Interessant draadje.
Mijn huidige Tesla X houd ik; het is in de basis een prima auto. De manier waarop Tesla auto's bouwt is, wat mij betreft, de toekomst. Deze is X is mijn 5e Tesla. (In 2014 kocht ik mijn eerste S.) Dit betekent niet dat mijn volgende auto weer een Tesla wordt. Het bedrag dat ik gespendeerd heb aan deze laatste auto (EUR 130k) staat in geen verhouding tot de (bouw-)kwaliteit en de service die ik verwacht van een organisatie waar ik een dergelijk product heb gekocht.
Met MCU1, AP2.0 en FSD is mijn X niet klaar voor wat toekomstige software kunnen updates brengen. Ik kan prima leven met (toekomstige) features die ik mis omdat de hardware het niet kan bijbenen (sentry, theatre, etc.), maar het is wel een probleem als de huidige hardware eigenlijk ook de basisfuncties maar amper kan bijbenen. Navigeren naar Zwitserland? Komt' ie niet uit. Zwarte schermen en een dode auto als antwoord. Om de boel maar niet op stang te jagen met een papieren printje van ABRP van (ionity)laadpaal naar (ionity)laadpaal gereden. (Ik heb gratis supercharger maar een hekel aan wachtrijen.) Van radiostation wisselen? Even geduld..... Browser? Euh...browser? Regensensor en deep learning?
De bouwkwaliteit is "mager". Ruitenwissers die voorbij de voorruit schieten bij harde wind, onderdelen die van stoelen vallen, fluitende A stijlen, klapperende voorassen, gordels op de achterbank die na gebruik nooit meer goed zitten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
In het verleden was de Tesla organisatie die service bood. Klachten werden serieus genomen en in zo goed als mogelijk opgelost (of eigenlijk vaker, cq op zijn minst, de symptomen weggenomen). Nu is het toch echt anders. SeCs lijken te verzuipen in het werk en proberen als pavlov-reactie zoveel mogelijk mensen maar buiten de deuren te houden door de indruk te wekken dat er niets aan de hand is. (Amsterdam/Duiven zijn mijn referentiepunten.) Bij veel klachten is de standaardreflex dat alles werkt "as designed" (ruitenwissers, ghosting, MCU1 snelheid, eMMC gerelateerde klachten). Ik voel me als klant bepaald niet serieus genomen, niet met de features die ik gekocht heb (FSD, AP2.0 - ja, ik weet beloften/geen garanties etc) maar nog veel meer met serieuze klachten over de auto zelf. Mijn gele randen rond het scherm heb ik sinds 2018. Bij mijn laatste poging om het gerepareerd te krijgen werd een dag van te voren de afspraak gecanceld. (Ik kreeg een mail dat op mijn verzoek de afspraak was ingetrokken. Omdat je niemand kan bellen, toch maar gegaan. Bleek dat het apparaat dat gele randen moet weghalen kapot was. Tja, dan cancel je de afspraak dus eenzijdig met een verkeerde toelichting.
Met charge-gate als laatste referentie, heb ik mijn serieuze bedenken bij Tesla-organisatie en hoe zij met hun klanten willen omgaan. Buy that product and shut-up is niet echt de approach die ik kan waarderen. (FSD icm upgrade HW2.0 -> HW3.0? SeC Duiven zegt dat ze het niet weten hoe ik er bij kom.) En zo kunnen we nog wel even.
Desalniettemin, dankzij Tesla rijden we thuis al jaren elektrisch en ik zou nooit anders willen. Mijn vrouw is blij met haar i3s. De X houden we als family wagen. Want zelfs alle bovenstaande zaken kunnen me niet verleiden deze auto weg te doen. (Heb 'm overigens gekocht - en Tesla's prijsstrategie maakt verkoop ook niet zinvol.) Als je de beperkingen van de auto kent, is die prima en het is en blijft een fijne reisauto, vooral door AP. Maar mijn volgende auto/daily driver zal geen Tesla meer zijn. Dan maar terug naar een organisatie die wat minder vooruitstrevend is. Over een paar maanden zullen we zien of dat een goede keuze was of niet. Zo houden we onszelf in ieder geval van de straat en bezig...
.