Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende auto: geen Tesla meer....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
@ConstantG, je geeft me een disagree voor mijn opmerking. Toon dan eens aan dat Tesla die garanties heeft gegeven?
Tesla heeft een verwachting gewekt, geen garantie.

Elon Musk heeft als eigenaar de indruk gewekt dat hij het allemaal beter kon dan ICE fabrikanten. Je hoeft geen officiële garantie te geven om toch aan je woord gehouden te worden. Zijn tweets zijn al voldoende om een zaak op te bouwen.

Straks zul je zien dat er in de US een vergoeding of andere compensatie komt maar in Europa weer niet. We moeten hier in Europa ook de aansprakelijkheid wat beter gaan regelen.
 
Ik denk dat als Tesla alle auto's weer maximaal zou laten laden er waarschijnlijk meer branden zullen volgen.
Tesla doet dit niet zonder reden. En ja ook om claims te voorkomen.
Ik kan er wel mee leven. Zou ik dat niet kunnen, dan koop ik wel een nieuwe.
Je hebt makkelijk praten Wim als je jezelf alle kleuren van een model tegelijk kan permitteren. Niet iedereen zit hier in die situatie. Je zou maar al je spaargeld bij elkaar geschraapt hebben en een gebruikt exemplaar hebben gekocht om mee op vakantie te kunnen en trager en vaker te moeten laden.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Interessant draadje.

Mijn huidige Tesla X houd ik; het is in de basis een prima auto. De manier waarop Tesla auto's bouwt is, wat mij betreft, de toekomst. Deze is X is mijn 5e Tesla. (In 2014 kocht ik mijn eerste S.) Dit betekent niet dat mijn volgende auto weer een Tesla wordt. Het bedrag dat ik gespendeerd heb aan deze laatste auto (EUR 130k) staat in geen verhouding tot de (bouw-)kwaliteit en de service die ik verwacht van een organisatie waar ik een dergelijk product heb gekocht.

Met MCU1, AP2.0 en FSD is mijn X niet klaar voor wat toekomstige software kunnen updates brengen. Ik kan prima leven met (toekomstige) features die ik mis omdat de hardware het niet kan bijbenen (sentry, theatre, etc.), maar het is wel een probleem als de huidige hardware eigenlijk ook de basisfuncties maar amper kan bijbenen. Navigeren naar Zwitserland? Komt' ie niet uit. Zwarte schermen en een dode auto als antwoord. Om de boel maar niet op stang te jagen met een papieren printje van ABRP van (ionity)laadpaal naar (ionity)laadpaal gereden. (Ik heb gratis supercharger maar een hekel aan wachtrijen.) Van radiostation wisselen? Even geduld..... Browser? Euh...browser? Regensensor en deep learning?

De bouwkwaliteit is "mager". Ruitenwissers die voorbij de voorruit schieten bij harde wind, onderdelen die van stoelen vallen, fluitende A stijlen, klapperende voorassen, gordels op de achterbank die na gebruik nooit meer goed zitten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In het verleden was de Tesla organisatie die service bood. Klachten werden serieus genomen en in zo goed als mogelijk opgelost (of eigenlijk vaker, cq op zijn minst, de symptomen weggenomen). Nu is het toch echt anders. SeCs lijken te verzuipen in het werk en proberen als pavlov-reactie zoveel mogelijk mensen maar buiten de deuren te houden door de indruk te wekken dat er niets aan de hand is. (Amsterdam/Duiven zijn mijn referentiepunten.) Bij veel klachten is de standaardreflex dat alles werkt "as designed" (ruitenwissers, ghosting, MCU1 snelheid, eMMC gerelateerde klachten). Ik voel me als klant bepaald niet serieus genomen, niet met de features die ik gekocht heb (FSD, AP2.0 - ja, ik weet beloften/geen garanties etc) maar nog veel meer met serieuze klachten over de auto zelf. Mijn gele randen rond het scherm heb ik sinds 2018. Bij mijn laatste poging om het gerepareerd te krijgen werd een dag van te voren de afspraak gecanceld. (Ik kreeg een mail dat op mijn verzoek de afspraak was ingetrokken. Omdat je niemand kan bellen, toch maar gegaan. Bleek dat het apparaat dat gele randen moet weghalen kapot was. Tja, dan cancel je de afspraak dus eenzijdig met een verkeerde toelichting.

Met charge-gate als laatste referentie, heb ik mijn serieuze bedenken bij Tesla-organisatie en hoe zij met hun klanten willen omgaan. Buy that product and shut-up is niet echt de approach die ik kan waarderen. (FSD icm upgrade HW2.0 -> HW3.0? SeC Duiven zegt dat ze het niet weten hoe ik er bij kom.) En zo kunnen we nog wel even.

Desalniettemin, dankzij Tesla rijden we thuis al jaren elektrisch en ik zou nooit anders willen. Mijn vrouw is blij met haar i3s. De X houden we als family wagen. Want zelfs alle bovenstaande zaken kunnen me niet verleiden deze auto weg te doen. (Heb 'm overigens gekocht - en Tesla's prijsstrategie maakt verkoop ook niet zinvol.) Als je de beperkingen van de auto kent, is die prima en het is en blijft een fijne reisauto, vooral door AP. Maar mijn volgende auto/daily driver zal geen Tesla meer zijn. Dan maar terug naar een organisatie die wat minder vooruitstrevend is. Over een paar maanden zullen we zien of dat een goede keuze was of niet. Zo houden we onszelf in ieder geval van de straat en bezig...:).
 
Hopelijk trekt de service en bouwkwaliteit bij de komende jaren.

Tot nu toe weinig problemen met de S75 en de P85 die we in de zaak hebben, en behoorlijke ervaringen bij SeC in Tilburg en Antwerpen.
Ik kijk het zowiezo nog een paar jaar aan want ik heb geen reden de huidige auto's te vervangen, op deze manier zou de volgende auto wel weer een Tesla kunnen worden.
We'll see wat de concurentie doet over die paar jaar..
 
Interessant draadje.
Interessante ervaringen van je MCU1. Ik heb absoluut geen problemen om routes te berekenen - op langere trajecten duurt het wat langer maar dat boeit niet echt - en muziek wisselen kost geen moeite. De browser gebruik ik niet, maar die gebruik ik ook niet in onze Model 3.

ABPR gebruik ik enkel om een rit voor te bereiden, en ik print thuis enkel facturen uit voor mijn boekhouder. Weet zelfs niet of je uit ABPR kan printen, ik gebruik daar mijn smartphone voor die binnen ABPR de bestemmingen synchroniseert.

En volgens mij heb jij helemaal niks met chargegate te maken. Ik heb nl. ook een 2017 Model X met AP2.0 en MCU1.
 
En volgens mij heb jij helemaal niks met chargegate te maken. Ik heb nl. ook een 2017 Model X met AP2.0 en MCU1.

Ik heb inderdaad (nog niets) met chargegate te maken. Anders dat het aantoont, en dat is mijn punt, hoe Tesla met klanten omgaat en (niet) communiceert. En daar heb ik wel wat mee te maken. En ten aanzien van dit punt: vele duizenden elektrische kilometers verder ben ik er achter dat meer nog dan bereik, voor mij laadsnelheden het verschil maken in het kunnen maken van een lange(re) reis.
 
  • Like
Reactions: pati07
Interessant draadje.

Mijn huidige Tesla X houd ik; het is in de basis een prima auto. De manier waarop Tesla auto's bouwt is, wat mij betreft, de toekomst. Deze is X is mijn 5e Tesla. (In 2014 kocht ik mijn eerste S.) Dit betekent niet dat mijn volgende auto weer een Tesla wordt. Het bedrag dat ik gespendeerd heb aan deze laatste auto (EUR 130k) staat in geen verhouding tot de (bouw-)kwaliteit en de service die ik verwacht van een organisatie waar ik een dergelijk product heb gekocht.

Met MCU1, AP2.0 en FSD is mijn X niet klaar voor wat toekomstige software kunnen updates brengen. Ik kan prima leven met (toekomstige) features die ik mis omdat de hardware het niet kan bijbenen (sentry, theatre, etc.), maar het is wel een probleem als de huidige hardware eigenlijk ook de basisfuncties maar amper kan bijbenen. Navigeren naar Zwitserland? Komt' ie niet uit. Zwarte schermen en een dode auto als antwoord. Om de boel maar niet op stang te jagen met een papieren printje van ABRP van (ionity)laadpaal naar (ionity)laadpaal gereden. (Ik heb gratis supercharger maar een hekel aan wachtrijen.) Van radiostation wisselen? Even geduld..... Browser? Euh...browser? Regensensor en deep learning?

De bouwkwaliteit is "mager". Ruitenwissers die voorbij de voorruit schieten bij harde wind, onderdelen die van stoelen vallen, fluitende A stijlen, klapperende voorassen, gordels op de achterbank die na gebruik nooit meer goed zitten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

In het verleden was de Tesla organisatie die service bood. Klachten werden serieus genomen en in zo goed als mogelijk opgelost (of eigenlijk vaker, cq op zijn minst, de symptomen weggenomen). Nu is het toch echt anders. SeCs lijken te verzuipen in het werk en proberen als pavlov-reactie zoveel mogelijk mensen maar buiten de deuren te houden door de indruk te wekken dat er niets aan de hand is. (Amsterdam/Duiven zijn mijn referentiepunten.) Bij veel klachten is de standaardreflex dat alles werkt "as designed" (ruitenwissers, ghosting, MCU1 snelheid, eMMC gerelateerde klachten). Ik voel me als klant bepaald niet serieus genomen, niet met de features die ik gekocht heb (FSD, AP2.0 - ja, ik weet beloften/geen garanties etc) maar nog veel meer met serieuze klachten over de auto zelf. Mijn gele randen rond het scherm heb ik sinds 2018. Bij mijn laatste poging om het gerepareerd te krijgen werd een dag van te voren de afspraak gecanceld. (Ik kreeg een mail dat op mijn verzoek de afspraak was ingetrokken. Omdat je niemand kan bellen, toch maar gegaan. Bleek dat het apparaat dat gele randen moet weghalen kapot was. Tja, dan cancel je de afspraak dus eenzijdig met een verkeerde toelichting.

Met charge-gate als laatste referentie, heb ik mijn serieuze bedenken bij Tesla-organisatie en hoe zij met hun klanten willen omgaan. Buy that product and shut-up is niet echt de approach die ik kan waarderen. (FSD icm upgrade HW2.0 -> HW3.0? SeC Duiven zegt dat ze het niet weten hoe ik er bij kom.) En zo kunnen we nog wel even.

Desalniettemin, dankzij Tesla rijden we thuis al jaren elektrisch en ik zou nooit anders willen. Mijn vrouw is blij met haar i3s. De X houden we als family wagen. Want zelfs alle bovenstaande zaken kunnen me niet verleiden deze auto weg te doen. (Heb 'm overigens gekocht - en Tesla's prijsstrategie maakt verkoop ook niet zinvol.) Als je de beperkingen van de auto kent, is die prima en het is en blijft een fijne reisauto, vooral door AP. Maar mijn volgende auto/daily driver zal geen Tesla meer zijn. Dan maar terug naar een organisatie die wat minder vooruitstrevend is. Over een paar maanden zullen we zien of dat een goede keuze was of niet. Zo houden we onszelf in ieder geval van de straat en bezig...:).


Bijzonder...ik heb een MS75 van 2017 en ervaar dezelfde klachten. Mijn oorspronkelijke enthousiasme voor Tesla is wel aardig weg aan het zakken. Functionaliteiten die het gewoon echt niet meer doen, zoals idd de browser, navigatie op lange ritten, schokkende aandrijflijn, voorramen die ik bij iedere rit moet afstellen om het windgeruis te reduceren. Vanmorgen kreeg ik hem niet meer uit de P. Van alles geprobeerd en uiteindelijk na overleg met Tesla een power shutdown gedaan en 5 minuten voor een drukke school:( stil in de auto gezeten. Ik heb het gevoel dat ik het maar normaal moet vinden en dat ik met steeds minder plezier in mijn Tesla stap...
 
Even een laatste update....

Ik heb gebeld, gemaild, geklaagd en wat dan ook bij Tesla maar kreeg geen gehoor. Na twee weken kreeg ik een mailtje met een link naar de enquete: hoe vond u onze service?

Dat heb ik ingevuld. De rook kwam van mijn toetsenbord.
Een week later werd ik gebeld door Tesla. Helaas was ik in bespreking dus kon de telefoon niet opnemen. Wel spraken ze mijn voicemail in: "We willen graag met u praten over uw beoordeling. We bellen u vanmiddag terug"
Fast forward naar gisteren: eindelijk dat telefoontje (daar zit dan dus ruim een week tussen).

Ik heb afgesproken om naar Amsterdam te komen om daar het geval te bespreken.

En... ik moet zeggen: ze hebben het keurig opgepakt. Ze gingen volledig door het stof, bleven excuses maken en uiteraard wordt mijn ruit door hun vervangen. Dus dat hebben ze wel netjes gedaan.

Mij werd ook verteld dat ze druk bezig zijn om de service experience in Amsterdam te verbeteren en, om hun woorden te gebruiken, "te tillen naar het niveau dat je van Tesla mag verwachten."

Ik wacht het nog steeds even af maar tot nu toe ben ik tevreden over hoe ze mijn klachten hebben afgehandeld.

De ruit moet besteld worden en er is niet eerder plek dan 20 april, dus ik wacht dat nog even af.
 
Ik ben blij dat er mensen Tesla zo sponsoren, want ik ben zo tevreden met mijn X dat ik na 130000km nog niet aan vervangen denk. Aan 120000km waren mijn vorige 2 auto's (Audi, BMW) dringend aan vervanging toe...

Ik heb destijds bij aanschaf gezegd dat die m'n laatste is tenzij hij er mee stopt na de garantie periode natuurlijk maar ik denk dat straks iedereen aan de deel constructie/robosharing zit. Het is nutteloos straks een auto te kopen als er dergelijke diensten zijn. De auto zou het hopelijk nog wel zeker 7 jaar met gemak moeten doen. Het is eerder dat ik m' auto wil upgraden vanwege een betere MCU en de mogelijkheid om straks met m'n high definition VR bril in de auto een film te kijken tijdens de rit.
 
Inderdaad, ik heb een HW2.0 met MCU1 en heb in het begin FSD gekocht, dus ik voorzie om de HW upgrade te krijgen en laat er gewoon MCU2 in steken en kan weer enkele jaren verder, voor zover er niks gebeurt met het interieur of ophanging en aandrijving.
 
Laat ik 1 ding voorop stellen: mijn Model S uit 2015 is absoluut de beste auto die ik ooit heb gehad. Het concept is goed, de laad infrastructuur is veruit de beste, de rij ervaring is ongeevenaard. Maar: mijn volgende auto wordt een ander merk.

De reden? De Service Centers. Ik heb talloze horrorverhalen gehoord van mensen die een auto kochten en daar hele slechte ervaringen bij het SEC opgedaan mee hadden. Ik was mee met een een vriend van me die zijn Model 3 op ging halen en zag dat er een hele diepe kras in de bumper zat (zo diep dat die uiteindelijk vervangen moest worden). De reactie van het SEC? "Ach mijnheer, toen ik mijn eigen M3 kreeg zaten er krassen in de deuren, maar de auto rijdt goed dus wat geeft dat nou?".

Ik stond er naast toen deze man dat zei en voelde het schaamrood op mijn kaken komen. Ik heb immers jaren lang hoog opgegeven over het service niveau van Tesla. En nu dit.

Dit verhaal staat niet op zichzelf. Overal hoor en lees je vergelijkbare verhalen. En nu was ik dus aan de beurt.

Het plastic beschermkapje om de laadpennen in de laadpoort is was afgebroken. Waarschijnlijk is iemand tegen mijn stekker aangelopen of heeft iemand er aan getrokken. Hoe dan ook, die wilde ik laten vervangen of vast laten zetten. Het was een mooie breuk dus dat moest wel kunnen.

Ik heb een afspraak gemaakt met het SEC Amsterdam. Ik had wel aangegeven een offerte te willen krijgen. Die heb ik dus nooit gehad. Toen ik me meldde in Amsterdam vertelden ze me dat deze kleine reparatie EUR 985 zou gaan kosten. Slik.... Maar ja, wat moet je? Ik kon heel goed doorrijden maar ik wilde niet dat ik met een gemankeerde auto zou zitten. En ik stond er tenslotte al. Dus laat maar doen.

6 uur later was het klaar (ze hadden gelijk wat recall-reparaties gedaan) en inderdaad: ik kon bijna 1000 euro betalen. En wel ter plekke, want een factuur sturen zodat je die kunt betalen doen ze niet meer.

Het was ondertussen ontzettend slecht weer geworden en ik reed het parkeerterrein af. En toen zag ik het: links onder in mijn scherm een ster in mijn ruit. Een ster met een diameter van ongeveer 15 cm. Ik ben omgekeerd en teruggegaan om het te melden.

En toen kwam het.

"Tja, mijnheer," was de reactie,"dat kan overal wel gebeurd zijn. Ook toen u het terrein afreed. Daar kunnen we geen verantwoording voor nemen. Helaas. We hebben regels."

Wat ik ook zei of deed: Tesla weigert om verantwoording te nemen. Ik was het terrein afgereden dus het was niet hun schuld.

Nu ben ik goed verzekerd. Ik kan de ruit laten vervangen bij mij in de buurt, op loopafstand van kantoor en dat kost me niets. Dus daar gaat het me niet om. Het gaat me om de houding van Tesla. De arrogantie en het gebrek aan service. Het gevoel dat ik bang ben geworden voor de volgende problemen. Ik weet van de problemen met het flash-geheugen op de MCU en ik vrees dat ik dat ook ga meemaken. En wat gaat dat dan betekenen?

De auto is fantastisch. Ik zou hem in maart gaan inruilen voor andere Model S. Maar dat gaat dus niet gebeuren. Ik wil weer gewaardeerd worden als klant en niet bang te zijn voor de SEC.

Het waren 5 mooie jaren, maar aan alles komt een eind.

Vandaag ook mogen ervaren bij SeC Amsterdam. Gelukkig foto's gemaakt maar dat je dit al moet doen is te gek voor woorden. Vandaag mijn voorruit laten vervangen, omdat tijdens een vorig bezoek van mobile service de vooruit was gebarsten. Na mijn auto vanmorgen vroeg gebracht te hebben kon ik hem aan het einde van de dag ophalen (grr waarom moet een voorruit vervangen zo lang duren) Na de auto grondig geïnspecteerd te hebben zag ik twee beschadigingen op de houten strip van het dashboard, net of ze het oude of nieuwe raam hierop hebben laten rusten tijdens het plaatsen. Ook kwam ik tot de ontdekking dat er een barst zit in het makeupspiegeltje van de zonneklep. Ongelooflijk je brengt je auto heen voor reparatie en je komt met meer schade terug. Ik wordt hier wel heel moe van. Ik twijfel ook of mijn volgende auto weer een Tesla wordt ondanks het feit dat hij heerlijk rijdt. De achteloosheid, manier van service verlenen (per app en telefonisch niet bereikbaar) beginnen mijn irritatie grens op proef te stellen.
 
Last edited:
Vandaag ook mogen ervaren bij SeC Amsterdam. Gelukkig foto's gemaakt maar dat je dit al moet doen is te gek voor woorden. Vandaag mijn voorruit laten vervangen, omdat tijdens een vorig bezoek van mobile service de vooruit was gebarsten. Na mijn auto vanmorgen vroeg gebracht te hebben kon ik hem aan het einde van de dag ophalen (grr waarom moet een voorruit vervangen zo lang duren) Na de auto grondig geïnspecteerd te hebben zag ik twee beschadigingen op de houten strip van het dashboard, net of ze het oude of nieuwe raam hierop hebben laten rusten tijdens het plaatsen. Ook kwam ik tot de ontdekking dat er een barst zit in het makeupspiegeltje van de zonneklep. Ongelooflijk je brengt je auto heen voor reparatie en je komt met meer schade terug. Ik wordt hier wel heel moe van. Ik twijfel ook of mijn volgende auto weer een Tesla wordt ondanks het feit dat hij heerlijk rijdt. De achteloosheid, manier van service verlenen (per app en telefonisch niet bereikbaar) beginnen mijn irritatie grens op proef te stellen.
Ik heb enkele jaren geleden op garantie een nieuwe voorruit van de X gekregen omdat de ruitenwissers na wissel verkeerd stonden afgeteld ofzo en krassen maakten.

Nadat de ruit verwisseld was, had ik ook beschadigingen aan de A-stijl en het rooster tussen voorruit en dashboard.

Wat bleek: de voorruit werd niet door Tesla zelf gewisseld, maar werd uitbesteed bij Carglass, enkele gebouwen verder. En die waren onzorgvuldig.

Niet te snel schieten op achteloosheid van Tesla.

Beide dingen zijn overigens zonder morren opgelost. Ze waren er vanzelfsprekend zelf ontevreden over, maar zolang je met mensen moet werken, betekent ook dat missen menselijk is.

Ik kan je overigens ook kleurrijke verhalen als BMW-eigenaar, Audi-eigenaar, Alfa-eigenaar en Ford-eigenaar meegeven hoor. In vergelijking met die ervaringen is mijn eigenaarschap van 2 Tesla's nogal saai, maar wel goedkoper.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ondanks dat het heerlijk rijdt en de laadnfrastructuur niet beter kan, wordt mijn volgende auto zeker geen Tesla meer.

gebroken bumper, stoelbediening dat afbreekt als luciferstokjes, stoelen van matige kwaliteit, allemaal vervelend.

Maar mijn accu! Er klopt iets niet. Al 3 keer melding gedaan en 3 keer antwoord: “we hebben gekeken dit is volstrekt normaal.

nou ik vind dit niet normaal:
6018DEB7-A910-4014-8D1C-1D926EB7E557.jpeg


Opgeladen tot 88% en nu met een gemiddeld verbruik van 161Wh/km, is het na 270km rijden wel klaar.

Anderen halen met gemak de 450km en zelfs 500km op een volledige lading. Als ik dit doorreken zit ik op 350km met 100%. Dat wil zeggen dat ik in de praktijk nooit meer dan 300km zou kunnen rijden.

De onwil en gebrek aan service stoort mij.
Alsmede de opmerking dat dit soort getallen volstrekt normaal zijn voor een long range. Dat is niet zo...
 
Ook mijn model s zal in mei 5 jaar zijn. Ik moet dus in 2020 een ander voertuig kopen. Dan kan je wel zeggen nooit mee Tesla maar wat is het alternatief? Mogelijk een Taycan maar die zijn wel erg duur. Voor de prijs van een performance s met wat toeters en bellen koop je geen Taycan. Bovendien is er geen garantie dat de service bij Porsch beter is.

Ik kan mij niet voorstellen dat de service daar slecht is, als je ziet hoe je bij proefritten wordt behandeld. Verder nooit Porsche gereden, maar het verkoopprovisie laat je je als koning voelen.

Het liegen en de klant op laten draaien voor een door de SEC veroorzaakt defect zit mij ook nog steeds dwars. En daar overheen het verminderen van de laadcapaciteit voelt gewoon niet goed.

Dat heb ik ook, ik hoor van iedereen hoe geweldig de range en de accu’s bij Tesla zijn, maar bij mij is het gewoon niet waar. Het klopt niet! En dan kan het een maandagmorgen model zijn, maar niemand bij het servicecenter wil er verder naar kijken. Vooral de opmerking “Dit is normaal”.

Ik heb tegen de beste man gezegd, als dit normaal is, kan Tesla wel inpakken. Een Kia Niro haalt veel meer uit een accu dan ik met mijn Long Range.

vervolgens zo’n dooddoener: pas bij 70% accu kijken we maar vervanging accu.

Jongens ik rijd een Long Range waarbij nét de 10.000km ben gepasseerd en ik haal structureel 200-300km uit een 90% lading! Dit met een huidig verbruik rond de 160Wh/km.
 
Ik kan mij niet voorstellen dat de service daar slecht is, als je ziet hoe je bij proefritten wordt behandeld. Verder nooit Porsche gereden, maar het verkoopprovisie laat je je als koning voelen.



Dat heb ik ook, ik hoor van iedereen hoe geweldig de range en de accu’s bij Tesla zijn, maar bij mij is het gewoon niet waar. Het klopt niet! En dan kan het een maandagmorgen model zijn, maar niemand bij het servicecenter wil er verder naar kijken. Vooral de opmerking “Dit is normaal”.

Ik heb tegen de beste man gezegd, als dit normaal is, kan Tesla wel inpakken. Een Kia Niro haalt veel meer uit een accu dan ik met mijn Long Range.

vervolgens zo’n dooddoener: pas bij 70% accu kijken we maar vervanging accu.

Jongens ik rijd een Long Range waarbij nét de 10.000km ben gepasseerd en ik haal structureel 200-300km uit een 90% lading! Dit met een huidig verbruik rond de 160Wh/km.

Ik ken ook iemand met een M3 LR en die haalt een veel betere range zeker in de zomer.

Je hebt 72,5 kWh bruikbare batterij. met een verbruik van 160 Wh/km moet je zo'n 453 km kunnen rijden van 100% naar 0%. Als je dan aanhoudt dat je van 90% naar 10% rijdt, dan hou je 362 km over.
Als jij 300 km rijdt dan heb je nog 83% bruikbare batterij capaciteit van de 72.5 kWh. Na 10.000 km is dat knap waardeloos. Hoe oud is je auto? Garantie is 4 jaar of 80.000 km. Als je maar 10.000 per jaar rijdt, dan heeft Tesla hiermee het voordeel.

Zorg dat je een sterke zaak heb en Log al je ritten, liefst geautomatiseerd. Overweeg zaken als:
- scanMyTesla : Dan kan je echt onder de "motorkap"kijken (minder geschikt voor loggen van de ritten)
- Teslafi: Kan je een maand op proef gebruiken begreep ik
- TeslaMate : Voor de techneut die wat wil uitproberen ;)


Bekijk ook: Wat zegt jouw TeslaFi ‘Battery Degradation Report’?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter
Ik kan mij niet voorstellen dat de service daar slecht is, als je ziet hoe je bij proefritten wordt behandeld. Verder nooit Porsche gereden, maar het verkoopprovisie laat je je als koning voelen.



Dat heb ik ook, ik hoor van iedereen hoe geweldig de range en de accu’s bij Tesla zijn, maar bij mij is het gewoon niet waar. Het klopt niet! En dan kan het een maandagmorgen model zijn, maar niemand bij het servicecenter wil er verder naar kijken. Vooral de opmerking “Dit is normaal”.

Ik heb tegen de beste man gezegd, als dit normaal is, kan Tesla wel inpakken. Een Kia Niro haalt veel meer uit een accu dan ik met mijn Long Range.

vervolgens zo’n dooddoener: pas bij 70% accu kijken we maar vervanging accu.

Jongens ik rijd een Long Range waarbij nét de 10.000km ben gepasseerd en ik haal structureel 200-300km uit een 90% lading! Dit met een huidig verbruik rond de 160Wh/km.
Het succes van de 3 betekende het einde van de goede service hoewel er een enkel SeC is dat wel naar behoren zou werken. Overigens heb ik wel goede ervaringen met de rangers hoewel daar bij het meenemen van de onderdelen ook van alles wat mis kon gaan is misgegaan.

Ze beloofden verleden jaar in Radar beterschap maar mij is daar niks van gebleken.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering dan zou ik die inschakelen.

Ik snap best dat er forumleden zijn die nog altijd een hoge dunk van Tesla hebben. Maar als je dit weer leest zou je bril toch van roze naar zwart moeten gaan verkleuren.
 
  • Like
Reactions: Eriksc
Het succes van de 3 betekende het einde van de goede service hoewel er een enkel SeC is dat wel naar behoren zou werken. Overigens heb ik wel goede ervaringen met de rangers hoewel daar bij het meenemen van de onderdelen ook van alles wat mis kon gaan is misgegaan.

Ze beloofden verleden jaar in Radar beterschap maar mij is daar niks van gebleken.

Heb je een rechtsbijstandsverzekering dan zou ik die inschakelen.

Ik snap best dat er forumleden zijn die nog altijd een hoge dunk van Tesla hebben. Maar als je dit weer leest zou je bril toch van roze naar zwart moeten gaan verkleuren.

Gelukkig is de mijne lease, ik raad iedereen privé sowieso af een Tesla te kopen. Als je ongeluk hebt, doet Tesla gewoon niets.

misschien wordt het beter de komende jaren.

Maar een bedrijf dat in de marketing een grote b*k heeft met 560km en aan de service kant beweerd dat 250km geen gekke getallen zijn.

Sorry hoor... Geen goed woord voor over!

Maar ik merk dat ik weer in de emotie aan het reageren ben, dat is niet handig.

Het rijden is verder echt prima! Infotainment ook.

Maar als je een keer een probleem hebt met een essentieel onderdeel, dan geven ze niet thuis.

Kijk overal kan iets misgaan, mijn Volvo had ook heel veel last met een autocolonne die keer op keer vervangen moest worden.
Maar hoe los je dit als bedrijf op?

Mijn aircopomp is bij Volvo met 185.000km op de teller en buiten garantie gewoon kosteloos vervangen. Volvo Nederland draagt die kosten omdat de kwaliteit van het onderdeel nog niet is wat je ervan mag verwachten. Zo hoort het en datums ik zo erg bij Tesla.
 
Opgeladen tot 88% en nu met een gemiddeld verbruik van 161Wh/km, is het na 270km rijden wel klaar.

Je vergeet 1 belangrijke parameter: over hoeveel tijd heb je die 270km gedaan? Ik zie 10000km, maar geen leeftijd (een signature met aankoopdatum zou handig zijn).
Reken er op dat je elke dag zo’n 4% verliest door gewoon stil te staan (vampire drain). Als je constant de auto wakker houdt door ‘always connected’ aan te hebben, door een logging app, Jedlix, of als je constant de status checkt in de app, dan verlies je het dubbele. Die verliezen zitten niet in jouw 161 Wh/km.
Advies van Tesla is: altijd inpluggen als het kan en laten laden tot 80% (of meer indien nodig). Dan komt een groot deel van die 4 % van het net. Op 1 rit of zelfs op 1 dag zal je veel meer kunnen, dan wanneer je 2 weken doet over 300km.
Het is wel correct dat er in de marketing nergens gesproken wordt over vampire drain en laadverliezen. Als je inplugt, hebben die geen invloed op je range, enkel op je TCO en die is nog meer dan gunstig.
Ook is de vraag terecht waarom die vampire drain zo groot moet zijn. Het is ‘maar’ een computer. Mijn smartphone is ook always connected. Hij heeft geen 4% van 72 kWh nodig per dag.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Status
Not open for further replies.