Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind niet meteen de passende thread, dus zet ik het maar hier.
Uit een vandaag gepubliceerd voorakkoord tussen Sociaal-democraten, Groenen en Liberalen in Duitsland voor de vorming van een nieuwe regering blijkt dat er aan een heikel thema NIET zal ingevoerd zal worden, een Tempolimit op Duitse snelwegen.
Dus, wie in de toekomst een snelle testrit wil doen, tijdens vakantie of niet, REJOICE😜
 
Afgelopen week ben ik toch wel onder de indruk geraakt van de classic. Zowel de verbruikscijfers als de bagage capaciteit. Wij zijn met mijn ouders en ons zoontje op pad geweest naar Flevoland. De auto zat boem vol. Voor de frunk helemaal vol met de kinderwagen reiswieg Aankleedkussen. En achterin kleren en proviant. Wat kan daar toch veel in zeg. Dit doet twijfelen, mijn inziens zal geen andere tesla zoveel ruimte hebben maar ik kan er ook naast zitten. Daarnaast met zo'n 13 graden buiten 4 volwassenen en een baby in een kinderstoel een gemiddelde van 180wh/km. De airco stond op 20 graden lekker aangenaam. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren bij polestar/volvo of PSA groep auto's. Misschien nog wel niet bij andere nieuwe evs. De trip was zo een 130 km enkel. En ja ook nog gratis laden bij batavia stad terwijl wij rustig met die kleine rond liepen.
Het geeft je te denken, die snelle laadtijden aan de suc zijn eigenlijk allemaal relatief als je ze enkel voor een lange vakantie rit gebruikt. Daarnaast viel de y mij wat tegen... Moeilijk moeilijk.
 
Afgelopen week ben ik toch wel onder de indruk geraakt van de classic. Zowel de verbruikscijfers als de bagage capaciteit. Wij zijn met mijn ouders en ons zoontje op pad geweest naar Flevoland. De auto zat boem vol. Voor de frunk helemaal vol met de kinderwagen reiswieg Aankleedkussen. En achterin kleren en proviant. Wat kan daar toch veel in zeg. Dit doet twijfelen, mijn inziens zal geen andere tesla zoveel ruimte hebben maar ik kan er ook naast zitten. Daarnaast met zo'n 13 graden buiten 4 volwassenen en een baby in een kinderstoel een gemiddelde van 180wh/km. De airco stond op 20 graden lekker aangenaam. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren bij polestar/volvo of PSA groep auto's. Misschien nog wel niet bij andere nieuwe evs. De trip was zo een 130 km enkel. En ja ook nog gratis laden bij batavia stad terwijl wij rustig met die kleine rond liepen.
Het geeft je te denken, die snelle laadtijden aan de suc zijn eigenlijk allemaal relatief als je ze enkel voor een lange vakantie rit gebruikt. Daarnaast viel de y mij wat tegen... Moeilijk moeilijk.
Helemaal mee eens. Ik heb dezelfde S en zit ook na te denken over een Y. Maar de S rijdt ook nog veel comfortabeler dan een 3 en waarschijnlijk ook dan een Y. De 180wh/km haal ik echt niet op zo’n rit, dan rijdt je waarschijnlijk niet harder dan 100km/u. Ik weet het, je mag niet harder in NL. In 2023 loopt natuurlijk de accu uit de garantie. Gaat de restwaarde dan hard dalen? Moet je misschien daarvoor verkopen of gewoon afrijden met kans dat je de accu dan moet vervangen?
 
Accu vervangen bij Tesla kost zo’n €20k. Ik heb nog geen andere mogelijkheden gezien dan via Tesla zelf. Aan de andere kant: als hij het 6 jaar vol heeft gehouden waarom zou het daarna opeens mis gaan? Heb je de cellen wel eens uitgelezen via de verborgen OBD2 poort onder het scherm? Disbalans tussen de cellen was voor mij een goede indicator voor problemen. Na 3 jaar wilde hij niet meer opladen voorbij 20%. De accu is toen vervangen bij een km stand van 90k.
 
Accu vervangen bij Tesla kost zo’n €20k
Als je daarmee na 8 jaar een restart kan doen van een kapitaal van 100k valt het wel te overwegen. En het zal wel niet op 8 jaar en 1 dag gebeuren…
De ruilwaarde heeft meer met psychologie en technologische veroudering te maken. Bij een EV kan je elk breuk perfect ‘als nieuw’ vervangen en behoudt de wagen zijn technische waarde en prestaties. Veel goedkoper dan een nieuwe kopen. Niet zo bij een ICE.
 
Als je daarmee na 8 jaar een restart kan doen van een kapitaal van 100k valt het wel te overwegen. En het zal wel niet op 8 jaar en 1 dag gebeuren…
De ruilwaarde heeft meer met psychologie en technologische veroudering te maken. Bij een EV kan je elk breuk perfect ‘als nieuw’ vervangen en behoudt de wagen zijn technische waarde en prestaties. Veel goedkoper dan een nieuwe kopen. Niet zo bij een ICE.

Dat valt mij idd nog mee. Op een auto (verkeerde tijdstip gekocht) van 125K is dat voor een volgende periode van 8-12 jaar best te overzien...

Excuus: reageerde op post, maar we blijken (zoals vaker) weer onbedoeld afgedwaald.... Back on topic dan maar weer
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Accu vervangen bij Tesla kost zo’n €20k. Ik heb nog geen andere mogelijkheden gezien dan via Tesla zelf. Aan de andere kant: als hij het 6 jaar vol heeft gehouden waarom zou het daarna opeens mis gaan? Heb je de cellen wel eens uitgelezen via de verborgen OBD2 poort onder het scherm? Disbalans tussen de cellen was voor mij een goede indicator voor problemen. Na 3 jaar wilde hij niet meer opladen voorbij 20%. De accu is toen vervangen bij een km stand van 90k.
Ik heb zo een dongel met scan my tesla, maar wat is veel onbalans en waneer moet je dat observeren?
 
Hoi,
Wij vertrekken eind van de maand met onze M3P naar de Ardèche, heerlijk weekje op de camping. Nu heb ik verschillende opties gevonden voor het laden buiten de Superchargers om. Hebben jullie tips over welke pas het best/meest van pas zal komen?
En überhaupt tips voor onderweg, een andere navigatieplanner dan die van Tesla? ABRP?
Hoor het graag!
 
Hoi,
Wij vertrekken eind van de maand met onze M3P naar de Ardèche, heerlijk weekje op de camping. Nu heb ik verschillende opties gevonden voor het laden buiten de Superchargers om. Hebben jullie tips over welke pas het best/meest van pas zal komen?
En überhaupt tips voor onderweg, een andere navigatieplanner dan die van Tesla? ABRP?
Hoor het graag!
Ik weet dat er veel fans zijn van een andere routeplanner, maar ik gebruik al 8 jaar de navigatie van Tesla. Meestal neem ik één lader verder dan de navigatie suggereert. Door op het icoontje te drukken, kun je zien hoe druk het is (en of je een code nodig hebt)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoi,
Wij vertrekken eind van de maand met onze M3P naar de Ardèche, heerlijk weekje op de camping. Nu heb ik verschillende opties gevonden voor het laden buiten de Superchargers om. Hebben jullie tips over welke pas het best/meest van pas zal komen?
En überhaupt tips voor onderweg, een andere navigatieplanner dan die van Tesla? ABRP?
Hoor het graag!
App van ChargeMap kun je prima gebruiken in de Ardèche
 
Hoi,
Wij vertrekken eind van de maand met onze M3P naar de Ardèche, heerlijk weekje op de camping. Nu heb ik verschillende opties gevonden voor het laden buiten de Superchargers om. Hebben jullie tips over welke pas het best/meest van pas zal komen?
En überhaupt tips voor onderweg, een andere navigatieplanner dan die van Tesla? ABRP?
Hoor het graag!
We waren vorige zomer in de streek (St Paul Trois Château) en konden de publiek laders daar met onze TNM kaart activeren.
 
Bij sommigen zit ook gewoon een intercom waar je op kunt drukken;)
Afgelopen week geladen in Montemor-o-Novo (Portugal). Deze SuC ligt tussen Evora en Lissabon. De navigatie gaf een kleine onverharde weg aan waarvan ik dacht dat kan haast niet kloppen. Na een stukje rijden kwamen we bij een gesloten poort aan. In de navigatie stond geen code, dus maar even op de intercom gedrukt en de poort ging vanzelf open.
Na een tijdje tussen de wijngaarden te hebben gereden kwamen we uit bij ”Resort, Herdade das Valadas” Bleek een wijnlandgoed/spa te zijn met een super restaurant gelegen op een waanzinnig mooie locatie. De mooiste SuC locatie die ik tot op heden heb gezien. Ook als je niet hoeft te laden is het de moeite waard om te stoppen.
 
Zo ziet het er bij de SuC in Montemor-o-Novo (Portugal) uit:
1655831480483.jpeg
 

Attachments

  • 0C945080-06B8-47FF-8EAD-741719D9354E.jpeg
    0C945080-06B8-47FF-8EAD-741719D9354E.jpeg
    441.2 KB · Views: 59