laadtijd geen verschil als je een paar minuten extra slack rekent voor de 4e laadstop

Sneller is dan 4 keren kort laden van 2% tot 52%:
4x 2-52%=4x 15=60 minuten

In mijn praktijk reizen wij dan toch met 3x lang 24 minuten pauzeren omdat 15 minuten te kort is voor toiletbezoek van de passagiers ;-)
 
Last edited:
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Ik krijg vrijdag pas de Tesla dus dit wist ik niet.
Geef je dan best de eindbestemming in?
Als je dan aan supercharger komt krijg je dan een lijst te zien met volgende de volgende supercharger als je er bijna bent?

Was oorspronkelijk van plan om van supercharger naar supercharger in te geven in de route. (via ABRP dan)
ja, je geeft de eindbestemming in. Dan komt hij met een suggestie om te laden, maar je ziet de andere laadstations eromheen. Dan neem je eentje verder en kijkt hoe spannend/eenvoudig het wordt om die te halen. Wat ik vaak nog belangrijker vind is het aantal vrije stalls.
Je kunt soms beter wat langzamer rijden om een laadstation te bereiken met meer vrije stall of met snellere laadmogelijkheid.
Hoe leger je aankomt, hoe sneller je laadt
 
U vraagt, wij draaien:
3x 2-70%= 3x 24=72 minuten
4x 10-60%= 4x 17=68 minuten

Dat maakt in totale laadtijd geen verschil als je een paar minuten extra slack rekent voor de 4e laadstop

Sneller is dan 4 keren kort laden van 2% tot 52%:
4x 2-52%=4x 15=60 minuten

In mijn praktijk reizen wij dan toch met 3x lang 24 minuten pauzeren omdat 15 minuten te kort is voor toiletbezoek van de passagiers ;-)
Naja, ik verkies dus liever die 10% buffer. Dat rijdt ook wat relaxer dan tot 2% leeg rijden, want dan kan je ook geen omleiding meer veroorloven.
 
Naja, ik verkies dus liever die 10% buffer. Dat rijdt ook wat relaxer dan tot 2% leeg rijden, want dan kan je ook geen omleiding meer veroorloven.
Exact dat vind ik ook het belangrijkste punt. Ik heb geen range angst (meer) om tot 2% te rijden als ik naar huis ga, want dan weet ik nagenoeg zeker dat ik gewoon kan laden (en daar hoef ik in de regel natuurlijk niet verder op dat moment). Maar onderweg weet je het nooit zeker. Omleidingen, laders die niet werken, er zijn voldoende mogelijkheden die je verplichten toch wat langer te rijden. Met dat idee met 2% op zo’n gok afrijden levert bij mij toch een minder fijn gevoel op (ook al gaat het natuurlijk 95% van de tijd wel goed).
 
  • Like
Reactions: NielsA
Ik zat nog even met de ABRP en de Tesla navigatie te spelen, zou het kunnen dat ze bij Tesla rekening houden met ongeveer maximaal 2 uur rijden tussen de laadstops? Ook als het qua tijd suboptimaal is, maar om mensen niet 'dwingen' langer achtereen te rijden dan ze misschien aankunnen?
 
Exact dat vind ik ook het belangrijkste punt. Ik heb geen range angst (meer) om tot 2% te rijden als ik naar huis ga, want dan weet ik nagenoeg zeker dat ik gewoon kan laden (en daar hoef ik in de regel natuurlijk niet verder op dat moment). Maar onderweg weet je het nooit zeker. Omleidingen, laders die niet werken, er zijn voldoende mogelijkheden die je verplichten toch wat langer te rijden. Met dat idee met 2% op zo’n gok afrijden levert bij mij toch een minder fijn gevoel op (ook al gaat het natuurlijk 95% van de tijd wel goed).
Verstandig. Zeker in geval de reis laadstops kent bij 3e partijen (non-SuC's). Laatst weer op en neer gegaan naar de schoonfamilie in Warschau, en na de goede ervaring met een charger aan de snelweg van ORLEN vorig jaar, vertrouwd op de planning door ABRP (met ingestelde marge van minstens 10% overhouden bij laadstop). Inmiddels is laden bij ORLEN niet meer gratis, dat wist ik al. Netjes een creditcard gekoppeld aan mijn account vooraf, en alles leek goed te gaan tot de zandloper bij de laatste stap.. Driemaal raden: de betalingsautorisatie werkte niet. Kon dus achter de Corsa-e met Pools kenteken die mij eerder vroeg bij de ORLEN charger hoe lang ik nog nodig had en daarna besloot door te rijden, aansluiten in de rij bij een Greenway 50kW charger op 10 minuten (ook al wel bekeken vooraf). Hij vertelde dat ORLEN niet te vertrouwen is. Kon al wel aan het 22kW infuus gelukkig, maar toen had mijn vrouw alweer goed de pee in. En ik ook. Als alles volgens plan verloopt ben je al behoorlijk wat langer bezig met deze 1200km trip met een SR+ vanwege gebrek aan voldoende snellader locaties in Polen (en SuC Poznan op verkeerde plek en net iets te ver in Polen in) om meer maar kortere stops te maken, maar OK. Dit soort geneuzel kan je er dan echter niet meer bij hebben als je niet te laat wilt komen voor het avondeten en om aan de wodka te gaan met je schoonvader.. Eind goed al goed, maar onder een marge van 10% ga ik liever niet (behalve op weg naar huis met eigen lader en Fastned op 2 minuten rijden). Zeker niet in het buitenland. Vorig jaar ook vertrouwd op openbare lader bij vakantieadres in gat in Duitsland: werkte ook niet dus moest uitwijken naar hotel op 20km dat gelukkig destination chargers had die ik tegen betaling kon gebruiken.
 
Ik krijg vrijdag pas de Tesla dus dit wist ik niet.
Geef je dan best de eindbestemming in?
Als je dan aan supercharger komt krijg je dan een lijst te zien met volgende de volgende supercharger als je er bijna bent?

Was oorspronkelijk van plan om van supercharger naar supercharger in te geven in de route. (via ABRP dan)
Ik voer altijd de eerstvolgende SUC in die je makkelijk kan halen (soms even bekeken in A Better RoutePlanner of gewoon in de auto) en In de praktijk hou ik meer rekening met de menselijke behoeften dan met een stopje meer of minder of helemaal leeg rijden enz. Ik zorg er vooral voor dat we gaan laden als ik zelf toe ben aan een hapje, een koffie of een WC. De eerste trip liet ik me leiden door de auto en kwam ik precies te laat voor de lunch en te laat om een fatsoenlijk diner te scoren. Dat gebeurt me niet meer, maar eerlijk is eerlijk een LR Model 3 maakt het leven wel makkelijker dan een oude Model S 85.