Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Netflix heeft het richting en rond de Pyreneeën goed gedaan. Wel redelijk kort gekeken, wc stop en dan nog 10 a 15minuutjes iets kijken. Vooral bij SuCs gekeken, maar het werkte ook bij een lokale 120kw lader in een kleiner dorpje. Blijft toch iedere keer leuk dat het kan 😃
 
  • Like
Reactions: TomdH
Net terug van een paar dagen naar de Elzas met een Model X 100 uit 2019. Prima reis met een paar minpuntjes. Het bereik viel me wat tegen, eigenlijk praktisch gezien moet je 300 km aanhouden denk ik als de max. Aan de andere kant is het dan ook wel lekker om even te benen te strekken maar vaak moest je dan toch wel een uur laden om weer verder te mogen. En wat zijn jullie ervaringen met netflix kijken onderweg. Mijn medepassagiers wilden een film kijken tijdens het laden maar dat was heel erg schokkerig terwijl lte 4 streepjes had. Ook onderweg wel eens dropouts van spotify
Dan doet onze e-tron het iets beter: 300 km is ook een realistisch bereik, maar het laden gaat sneller.
 
  • Like
Reactions: TomdH
Net terug van een paar dagen naar de Elzas met een Model X 100 uit 2019. Prima reis met een paar minpuntjes. Het bereik viel me wat tegen, eigenlijk praktisch gezien moet je 300 km aanhouden denk ik als de max. Aan de andere kant is het dan ook wel lekker om even te benen te strekken maar vaak moest je dan toch wel een uur laden om weer verder te mogen. En wat zijn jullie ervaringen met netflix kijken onderweg. Mijn medepassagiers wilden een film kijken tijdens het laden maar dat was heel erg schokkerig terwijl lte 4 streepjes had. Ook onderweg wel eens dropouts van spotify
Het bereik heeft sterk te maken met je snelheid (en dus ook wind) Als je constant 130 rijdt is 300 km reëel, bij 110 kan dat zo maar richting 350 gaan.
Verder heb ik nog nooit ergens een uur geladen, behalve als ik zelf meer tijd nodig heb.
Ik heb het idee dat 110 de sweet spot is wat betreft laden en bereik.
 
Het bereik heeft sterk te maken met je snelheid (en dus ook wind) Als je constant 130 rijdt is 300 km reëel, bij 110 kan dat zo maar richting 350 gaan.
Verder heb ik nog nooit ergens een uur geladen, behalve als ik zelf meer tijd nodig heb.
Ik heb het idee dat 110 de sweet spot is wat betreft laden en bereik.
Zou 110 km/u nog steeds de sweet spot zijn. "Voeguh" ging ik daar wel van uit. De huidige laders zijn zo snel dat je volgens mij gerust harder kunt rijden. Natuurlijk wel afhankelijk of je dan net wel/niet een snelle lader bereikt
 
  • Like
Reactions: TomdH
Begin October weer naar Madrid en we gaan nu de rit in drie stukken opknippen om het uber-relaxed te houden.

Zit te kijken naar het Art Hotel in Tours voor de eerste stop, en voor de tweede Hotel Loreak in Bayonne.

Art Hotel ziet er uit als een toplocatie, Loreak ben ik wat onzeker over maar zit in ieder geval dicht bij het centrum voor onze dieet wensen (plant-based).

Iemand nog goede tips qua hotels op die hoogte/route met Superchargers in de buurt of ervaring met beide hotels?


In Madrid zitten we even buiten de stad in een Parador, als tip van mij voor jullie 😉


 
Zit te kijken naar het Art Hotel in Tours voor de eerste stop, en voor de tweede Hotel Loreak in Bayonne.

Art Hotel ziet er uit als een toplocatie,

Iemand nog goede tips qua hotels op die hoogte/route met Superchargers in de buurt of ervaring met beide hotels?



Art ligt wel een stukje buiten het centrum. In Tours centrum is er o.a Oceania. Vlak bij Hotel de Ville. Aan boulevard om de hoek was een parkeergarage met veel laders. Kun je ook met T kastje van de peage betalen. In Tours zelf (o.a. oude centrum) veel mogelijkheden om goed uit eten te gaan.

Snelladen gaat beter in Sud of de Carrefour Tour aan de A10
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Art ligt wel een stukje buiten het centrum. In Tours centrum is er o.a Oceania. Vlak bij Hotel de Ville. Aan boulevard om de hoek was een parkeergarage met veel laders. Kun je ook met T kastje van de peage betalen. In Tours zelf (o.a. oude centrum) veel mogelijkheden om goed uit eten te gaan.

Snelladen gaat beter in Sud of de Carrefour Tour aan de A10

Thanks, Art staat redelijk vast, bied wat we willen en de Suc voor de voordeur is erg relaxed, zeker als je zoals wij gratis laadt 😂


Ik heb afgelopen vakantie Bayonne overgeslagen doorgereden naar San Sebastian.

Ik denk dat ik Bayonne ook links laat liggen maar dan Pamplona als tweede stop ga doen 👍
 
Net terug van een paar dagen naar de Elzas met een Model X 100 uit 2019. Prima reis met een paar minpuntjes. Het bereik viel me wat tegen, eigenlijk praktisch gezien moet je 300 km aanhouden denk ik als de max. Aan de andere kant is het dan ook wel lekker om even te benen te strekken maar vaak moest je dan toch wel een uur laden om weer verder te mogen. En wat zijn jullie ervaringen met netflix kijken onderweg. Mijn medepassagiers wilden een film kijken tijdens het laden maar dat was heel erg schokkerig terwijl lte 4 streepjes had. Ook onderweg wel eens dropouts van spotify
Als Netflix schokkerig gaat, maar er is wel goed 4G bereik (check met je phone), dan kan het helpen de MCU te resetten. Even de 2 scrollwheels inhouden. Daarna is het vaak beter, @TomdH
 
  • Like
Reactions: TomdH
Ik heb nog even alle data uit abrp geladen en een overzichtje gemaakt onze heen en terugreis vanuit Castricum naar Arcizans-Avant in de Pyreneeën.

Model Y LR met dakkoffer, 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen) en tot de nok gevuld met kampeerspullen. Ik heb overal de maximumsnelheid +een beetje gereden. In Nederland 110-120, in Frankrijk 135 op op de AP.

Gemiddeld verbruik heen rond de 240Wh/km
Gemiddeld verbruik terug rond de 230Wh/km

Dat komt voor mij op ruim 30% extra verbruik met dakkoffer ten opzichte van woon/werk verkeer in Nederland. Gelukkig redelijk in lijn der verwachting, ik had gehoopt op rond de 220Wh/km te komen. Ik rij in NL geen 130, daar loopt het verbruik stiekem ook flink van op. :)

Plaatje voor de sfeer:
1695373312037.png


1695373910102.png


1695372874852.png
 

Attachments

  • 1695372840353.png
    1695372840353.png
    61.1 KB · Views: 62
Last edited:
Ik heb nog even alle data uit abrp geladen en een overzichtje gemaakt onze heen en terugreis vanuit Castricum naar Arcizans-Avant in de Pyreneeën.

Model Y LR met dakkoffer, 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen) en tot de nok gevuld met kampeerspullen. Ik heb overal de maximumsnelheid +een beetje gereden. In Nederland 110-120, in Frankrijk 135 op op de AP.

Gemiddeld verbruik heen rond de 240Wh/km
Gemiddeld verbruik terug rond de 230Wh/km

Dat komt voor mij op ruim 30% extra verbruik met dakkoffer ten opzichte van woon/werk verkeer in Nederland. Gelukkig redelijk in lijn der verwachting, ik had gehoopt op rond de 220Wh/km te komen. Ik rij in NL geen 130, daar loopt het verbruik stiekem ook flink van op. :)

Plaatje voor de sfeer:
View attachment 976180

View attachment 976183

View attachment 976179


Zijn er mensen die met enige regelmaat de reis vanuit Brabant naar Limoges/Brive maken en een betere weg weten dan over Parijs? Dat is weliswaar de kortste in km maar gezien de filetoestand rondom Parijs wellicht niet de snelste in tijd en zeker niet de meest aangename? Houd me aanbevolen voor suggesties?
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Zijn er mensen die met enige regelmaat de reis vanuit Brabant naar Limoges/Brive maken en een betere weg weten dan over Parijs? Dat is weliswaar de kortste in km maar gezien de filetoestand rondom Parijs wellicht niet de snelste in tijd en zeker niet de meest aangename? Houd me aanbevolen voor suggesties?
Heb je al gekeken naar Google maps, TomTom, of andere routeplanner? Die kunnen prima alternatieven laten zien. Ik denk alleen dat de reistijd niet korter zal worden omdat je best een eind om moet rijden.
De route over Reims is een mooie route, maar je moet best een stuk binnendoor rijden.
Ander alternatief is over Rouen, maar ook dat is best een eind omrijden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
De route over Reims is een mooie route, maar je moet best een stuk binnendoor rijden.
Dat valt ondertussen mee hoor. Er is een groot nieuw stuk autoweg en bijna geen verkeer.
De route is zo lelijk, het wegdek is zo slecht, dat het een bezienswaardigheid is. Zeker eens doen. Je mag er op stukken aan 120km/u langs de huizen rijden. Mooi staaltje Waalse verkeers-(on)kundigheid.
Mooie tussenstop is Rocroi, net over de Franse grens. Er staat een (snel)lader onder de kerk en je kan er mooi wandelen. Van een tourtje langs de stadswallen tot een dagwandeling in de omgeving (vallée de misère).
 
  • Funny
  • Like
Reactions: OttoR and NielsA
Dat valt ondertussen mee hoor. Er is een groot nieuw stuk autoweg en bijna geen verkeer.
De route is zo lelijk, het wegdek is zo slecht, dat het een bezienswaardigheid is. Zeker eens doen. Je mag er op stukken aan 120km/u langs de huizen rijden. Mooi staaltje Waalse verkeers-(on)kundigheid.
Mooie tussenstop is Rocroi, net over de Franse grens. Er staat een (snel)lader onder de kerk en je kan er mooi wandelen. Van een tourtje langs de stadswallen tot een dagwandeling in de omgeving (vallée de misère).
Voorbij Reims wordt het volgens mij best wel een stuk mooier de route. Tja en Lille Parijs is nu ook niet direct het mooiste stukje Frankrijk……
 
  • Like
Reactions: OttoR and Phil V
Afgelopen jaar de route over Reims gedaan vanuit Amsterdam. 30 min extra reistijd en geen files én geen wachttijden bij de laadpalen.

Tijdens de reis keken we ook met een schuin oog naar de route over Parijs: files en wachttijden bij de SuC. Ik denk dat de 30 min extra reistijd ruimschoots compenseerde voor de vertraging die we over Parijs hebben gehad.

Overigens stuurt de navigatie ons Bij Parijs meestal dwars door Parijs en dan laden bij dat enorme winkelcentrum om vervolgens in de file aan te sluiten om Parijs weer uit te komen. Die route heb ik echt wel gehad.

Om die reden twee jaar daarvoor via Rouen - Calais gereden. Heerlijk rustig.
 
Dat valt ondertussen mee hoor. Er is een groot nieuw stuk autoweg en bijna geen verkeer.
De route is zo lelijk, het wegdek is zo slecht, dat het een bezienswaardigheid is. Zeker eens doen. Je mag er op stukken aan 120km/u langs de huizen rijden. Mooi staaltje Waalse verkeers-(on)kundigheid.
Mooie tussenstop is Rocroi, net over de Franse grens. Er staat een (snel)lader onder de kerk en je kan er mooi wandelen. Van een tourtje langs de stadswallen tot een dagwandeling in de omgeving (vallée de misère).
Wij rijden hem ook graag en spelen er bingo; leegstaand meubel paleis? Check! Uitgebrande nachtclub? Check! Bordeel? Check!😆
Met 120 langs de huizen zeg je nog aardig, je rijdt letterlijk over de stoep. Inderdaad ongelooflijk..