Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
15% terugwinnen: dan zou je toch een flinke afdaling gehad hebben. Ik kom uit op ongeveer 1800m hoogteverschil, zonder enig verlies in rekening te brengen.
Cijfers louter ter illustratie.
Je hebt gelijk. Het meeste dat ik haalde is iets minder dan de helft. Bij de afdaling van de Simplon pas. 1300m hoogteverschil (van ongeveer 2 tot 25 km in de grafiek hieronder)
IMG_4015_Original.jpeg
 
SPANJE/PORTUGAL Voor hen die op vakantie gaan naar Portugal en via Salamanca gaan (heen of terug). Ik ontraad momenteel de supercharger Tordesillas iets onder Valladolid: Alle laders aldaar fluctueren enorm, waarna ze op 0 kW eindigen. Alleen opnieuw inpluggen helpt een beetje. Laadt hier niet meer dan nodig en rij dan door naar Burgos (als je NO gaat) of Guarda (als je ZW gaat). Deze twee zijn (ondanks 150 kW) uitstekend, ook wat betreft horeca, die VOLLEDIG GESLOTEN is in Tordesillas. Eind dit jaar is dat wel opgelost met de nieuwe Salamanca 250kW laders. Geweldig land trouwens, Portugal. Voor het eerst hier geweest en ook gebruik gemaakt van de tips die jullie aan @pvkeep gaven. Ik kan verder het kopen van kastanjehoning aanbevelen, die in in veel zuidelijke landen verkrijgbaar is en in Portugal op lokale markten voor weinig te krijgen is. (Plus lokale wijnen van coöperaties etc. Wij hebben Montecapucho (Quinta dos Capuchos, Alcobaça) en meerdere soorten wijn van de coöperatie in Pinhel meegenomen. Allemaal vlak voor de terugreis gekocht en deze altijd onder de 30 graden gehouden door de airco bij laadbeurten een beetje aan te laten.)
Kan ik ergens wat lezen over je reis(ervaringen) wij rijden eind juli naar /san Sebastiaan>Madrid (wilde manzanares) > Olhao>madrid>barcelona>france>home (alle snelladers zijn welkom voorkeur tesla-fastned).
 
Kan ik ergens wat lezen over je reis(ervaringen) wij rijden eind juli naar /san Sebastiaan>Madrid (wilde manzanares) > Olhao>madrid>barcelona>france>home (alle snelladers zijn welkom voorkeur tesla-fastned).
In Spanje (en op weg erheen) kun je gewoon de navigatie van de auto volgen, er zijn voldoende SuC’s op de doorgaande routes. Alleen tussen Tordesillas en Merida zit een zwart gat mbt SuC’s maar daar kom je niet zo te zien. In dat gebied zit overigens wel een andere snellader maar die heb ik niet geprobeerd. Bij twijfel kun je ook even in ABRP kijken.
Of:supercharge.info

Vooraf wel even in de app van je laadpas kijken of er op plaats van bestemming een laadpunt is. Met ShellRecharge heb ik geen problemen ondervonden, zelfs niet in het binnenland van Spanje.
 
Precies, op de route Donostia-Madrid zitten voldoende SUC’s. Ervaringen: goede koffie, zoete broodjes, maar ook tapas tijdens het laden 😅
In en rond Madrid zitten meerdere SUC’s. Uitdaging is soms om ze te vinden (in garage winkelcentrum etc).

Zelfs Tordesillas-Merida is met een LR goed te doen.

Wij duiken in augustus ook weer Spanje in : de noord west hoek.
 
  • Like
Reactions: ihaveaking
In Spanje (en op weg erheen) kun je gewoon de navigatie van de auto volgen, er zijn voldoende SuC’s op de doorgaande routes. Alleen tussen Tordesillas en Merida zit een zwart gat mbt SuC’s maar daar kom je niet zo te zien. In dat gebied zit overigens wel een andere snellader maar die heb ik niet geprobeerd. Bij twijfel kun je ook even in ABRP kijken.
Of:supercharge.info

Vooraf wel even in de app van je laadpas kijken of er op plaats van bestemming een laadpunt is. Met ShellRecharge heb ik geen problemen ondervonden, zelfs niet in het binnenland van Spanje.
Heb de laadpas van Shell ook op zak. ABRP heb ik de reis gepland (heb daar ionity ook aangevinkt als optie) , heb die met mijn proefrit in de meivakantie mee laten draaien op mijn mobiel naast de teslanavi. Eerste keer wordt spannend, als ik dit zo lees hoeft dat niet. Thx voor je reactie !!!
 
Precies, op de route Donostia-Madrid zitten voldoende SUC’s. Ervaringen: goede koffie, zoete broodjes, maar ook tapas tijdens het laden 😅
In en rond Madrid zitten meerdere SUC’s. Uitdaging is soms om ze te vinden (in garage winkelcentrum etc).

Zelfs Tordesillas-Merida is met een LR goed te doen.

Wij duiken in augustus ook weer Spanje in : de noord west hoek.
Hmm zoeken, meestal doe ik een streetview (wil ze ff zien iedereen zijn tiks). Bedankt voor de tip, mijn verwachtingen zijn bijgesteld van de gebruikelijke Van der Valk ontvangsten in Nederland :)
 
Ik heb nog geen lange reis gemaakt met een Tesla sinds de SuCs zijn opengesteld voor alle EVs.
Wat is het beeld bij de SuCs, enkele een verdwaalde niet Tesla ertussen of kan men de weg naar de SuCs al goed vinden?

Ben ook benieuwd naar de drukte als ik van de zomer naar Italie ga. Tussen 2017-2021 heb ik tijdens vakanties in de zomer nauwelijks volle SuCs meegemaakt en anders was het hoogstens 5 min wachten.
 
Ik heb nog geen lange reis gemaakt met een Tesla sinds de SuCs zijn opengesteld voor alle EVs.
Wat is het beeld bij de SuCs, enkele een verdwaalde niet Tesla ertussen of kan men de weg naar de SuCs al goed vinden?

Ben ook benieuwd naar de drukte als ik van de zomer naar Italie ga. Tussen 2017-2021 heb ik tijdens vakanties in de zomer nauwelijks volle SuCs meegemaakt en anders was het hoogstens 5 min wachten.
Zelf heb ik in Nederland en Frankrijk (periode apr-mei) na 2000 km supercharger pas meegemaakt er een verdwaalde niet Tesla (Ioniq 5) stond te laden.

In het buitenland en de zomer knijp ik hem ook wel een beetje...goede vraag
 
Ik heb nog geen lange reis gemaakt met een Tesla sinds de SuCs zijn opengesteld voor alle EVs.
Wat is het beeld bij de SuCs, enkele een verdwaalde niet Tesla ertussen of kan men de weg naar de SuCs al goed vinden?

Ben ook benieuwd naar de drukte als ik van de zomer naar Italie ga. Tussen 2017-2021 heb ik tijdens vakanties in de zomer nauwelijks volle SuCs meegemaakt en anders was het hoogstens 5 min wachten.
In april heb ik tijdens onze roadtrip door Spanje en Portugal 19 SuCs bezocht. Af en toe stond er wel eens een niet-Tesla te laden maar dat was echt een uitzondering. Dat was natuurlijk wel buiten het vakantieseizoen. We gaan het over twee weken meemaken.
 
  • Like
Reactions: ihaveaking
Ik heb nog geen lange reis gemaakt met een Tesla sinds de SuCs zijn opengesteld voor alle EVs.
Wat is het beeld bij de SuCs, enkele een verdwaalde niet Tesla ertussen of kan men de weg naar de SuCs al goed vinden?

Ben ook benieuwd naar de drukte als ik van de zomer naar Italie ga. Tussen 2017-2021 heb ik tijdens vakanties in de zomer nauwelijks volle SuCs meegemaakt en anders was het hoogstens 5 min wachten.
Tot op heden loop je nog steeds meer vertraging op door files, rijen bij tol en grensovergangen dan bij de SUC is mijn ervaringen (veelal lange afstanden door Europa in hoogseizoen). Niet Tesla’s bij de SUC zijn nog steeds zeldzaam.
 
  • Like
Reactions: job-lek