Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat zegt jouw TeslaFi ‘Battery Degradation Report’?

This site may earn commission on affiliate links.
Goedenacht!

Mij viel zojuist op in TeslaFi bij het ‘Battery Degradation Report’ dat de laatste kilometers de batterij capaciteit snel minder wordt. Op dit moment heeft mijn Model 3 RWD met bijna 33.000 kilometers op de teller een verlies van 4,03% (huidige software versie: 2020.8.3)

Is dit netjes of juist iets om zorgen over te maken?

Hoe is jouw ‘Battery Degradation Report’? Misschien interessant om hier ook een screenshot van te plaatsen om te vergelijken.

E7895DA5-9CFC-4A59-9B66-595328F5FC39.jpeg
 
Goedenacht!

Mij viel zojuist op in TeslaFi bij het ‘Battery Degradation Report’ dat de laatste kilometers de batterij capaciteit snel minder wordt. Op dit moment heeft mijn Model 3 RWD met bijna 33.000 kilometers op de teller een verlies van 4,03% (huidige software versie: 2020.8.3)

Is dit netjes of juist iets om zorgen over te maken?

Hoe is jouw ‘Battery Degradation Report’? Misschien interessant om hier ook een screenshot van te plaatsen om te vergelijken.

View attachment 529845
Ik zou me hier geen al te grote zorgen over maken. De lineaire regressielijn wordt heel hard naar beneden getrokken door de eenmalige negatieve piek bij 18.255 km. Zet de datapunten in Excel en probeer een polynoom te fitten, dat geeft al een realistischer beeld.
 
Teslafi "beredeneert" de degradatie. Maar meet niks in de batterij. Let maar op. In de winter gaan de km's naar beneden, nu wordt het zomer, en ze gaan weer omhoog. Periode zichtbaar is juni 2019 tot en met nu

Jij hebt het over daadwerkelijke range... zomer is zuiniger dan winter. Capaciteit wijzigt niet tussen zomer en winter.

Teslafi beredeneert helemaal niets. Het aantal kilometers is gewoon de waarde die de auto als capaciteit in kilometers rapporteert. Dit aantal kilometers is gebaseerd of de capaciteit van je pack en verschilt niet tussen zomer en winter. Vandaar ook dat je deze met een vaste factor per type auto kunt omrekenen naar kWh.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp
Ik zie wat gekke dingen de laatste 5000km :p

View attachment 530656

@wooter als ik zo naar jouw grafiekje kijk en lees dat jij kennelijk wel een kilometervreter bent dan denk ik dat de factor "tijd" i.p.v. kilometerstand misschien net zo goed een belangrijkere indicatie voor degradatie is.

Ik zit b.v. net niet op 25.000 kilometer en heb de auto nu 18 maanden. Niet veel kilometers maar ik heb 2.25% degradatie (HIGH vs CURRENT) oftewel gemiddeld 0.125% degradatie per maand.

Hoelang heb jij de auto? Benieuwd op wat door degradatie factor per maand jij uit komt.

Die dip na 126.000km is wel heel heftig. Kun je de ODB2 uitlezen? Benieuwd wat je max voltage is.
 
Ik nader net 3 jaar :)

De drop bij 100000km was in september. Het volgende stapje was november en de duikeling was pas in februari, toen ik terug vaak begon te rijden. Heb toen ook vaak tot 100% geladen omdat ik niet overdag bij de werkgever kon laden en ik 250km per dag deed.
 
upload_2020-4-9_11-3-34.png

Hier gaat het toch ook wat harder dan verwacht, echter zolang ik niet op 10% degradatie zit voor 25k km zie ik niet veel reden om mij zorgen te maken.

De eerste dip was trouwens na een software update.

KM: 15 500
High | current | %loss: 499,72 | 479,81 | 4,15%
Periode: September 2019 - nu
 
Jij hebt het over daadwerkelijke range... zomer is zuiniger dan winter. Capaciteit wijzigt niet tussen zomer en winter.

Teslafi beredeneert helemaal niets. Het aantal kilometers is gewoon de waarde die de auto als capaciteit in kilometers rapporteert. Dit aantal kilometers is gebaseerd of de capaciteit van je pack en verschilt niet tussen zomer en winter. Vandaar ook dat je deze met een vaste factor per type auto kunt omrekenen naar kWh.
Hoe kan het dan dat de range weer "beter" wordt als het warmer is? Mijn batterij hersteld zelf weer?
De range in de winter is lager dan in de zomer. Dat kun je toch niet "battery degradation" noemen?
 
Daarvoor altijd tot 90%.

Nu, die 100% laden was ook met uitgesteld laden, dwz de wagen ging pas laden om 's ochtends op 100% uit te komen.

Ik vermoed dat er ook ergens een app of website nog regelmatig mijn auto zit te pollen want hij heeft al een tijdje niet meer geslapen. Heb heel wat apps uitgezet maar ben de boosdoener nog niet op het spoor. Maar hopen dat de API vervalt?
 
Daarvoor altijd tot 90%.

Nu, die 100% laden was ook met uitgesteld laden, dwz de wagen ging pas laden om 's ochtends op 100% uit te komen.

Ik vermoed dat er ook ergens een app of website nog regelmatig mijn auto zit te pollen want hij heeft al een tijdje niet meer geslapen. Heb heel wat apps uitgezet maar ben de boosdoener nog niet op het spoor. Maar hopen dat de API vervalt?

Password reset doen met hetzelfde wachtwoord en al je tokens expiren.