Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Is het ook zo dat als je met een aanhanger rijdt dat de tesla navigatie ook rekening mee houdt dat je met de aanhanger rijdt?
Kan me voorstellen dat hij dat op het begin nog niet echt gaat weten. Maar als je bv al 100km aan 240kw/h hebt gereden dan weet hij toch ook ongeveer welke superchargers je best neemt aan het huidig verbruik?
 
Is het ook zo dat als je met een aanhanger rijdt dat de tesla navigatie ook rekening mee houdt dat je met de aanhanger rijdt?
Kan me voorstellen dat hij dat op het begin nog niet echt gaat weten. Maar als je bv al 100km aan 240kw/h hebt gereden dan weet hij toch ook ongeveer welke superchargers je best neemt aan het huidig verbruik?
Misschien een vraag voor dit draadje?
 
Is het ook zo dat als je met een aanhanger rijdt dat de tesla navigatie ook rekening mee houdt dat je met de aanhanger rijdt?
Kan me voorstellen dat hij dat op het begin nog niet echt gaat weten. Maar als je bv al 100km aan 240kw/h hebt gereden dan weet hij toch ook ongeveer welke superchargers je best neemt aan het huidig verbruik?
Ja, in de energie grafiek wordt dat inderdaad meegenomen. In de trip-grafiek moet je wel opletten dat de planning eerst uitgaat van de rated range van jouw auto en pas gedurende de rit de planning daarop gaat aanpassen. De waarschuwingen die ik bij lange ritten zonder aanhanger met hogere snelheden krijg dat ik beneden 120 of 100 moet blijven kreeg ik niet met aanhanger. Daar lijkt het BMS niet goed mee om te kunnen gaan.
 
  • Like
Reactions: fryeBE
Ik zat nog even met de ABRP en de Tesla navigatie te spelen, zou het kunnen dat ze bij Tesla rekening houden met ongeveer maximaal 2 uur rijden tussen de laadstops? Ook als het qua tijd suboptimaal is, maar om mensen niet 'dwingen' langer achtereen te rijden dan ze misschien aankunnen?

Ik heb het idee dat de navigatie rekening houdt met wat normaal gesproken de tijden zijn dat mensen wat eten. Al een paar jaar valt me op dat de laadstops die de navigatie uitkiest erg vaak rond 12-13 uur, 16 uur of 18-19 uur worden gepland. Ik heb er nog weinig gezien die rond 14 of 17 uur zitten.
 
  • Informative
Reactions: phrank and Mars2020
Dit week-end nog even de laadpas bij Ionity getest. Alles is klaar om vrijdag voor 't eerst op verlof te vertrekken met een EV. Het verbruik met de twee fietsen op de trekhaak ook even getest op weg heen en terug naar de charger van Ionity in Bierset. Getest bij 110 km/h, omdat dat de referentiesnelheid voor het verbruik is bij ABR. Ik kwam uit op 210-215 Wh/km bij 110 km/h.
Wel fijn dat onze reisbestemming dit jaar op minder dan 10 km van een supercharger ligt. Geen gedoe met laadpalen in de Provence, indien nodig rijd ik wel even naar de SUC.

Aan de snellader toch nog een probleem voor het Ionity netwerk vastgesteld. Een Nederlands stel dat er kwam laden met een e-tron had die ochtend een probleem gehad met een laadbeurt in Frankrijk en moesten daarom bij iedere verdere laadbeurt de helpdesk bellen om te kunnen laden.
Wat is er eigenlijk mis aan het goede oude systeem van een bankkaart en evt een tankkaart? Waarom al die verschillende manieren van betalen, met druppels, laadpassen, via smartphone,...
 
Dit week-end nog even de laadpas bij Ionity getest. Alles is klaar om vrijdag voor 't eerst op verlof te vertrekken met een EV. Het verbruik met de twee fietsen op de trekhaak ook even getest op weg heen en terug naar de charger van Ionity in Bierset. Getest bij 110 km/h, omdat dat de referentiesnelheid voor het verbruik is bij ABR. Ik kwam uit op 210-215 Wh/km bij 110 km/h.
Wel fijn dat onze reisbestemming dit jaar op minder dan 10 km van een supercharger ligt. Geen gedoe met laadpalen in de Provence, indien nodig rijd ik wel even naar de SUC.

Aan de snellader toch nog een probleem voor het Ionity netwerk vastgesteld. Een Nederlands stel dat er kwam laden met een e-tron had die ochtend een probleem gehad met een laadbeurt in Frankrijk en moesten daarom bij iedere verdere laadbeurt de helpdesk bellen om te kunnen laden.
Wat is er eigenlijk mis aan het goede oude systeem van een bankkaart en evt een tankkaart? Waarom al die verschillende manieren van betalen, met druppels, laadpassen, via smartphone,...
Ik begrijp niet waarom Tesla rijders zich druk maken om Ionity issues. Eigenaars van andere merken benijden ons SuC netwerk, waarom gaan wij dan hun dure en kreupele providers opzoeken? Om hun probleem qua bezetting en defecten nog groter te maken?
Kan iemand mij updaten?
 
Ik begrijp niet waarom Tesla rijders zich druk maken om Ionity issues. Eigenaars van andere merken benijden ons SuC netwerk, waarom gaan wij dan hun dure en kreupele providers opzoeken? Om hun probleem qua bezetting en defecten nog groter te maken?
Kan iemand mij updaten?

Een paar weken zag ik een Tesla Model 3 aan een Allego lader hangen, terwijl ernaast een Tesla SuC was.
Op mijn vraag waarom hij daar laadde was het antwoord, dat het om een lease-auto ging.
En dat hij van zijn baas een Allego pas bij de auto had gekregen.
Hij wilde liever aan een Tesla SuC, maar dan zou hij het zelf moeten betalen.
 
Een paar weken zag ik een Tesla Model 3 aan een Allego lader hangen, terwijl ernaast een Tesla SuC was.
Op mijn vraag waarom hij daar laadde was het antwoord, dat het om een lease-auto ging.
En dat hij van zijn baas een Allego pas bij de auto had gekregen.
Hij wilde liever aan een Tesla SuC, maar dan zou hij het zelf moeten betalen.

Dit soort verhalen ken ik ook maar bij wat voor werkgever werk je dan? Daar zit dan toch ook een fleetmanager die er niks van snapt. Wij hebben ook een MTC en de SuC kosten zijn gewoon te declareren via het portaal. Een keer in het kwartaal de SuC’s declareren en klaar. Mijn werkgever stimuleert juist het gebruik van SuC’s aangezien de kosten veel goedkoper zijn dan bij andere aanbieders.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit week-end nog even de laadpas bij Ionity getest. Alles is klaar om vrijdag voor 't eerst op verlof te vertrekken met een EV. Het verbruik met de twee fietsen op de trekhaak ook even getest op weg heen en terug naar de charger van Ionity in Bierset. Getest bij 110 km/h, omdat dat de referentiesnelheid voor het verbruik is bij ABR. Ik kwam uit op 210-215 Wh/km bij 110 km/h.
Wel fijn dat onze reisbestemming dit jaar op minder dan 10 km van een supercharger ligt. Geen gedoe met laadpalen in de Provence, indien nodig rijd ik wel even naar de SUC.

Aan de snellader toch nog een probleem voor het Ionity netwerk vastgesteld. Een Nederlands stel dat er kwam laden met een e-tron had die ochtend een probleem gehad met een laadbeurt in Frankrijk en moesten daarom bij iedere verdere laadbeurt de helpdesk bellen om te kunnen laden.
Wat is er eigenlijk mis aan het goede oude systeem van een bankkaart en evt een tankkaart? Waarom al die verschillende manieren van betalen, met druppels, laadpassen, via smartphone,...
Ik zou denken dat m dat in de kosten van de betaalterminal zit. Die hardware is duur (want ook weersbestendig) en gaat sneller kapot dan alleen een RFID reader. Daar komt het woud aan contracten nog bij dat moet afsluiten om passen uit alle landen te kunnen accepteren en dan nog de transactiekosten. Een RFID tag is uiteindelijk veel goedkoper, zeker als je kijkt naar de hoogte van de transacties (hoogstens enkele tientjes, vaak minder).
 
  • Helpful
Reactions: ERvee
Een paar weken zag ik een Tesla Model 3 aan een Allego lader hangen, terwijl ernaast een Tesla SuC was.
Op mijn vraag waarom hij daar laadde was het antwoord, dat het om een lease-auto ging.
En dat hij van zijn baas een Allego pas bij de auto had gekregen.
Hij wilde liever aan een Tesla SuC, maar dan zou hij het zelf moeten betalen.
Inderdaad fleet manager die niet goed op de hoogte is.
ik hoorde van een ex-collega hier het omgekeerde. TM3 die enkel bij de SuCs mag laden omdat de facturatie zo eenvoudig verloopt en omdat het goedkoper is. Andere laders kunnen niet teruggeclaimd worden. Je zal maar in het centrum van Gent in een appartement wonen.
 
ik hoorde van een ex-collega hier het omgekeerde. TM3 die enkel bij de SuCs mag laden omdat de facturatie zo eenvoudig verloopt en omdat het goedkoper is. Andere laders kunnen niet teruggeclaimd worden. Je zal maar in het centrum van Gent in een appartement wonen.
Fleet managers moeten plots heel andere concepten leren, die verder gaan dan een leasecontract en een tankkaart.

Ideale wereld is idd facturatie van de superchargers via Tesla, en laadpaal met herfacturatie via een Mobility Service Provider (MSP). Een goeie MSP zou ook die facturatie van Tesla moeten kunnen dragen, en Tesla als Charge Pole Operator (CPO) contracteren.
 
Ik begrijp niet waarom Tesla rijders zich druk maken om Ionity issues. Eigenaars van andere merken benijden ons SuC netwerk, waarom gaan wij dan hun dure en kreupele providers opzoeken? Om hun probleem qua bezetting en defecten nog groter te maken?
Kan iemand mij updaten?
Wanneer een Ionity lader voor mij op een betere plek ligt stop ik gewoon bij de Ionity lader.
Dat hij wat duurder is zal me worst wezen.
 
  • Like
Reactions: OttoR and BMW740iL
Wanneer een Ionity lader voor mij op een betere plek ligt stop ik gewoon bij de Ionity lader.
Dat hij wat duurder is zal me worst wezen.
Op de Route du Soleil hoef je voor Ionity laders niet van de Péage af en sta je op drukke vakantiedagen bij Ionity niet in de file voor een Supercharger en haal je wel de maximale laadsnelheid van je auto
32B45F27-66E4-47B1-A2C2-29CC6997A207.jpeg
 
in de file voor een Supercharger
Fake news? Al iemand meegemaakt? Behalve wat uitzonderingspieken in Duitsland tijdens het karnavalweekend (=winter = 25% meer laden).
Risico lijkt mij net groter bij een Ionity met hun 2-4 laders per stal. Zeker nu er eindelijk ook volop niet-Tesla’s verkocht worden waar je zonder issues mee op reis kan.
 
  • Like
Reactions: Koifim
Fake news? Al iemand meegemaakt? Behalve wat uitzonderingspieken in Duitsland tijdens het karnavalweekend (=winter = 25% meer laden).
Risico lijkt mij net groter bij een Ionity met hun 2-4 laders per stal. Zeker nu er eindelijk ook volop niet-Tesla’s verkocht worden waar je zonder issues mee op reis kan.
Er is zelfs een apart topic voor aangemaakt met al meer dan 900 reacties ;-)

Post in thread 'Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC'
Vakantie : laden in Duitsland wordt Stau aan de SUC