Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Mijn volgende auto: geen Tesla meer....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
Bij een moderne auto is het een potentiometer die een computer aanstuurt die injectoren aanstuurt. De carburator gas-klep zien we zelden nog (daar komt de term vandaan). We noemen het nu ook niet opeens injectorpedaal.

Gaspedaal is pima ingeburgerde term. Net zoiets als een volume knop op een versterker...... is een db regelaar..... en de meeste mensen roepen "kan die wat harder" en niet kan er 3 db bij.
 
Als je 10km met de auto gereden hebt voel je dat wel aan en als je hem niet vlak voor de voorbumper gooit van de auto die je inhaalt is het sowieso nooit een probleem.

zo bedoel ik het niet, als ik iemand inhaal bij 100, ga ik netjes naar links en geef ik wat gas en voor het weet (tuurlijk weet je het) zit je aan 130 als je dan naar rechts gaat en gas los laat om naar 120 terug te gaan, gaan de remlichten. Aan. En nee, dit is geen probleem, echter enkel een bevestiging van de post waarop ik antwoordde.

ik heb dit nog wel niet getest met regen op de lagere stand te zetten op de autostrade.
 
Last edited:
Ik weet niet of je al geprobeerd hebt om je Tesla te laten uitrijden zonder regeneratie en zonder bijremmen maar uit ervaring (door een storing in een sensor werkte regen niet) kan ik je vertellen dat dat heel erg ver is. De onbelaste rolweerstand is nu eenmaal erg laag. Als jij bij je rijles zover van te voren van het gas gaat krijg je echt commentaar.
klopt, op de snelweg is dit zelfs zuiniger rijden.

je kan het overigens ook in neutraal zetten, maar dat mag ook niet van de rijinstructeur he
 
Een automobiel heeft een gaspedaal, rijdt deze op gas.
Als dan toch een goede nieuwe naam wil voor het gaspedaal, versnellingspedaal, want dat is precies de functie van het gaspedaal.
Een bestuurder/ster van een automobiel heet chauffeur/sse, maar is niet meer de man/vrouw die de kolen op het vuur van de stoomketel doet.

Jammer genoeg heerst het Anglisisme erg op dit forum, graag zoveel mogelijk in het ABN houden.
Luister naar de Belgen, die houden de Nederlandse taal in ere!
 
Luister naar de Belgen, die houden de Nederlandse taal in ere!
Klopt, maar wil je een remork achter je Tesla hangen, of heb je eerder goesting om een camionette huren om die lavabo en frigo op te halen? Ik ken iemand die de zijne uitleent, maar er zijn wat problemen met de joint-de-culasse en de vitessen en hij rijdt op mazout. Ik heb zelf nog een remork staan, maar de frein blijft wat hangen, daar heb ik nog niet veel chance mee gehad.
 
Ja Wooter, ik weet dat de Vlaams barst het Gallisisme, maar 70 % van de woorden kende ik reeds, geleerd van mijn oude Belgische klanten.

P.s. mijn klassieke MS rijdt sinds dat ik hem tweedehands aanschafte 175 gemiddelde gebruikt.
Maar ik rijd veel binnenwegen & laad enkel originele Tesla stroom van de supercharger, lol.
 
Maar goed als ik hier lees dat mensen niet eens kunnen aanvoelen wanneer de regeneratie zo groot is dat dan ook de remlichten wel of niet aan gaan dan is dit wellicht ook te moeilijk.
Jij voelt precies aan wanneer je de remvertraging haalt dat je remlichten aan gaan? Dan heb je of een zeer goed ontwikkeld gevoel daarvoor of zelfoverschatting. Dat bij vol gas los de remlichten aan gaan snap ik ook, maar soms wil je gewoon wat uitvieren zonder je remlichten te laten aan gaan. Bij 100km/u is dat toch echt niet triviaal.
 
Jij voelt precies aan wanneer je de remvertraging haalt dat je remlichten aan gaan? Dan heb je of een zeer goed ontwikkeld gevoel daarvoor of zelfoverschatting. Dat bij vol gas los de remlichten aan gaan snap ik ook, maar soms wil je gewoon wat uitvieren zonder je remlichten te laten aan gaan. Bij 100km/u is dat toch echt niet triviaal.
Bij een kleine vertraging gaan de remlichten niet aan en als je dan toch wat meer vertraagt is het voor de veiligheid van jezelf en die van de achterligger wel handig om te zien dat je langzamer gaat rijden. Als je achterligger oplet en voldoende afstand heeft kan die alsnog beslissen om zelf niet te remmen.
 
Jaren geleden in Blik Op De Weg werd ook aangetoond dat je zuiniger kan rijden zonder cruise control, dan met. Maar dat betekende dan dingen zoals 120 rijden in de afdaling, en vertragen bij een helling. Ideaal als je aan een wedstrijd ecorunnen mee doet op een afgesloten circuit, maar niet ideaal op de openbare weg met minimum snelheden en doorgaans trager zwaar verkeer dat niet mag inhalen.
 
Het mooie met een EV is dat dit door regeneratie amper meer een verschil maakt maar ik schakel gerust naar N bij een flinke afdaling als het rustig is in het buitenland :). Laat die 2200kg maar lekker kinetische energie opbouwen.
Hoe gaat het inschakelen dan weer, krijgt de boel dan niet vreselijk op zijn lazer in de drive units? Er zit geen koppeling in die je rustig op kan laten komen oid.
 
Status
Not open for further replies.