Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Hotel zoeken bij Booking.com, daarna hotel googlen en/of op Google maps en bij het hotel zelf reserveren/boeken
+1
Nadeel is wel dat er een aantal hotels op booking aangeven dat er een laadpaal is, ook als dit over een openbare laadpaal gaat 100m verder op het dorpsplein. Desondanks de beste oplossing die ik ken.
De website van Tesla voor destination chargers kan ook helpen. Daar is het nadeel dan weer dan het er niet veel zijn en dat de meerderheid ofwel luxehotels zijn ofwel campings, maar niet veel ertussen.
 
Hotel zoeken bij Booking.com, daarna hotel googlen en/of op Google maps en bij het hotel zelf reserveren/boeken
Idem voor airbnb. Voor beide best op voorhand eens bellen. Soms gaat het om een stopcontact of een dure lader in de buurt. In principe kan op vakantie een stopcontact voldoende zijn, maar dagelijks om een geïmprovisserde parkeerplaats moeten innemen kan heel genant zijn.
Zo mocht ik ooit vlak voorde ingang van de lobby de kerstboom uittrekken om mijn wagen in te pluggen (er was niet eens een parkeerplaats). Heb je na een nacht 100km bij en mocht ik nog eens 15€ betalen ook (al zou dat nu een redelijk correcte prijs zijn).
 
  • Like
Reactions: OttoR and BMW740iL
+1
Nadeel is wel dat er een aantal hotels op booking aangeven dat er een laadpaal is, ook als dit over een openbare laadpaal gaat 100m verder op het dorpsplein. Desondanks de beste oplossing die ik ken.
De website van Tesla voor destination chargers kan ook helpen. Daar is het nadeel dan weer dan het er niet veel zijn en dat de meerderheid ofwel luxehotels zijn ofwel campings, maar niet veel ertussen.
Je kunt ook in de app (chargemap, newmotion etc) kijken waar de laadpaal staat. Vaak zie je met streetview al snel waar de paal staat.
 
korte vraag (mijn Tesla heeft geen CCS)

Als er bij de supercharger in bijvoorbeeld Duitsland staat "8 stalls up to 150 and 4 stalls up to 250, CCS compatible only" Kan ik daar dan superchargen of geldt CCS only dan voor alle stalls?

De SUC staat in mijn navi, dus ik vermoed dat ik daar kan laden. Anders stuurt hij mij naar een SUC waar dat niet kan.

Thanks!
 
korte vraag (mijn Tesla heeft geen CCS)

Als er bij de supercharger in bijvoorbeeld Duitsland staat "8 stalls up to 150 and 4 stalls up to 250, CCS compatible only" Kan ik daar dan superchargen of geldt CCS only dan voor alle stalls?

De SUC staat in mijn navi, dus ik vermoed dat ik daar kan laden. Anders stuurt hij mij naar een SUC waar dat niet kan.

Thanks!
Je kan daar gerust opladen, die CCS only geldt voor de V3 SuC (250kW)
 
  • Like
Reactions: Mark MS
korte vraag (mijn Tesla heeft geen CCS)

Als er bij de supercharger in bijvoorbeeld Duitsland staat "8 stalls up to 150 and 4 stalls up to 250, CCS compatible only" Kan ik daar dan superchargen of geldt CCS only dan voor alle stalls?

De SUC staat in mijn navi, dus ik vermoed dat ik daar kan laden. Anders stuurt hij mij naar een SUC waar dat niet kan.

Thanks!
Als je auto de CCS upgrade niet heeft gehad dan komen de CCS laders ook niet voor in je navigatie. Dat was iig bij mij het geval, een SW update om deze zichtbaar te maken in de navigatie krijg je bij de CCS update.
 
Vandaag voor het eerst met de MYP een langere trip gemaakt => Utrecht naar Berlijn (650km).

De auto en trip was prima. Auto blijft ook behoorlijk snel boven de 150. Over het algemeen 150 gereden en vmax +5 waar er een beperking geldt. Jammer dat AP het nog maar doet tot 140 met vision only… Dan maar zelf sturen.

Laden viel tegen
Vol verwachting dacht ik boven de 200kw te halen en misschien wel 250. Eerste stop was Ladenau, daar ging v3 maar op 84kw. Alle v3 waren bezet, maar dacht dat dat niet zou uitmaken. Na 5m heb ik hem aan de v2 gezet en die ging gelijk naar 145kw.
Op de tweede stop bij Irxleben op v3 haalde ik maar 127kw.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vandaag voor het eerst met de MYP een langere trip gemaakt => Utrecht naar Berlijn (650km).

De auto en trip was prima. Auto blijft ook behoorlijk snel boven de 150. Over het algemeen 150 gereden en vmax +5 waar er een beperking geldt. Jammer dat AP het nog maar doet tot 140 met vision only… Dan maar zelf sturen.

Laden viel tegen
Vol verwachting dacht ik boven de 200kw te halen en misschien wel 250. Eerste stop was Ladenau, daar ging v3 maar op 84kw. Alle v3 waren bezet, maar dacht dat dat niet zou uitmaken. Na 5m heb ik hem aan de v2 gezet en die ging gelijk naar 145kw.
Op de tweede stop bij Irxleben op v3 haalde ik maar 127kw.
Wat was je SOC?
 
Een volle V3 kan maximaal een x% van de hoofdaansluiting benutten. Er zijn in NL al meerdere locaties bekend waar de hoofdaansluiting vele maken kleiner is dan de SuC groot. Daarbij zit in een SuC toch altijd een accu welke dient te worden geladen om de hoge piek te kunnen leveren? Of had ik dat mis?
 
1ste keer een "lange" reis gedaan voor het werk met de auto naar Versailles, zie hier mijn bevindingen:

TACC: Werkt fantastisch goed, alleen stoppen en aanzetten in de files is te bruut
AP: Automatisch sturen werkt heel goed, automatic lane change aan de andere kant totaal niet. Als je van vak wil veranderen duurt het bijna 5 seconden om dit te doen wat veeeel te lang is. Wordt ook veel onderbroken: voorbij gestoken auto te dicht, auto die achter je sneller aankomt, ... Dit is volgens mij momenteel maar goed bruikbaar als er totaal geen traffic is. Automatisch sturen & lane change kunnen ook niet los van elkaar aangezet worden wat zeker een gemis is.
Range: Heel goed zoals aangegeven. Beter om 110-120 te rijden, daarboven toch redelijk hoog verbruik
Chargen: In de heen- en terugreis 2x gestopt in Senlis om te superchargen, dit was gewoon fantastisch om te zien dat hij van 30% naar 70% was gegaan in een kwartiertje
Rijervaring: Auto rijdt wel zeer vlot en zacht op m'n 20" banden

Algemeen was dit wel een aangename eerste ervaring.
 
Vandaag voor het eerst met de MYP een langere trip gemaakt => Utrecht naar Berlijn (650km).

De auto en trip was prima. Auto blijft ook behoorlijk snel boven de 150. Over het algemeen 150 gereden en vmax +5 waar er een beperking geldt. Jammer dat AP het nog maar doet tot 140 met vision only… Dan maar zelf sturen.

Laden viel tegen
Vol verwachting dacht ik boven de 200kw te halen en misschien wel 250. Eerste stop was Ladenau, daar ging v3 maar op 84kw. Alle v3 waren bezet, maar dacht dat dat niet zou uitmaken. Na 5m heb ik hem aan de v2 gezet en die ging gelijk naar 145kw.
Op de tweede stop bij Irxleben op v3 haalde ik maar 127kw.
Vandaag teruggereden. Een paar bevindingen:
- Bij Hannover haalde ik meteen 251 kw. Liep daarna wel terug, maar dat is te verwachten. Auto zat boven de 90% toen we terugkwamen van de lunch. Veel stalls ge-iced helaas bij dit drukke winkelcentrum, maar er waren genoeg vrije plekken
- In Hengelo kwam ik niet boven de 120kw, terwijl er maar 2 anderen stonden. Anyway, was korte stop
- Terug nog wat harder gereden dan heen: tussen de 150 en 170. Hij is echt snel en voor comfort met het gezin moet je ook dan niet ‘vol gas‘ geven. Merk dat hij boven de 150 echt sneller is dan de S75
- Heel stuk opgereden tussen Hannover en Hengelo met een witte model 3 (Iemand van hier? ;))
- Nog een stukje meegereden met een nieuwe Audi R8. In iets drukker verkeer tot 221 gekomen. Hij liep amper uit, kon hem goed bijhouden. Kon ook zijn mooie motor geluid goed horen. Jammer genoeg moest hij er vrij snel af
- 3 trailers vol model Y ingehaald. Allemaal wit en zwart. 1 trailer met wieldoppen (LR?) en 2 met MYP
- Het grotere bereik en snellere laden tov S75 is wel prettig. Kwam daar al niet echt tekort mee, maar dit is nog prettiger
 
  • Like
Reactions: RobsEV and OttoR
Na een weekje door Oostenrijk met uitstapjes naar Slovenie en Italie slechts 1x een SuC gebruikt. De rest Fastned, enBW en Ionity geladen. Ging perfect, lagere kosten en laadsnelheid was ook perfect. Posities langs snelweg waren voor mij ook positiever dan elke keer van de snelweg af. Wel een vreemde ontwikkeling was het verwijderen van DeC’s op meerdere hotel locaties. Ze zijn verwijderd en vervangen door rfid laders. Vaak van lokale aanbieders. In 1 hotel sprak ik met een eigenaar en die zei dat het niet meer uit kon. Ook daar zijn de prijzen van stroom x4 gegaan en waar 4 jaar geleden 1 auto in de week aan het laden was staan er nu 8 a 9 auto’s per dag te laden. Op Facebook zag ik ook een post dat dit in NL ook op meerdere plekken gebeurd. Persoonlijk denk ik dat het het einde van de DeC’s gaat zijn. Bij mijn lokale vd Valk zijn de DeC’s vorige week ook vervangen door evbox palen en een allego snellader.
 
  • Informative
Reactions: OttoR